כביש / ספורט > מבחני דרכים

מבחן דרכים רכב חשמלי: סה לה וויה - וויה VOYAH FREE

דחיית סיפוקים, אמר לי מישהו, רק תגביר בסוף את עוצמת המימוש.
יתכן שאותו גורו לענייני עצות מעשיות בכלל כיוון למשהו אחר, אבל מאז שהוצגה הוויה FREE לפני שנה, בהשקה הכי טעימה, נותר איזה דוק של געגוע להבטחה לא ממומשת.
שכן, ההשקות מציגות פסל מודרני שאין בו נשמה, אבל אם תלחץ פה ופה, תדלק נורה או שתיים, ומישהו יפתח כנפיים וירצה לעוף.
וברגע שמתחילים לעוף לא יודעים לאן נגיע, כי חופש בסופו של דבר זה לעשות ככל העולה על רוחך.
ועל זו שנתנה לי כנפיים לעוף אפשר לקרוא בהמשך.

image


וויה (VOYAH) היא חטיבת היוקרה של קונצרן דוננפנג (DONGFENG), שהוא אחד משלושה הקונצרנים הגדולים בסין של תעשיית הרכב.

קונצרן זה קיים משנת 1969, ומייצר 8 מותגי רכב, ומכר עד היום מעל 55 מיליון רכבים.

image

אולם התצוגה בהרצליה פיתוח

בשנת 2020 הקימה DONGFENG את VOYAH כמותג מכוניות יוקרה עצמאי שהוביל רמה חדשה של יוקרה , חדשנות ועיצוב לשוק העולמי והפך להצלחה מסחררת. כבר בשנה הראשונה שלה מכרה VOYAH למעלה מ-20,000 יחידות בסין, מה שהופך אותה לאחד ממותגי רכבי היוקרה הצומחים ביותר במדינה ובעקבות ההצלחה החליטה החברה לפרוץ את גבולות המדינה. השוק הראשון מחוץ לסין אליו פנתה החברה היה נורבגיה שם הושקו הרכבים בהצלחה בשנת 2022 וזכו לביקורות נלהבות, ובתחילת 2023 החל שיווק הוויה בישראל, ביבוא מצומצם של עד 400 רכבים בשנה.

image

image

רכבי היוקרה של VOYAH נועדו ללקוחות שמחפשים ומעריכים סגנון, ביצועים וחדשנות.

לדעתי האישית, אם אתה יודע לייצר כל כך הרבה כלי רכב לאורך שנים, אתה כנראה כבר בכלל לא פראייר, ויודע דבר או שניים על מכוניות, וחובה ההוכחה כבר לא חלה עליך.

כאשר מציעים לי חופש, האם לא אקח את זה בשתי הידיים?

image

לגורל, נראה לי, יש דרכים משונות להראות את קיומו, או באמצעות כל מיני קווים נסתרים המחברים דברים, ולעיתים רק בדיעבד, כאשר מסתכלים לאחור, ניתן להבחין בכל אלה.

ומדוע אני מספר את זה? ובכן, תשמעו סיפור.

image

כאשר אני מציעים לי רכב למבחן אני מחפש לאן אני יכול לקחת אותו, שיהיה לי מעניין, שאחווה דברים חדשים, שאכיר אנשים ומקומות שלא הכרתי, או כפי שעשרת קוראיי המתמידים יודעים, שלסיפור יהיה תוכן ראוי.

ואיך אני מוצא את אותו "תוכן ראוי"?

image

לעיתים אלו המלצות מאחרים שאני מוצא ברשתות החברתיות, ולעיתים אני פותח את מפת הגוגל ונותן לעיניים שלי לחפש משהו שיתפוס.

מעיין, מוזיאון, תל, מבשלה, יקב וכו'.

ולפי מה שאני מוצא, כך אני קובע את המסלול המיועד לאותו רכב.

והנה, קלטה העין שלי מושג שלא הכרתי.

"העמותה להצלת רכבי אספנות" ששוכנת במושב ניר צבי.

היות וניר צבי מצוי במרחק נסיעה קצר מביתי ראיתי כי נכון יהיה להגיע אליו בתור נקודה ראשונה במסע ארוך (יחסית) שאבצע .

image

הגעת ליעד, ללא ספק

מה גם, שנראה לי הכי הגיוני להגיע עם רכב סיני, שהוא פאר לתעשיית הטכנולוגיה העכשווית, למקום המשחזר רכבים ישנים.

לא ידעתי כי גם שם הדגם FREE (חופש), יתחבר למה שאפגוש.

יוסי אהרון (מקים ומנהל העמותה) פוגש אותי בחצר מלאה שלדי רכבים במצב קטטוני בעיקר, עם כוס קפה חם ועוגה.

image

יוסי אהרון, מקים העמותה

הוא מספר לי על העמותה ששמה לה לעיקר לעסוק בשיפוץ רכבים ישנים של חללי ונכי צה"ל, תוך שילוב ושיתוף נערים בסיכון בלימוד רזי עבודות פחחות, מסגרות, ומכונאות רכב, ולעזור להם להשתלב בענף הרכב, למען יצירת עתיד טוב יותר, להם ולחברה הישראלית.

image

image

לעזרת העמותה נרתמו גופים רבים לסייע בשיקום הרכבים וקבוצת שלמה סיקס, לדברי יוסי, התחייבה לקלוט את הנערים שהוא מלמד, לעבודה במוסכי החברה.

בפתח המוסך עומדת וולוו שעברה צביעה מחודשת, ובתהליך שחזור של מג"ד ידוע שנפל לאחרונה בעזה.

image

יוסי מספר לי שהוא רואה בפרויקטים הללו הצדעה לחללי ופצועי צה"ל, וזכות גדולה לעזור לנערים שנקודת ההתחלה שלהם בחיים, נמוכה, לפתוח דף חדש ומשמעותי בחייהם.

אני מסתובב אנה ואנה בשטח שמחוץ למוסך של יוסי ורואה בסככות הצמודות, שהיו כפי הנראה לולים בעבר, עוד רכבים ישנים שונים ומשונים, ברובם תחת מעטה אבק כבד, שמחכים למישהו שיגאל אותם ויבטיח להם חיי נצח.

image

דור הפרחים הנשכח

image

קישור לקבוצת הפייסבוק עמותת מצילי מכוניות

הוויה (VOYAH) שהושקה בדיוק לפני שנה, ועימה הגעתי הנה היא הדבר הכי רחוק מכל כלי הרכב המפוזרים כאן.

היא חשמלית לחלוטין. מקורה בסין, היא גדולה ומרווחת ממרבית המכוניות בנות ה-30-40-50 ויותר, היא חזקה מאד, היא איכותית מאד, בחומרים ובתכנון, ויש לה הנדסת אנוש מצוינת.

image

image

image

וכאן בסדנא של יוסי, אני שם לב כי מלבד הגה וצמיגים, אין בין הוויה לכל מה שסביב דבר אחד משותף.

אבל,

אני בספק מאד מאד גדול, אם מישהו בעוד 30-40 שנה יראה בה מכונית ראויה לאספנות.

כבודה במקומה מונח, נכון לימינו אלו.

ואם בכבוד ושימור עסקינן נזכרתי שלא רחוק מכאן יש מכונית אחרת שהביאה הרבה כבוד, ומכיוון שמעולם לא חזיתי בה (אלא רק שמעתי), כיוונתי את הגה הוויה לרחובות, אל מכון וייצמן, שם, בקצה הרחוב ממנו נכנסים, ניצב בית הנשיא הראשון ד"ר חיים ויצמן.

image

נדמה כי בן האישים שחזו, ולקחו חלק משמעותי בהקמת מדינת ישראל דר' וייצמן הוזז טיפה הצידה.

"... ויצמן היה מנהיג זרם הציונות הסינתטית. ב־1917 נבחר לנשיא הפדרציה הציונית באנגליה, והיה גורם בעל השפעה בדיונים אשר הביאו להצהרת בלפור בסוף אותה שנה. ב־1920 נבחר לנשיאהּ הרביעי של ההסתדרות הציונית... ויצמן רשם כמה עשרות פטנטים, וזכה לראות יישומים משמעותיים של עבודתו המדעית. הודות ליישומים אלה נהנה מהכנסות כספיות שאִפשרו לו לוותר על שכר מהתנועה הציונית, אשר לה הקדיש את מרבית חייו הבוגרים... ב-16 במאי 1948, יומיים לאחר הכרזת העצמאות של מדינת ישראל, נבחר ויצמן כנשיא מועצת-המדינה הזמנית... ב-1949 נבחר לכהן כנשיאהּ הראשון של מדינת ישראל,.."

הערך: חיים ויצמן מתוך ויקיפדיה

הבניין ששימש כביתו של הנשיא הראשון הוא בניין יפהפה והדור, גם מאה שנים לאחר בנייתו.

image

אבל, כזכור הביקור בבית הנשיא הוא לא הסיבה בגללה הגענו לכאן.

בחצר בית הנשיא הראשון, תחת סככת זכוכית סגורה ואטומה ניצב רכבו של הנשיא הראשון.

image

המכונית הזו ("לינקולן קוסמופוליטן"), ניתנה במתנה לנשיא וייצמן על-ידי הנרי פורד השני, והיא מכונית נדירה בקנה מידה בינלאומי.

נוצרו מדגם זה רק 18 רכבים, וזו המשופצת היחידה ששרדה.

image

הלינקולן הגיעה לארץ באוגוסט 1950. מכונית תאומה לה נבנתה עבור הנשיא האמריקני הארי טרומן. שתי המכוניות היו משוריינות ומפוארות. היו בהן חלונות חשמליים (דבר נדיר בשנת 1950), 7 מקומות ישיבה עם חציצה בין הנהג לחלק האחורי של המכונית, טלפון פנימי, שולחן, תרמוסים למשקה קר וחם, מצתים ומאפרות בציפוי זהב, במשך 3 השנים בהן היא שירתה את הנשיא, עד מותו בשנת 1953, ועברה 7,000 ק"מ בלבד.

image

הידעת? גג הרכב מתוכנן כך שהנשיא יוכל לשבת ברכב כשהוא חובש את כובע הצילנדר שלו.

עד עכשיו השתעשענו, אני אומר לחבר שהצטרף למסע, הגיע הזמן שנתחיל גם לטייל.

על מה חשבת? הוא שואל, ואני במקום תשובה נותן לוויה לקחת אותנו דרומה מקרית גת.

image

בדרך אני מאפשר לוויה לקחת פיקוד, בנהיגה נינוחה במהירות קבועה, במרכז הנתיב, את חלל הנוסעים ממלאים צלילים צלולים וחדים הבאים מהרמקולים המשובחים של DYNAUDIO, שכבר נדמה כי אין יצרן סיני בתחום היוקרתי שלא בוחר במותג הזה, וכאן, לנו אין תלונות על מה ואיך ששומעים. מאד נעים לנו.

image

חורבת זעק, נמצאת על גבעה רמה הצופה אל דרום הר חברון.

image

"... השרידים הקדומים ביותר, שנמצאו באתר הם מתקופת הברונזה. מתקופה זו נמצאה מערת קבורה המתוארכת לברונזה התיכונה II (המאה ה-18 לפנה"ס עד המאה ה-16 לפנה"ס)... עיקר הממצאים שבאתר הם מהתקופה הרומית המאוחרת והתקופה הביזנטית... מימי המאה ה-19, שימש המקום כ"מזרעה" (יישוב עונתי) לאנשי הכפר דורא. ה'דוראנים' שהגיעו למקום תיקנו את מערכות המים העתיקות ואף הקימו מספר בתי אבן ששימשו למגורים, ביניהם בית-המוכתר, הממוקם בחלק הגבוהה של הכפר. זהו המבנה היחידי מתקופה זו שנשאר עומד..."

הערך: חורבת זעק מתוך ויקיפדיה

הגשמים שירדו עד עכשיו, הרוו את האדמה, וכל האזור מוריק בירוק טרי ופריחה.

image

image

image

בימי הקיץ שולט הצבע הצהוב והיבש בכל הנוף וקשה לעיתים לתפוס את מרחק התמורות בנוף.

נסענו משם בכיוון מזרח וליד קיבוץ להב פנינו ימינה לכביש 358 וממנו פנינו שמאלה לכביש 3253, שהוא אחד הכבישים היותר כיפיים בישראל לנהיגה, אבל אם מגיעים לכאן עם רכב בעל יכולות מוטוריות גבוהות עלולים לאבד את הראש (או יותר מכך), שכן זהו כביש צר, פתלתל ויפהפה, העובר בתוך חורש עצים, ואם לוקחים סיכון מיותר עלולים לפגוש רכב המגיע ממול, על כן יש לנהוג בו במתינות, גם אם קשה להוביל 489 סוסים ב-60 קמ"ש.

image

בדרך פתלתלה וארוכה מהצפוי הגענו לבסוף אל תל ערד.

image

ניתן לעלות לתל עם הרכב

תל ערד הוא אתר ארכיאולוגי מהחשובים שיש בישראל – כאן אותרו שרידי עיר כנענית בת 5,000 שנה. גובהו של התל כ -570 מטר מעל פני הים... ראשיתו של היישוב במקום לפני כ- 6,000 שנה, בתקופה הכלקוליתית, אז שכן כאן יישוב קטן.

image

ירידה אל בור הבים

image

בתקופת הברונזה הקדומה התפתח היישוב לעיר מבוצרת מוקפת חומה באורך כ- 1,200 מטרים. בעיר זו התקיימו רבעי מגורים ומסחר, מקדשים וארמון... במאה ה- 11 לפנה"ס (תקופת הברזל) הוקם יישוב ישראלי באתר, על גבעה המכונה "תל המצודות" (פסגת תל ערד של ימינו). במקום נבנו חמש שכבות יישוב, הכוללות מקדש ייחודי , מפעל מים ומצודה מבוצרת.

image

מבט מזרחה ממרומי תל ערד

image

בור המים של העיר הכנענית

לא סתם מצוין גובה התל, כי בשעה זו של היום נושבת כאן רוח קרה ולא ממש נעימה, ירדנו מהתל אל שרידי העיר הכנענית הנמצאת בשיפולי התל, ולאחר שסבבנו כאן ושם החלטנו להתחיל לחזור.

נקודת היעד הבאה נמצאת בלב יער יתיר, הגדול ביערות ישראל.

image

image

באמצע היער נמצא מאגר מים יתיר, שסיפק בעבר מים לכרמים ולמטעים של יישובי חבל יתיר וכיום אינו פעיל, אך מספק נוף יפהפה ולוקיישן נהדר לפיקניק ביער.

image

מאגר יתיר

יתכן ופעם המאגר היה מלא (וחבל שכיום לא), ורק שלולית קטנה בתחתיתו מרמזת על מה שיכל להיות, אבל אם הוא כבר נמצא למה לא למלא אותו ויהיה מי שימצא מה לעשות אתו? דבר אחד בטוח, הוא יוסיף המון יופי וייחודיות ליער.

image

באחת מצלעות המאגר נמצא תצפית מיכאל והודיה שנמצאת במקום הכי יפה סביב המאגר, ויש כאן מספר שולחנות למי שרוצה לתפוס נירוונה משכרת.

הכבישים הצרים ביער יתיר מאפשרים להמוני חובבי טבע למצוא פינה או שביל לטעמם, ולברוח לרגע או שניים למחוזות שקטים של רוגע.

אם כבר חוצים את יער יתיר הרי שחורבת ענים היא עוד עצירת חובה ממש על הדרך.

image

בכניסה לחורבה אנו פוגשים חבורת אופנוענים צעירים מהמגזר הבדואי המכבדים אותנו בתה סמיך ומתוק (לא ויסוצקי), שבא בדיוק ברגע הנכון.

image

בראש הגבעה של חורבת ענים ישנם שרידים של מצודה מתקופת מלכי יהודה. בית הכנסת בחורבת ענים נחשף בשנים 1988 – 1989 ע"י צבי אילן ודוד עמית ומבחינה טיפוסית הוא זהה לקבוצת בתי הכנסת שנמצאו בדרום הר חברון. מתחת לבית הכנסת נמצאה מנהרת מילוט אשר ניתן לזחול בה.

image

בזמן הזה של סיום יום גדוש, אני מוצא זמן בראשי להתחיל לסדר את התרשמותי הכללית, והדגשים עליהם שמתי עין במיוחד, למשל, שמתי לב כי ככל שאני נוסע יותר, מד הטווח מעדכן עצמו לתוצאה טובה יותר, פרס על היותי נהג מתון.

image

ובכלל כל מי שהתנסה בנהיגה ברכב חשמלי כבר יודע שרכב חשמלי מושך את הנהג לנהוג לאט ורגוע יותר, כי כאשר אין צלילי בוכנות מקפצות, והרחש היחיד שתשמע כאשר תלחץ בעוצמה על דוושת הגז (כן, לזה עוד לא החליפו שם, אולי "דוושת התאוצה"?) יהיה איוושת המזגן.

עיצוב ה free נתלה באילנות גבוהים, מבט על הגריל, ועל ההגה יזכיר למי שמכיר את דגמי מרצדס, ואם זו הכוונה הרי שהסינים מכוונים גבוה.

image

גם ברכב זה (כמו כמעט בכל מותג המגיע מסין), הכינו כמה גימיקים ייחודיים כמו דשבורד בעל גובה משתנה, או אפשרות לראיית לילה בחושך מוחלט למרחק עד 150 מטר בצלילות מפתיעה, אבל לו התצוגה הזאת הייתה על מסך המולטימדיה ולא על לוח המכוונים מתחת להגה, מן הסתם היה נוח יותר.

image

אני, שאוהב לשבת גבוה מצאתי כי ההגה מסתיר בחלקו העליון את לוח המכוונים, ולא עזרו שום קומבינציות לשנות את זה למעט הנמכת גובה הכיסא.

לוויה יש חמישה מצבי נהיגה, כולל מצב לנהיגה מעבר לאספלט (שבילי קק"ל ועפר כבוש) המגביה בעזרת מתלי אוויר את המרכב עד ל-21 ס"מ מכובד.

מתלים אלו מסייעים לנהיגה על משטח שאינו ישר, להיות נוחה ונעימה.

image

פיצ'ר חביב נוסף הוא באפשרות לשינוי שקיפות הגג הפנורמי, שיכול להיות שקוף וצלול, כהה או חלבי ואטום. אני מניח כי בימים חמים יש לזה השפעה גדולה יותר.

בתוך הרכב מותקנות 2 מצלמות פנימיות, אחת ליושבי השורה הקדמית ושניה לאחורית, ורק המתכננים אולי יודעים מה הצורך המעשי מעבר לצילומי סלפי.

image

בניגוד ליצרנים סינים אחרים כאן דווקא השקיעו בכפתורים ומתגים על ההגה, קלים ומוחשיים לשימוש מבלי הצורך להוריד עיניים מהכביש ולחפש אותם.

ביליתי בנעימים עם הוויה שהוציאה אותי לחופש גדול הרבה שעות נוחות וכיפיות, שזה אני מעריך די בקלות חווה כל מי שרוכש אותה.

450 ק"מ משותפים נסענו יחדיו ובסיומם הגעתי לצריכה מצטברת של 23.8 קווט"ש לכל מאה ק"מ, מה שנותן טווח ריאלי של 445 ק"מ. (היצרן מצהיר על 500).

image

היות ומרבית הנסיעות שלי היו מחוץ לעיר ומזג האוויר היה קר יחסית אני מניח כי נתון הטווח עשוי להיות גדול יותר בשילוב יותר נסיעות עירוניות וטמפרטורות גבוהות יותר.

זוכרים שפתחתי את הכתבה בנסתרות דרכי הגורל?

החל מהיום בו אספתי את הוויה, קופצים לי ללא הפסקה באנרי פרסומות של המותג בפייבסוק שלי בטלפון ובמחשב, ויום לאחר שכבר החזרתי את הרכב ליבואן, נסעתי ברכבי הפרטי בתל אביב כשלפתע באחד הצמתים קפץ מול עיני שלט ענק שמזמין אותי להכניס חופש גדול אלי הביתה.

image

האם היקום מנסה לשדר או לרמוז לי משהו? כי זה רק עניין פעוט של 400,000 שקל.

סכום זה הוא לא פעוט ולא כל אחד יכול לשים כמוהו על השולחן, אבל וויה לא מכוונים לכל אחד.

זוכרים שהם מביאים רק 400 יחידות?


תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - אבי

23 בפברואר ב 15:18

בפועל עם כל הצער הסינים כרגע הם אויבים שלנו. תומכים באיראן, נאבקים בארהב. לא חכם ולא ראוי לקנות ולקדם תוצרת סינית. ברור המון אינטרסים, יבואנים מקומיים השקיעו במותגים ובהסכמים, אבל אי אפשר להסתכל על זה אחרת, שיתוף פעולה עם חמאס, מימון איראני וכו. באותה כתבה ובאותה נשימה מובא סיפור מקסים על עמותת שימור הרכבים שם יש התייחסות למפעל זה כהצעדה והנצחה של חללי צהל. הכתב מעיד על עצמו שהוא מנותק יעני שיא הטכנולוגיה למול האספנות הישנה, אבל הניתוק כאמור הוא הרבה יותר עמוק. חבל

2

אורח/ת - צביקה וניק

25 בפברואר ב 23:06

רכב מעולה. תמורה מלאה למחיר .האיבזור שלו אם בחלקו קיים רק ברכבים סופר יוקרתים ששווים פי 2 ממנו