שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

משמורת מעינות גיבתון ליער בן שמן

מסלול קל עם שפע אתרי פיקניק, קצת היסטוריה ונקודות תצפית.
למי שמחפש יער וצל ולא מעוניין להתרחק ממרכז הארץ או לחפש אתגר מיוחד לרכב שלו.
מתאים גם לג'יפונים עירוניים.

מסלול קל עם שפע אתרי פיקניק, קצת היסטוריה ונקודות תצפית. למי שמחפש יער וצל ולא מעוניין להתרחק ממרכז הארץ או לחפש אתגר מיוחד לרכב שלו. מתאים גם לג'יפונים עירוניים. תחנת דלק קרובה בקיבוץ נען, לבעלי כרטיס אשראי בלבד, פועלת 24 שעות ביממה. עבירות: קלה. איך להגיע לנקודת ההתחלה? מרחובות נוסעים לכיוון דרום עד לצומת בילו. בצומת פונים שמאלה לכיוון רמלה ובפניה הראשונה אחר כך פונים לכיוון קיבוץ נען. אחרי שני קילומטר הכביש מתעקל ימינה ואתם מתעקלים אתו לכיוון מושב רמות מאיר. בכניסה למושב, מול חורשת אקליפטוסים, פונים שמאלה עם השלט לכיוון מושב יציץ. אחרי קילומטר הכביש פונה בחדות ימינה, ממשיכים איתו עד לצומת T בכניסה ליציץ. בצומת פונים שמאלה וחולפים על פני המושב, כקילומטר, עד לדרך עפר. זו נקודת ההתחלה. סוג המסלול: לא מעגלי. מפת סימון שבילים: מבואות ירושלים (9).

תאור המסלול

מנקודת ההתחלה ממשיכים עוד 100 מטרים, עד לתחנת הרכבת של נען. מעבר לפסים, מצד שמאל, נבחין בתל שהיום לא נשארו בו הרבה שרידים, אבל עד מלחמת השחרור היה יישוב ערבי ושמו נענע. פונים ימינה לאורך פסי הרכבת וממשיכים כשהפסים משמאלכם. מימינכם מושב יציץ. האנשים שגרים בבתים האחרונים של המושב נשבעים, כי לפני חמש שנים הם ראו בשדה שנמצא ביניכם לבין בתי המושב יצור מהחלל החיצון. מאוחר יותר נמצאו במקום עקבות מוזרים, הגדולים מכף רגל של גמל, המעידים כי אכן משהו מוזר עבר שם. היום אין לעקבות זכר. חפשו, אולי גם אתם תזהו עב''מים. מתחנת הרכבת של נען נוסעים קילומטר ושלוש מאות מטר עד למעבר פירטי על פסי הרכבת. הסתכלו היטב שהרכבת לא עוברת וחצו את הפסים. ממשיכים עוד ארבע מאות מטר. בדרך חוצים ערוץ קטן שבחורף זורמים בו מים ונוסעים לאורך חורשה קטנה, עד לתל העתיק הנמצא מולכם. העלייה על התל, המכונה תל מלוט, קלה ומלמעלה ניתן לצפות לכל הכיוונים: מגבעות מרר בדרום דרך מזכרת בתיה ועד מודיעין בצפון.

יורדים מהתל, חוזרים וחוצים שוב את הפסים. חוזרים עם השביל שאיתו באנו קודם, קילומטר ומאה מטר. פונים ימינה ושוב חוצים את הפסים, נוסעים עוד שלוש מאות מטר עד לצומת T. פונים שמאלה ומתעקלים מיד עם השביל ימינה. אחרי חמישים מטר פונים שוב שמאלה. ממשיכים עם השביל עוד קילומטר וחצי, עד שמגיעים אל מושב פתחיה. פונים עם הכביש שמאלה וממשיכים עוד 700 מטר עד שהכביש נגמר. פונים ימינה בדרך העפר, כ-400 מטר, עד לכביש המקשר בין צומת נחשון לנשר. פנו שמאלה וסעו על הכביש, בזהירות, מאה מטר ומיד פנו למושב בית עוזיאל. נוסעים עם הכביש 400 מטר עד העיקול, ואז ממשיכים ישר בדרך העפר. ממשיכים עם הדרך 1200 מטר. בקטע האחרון עוברים באזור הווילות - ההרחבה של המושב. בקצה הקטע מגיעים לשיא הגובה: משמאלכם חממה והדרך עוברת מימין לחממה. ממשיכים עם הדרך עוד 450 מטר, עד לצומת .T

פונים ימינה וממשיכים עם הדרך עוד 1100 מטר, עד למרגלות תל גזר. ממולכם בית הצבוע בכתום, זהו מגד גזר. בית בד מודרני ולידו שרידי גת עתיקה. בעונה, ניתן לראות במקום איך מפיקים שמן. בימים אחרים יש חנות קטנה, שמוכרת מוצרים מהאזור. בתיאום מראש, יכינו בעלי המקום הפעלות לילדים. מגיעים להצטלבות דרכים. ממשיכים ישר למעלה לכיוון התל. עוד 650 מטר ואתם בצומת T, ליד עץ שיזף גדול פונים שמאלה. עולים לפסגת התל. מלמעלה אחת התצפיות המושלמות על אזור החוף והשפלה: גוש דן וסביבתו, מעזה בדרום ועד הרצליה בצפון. בהמשך הדרך, מצד שמאל, אבנים גדולות שהן שרידים לישוב עתיק המוזכר בתנ''ך כעיר כנענית. חלק מהחוקרים טוענים, כי ליד האבנים האלו הקריבו הורים את ילדיהם לאל הבעל. מימין לדרך שרידי חומה ועיר עתיקה ולצידם מערה גדולה, ששימשה בעבר כתעלה להבאת מים לעיר.

במרכז הגבעה יש דרך הפונה ימינה, לכיוון היישוב כרמי יוסף, ויורדת בחדות מהתל. פונים אל הדרך הזו ויורדים לערוץ שמתחת לתל. בתוך הערוץ דרך שנעה לכיוון צפון מזרח. פונים איתה וממשיכים עוד קילומטר ומאתיים מטר, עד שחוצים ערוץ גדול (נחל גזר), ליד מעיין קטן שמימיו נשאבים במקום. שם המעין עין ורד. מהמעיין ממשיכים עם השביל הראשי בין המטעים באותו כיוון, עוד קילומטר וחצי, עד ליישוב כפר בינון. יוצאים מכפר בינון על הכביש, ופונים שמאלה לכיוון משמר איילון. מימיננו מאגר איילון שבחורף מלא במים. זה המקום המוזכר בתנ''ך: ''שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון''. ארבע מאות מטר אחרי הפניה פונים ימינה ויוצאים מהמושב . קילומטר ומאתיים מהפניה ימינה אתם עוברים מתחת כביש ירושלים תל אביב. עוד 650 מטר על הכביש לכיוון שעלבים ואתם עוזבים את הדרך הסלולה. משמאלכם שביל מסומן היטב בשלושה צבעים, זהו שביל חוצה ישראל ואתם פונים שמאלה ועולים עליו. המשך הדרך על פי הסימון של השביל.

אחרי 350 מטר מהכביש מגיעים למזלג דרכים, פונים עם הזרוע השמאלית. 700 מטר נוספים ואתם למרגלות חרבת כפר טוב. בצומת ה-T שמולכם פונים ימינה. 200 מטר אחר כך פונים שמאלה, על פי הסימון הברור של שביל ישראל. ממשיכים עוד 300 מטר עד למזלג דרכים, בו בוחרים את הנתיב הימני ועוברים בין שרידי הכפר הערבי חרבת גבס. מקום מעולה לפיקניק. 350 מטר נוספים והגעתם למזלג דרכים, פנו ימינה. 200 מטר אחר כך פונים שמאלה בצומת ה-T. 150 מטרים נוספים והגעתם לתלי נחל ענבה. את התלים מעטרים עצי זית, חרוב, שיזף ומשוכות סברסים המספקים פרי, במיוחד למי שבא למקום בקיץ.

ממשיכים עם הסימון של שביל ישראל לכיוון צפון, אל יער בן שמן הנמצא מולכם. קילומטר ושלוש מאות מטר אחרי התל האחרון חרבת רגיב אתם עוברים מתחת לקו מתח גבוה. מהמקום שבו חציתם את קו המתח הגבוה המשיכו עוד קילומטר בדיוק עם שביל ישראל עד לאנדרטה. האנדרטה לזכרם של ישראל שחורי, שורה אושרוביץ ויחזקאל בן דוד, שנהרגו כשעלו על מוקש ב-20 ביולי 1948. האנדרטה מצויה על גבעה וניצבת על הדרך העתיקה מהתקופה הרומית, שחיברה את מישור החוף, מעלה בית חורון וירושלים. היער נקרא יער הרצל והוא פרויקט הנטיעות הראשון של הקק''ל. במקור נטעו אותו פועלים ערבים, ותושבי בן שמן הישנה מספרים כי הפועלים היהודים לא יכלו לשאת את החרפה ובלילה הראשון אחרי שניטע היער הם באו ובשירה אדירה עקרו את העצים ונטעו אותם במקום אחר. העיקר שאת היער של חוזה המדינה יטעו ידיים עבריות. מהאנדרטה יש שתי אפשרויות: ניתן להמשיך עם שביל ישראל צפונה דרך יער הרצל עד למצפה מודיעין, שבו ניתן לעלות לתצפית יפה על היער. ניתן גם לפנות שמאלה לכיוון כפר דניאל ולבקר בדרך חזרה בפארק הקופים, שבו ניתן לחזות בקופים מכל הסוגים מטיילים ביער. שתי האפשרויות מומלצות.

מפה מס' 1

טרזן מלך הגונגל

05 בספטמבר 2001 ב 13:02

הפרעה משמעותית

את המסלול חותך, תוך כדי יצירת קושי אמיתי, כביש חדש (כנראה חוצה ישראל)

טרזן מלך הגונגל

05 בספטמבר 2001 ב 13:07

הפרעה משמעותית

נקודת ההפרעה היא על שביל ישראל לפני ההגעה ליער בן שמן.

beni.lazar

07 בנובמבר 2009 ב 17:13

עדכון 2009

המסלול מאוד יפה אבל לא מומלץ לרכב ללא הילוך כח בתקופת גשמים בשל הבוץ הרב בדרכים של איזור נען.
בנוסף ישנם רבה התקלות יחסית לסיפור הדרך הקיים:
באיזור תחנת נען צריך לבצע מעקף גדול היות ולא ניתן לעבור פסי רכבת במעברים פיראטים(לא משהוא נורא אבל סוטה מהדרך)
המרחקים לא חד משמעיים אבל בסך הכל מסלול מהנה וקרוב(אשתי מאוד נהנתה)

tokash

16 באפריל 2010 ב 12:15

ttokash@gmail.com

02 במאי 2010 ב 18:20

זהירות - נדרש עדכון כללי למסלול

באופן כללי. יש צורך לעדכן את המסלול.
טיילנו ביום החופש של ל"ג בעומר במאי 2010. כפי שעודכן כבר ב- 2009, מוסיפים פסי רכבת וכל המסלול השתה. לפיכך הייתי מוותר על חלק זה.
החלטנו לנסוע ישירות פתחיה. גם שם נתקלנו בקשיים. למרות ההסבר קשה לדעת איפה סבתיימה לה הדרך המקורית מהשדרות. קצת אילתורים ועם עזרה של תמונת הבית האדום, הגענו למגד גזר. שווה ביקור. מקום מדהים ונוף עוצר נשימה. מפתיע שיש מקום כל כך הסטורי שלו ידוע לכולם.
משם ההמשך היה יותר קל בזכות סימון שביל ישראל. אבל אל תטעו שוב, הסימון לא מדוייק ואינו מוצג בהצטלבויות חשובות. כמו כן, בהמשך, עקב שינוי פני השטח בגלל בניית כביש 6 וגשר רכבת ישראל לירושלים, הסימון של שביל ישראל נמצא במקומות לא הגיוניים וקשה מאוד למצוא אותו. לאחר נסיעות של הלוך ושוב המשכנו בשביל ישראל. אך לאחר נסיעה כל כך ארוכה די מאסנו מהשביל והתחלנו לחפש דרכי קיצור כדי לחזור הביתה. יצאנו ב- 12 חזרנו ב- 18 לאחר קיצור.

הערה חשובה נוספת, לגבי הציטוט הזה: "200 מטר אחר כך פונים שמאלה, על פי הסימון הברור של שביל ישראל." - הסימון לא כל כך ברור, שכן צומת T היא כבר כביש סלול לאיזור התעשייה/מסחרי החדש שנבנה בקרבת דרך. עלו עם הכביש והסתכלו שמאלה על הגבעה. שם הסימון נמצא.
לסיכום, המסלול קל לרוב לכל ברכבים. הייתי עם סנטה פה (גיפון) והיו כמה רגעים מאתגרים לכלי הזה ונאלצתי לרדת ולבחון את השטח. למי שאין ניסיון שטח ו/או חוש התמצאות ללא מפה או הסבר, זה לא המסלול בשבילו.המסלול יפיפה, מדהים שיש מקומות כאלה כל כך קרובים למרכז. המסלול לחובבי שטח מהנה מאוד וניתן לאתגר את הכלים או את עצמכם מאוד, אם רק תרצו.מומלץ בחום - אבל דורש עדכון רציני.צר לי שלא עשיתי זאת, לא ידעתי עד כמה זה לא מעודכן. תהנו...

03 במאי 2010 ב 06:35

עדכון כללי למסלול

שימו לב כי זה מסלול בן 10 שנים!
ובאזור מרכז הארץ יש שינויים רבים במהלך 10 שנים.
המסלול זקוק לעדכון ונשמח לקבל עדכון מסודר למסלול זה (ובכלל).