שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול בלב הנגב

מסלול טיול בעבירות קלה עד בינונית בטבע הפראי והשומם שבלב ובמערב הנגב, דרום מזרחית למכתש רמון, במיוחד למי שאוהב מרחבים פתוחים ונופי בראשית צחיחים.
המסלול ארוך ואפשר לטייל בו בכול עונות השנה. בימי החורף הקצרים (כשאין סכנת שיטפונות) יש להתחיל מוקדם בבוקר על מנת לסיים באור יום ובימי הקיץ החמים והיבשים מומלץ להתחיל את המסלול אחר הצהרים ביום שישי, לישון באחד מחניוני הלילה המפורטים לאורך המסלול ולסיים בשבת עד הצהרים.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת הרוחות, חניון לילה - בורות לוץ, מעלה ערוד, מכתש רמון, נחל לוץ, כביש 10, מפער ערוד, חניון לילה – הר עידו, מצוקי לוץ, חניון לילה - מצוקי לוץ, בור בתור, נחל מעזר, חניון לילה - הר עריף, בקעת חיסון, הר חיסון, נחל כרכום, גבעות צייה, נחל ערוד, מעלה כרכום, רמת שזר, הר צוריעז, נחל פארן, חניון לילה - בארות עדה, קניון עדה (קישור לנקודה בשטח), חניון לילה – נחל פארן, כביש 40.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה – עד בינונית, אך מתאים רק לכלי רכב 4X4 גבוהים ודרוש הילוך כוח, לפחות לאחד מכלי הרכב בשיירה. יש לצאת למסלול עם מינימום 2 כלי רכב וציוד חילוץ וקמפינג מתאים.

המסלול עובר בשטחי אש פעילים של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע ובחגים.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים בלב שמורות טבע מוכרזות ויש להקפיד שבעתיים.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

אורכו של המסלול כ-80 ק’‘מ של רק שטח והוא יארך כ-8 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך מבלי שאפשר לקצר את המסלול.

ניווט במסלול הטיול

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

ולא לשכוח: מים ומזון ליותר מיום שלם של טיול,

ציוד מחנאות.

חניוני לילה במדבר

בתוך שמורות הטבע שבדרום הארץ, בכניסה וביציאה מהן הקימה רשות שמורות הטבע מספר חניוני לילה במטרה לרכז את המטיילים הישנים את הלילה בשטח במקום מוגדר וקבוע. חניון הלילה נבנה במיקום כזה שלא יפריע לחיות המדבר לנוע בלילה, לצוד, לאכול ובעיקר לאפשר לחיות להתקרב למקורות מים ולשתות מהם ללא חשש מבני אדם (לכן חניוני לילה במדבר רחוקים מהמעיינות או ממקורות המים המעטים שיש במדבר).

ישנם 3 סוגים של פיתוח לחניוני הלילה:

הראשון והבסיסי ביותר הוא חניון לילה מוכרז, בו למעט שלט ולפעמים תיחום באמצעות אבנים מהשטח אין כל פיתוח מלאכותי. חניונים ללא פיתוח נמצאים בלב השמורות והלינה בהם, ברוב הזמן, היא לבד . הסוג השני הוא של חניוני הלילה הם חניונים בפיתוח חלקי בהם בנתה רשות הטבע והגנים מתחמים לשינה, בדרך כלל מוקפים בגדרות אבנים בנויות, סוכות מקורות למחצה, ובחלקם גם שירותים, שטח מטבח, מים זורמים ופחים לזבל. חניונים אלו מאוכלסים בסופי שבוע ובחגים במטיילים מסוגים שונים – רוכבי אופניים, הולכי רגל, בעלי מכוניות פרטים, אופנוענים וג'יפאים. הסוג השלישי הם חניוני הלילה בפיתוח מלא בהם מציעה רש’‘ט גם שרותי לינה (באוהל) תמורת תשלום, קיוסק/מזנון, אבטחה (חלק מחניונים אלו מגודרים) וזאת באמצעות קבלן שהיא מעסיקה במקום. בחניונים מסוג אלו מומלץ לתאם את הלינה בטרם מגיעים, במיוחד בתקופות החגים העמוסות במטיילים.

המסלול ארוך ולאורכו כמה חניוני לילה בהתחלה (בורות לוץ – חניון בפיתוח חלקי), באמצע (כמה חניונים מוכרזים ללא פיתוח) ובסוף (חניון משאבות הפארן בו יש ברז מים). אפשר להגיע בלילה, לישון בחניון בורות לוץ שבתחילת המסלול ולצאת לדרך מוקדם בבוקר. אפשר, במיוחד ביום קיץ חם, להתחיל את המסלול בשעות אחר הצהרים, לישון באחד מחניוני הלילה המוכרזים שלאורך המסלול, ולמחרת בבוקר לסיים את המסלול. שימו לב שהמסלול עובר בתוך שמורות טבע בהן אסור באיסור מוחלט לנוע בלילה (כדי לא להפריע או לדרוס את חיות המדבר) ולכן יש לעצור ולהתארגן לשינה כשעה לפני חשיכה בחניון הלילה הקרוב ביותר שמגיעים אליו.

תחילת מסלול הטיול:

בצומת הרוחות שעל כביש 40. כ-5 ק’‘מ צפונית למצפה רמון וכ-28 ק’‘מ דרומית לשדה בוקר (כ-200 ק’‘מ ממרכז הארץ).

נ.צ. 1 – צומת הרוחות

פונים מערבה, ימינה למי שמגיע מצפון, לכביש 171 לכיוון בה’‘ד 1 (בית הספר לקצינים) ולהר חריף.

29.5 ק’‘מ צומת עם שבילים – משמאל הירידה למעלה ערוד ומימין השביל המוביל לחניון לילה בורות לוץ.

הצומת בגובה 1,008 מטרים – הנקודה הגבוהה ביותר במהלך המסלול. שיא הגובה בנגב הוא הר רמון 1,037 מטרים, הנמצא כ-3 ק’‘מ מזרחה.

נ.צ. 2 – צומת בורות לוץ ומעלה ערוד

כניסה לחניון לילה בורות לוץ - מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה עם השלט לכיוון בורות לוץ על השביל המסומן בכחול.

לאחר 100 מטרים בצומת השבילים הראשון (צומת הר רומם) פונים ימינה וצפונה עם השביל הכחול.

לאחר 1.5 ק’‘מ מהכביש מגיעים לצומת השבילים בכניסה לחניון הלילה של בורות לוץ. כאן יש סוכות המקורות למחצה בתוך מתחמים ‘‘משפחתיים’‘ מוקפים בגדר גבוהה, מבנה שירותים וברזי מים זורמים. מסביב למתחם שביל הליכה בין בורות המים, כשבור המים הגדול נמצא כ-100 מטרים מהמתחם ובסוף החורף הוא בדרך כלל מלא במים.

כניסה לחניון לילה בורות לוץ - מאפסים מד אוץ

תחילת מסלול בירידה של מעלה ערוד - מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם השלט לכיוון מעלה ערוד על השביל המסומן בכחול.

3 ק’‘מ צומת שבילים המסומנים בכחול ובאדום (השביל האדום מוביל לאורכו של נחל לוץ עד כביש 10 – כביש הגבול עם מצרים, הסגור לתנועה של אזרחים).

נ.צ. 3 – צומת שבילים

תחילת מסלול בירידה של מעלה ערוד - מאפסים מד אוץ

ממשיכים מזרחה, ישר ושמאלה, על השביל המסומן בכחול לכיוון מעלה ערוד.

1.6 ק’‘מ משמאל לדרך חניון יום מעלה ערוד ובקצהו תצפית לכל אורכו של מכתש רמון.

2.7 ק’‘מ צומת שבילים בקצה המערבי של מכתש רמון. השביל הכחול מוביל למפער ערוד והשביל השחור יורד את מעלה ערוד לתוך המכתש.

נ.צ. 4 – צומת שבילים

ממשיכים ישר לכיוון דרום מזרח על השביל המסומן בכחול לעבר מפער ערוד.

2 ק’‘מ חוצים את נחל ערוד בחיבור עם שביל הולכי הרגל המסומן בירוק והנשפך לנחל.

3 ק’‘מ משמאל לדרך חניון לילה - הר עידו כשמצפון לו הר עידו בגובה 953 מטרים.

5.2 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום

נ.צ. 5 – צומת שבילים

ממשיכים ימינה (ישר) ודרומה בשביל המסומן באדום, למרגלות מצוקי לוץ שמימין לדרך.

5.8 ק’‘מ שביל ירוק מימין לדרך מטפס (להולכי רגל) למעלה לוץ.

6.8 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור.

נ.צ. 6 – צומת שבילים

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור המוביל לכביש 10 (סגור לתנועת אזרחים) ולגבול עם מצרים.

0.2 ק’‘מ מימין לדרך חניון לילה - מצוקי לוץ.

בגלל שהשביל סגור בקצהו וכמעט ולא נוסעים עליו הוא פראי, הצמחיה גדלה על השביל, מעברי הנחלים אינם מסודרים ובחלקו התוואי אינו ברור.

3 ק’‘מ ירידה תלולה לערוץ כשחלקה נסחף כך שאפשר ומומלץ להשתמש במעקף של החריץ משמאל לדרך.

8.1 ק’‘מ מימין לשביל בור בתור – בור מים יבש, בתוכו עץ אשל ענק המספק צל תמידי ומסביב שיחי מדבר שונים המקשים על הכניסה פנימה לתוך הצל והקרירות.

נ.צ. 7 – בור בתור

מסתובבים וחוזרים לאחור (הכניסה לכביש 10 חסומה בשער נעול).

8.1 ק’‘מ עד צומת השבילים המסומנים בשחור ובאדום.

נ.צ. 6 – צומת שבילים

ממשיכים ישר ודרומה על השביל המסומן באדום לצד הערוץ של נחל מעזר.

5.4 ק’‘מ בעיקול הדרך השביל מטפס מתוך הערוץ של נחל מעזר לעבר השלוחה.

6.1 ק’‘מ חניון לילה - הר עריף משמאל לשביל.

7 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובירוק כשממערב בקעת חיסון ושלט המורה כי ציר הר שגיא חסום לתנועה (הוביל בעבר להר כרכום).

נ.צ. 8 – צומת שבילים

פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן בירוק ויורדים שוב לנחל מעזר.

1.1 ק’‘מ חוצים את ערוץ נחל מעזר.

5.8 ק’‘מ יוצאים מערוץ נחל מעזר ומתחילים לטפס על הרכס הרים של גבעות צייה - כשמם כן הן וכל האזור צחיח ויבש.

8.2 ק’‘מ בראש הגבעה הגבוהה ביותר באזור – כיפה בגובה 634 מטרים עם תצפית לגבעות צייה ולנחל ערוד שמצפון.

נ.צ. 9 - נ.ג. 634

ממשיכים על השביל המסומן בירוק – הקפידו רק על השביל המסומן ולא על השבילים הנוספים המגיעים לראשי הגבוהות שמסביב.

מימין ומשמאל מספר גלי אבנים הנקראים טומולי ושימשו כנראה כקברים בתקופה הברונזה לפני כ-4,000 שנים.

3.3 ק’‘מ אתר טומולי גדול לצד הדרך, אם תחפשו טוב תמצאו גם ציורי סלע בצמוד לקברים.

5.5 ק’‘מ תחילת הירידה לכיוון נחל כרכום.

6.0 ק’‘מ 2 עצי שיטה גדולים בקצה הירידה ובתוך הנחל המספקים צל טוב בימי הקיץ.

נ.צ. 10 – נחל כרכום

ממשיכים ישר ומזרחה בנחל כרכום עם השביל המסומן בירוק.

1.2 ק’‘מ השביל הירוק פונה ימינה ודרומה לתחילת מעלה כרכום.

1.7 ק’‘מ ראש מעלה כרכום, כשסביב המון מטרות לאימוני חיל האוויר.

3.1 ק’‘מ צומת הכניסה לעמק חרוז (הסגור לתנועת מטיילים).

נ.צ. 11 – צומת שבילים

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק לכיוון בארות עדה הנוסע על הרמה השטוחה שמצפון להר צוריעז.

6.7 ק’‘מ ירידה חדה מרמת שזר לעבר נחל פארן.

9.9 ק’‘מ השביל הירוק חוצה את ‘‘מיצר הנוואמיס’‘ – מבנים קטנים ונמוכים המזכירים את בתים בני אלפי שנים.

10.8 ק’‘מ צומת הר צניפים במפגש שבילים מסומנים בירוק ובאדום.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן באדום היורד לכיוון נחל פארן.

2 ק’‘מ צומת הכניסה לבארות עדה.

נ.צ. 13 – צומת שבילים

ימינה עם השביל - 300 מטרים עד חניון לילה – בארות עדה.

ממשיכים ישר ומזרחה על השביל המסומן באדום במורד נחל פארן.

1 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בכניסה לקניון עדה.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

פונים ימינה ודרום מזרחה עם השביל המסומן בכחול.

0.1 ק’‘מ הכניסה לשביל הרגלי המסומן בכחול המטפס לראש קניון עדה – מומלץ גם ביום קיץ! הקניון מוצל ברובו וכולל 2 סולמות מאובטחים וחבל קצר המטפסים את המעוק לתצפית מדהימה על כל האזור מראש המצוק.

קישור לנקודה בשטח - קניון עדה

0.2 ק’‘מ עצי שיטה - שניתן להחנות את כלי הרכב בצילם.

חוזרים לצומת השבילים המסומנים בכחול ובאדום שבנחל פארן.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

בתוך קניון עדה

בתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדהבתוך קניון עדה

פונים ימינה ומזרחה עם השביל המסומן באדום במורד נחל פארן.

4.4 ק’‘מ מגיעים לכביש 40 מול אתר מקורות – משאבות הפארן.

נ.צ. 15 – כביש 40

על הגדר של אתר מקורות ברז מים הפתוח לשימוש המטיילים.

ומאחורי אתר השאיבה חניון לילה – נחל פארן.

סוף מסלול טיול

עד כאן 79 ק’‘מ של מסלול טיול בשטח (ועוד כ-30 ק’‘מ של כביש מצומת הרוחות)

הפנייה ימינה על כביש 40 מובילה לצומת ציחור ולצומת מנוחה שעל כביש 90 בכיוון אילת.

הפנייה שמאלה על כביש 40 מטפסת כ-50 ק’‘מ צפונה עד מצפה רמון.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן 79 ק’‘מ של מסלול טיול בשטח (ועוד כ-30 ק’‘מ של כביש מצומת הרוחות)

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4'' או להוסיף את הספרה ''3'' היכן שהקואורדינאטות הצפוניות מתחילות בספרה 9 (לנקודות הציון הנמצאות מדרום לקו מצפה רמון).

קובץ TWL להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

מזרחיות

120704

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון צפוני

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון צפונימפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון צפוני

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון דרומי

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון דרומימפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000 - גליון דרומי