אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

מבחן דרכים אופנוע ק.ט.מ. 125 שתי פעימות KTM

125 סמ"ק בסך הכול – נשמע כמו אופנוע לנערים בגיל 16 - אבל ממש לא!
KTM מספקים אופנוע אנדורו מקצועי המורכב מחלקים מעולים, כשהקהל המיועד לאופנוע הם רוכבי אנדורו מתחילים הרוצים ללמוד את רזי הרכיבה הנכונה, מתחרים בקטגוריית הנפח הקטנה וגם רוכבים מקצועיים וותיקים הרוצים לשפר ולמקצע את יכולתם בשטח.

 

אז מה יש לנו?

 

 

קודם כל מדובר באופנוע שיש לו מנוע שתי פעימות – זן נדיר ונכחד על הכביש, אולם בשטח עוד קיים ואפילו עומד בתקנות אירופאית מחמירות (בעיקר של זיהום אוויר).
בהמשך, ובזכות מנוע שתי פעימות קטן נפח, שוקל ה- KTM 125 רק 97 ק''ג (רטוב, לא כולל דלק) – שזה משקל פנטסטי לאופנוע שטח (אנדורו) כשכול אחיו הגדולים שוקלים סביב ה-120 ק''ג.
ולבסוף ק.ט.מ לא חסכו כאן שקל (או יורו) והחלקים של האופנוע, בעיקר שלדה ומתלים, הם מהטובים ביותר שהמפעל האוסטרי יודע להציע ללקוחותיו.

 

 

למה שתי פעימות? או בעצם מה זה בכלל מנוע שתי פעימות?

 

את המנועים בעולם המוטורי אפשר לחלק לשני סוגים: מנועי ארבע פעימות - דיזל או בנזין ומנועי שתי פעימות - בנזין. יש כמובן עוד סוגים (כמו מנוע וונקל - סיבובי או מנוע סילון) ועוד תתי דגמים וסוגי דלקים (כמו - סילוני, מימן וכיום גם חשמלי) אבל השכיח ביותר הוא מנוע ארבע פעימות דיזל או בנזין. ההבדל בין שתי פעימות לארבע פעימות הוא במספר התנועות אותן משלים המנוע בכל פעימת כוח. במנוע שתי פעימות מתבצעת פעימת כוח בכל פעם שהבוכנה עולה למעלה (ומגיעה לנקודה מתה עליונה). במנוע ארבע פעימות מתבצעת פעימת הכוח בכל פעם שנייה שהבוכנה מגיעה למעלה, כאשר בפעם הראשונה מנוצלת העלייה מעלה כדי לפלוט את הגזים השרופים. היתרון של מנוע שתי פעימות הוא הפשטות והקלות בה המנוע עובד - בפעימה אחת מעלה המנוע יונק ודוחס את התערובת ובפעימת העבודה, כלפי מטה המנוע מצית ופולט את הגזים. בשונה ממנוע 4 פעימות אין למנוע שתי פעימות ''ראש מנוע'' עם שסתומים (פשטות). יתרון נוסף של 2 פעימות הוא עוצמת המנוע בנפח קטן והמהירות בה המנוע מטפס בסל''ד. אבל חסרונו של מנוע שתי פעימות הוא בנצילות נמוכה של התערובת, בזיהום אוויר מוגבר ובאמינות נמוכה (הכול בהשוואה ל-4 פעימות).

 

מנוע שתי פעימות 125 סמ"ק

 

 

רכיבה על ק.ט.מ. 300 שתי פעימות, שהגיע למבחן הדרכים על מנת שנוכל להבין את ההבדלים, מבהירה את כל ההבדל. מנוע 300 הסמ''ק מתנהג כצפוי ממנוע שתי פעימות גדול - הכוח מגיע באופן מתפרץ ובעוצמה שאין לצפות לה במנוע 4 פעימות מקביל (או בשתי פעימות 125 סמ''ק).
עוצמת הכוח בשתי פעימות הגדול אלימה כך שלרוכב מתחיל או לרוכב שאינו מכיר את הכלי ייקח זמן להתרגל אליה וליהנות מהאופנוע. ב-300 סמ''ק הכוח מגיע בנקודה בלתי צפויה, כך שהרוכב יכול לפתוח מעט גז ולקבל עוצמה שלא היה מוכן לה.
ה-125 סמ''ק של KTM מתוכנן ובנוי אחרת בהשוואה ל-300.
המנוע אמנם חלש הרבה יותר, אבל הכוח מגיע באופן ליניארי ובעיקר בצורה נשלטת כך שגם רוכב מתחיל (בכלל ועל שתי פעימות בפרט) יכול ליהנות ולנצל את כל עוצמת המנוע ובמגוון מצבים.
יתרון נוסף של ה-125 סמ''ק הוא שהכוח ''יורד'' לקרקע  בצורה אחידה – דבר שמקנה אחיזה רצופה, מעניק בטחון רב לרוכב ופחות מעייף לאורך זמן.

 

 

בקטנה...

 

 

אז קודם כל זה יש להכיר בעובדה כי מדובר במנוע קטן!!! אולי הכי קטן שרכבתי עליו מגיל 16.
המנוע לא מאוד חזק - אבל זה גם היתרון של המנוע! הוא ממש לא מאיים על הרוכב!! ומאוד נוח וקל לשלוט בו, החל מהרגע הראשון. 
המנוע יחסית גמיש - כמה שאפשר לכתוב זאת על שתי פעימות ועל 125 סמ''ק.
ההנעה שלו דורשת ניסיון, נרכש תוך שעה,  בהתנעה עם הקיק (רגלית ההנעה) כי אין לק.ט.מ. הזה סטרטר (מתנע חשמלי) יחד עם מעט פתיחה של גז והקפדה כי הגיר יהיה בהילוך סרק (ניוטרל). לא משהו מורכב בכלל – אבל יש ללמוד את מצב הגז וגם יש ללמוד איך להניח נכון את המגף על הקיק כך שבתחתית המהלך החלק הקדמי של המגף יתיישב מעל רגלית הרוכב ולא לצידה (אחרת לאורך זמן המגף ייקרע).

 

 

מתלים ושלדה קטומה

 

 

כאן קצת קשה להיות אובייקטיבי - קודם כל רכבתי על האופנוע רק כמה שעות, אבל בעיקר קיבלתי אופנוע עם שלדה קטומה (כתומה) שזה בדרך כלל מבלבל אותי לגמרי! וחוץ מזה לא נראה לי שאפשר לכתוב איזה שהיא ביקרות על השלדות המעולות של KTM?
במתלים לא נגעתי (ולא כיוונתי) כך שהאופנוע שהגיע מתאים לרוכב במשקל 60 ק''ג (ושוב תודה לשחר עמרמי על האופנוע) כרע מעט תחת הנטל של 90 הק''ג שלי ולתחושתי השטיח מעט את זווית ההיגוי – כך שנוצר לי אופנוע מאוד יציב, עם מתלים רכים והיגוי מעט כבד - מה שמאוד התאים לי למבחן הדרכים הזה.
המתלים המעולים ועם ההיגוי המעט כבד הופכים את האופנוע למאוד סלחן . קפצת גבוה מידי? נחתת לא טוב? הגעת למכשול על הצד? מהר מידי בירידה? אל דאגה – עמוד על האופנוע והמתלים יעשו עבורך את העבודה - וכך היה לי.
זה היה מאוד כיף ומאוד מלמד גם יחד! ואפשר לי מעט להעז ולנסות למשוך את האופנוע קצת יותר וכך גם לשפר את ביצועיו ובעיקר את ביצועיי.

 

 

עז הרים

 

 

לא לקחתי את ה-125 ליום שבילים או ליום טיול ארוך. מראש רכבתי איתו בשטח עבורו הוא נבנה - סינגלים, עליות וירידות סלעיות ושבילים משובצי אבנים - מגרש משחקים של אופנוע אנדורו.
זה ברור כי הק.ט.מ. 125 הוא לא הכלי שמתאים לטיולים ארוכים – לא בתפיסת המחשבה ולא ביכולת הטכנית - למרות שאני יכול לספר על טיולים לאורכה ורוחבה של הארץ עם 50 סמ''ק ואני גם מכיר יותר מ- 125 סמ''ק אחד שהשתתף איתי בטיול לירדן (קישור).
היתרון של ה-125 שהוא מושך אותך לכיוונים שלא חשבת ומשפר את יכולת הרכיבה שלך. מרוכב החושב על שרידות במסע ארוך (שלך כרוכב ושל האופנוע) לרוכב שנהנה מכול אבן או כפל קרקע קטן.
ראית אבן? תן מעליה מעט גז וה-125 מנתר לו באוויר בקלילות מרשימה.
פגשת קפל קרקע? פתח גז והפרונט באוויר בווילי מגניב.
קפצת מעל מדרגה? אין בעיה, המתלים מיד מוכנים לקפיצה הבאה.
בקיצור תענוג! הכלי הקטן והקליל הזה יכול להוציא מהרוכב דברים שעל כלי גדול הוא יצטרך להתאמץ ולאזור אומץ רב. 
הייתי קורא לק.ט.מ. הקטן הז עז הרים – אין דבר שהוא לא מטפס! ובקלילות מרשימה.
(ואם לא בעזרת המנוע אז 97 ק''ג אפשר להרים ביד ולצלוח את המכשול, כאילו מדובר באופניים).

 

 

טיפוס עליות סלעיות

 

 

התחום שבו יש ללמוד קצת יותר את האופנוע הוא בטיפוס עליות סלעיות - אמנם האופנוע קל משקל ומאוד ידידותי לרוכב אבל אין הרבה גמישות  למנוע שתי פעימות ובטח שלא ל-125 סמק של הק.ט.מ.
הגעת לעלייה בהילוך הלא נכון המנוע ישתנק ויכבה. אין למנוע את הכוח למשוך את האופנוע ואת הרוכב (ששוקל כמעט כמו האופנוע) במעלה העלייה. זה החלק ברכיבה שיש ללמוד ולהכיר היטב את המנוע ואת מעטפת הביצועים של מנוע שתי פעימות קטן.
כלל האצבע שסיגלתי לי למבחן הדרכים – תגיע הילוך אחד נמוך ואם אתה מגיע מתוך יישורת ארוכה תגיע שניים, או אפילו שלושה, הילוכים נמוך אחרת המנוע לא ''יסחוב'' בעלייה.
חשוב לדעת כי מכיוון שאין ל-125 כוח מתפרץ אפשר להוריד הילוך גם תוך כדי העלייה – אבל בשתי פעימות נדרשת יותר מיומנות מאשר במנוע 4 פעימות.
עם זאת נתקעת בעלייה? אין כל בעיה!
זה הזמן שחברך הטוב (האופנוע) אומר לך אחי – סחוב אותי ביד. אין טעם לרדת לאחור, לבוא עוד פעם... זה פשוט: נעמדים לצד האופנוע, תופסים את החלק האחורי והופה האופנוע למעלה – וצמד חמד (אתה והאופנוע) ממשיכים קדימה.

 

 

הגיע הזמן להיפרד

 

לאחר כמה שעות על ה- KTM 125 שתי פעימות הגיע הזמן להיפרד.   אז בישורת - שיחקתי וקפצתי על כל אבן, בפניות בסינגלים - נהניתי כאילו מדובר באופניים, בטיפוס עליות - הזעתי והעזתי ובסוף גם סחבתי, בירידות - למדתי למשוך קלאץ' ואפילו קצת לפמפם בגז ובעיקר השתפרתי.     אין לי ספק כי מדובר במשהו אחר - זה לא אופנוע לטיולים ארוכים אלא כלי טכני שמספק שפע של הנאה ושיפור יכולת הרכיבה אבל דורש מהרוכב להתאים עצמו לאופנוע ובעיקר למנוע.

 

תודה רבה לשחר עמרמי על ה- KTM ולמולי גולן על העזרה והחניכה

 

 

תמונות של עדי שפרן - כפרה

 

תמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרהתמונות של עדי שפרן - כפרה

 

לנתונים טכניים ולתמונות נוספות > הקליקו לדף 2 >>>

 

 

נתונים טכניים

 

 

מנוע צילינדר יחיד, 2 פעימות
נפח 124.8 סמ''ק
 התנעה רגלית
מערכת קירור נוזל
תמסורת   6 הילוכים
בלם קדמי דיסק 260 ממ
בלם אחורי דיסק 220 ממ
מהלך מתלה קדמיאחורי   300335 מ''מ
גובה מושב 985 מ''מ
נפח מיכל דלק 9.5 ליטר
משקל  (רטוב) 97 ק''ג

  קיים דגם מוגבל המתאים גם לדרגת הרישוי הראשונה.

 

 

עוד תמונות של אילן

 

עוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילןעוד תמונות של אילן

 

 

תגובות

23 תגובות

1

אורח/ת

10 בדצמבר 2010 ב 09:01

עושה חשק מטורף

2

אורח/ת

10 בדצמבר 2010 ב 09:01

מה ההבדל בין משחק לילדים למשחק למבוגרים

ברור שהמחיר!
כמה עולה המשחק הנחמד הזה?

3

Ogash Ofer

10 בדצמבר 2010 ב 16:09

והמחיר רק 57,600 שקלים כולל מע"מ

זה המחיר נכון להיום.
שימו לב כי האופנוע הנבחן הוא מדגם Six Days - זאת אומרת עם שלדה כתומה (ולא שחורה), מדבקות מיוחדת, מושב עם כרטיס זמנים, משולשי היגוי מכורסמים, ציר שליפה מהירה לגלגל הקדמי, מנקזי אוויר מהטלסקופים, מגני ידיים, כרית כידון, פין לאבטוח מהיר של רפידות הבלם האחורי וגלגל שיניים כתום עשוי אלומיניום ופלדה.
והמחיר הרשמי שלו יקר יותר (אם ניתן להשיג כזה במלאי - כי מיוצר במספר מוגבל לרגל התחרות).

4

אורח/ת

10 בדצמבר 2010 ב 21:32

אין על מולי

5

אורח/ת

11 בדצמבר 2010 ב 05:18

כתבה חשובה ולעניין

אין על ה-125 ללימוד רזי הרכיבה.
על ה-125 התחלתי את דרכי בעולם השטח - אחרי שנים רבות על הכביש - וזה אכן אופנוע הכניסה הטוב ביותר לעולם השטח.
שהתחלתי לרכוב בטיולים ארוכים עברתי ל-4 פעימות.
כתבה מצויינת - נוגעת בדיוק בנקודות החשובות.

6

אורח/ת

11 בדצמבר 2010 ב 08:59

אחד מ 125 הטובים בעולם

אנדורו אמיתי שווה כל שקל.... אחד שיש לו:)

7

אורח/ת

11 בדצמבר 2010 ב 09:00

מולי אתה תותח

סחתן עליך מולי כל הכבוד.

8

אורח/ת

12 בדצמבר 2010 ב 07:24

נהניתי לקרוא אבל אופנוע זה לא בשבילי

אני אשאיר את החוויה המעשית לאלו שנהנים לרכב - כך זה נראה בכתבה.
אני אמשיך רק לגלוש ולקרוא.

9

yariv79

12 בדצמבר 2010 ב 15:46

האופנוע מיועד גם לרוכבים טובים וותיקים

כאלה שרוצים לשפר את הטכניקה כי מעולם לא היה להם אופנוע קטן או כאלה שאוהבים לרכב על המומנט ורוצים לפתוח את הגז והאופנועים החזקים לא מאפשרים זאת בתוואי הצפוף.
לי היה 125 אחרי יותר מעשר שנות נסיון ואני הרגשתי את השיפור כבר אחרי חודש רכיבה. אחרי חצי שנה הרגשתי כבר אחרת לגמרי. עכשיו חזרתי לאופנועים חזקים אבל כשצריך אני פותח את הגז בדיוק כמו שלמדתי על ה125.

10

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2010 ב 07:27

הבהרת בנושא האמינות

מנועי שתי הפעימות של ימינו אמינים בזכות הפשטות ואיכות החלקים מהם הם בנויים.
ובכל זאת לא ניתן להשוות בין מנוע 4 פעימות המסוגל לעבוד 300,000 עד 600,000 ק''מ ואף יותר לבין מנוע שתי פעימות שאורך חייו הוא כמה עשרות אלפי קילומטרים (במקרה הטוב).
עם זאת הטיפולים בשתי פעימות פשוטים וזולים ואף החלפת בוכנה ורינגים (טבעות בוכנה) הינו תהליך פשוט וזול (באופן יחסי) המאפשר למנוע אורך חיים מכובד.

11

Ogash Ofer

13 בדצמבר 2010 ב 07:33

הבהרה בנושא דרגת הרישוי המתאימה

דרגת הרישוי הראשונה A2, המתאימה גם לבני נוער, מחייבת נפח מכסימאלי של 125 סמ''ק והגבלת הספק לעד 14.6 כ''ס.
ה-125 של KTM, כמו רבים מאופנועי 125 סמ''ק המיובאים לארץ, מגיע מותאם ומוגבל לדרגת רישוי זו - ע''י היצרן ובהתאם לתקינה המקובלת במקומות נוספים בעולם.
עם זאת האופנוע עליו רכבתי במבחן הדרכים הוא אופנוע בנפח 125 סמ''ק (את זה קשה לשנות) אבל ללא המגבלות הפיסיות המגבילות את ההספק (דוד אגזוז מגביל הספק, פתח יניקת אוויר צר וקטן והגבלה במהלך המצערת).

12

אורח/ת

29 בדצמבר 2010 ב 19:04

לא רק תותח...

ניסיון .צניעות.נכון תמיד ללמד .להסביר.חבר נהדר ולא רק לרכיבה!

13

אורח/ת

31 בינואר 2016 ב 01:35

כיצד אפשר להשיג כלי בעל 125 סמק

כיצד אפשר להשיג כלי בעל 125 סמ''ק ללא הגבלת הספק?

14

Ogash Ofer

31 בינואר 2016 ב 14:10

כיצד אפשר להשיג כלי בעל 125 סמ''ק

אורח/ת כתב/ה:
" כיצד אפשר להשיג כלי בעל 125 סמ''ק ללא הגבלת הספק? "
רב הכלים מגיעים מוגבלים מקו הייצור ובארץ מורידים להם את ההגבלות ו/או משנים רכיבים (כמו אגזוז, דיזות) וגם מפת הצתה מתאימה ואין הגבלות - כך שזה די פשוט.  

15

אורח/ת

12 ביולי 2016 ב 13:59

אופנועים

אני מחפש אופנוע ואני לא מוצא באף מקום אופנוע שמתאים לי

16

Ogash Ofer

12 ביולי 2016 ב 22:24

מחפש אופנוע

אורח/ת כתב/ה:
"אני מחפש אופנוע ואני לא מוצא באף מקום אופנוע שמתאים לי
"
אולי כדאי שתתמקד ותסביר מה אתה מחפש? איזה אופנוע? ולאיזה שימוש?

17

אורח/ת

30 ביולי 2016 ב 14:07

אני רוצה לקנות KTM125

אני גר ביבניאל...

18

אורח/ת

14 באפריל 2017 ב 14:55

מבחן דרכים אופנוע ק.ט.מ. 125 שתי פעימות

היכן משיגים?

19

Ogash Ofer

14 באפריל 2017 ב 19:06

מבחן דרכים אופנוע ק.ט.מ. 125 שתי פעימות

אורח/ת כתב/ה:
" היכן משיגים? "
לפי מה שאני יודע הפסיקו לייצר ולייבא ארצה. רק בשוק יד 2

20

אורח/ת - שמעון

19 בפברואר 2018 ב 16:30

כמה עולה

21

אורח/ת - שמעון

19 בפברואר 2018 ב 16:30

כמה עולה

22

אורח/ת - שמעון

19 בפברואר 2018 ב 16:30

כמה עולה

23

Ogash Ofer

20 בפברואר 2018 ב 04:09

אורח/ת - שמעון כתב/ה:
"

כמה עולה

"
תוכל למצוא את הכלי רק בשוק המשומשים. 
הפסיקו לייצר אותו ממזמן