שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

השוואתי: רכבי השטח הקטנים הטובים בעולם SBS

רכבי השטח הקטנים Side By Side או צל"צ - צד לצד צד, החזקים והטובים באולמות המכירה התייצבו למבחן שטח בחולות של ניצנים.
מבחן הדרכים השוואתי וייחודי בביצוע משותף עם גלובס TV.
תודה למור מגידיש שדגמן זמן אוויר והראה לנו (ולכלים) היכן הקצה.

על המדף

עד לפני כמה שנים חלוקת הקטגוריות בשוק כלי הרכב הייתה ברורה וגם שמרנית, בטח באותם כלי הרכב שניתן לרכוש באולמות התצוגה. בחלוקה גסה היו רכבי שטח (ג'יפים בשמם הגנרי), אופנועים, טרקטורונים ומשאיות. את רכבי הבאגי היו בונים בסדנאות בעבודת יד, החל מהפשוטים ביותר ועד כלי רכב מקצועיים לתחרויות (במחיר של אולם תצוגה שלם) - ראו את הדף הראשון והכתבות הישנות בקטגוריה של הבאגי. ואז בשנת 2008 פולאריס, אצלנו ידוע כיצרן טרקטורונים מצפון אמריקה, טרפו את הקלפים - או כפי שקראתי לזה אז טרפו את הגלגלים קישור לרייזר 800, והביאו לעולם באגי דו-מושבי, המיוצר באופן סדרתי, בו יושבים אחד לצד השני Side-By-Side ושניתן לרכישה במחיר ''שווה לכל נפש'' (באופן יחסי כמובן) בכל אולם תצוגה של היצרן או היבואן המקומי. המכירות המסיביות, שוב הכול יחסי, של הכלי הקטן, בישרו על סופה של תקופה אחרת (טרקטורונים) ועל תחילתו של עידן חדש - כלים ספורטיביים דו מושביים צל''צ - צד לצד צד, או SBS - Side-By-Side. כשנתיים מאוחר יותר מייצרים אצל קאן-אם המתחרה הגדולה שמצפון לגבול (פולאריס הם ארה''ב ואילו קאן אם הם מקנדה) את הקומנדר - כלי דו מושבי המיועד בעיקר לעבודה - קישור. ארטיקט - קאט, יצרן טרקטורונים נוסף מצפון אמריקאי, משווק את הווילד קאט וגם בסין, מעבר לאוקיינוס, מייצרים כלים דו מושביים פשוטים וזולים יותר המשווקים בארץ. אנחנו כמובן קופצים על המציאה ומצרפים את כל הכלים הדו-מושביים לטיולי הטרקטורונים שלנו בארץ ובעולם (קישור לטיולים). בשנת 2014 לאחר שנים של ניסיון לבצע סדר בתקינה בישראל (האם זה ''טרקטור משא''? האם חייבים דיפרנציאל אחורי?) הוסדר הנושא במשרד התחבורה והייבוא המסודר של שלושת המותגים מצפון אמריקה על שלל דגמיהם החל.

הכתבה של כפיר כשריאן, צילם משה חרמון - גלובס TV

אז מה יש לנו כאן?

ממש אמריקה! כל הכלים הטובים ביותר והחזקים ביותר נמכרים אצל היבואנים והם נחטפים (שוב הכול יחסי) כמו לחמניות חמות בטרנד השוטף את שבילי הארץ כדבר החם ביותר בתחום רכבי השטח. עוד בטרם נתחיל חשוב לזכור כי כלים אלו לא מורשים לנסוע על הכביש (רק לחצות כבישים) וכי נדרש נגרר גדול (ויקר) ורכב גורר במשקל המתאים על מנת לנייד אותם לשטח ובחזרה. 4 הכלים הטובים והיקרים בשוק העולמי מתייצבים למבחן שלנו - כולם מנועי 1,000 סמ''ק וכל אחד מיוחד בגישתו לחוויה המוטורית, במיקום ובהספק המנוע, בתצורת השלדה והמתלים וכמובן בעיצוב ובצביעה. ארטיקט - קאט ווילדקט 1000, פולאריס RZR XP1000 ושני כלים של קאן-אם - מאווריק XDS1000 ואחיו הבריון XDS1000 טורבו.

מבחן חולות ושבילים מהירים

לקחנו את ארבעת הכלים לדיונות ולשבילים המהירים שבאזור ניצנים (קישור למסלול טיול באזור של הדיונות). אמנם ברב מסלולי הטיול בארץ אין דיונות ואין חול אבל השבילים המהירים והבאמפים של ניצנים נתנו לנו מדד מצוין לאיכות המתלים והשלדה ואילו הדיונה הגדולה באשדוד סיפקה לנו תשובה מוחצת לשאלה ''למי יש גדול'' (או ''חזק'') יותר. מבחן דרכים מלא ושלם הוא למעשה מבחן השימוש הארוך בתאי השטח השונים מצפון לדרום, לרבות שימוש מתמשך שיחשוף פרטים על האמינות והשרידות לאורך זמן של כלי הרכב השונים - נושאים עליהם יכולים להעיד רק בעלי הכלים הנוהגים על הצל''צ שלהם לאורך זמן.

מנועי 1,000 סמ''ק

המנוע, לטעמי, לא צריך להיות המדד הראשון במבחן דרכים לכלי המיועד לטיולים. אבל שמדובר בתת-קטגוריה של כלי הרכב החזקים ביותר בתחום (בעברית: ''למי יש הכי גדול והכי חזק'') אז אי אפשר שלא להתחיל את מבחן הדרכים עם בחינת ההספק והעוצמה של הכלים.

לכול אחד מארבעת הנבחנים מנוע של 1,000 סמ''ק. הווילדקאט מספק רק 97 כוחות סוס (ממנוע של 950 סמ''ק) והוא החלשלוש בחבורת החוד. הרייזר של פולאריס עם מנוע של 999 סמ''ק מספק 110 כ''ס והוא החזק במנועים האטמוספריים ואצל קאן יש את המאווריק עם 976 סמ''ק 101 כ''ס בגרסה האטמוספרית ו-121 כ''ס מכובדים בגרסת הטורבו (מקורי מהיצרן). לכל הכלים גיר אוטומטי רציף על בסיס רצועה (וארייטור) נוח מאוד לשימוש ותיבת העברה עם הילוך כוח.

במבחן הדיונה הגדולה המאבריק טורבו ''מנצח בהליכה'' ומגיע ראשון למעלה בכל אחד מהמיאוצים שביצענו. לאחריו מגיעים, ממש יחד, הפולאריס והקאן-אם ולבסוף מעפיל לראש הדיונה הווילדקאט.

מתלים ושלדה

שבילי הבאמפים, הנסיעה השוטפת בין אתרי הצילום ויום שלם של נהיגה על הכלים השונים עם 4 נהגים בעלי אופי שונה גיבשו אצלנו תחושות כמעט זהות לגבי התנהגות הכלים כתוצאה ממבנה המתלים, השלדה ומיקום המנוע שלהם. השאלה אותה בחנו לאורך כל היום היא היציבות של הכלי לעומת הזריזות שלו.

הווילדקאט ניצח אצל רב הבוחנים. הוא ידידותי לנהג המתחיל, משדר המון בטחון ויציבות, קל מאוד לשליטה עם היגוי קליל, כך שאפשר מהר מאוד למצות ולהגיע איתו לביצועים ברמה גבוהה. כמעט ואפשר לכתוב כי הווילדקאט אינו מתאים לקטגורייה הזו והוא משהו אחר - קרוב יותר לבאגי ''של פעם'' עם הנעה אחורית בלבד. כלי שמזכיר מאוד כלים עם הנעה אחורית שנועדו לתחרויות מדבר ארוכות.

הקאן-אם זריז מאוד, משדר המון ספורטיביות, בעל מתלים מצויינים ובגרסת הטורבו גם מאוד עוצמתי, דבר שהקשה על רובנו ''לתת בגז'' באופן חופשי ולהרגיש בטוחים בפניות המהירות. הגובה של המאווריק עם המתלים הארוכים מחייב להכיר היטב את הכלי ולדעת ''להיכנס נכון'' לפניות. להזכירכם - לכלים האלו אין דיפרנציאל אחורי ועל מנת להשלים היטב את הפנייה יש להחליק מעט את הזנב החוצה בעזרת הגז (דומה מאוד לרכיבה עם טרקטורון רק שהגוף של הרוכב מחובר ברתמה איכותית לכסא).

המנצח של היום בתחום הדינאמי הוא הפולאריס. ההילה של ה-RZR וזכות הראשונים השפיע על כולנו ונוסף על כך הנוכחות של מור מגידיש, רוכב הביצועים שהצטרף אלינו, הבעלים של RZR900 ובעל היכולת למצות את ה-1000 עד תום. כולנו הרגשנו בטוחים ומאוד יציבים על הרייזר 1000. התחושה היא שהשלדה מתקנת את הנוהג, עוזרת לכניסה לפניות המהירות והכלי מאוד יציב ומשדר המון בטחון על חשבון הזריזות.

נוחות תפעול, גימור ושימושיות

בכול הסעיפים בתחום אייכות החומרים וסביבת הנהג הקאן-אם מנצח. אמנם ל-RZR יש תא מטען מאוד נוח להעמסה, במיוחד לטיולים ארוכים, לעומתו בכלים האחרים יש להתאמץ מעט יותר או להכין משטח העמסה ראוי, אבל הקאן-אם זוכה לקשת התהפכות מסיבית, עבה ועם יותר מוטות - לפחות למראה היא נראית טובה יותר (וכנראה גם אם מתגלגלים). הישיבה במאווריק הייתה נוחה יותר לרוב הבוחנים, אני לא הרגשתי זאת והסתדרתי בכול הכלים. והכי חשוב אייכות ההרכבה והחומרים של הקאן-אם מעולה. נראה כי קאן-אם ''העתיקו'' את האייכות מטרקטורונים שהם מייצרים ו''סגרו'' את המווריק עם הרבה מחשבה על הנהג ועל הנוסע.

האם המחיר קובע?

רגע לפני שמסכמים חשוב, לדעתי, להזכיר את המחיר וזאת למרות שאיכשהו נראה שהשוק אדיש למחיר והנהגים נהנים לקנות את הכי יקר שיש. זאת עוד לפני שלא נשכח שיש לקנות גם נגרר מתאים ורכב גדול שיכול לגרור את כל המשקל יחד (כ-600 ק''ג של כלי ועוד נגרר).

שוק הצל''צ נמצא בפריחה, גם על חשבון הטרקטורונים, גם על חשבון הג'יפים וגם מוסיף קהל נוסף, בעיקר בגלל פשטות התפעול (דומה לרכב ואין צורך בציוד מגן), רמת הבטיחות הגבוהה שהכלים האלו מספקים (הנוסעים חגורים בחגורות של 5 חיבורים ועטופים בכלוב התהפכות) אך בעיקר בגלל רמת הביצועים הגבוהה בשטח, ממש קרוב לרכב מירוץ. ובכל זאת אני לא יכול להתעלם מהמחשבה על השימושית של רכב שטח שטח כמו לדוגמא (דוגמא בודדת) סוזוקי ג'ימני (קישור למבחן דרכים) שבמחיר של (החל מ...) 99,000 ש''ח מספק כלי מצוין לשימוש בשטח יחד עם אפשרות לשימוש יום-יומי ובמחיר צנוע יותר, אך כמובן גם בלי הביצועים האולטימטיביים שמספקים הצלצים.

ובשורה התחתונה - הווילדקאט של ארטיקט מחירו 127,000 ש''ח, הרייזר מבית פולאריס 152,000 ש''ח, והכלים של קאן-אם - המאווריק 154,000 ש''ח והטורבו ''רק'' 166,000 ש''ח (מחירים נכונים למרץ 2015).