שטח 4X4 > כתבות > שטח

כוכבים נופלים – על מטר המטאורים

מחר, ליל חמישי, תתרחש תופעה שנתית קבועה: מטר של מטאורים ששיאו צפוי לקראת השחר. ואם תהיתם מהם המטאורים ומהיכן הם מגיעים, הנה ההסבר

בסוף השבוע הקרוב, דומה שכל תושבי ישראל (אלה שאינם בחו''ל...) יכוונו את חרטומי מכוניותיהם דרומה וייסעו לצפות במטר המטאורים ששיאו צפוי בלילה שבין חמישי לשישי (11-12.8). המטר הזה הוא תופעה שנתית קבועה, המתרחשת בין ה-17 ביולי לבין ה-24 באוגוסט, בעת שכדור הארץ חולף דרך שובל האבק שמותיר אחריו כוכב השביט סוויפט-טאטל (Swift-Tuttle). המטאורים שפוגעים באטמוספירה נשרפים בהגיעם לגובה של כ-70-80 ק''מ ואלה ה''כוכבים הנופלים'' שאנו רואים. המטאורים ''מצביעים'' כולם על הכיוון של מסלול השביט, ובגלל המרחק הרב נראה כאילו כולם בוקעים מאותה נקודה, המכונה ''נקודת ההקרנה''. המטאורים שנראה השבוע נקראים פרסאידים, משום שנקודת ההקרנה שלהם נמצאת בקבוצת הכוכבים פרסאוס.

image

הפרסאידים ניתנים לצפייה מיטבית בחצי הכדור הצפוני של כדור הארץ, עקב מיקום המסלול של כוכב השביט. בשיאו של המטר ניתן לצפות בכ-60 מטאורים בשעה, כשבשנים מסוימות הוא הגיע אפילו לקצב של 200 בשעה ויש תחזית שבשנת 2028 הקצב יהיה חזק במיוחד, עד כדי ''סופת מטאורים'', כלומר אלפי מטאורים בשעה. כמו בכל מטר מטאורים, הקצב גבוה יותר בשעות שלפני השחר.

עבור תושבי ישראל הפרסאידים מופיעים בתקופה נוחה. בקיץ בדרך כלל אין עננות גבוהה בשמי הארץ ומזג האוויר מאפשר שהות בחוץ. יש שנים בהן תזמון המטר כמעט ואינו מאפשר צפייה בו. זה קורה אם השיא הוא בשעות היום או שהמטר מתרחש בלילות שבהם הירח במלואו ואורו ''מעלים'' את המטאורים.

ואם אתם רוצים גם כן לצפות בחגיגה, חפשו מקומות בהם ''זיהום האור'' הוא נמוך. באופן טבעי, אלה מקומות הרחוקים ככל האפשר מיישובים גדולים שהילת האור שלהם מפריעה לצפייה. במצפה רמון מגדילים השנה לעשות, וכל היישוב יוחשך בליל חמישי כדי לאפשר תנאי צפייה מיטביים. אבל לא חייבים להדרים עד לשם, אפשר למצוא מקומות טובים לצפייה גם קרוב יותר למרכז הארץ. היעזרו במפת זיהום האור (קישור) ובמדריך למציאת מקומות חשוכים (קישור) כדי למצוא את הנקודה שלכם.

תגובות

2 תגובות

1

Ogash Ofer

11 באוגוסט 2021 ב 23:19

רלונטי גם למחר - חמישי 12.8.21

2

Ogash Ofer

12 באוגוסט 2021 ב 11:45

רשימה של נקודות טובות לצפייה בכוכבים:

רמת הגולן: כל האזור דרומית לאלוני הבשן ומזרחית לקשת.
* חושנייה
* עין אורחה
* אגם בוטמייה

מדבר יהודה: כל האזור שדרומי לעין בוקק
* חניון לילה נחל עמיעז

ערבה: כל מה שדרומי לעידן
* חניון לילה מרפסת עידן
* חניון לילה שיזף

נגב: חלקים מסויימים באזור שדה בוקר וכל מה שדרומית ומערבית למצפה רמון.
* חניון הרועה (לא בחניון עצמו, להיכנס עם דרך העפר פנימה ולמצוא מקום) או להיכנס מחוות זית במדבר עם השביל מערבה.
* כביש גישה לעזוז, כל מקום נחמד על כביש הגישה הפנימי לישוב עזוז, ככל שתעמיקו עם הכביש דרומה יותר טוב.
* האזור של בורות לוץ עמוס ותנועת הרכבים שם הורסת את החווייה, אם כבר הגעת לשם עדיף 2 ק"מ לפני בורות לוץ להיכנס לבסיס הישן.
חניון לילה שידרית (מוכר גם בשם מחנטוש)
* קניון עדה, אם החלטתם להרחיק אז קניון עדה מספיק רחוק מכביש 40 אך עדיין נגיש ממנו לכל רכב.