שטח 4X4 > כתבות > שטח

לקוטב הצפוני וחזרה – על גלגלים

משלחת רוסית מתכוונת לצאת למסע אל לב אוקיינוס הקרח הצפוני, עם שתי משאיות שנבנות במיוחד למטרה זו

צוות של שמונה רוסים המצהירים על עצמם כ''פוחזים'', מתכננים לצאת למסע יוצא דופן שאם יצליח, ייכנס לספר השיאים של גינס: לנסוע ברכב גלגלי לקוטב הצפוני ובחזרה. אבל יש בעיה קטנה במסע כזה: הקוטב הצפוני האמיתי, הגיאוגרפי, נמצא בליבו של אוקיינוס הקרח הצפוני. אז איך מגיעים לשם בנסיעה?

דבר ראשון, יוצאים לשם בחורף, כשהאוקיינוס קפוא כמעט כליל. דבר שני, מצטיידים בכלי רכב מתאימים - וברוסיה יודעים איך לעשות זאת. לצורך העניין, בונה הצוות כלי רכב ייחודי הנקרא בורלאק (Burlak – גורר, שם שנגזר ממקצוע שעבר מהעולם: האדם שהיה גורר רפסודות במנעלי מים בנהרות). מדובר במשאית אמפיבית ענקית, שאורכה כמעט 7 מטר, רוחבה 2.90 מטר וגובהה 3.20 מטר, עם הנעה 6X6. למרות הגודל, היא שוקלת כ-4 טון בלבד. היא נבנית מחלקים שנלקחו ממשוריין BTR-60, ממשאית גאז 66 ומטויוטה לנד קרוזר, שתרם את מנוע הדיזל בנפח 3.0 ליטר...

image

המשאית מצוידת בצמיגים בגודל מטורף - 1.75 מטר בקוטר ו-72 ס''מ ברוחב. הצמיגים הללו, שיוצרו בהזמנה מיוחדת בסין, מאפשרים לנסוע בכל תנאי דרך כמעט ועוזרים בתנועה בתוך המים, שם נכנס לפעולה גם פרופלור המותקן מאחור. יש גם כננות מלפנים ומאחור וכל עבודת התחזוקה והטיפול במכללי המשאית יכולים להתבצע מתוכה, כדי שהמכונאים לא יקפאו בקור העז השורר באזור אליו הם מתכוונים לנסוע (43 מעלות צלסיוס מתחת לאפס...).

המרכב, שהוא בעצם תיבה אטומה, בנוי אלומיניום ומבודד בצורה מסיבית. תא הנוסעים, שיכול להכיל עד 10 נוסעים, מצויד ב-4 מיטות, מטבח, מקלחת ושירותים. נגרר שיוצמד לכל אחת מהמשאיות יישא את כל כמות הדלק והאספקה הדרושה כדי להשלים את המסע, שאמור לצאת לדרך בחורף 2018 ויימשך למעלה מחודש. המשאית הראשונה מהשתיים כבר נבנתה ועברה סדרה של נסיעות מבחן, שבעקבותיהן יוכנסו בה שיפורים שיוטמעו גם במשאית השנייה שבנייתה אמורה להתחיל בקרוב.

צמד הבורלאקים לא יהיו כלי הרכב הראשונים שיגיעו לקוטב על גלגליהם, אבל יהיו הראשונים לעשות את המסע הלוך-חזור בצורה עצמאית. ב-2009 הגיעה משלחת רוסית אחרת לקוטב עם שתי משאיות מבנייה עצמית שנקראו Yemelya, אך הן הושארו שם והצוות הוחזר במסוקים. ב-2013 יצאה אותה משלחת עם שתי משאיות Yemelya משופרות, הגיעה לקוטב והמשיכה לקנדה. בשני המקרים הדלק והאספקה הוצנחו למשלחות לאורך הנתיב. הפעם, כאמור, התכנון הוא לעשות את המסלול שאורכו למעלה מ-2000 ק''מ בצורה עצמאית לחלוטין.

image