שטח 4X4 > כתבות > טכני

צמיגי אל תקר ראן-פלאט Run Flat

צמיג טיובלס (פניאומאטי) המתוכנן להמשך נסיעה גם ללא לחץ אוויר קבוע. הצמיג משמש להמשך נסיעה מבוקרת במצב של פנצ'ר או חוסר אוויר עד לתיקונו בטווח של עד כ-100 ק"מ

האם הגיעו ימות המשיח ויותר אין צורך להחליף גלגל מפונצ'ר?

הגלגל הראשון התגלגל לו לפני כ-5,000 שנים אבל אז הוא היה מאבן או מעץ. מאוחר יותר הוא נעטף בפיסות עור על מנת לרכך את הנסיעה.   אבל רק במחציתה של המאה ה-19 (סביב 1,850 לספירת הנוצרים - קישור לכתבה על לוחות השנה) עת התפתח השימוש התעשייתי בגומי ואפשרויות הגיפור המציא תומס הנקוק (Thomas Hancock)- כן זה ממותג הצמיגים, את צמיג הגומי הראשון. הראשון שגם ניפח אותו באוויר לשם שיפור שיכוך טוב יותר, כ-30 שנים מאוחר יותר,  וגם רשם פטנט בעניין נקרא ג'ון דאנלופ (John Dunlop) - גם כן מותג לייצור צמיגים. אז כנראה גם הומצאה המילה פנצ'ר...

האם הגיעו ימות המשיח ויותר אין צורך להחליף גלגל מפונצ'ר?

צמיג ללא פנימית Tubeless

עד אמצע המאה -20 התגלגלו צמיגי הגומי שבתוכן פנימית, גם כן מגומי, שהכילה אוויר ואפשרה את לחץ האוויר בצמיג. סביב שנת 1,950 המציא משליין (Michelin), שוב מותג צמיגים ידוע, את הצמיג הרדיאלי. צמיג המחוזק עם עם חוטי פלדה. הצמיג המחוזק אפשר שימוש נרחב בטכנולוגיה של צמיגים ללא פנימית - צמיגי TUBELESS. צמיג ללא פנימית מתוכנן יחד עם החישוק (ג'נט) באופן ששפתי הצמיג לוחצות על שפתי החישוק ויוצרות שכבת אטימה המונעת מהאוויר לצאת החוצה. הייתרון בצמיג הטיובלס הוא העמידות הגבוהה יותר לפנצ'רים ויכולת תיקון נוחה ומהירה יותר.

צמיג ללא פנימית Tubeless

אבל טיוב-לס זה לא מספיק

למרות השיפור הניכר בין צמיג עם פנימית לצמיג ללא פנימית עדיין פנצ'ר הוא פנצ'ר ובמקודם או מאוחר מחייב החלפה של הצמיג בטרם יספיק בעל הרכב להגיע למתקן הצמיגים הקרוב. הצורך בהחלפת הצמיג בדרך ע''י הנהג יוצר אי נוחות לנהג שצריך לעצור בצד הדרך, להבין מעט במכניקה, להרים את הרכב ובעיקר ללכלך את ידיו. אך בראש ובראשונה הצמיג הנוסף יותר בעייה ליצרן הרכב שצריך לצייד את רכבו בגלגל חמישי (עולה כסף) וגם למצוא לו מקום לאחסון ברכב.

אבל טיוב-לס זה לא מספיק

ואז הגיע הראן-פלאט...

ישבו וחשבו היצרנים כיצד ניתן לחסוך גלגל חמישי ובמקביל ישבו וחשבו אלו שלא רוצים להחליף גלגל כיצד אפשר להמשיך ולנסוע על גלגל ללא לחץ אוויר והגיעו לפתרון: צמיג אל תקר או באנגלית Run-Flat. איך הם עושים זאת? האפשרויות הראשונה, המקובלת בשוק הרכבים הביטוחוניים, הוא שימוש בטבעת ברזל/פלסטיק קשיח בתוך הצמיג וקרוב לסולייה של הצמיג. כך שבמצב בו אין אוויר בצמיג תתמוך הטבעת בגומי של הסולייה וניתן יהיה להמשיך ולהתגלגל ללא פגיעה בדופן. האפשרות השנייה, האופיינית בשוק רכבי היוקרה, היא דופן צמיג חזקה המאפשרת המשך נסיעה לאורך זמן ללא קריעה של הדופן.

ואז הגיע הראן-פלאט...

ומה עם חסרונות?

יש ולא מעט!   1. צמיג ראן-פלאט יקר ומחירו ככפליים צמיג טיובלס.   2.  אורך חייו במקרה של פנצ'ר מוגבל לכ-80 ק''מ (ויש יצרנים המבטיחים 150 ק''מ) ובכל מקרה נראה כי לאחר נסיעה ממושכת ללא אוויר יש להחליף את הצמיג (ויש יצרנים האוסרים תיקון - כך שיש להחליפו בכל מקרה של תקר - פנצ'ר).   3. יצרנים רבים דורשים מערכת שליטה והתראה על לחץ אוויר בצמיגים לשם שימוש בצמיגי ראן-פלאט.   4. צמיג ראן-פלאט עם החישוק המתאים כבדים בכ-20% מצמיג טיובלס. דבר המחייב התייחסות מתאימה למתלים ברכב בגלל השינוי במשקל הבלתי מוקפץ (המשקל שלא נתמך ע''י הקפיץ והבולם ברכב).   5. הנסיעה עם צמיג ראן-פלאט מפונצ'ר מוגבלת לעד 80 קמ''ש.

ומה עם חסרונות?

סרטי פרסומת של GOODYEAR לצמיגי ראן-פלאט

תגובות

0 תגובות