שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

סיכום הראלים של תחילת 2017

גב סלע מנצח בראלי אפריקה-אקו, סטפן פטרהנסל קוטף ניצחון שביעי במכוניות בראלי דקאר אשר נערך ביבשת אמריקה.
נוספה פסקה של ניצן אביבי, מגזין אוטו, על גב סלע.

ראלי אפריקה-אקו

ההישג של גב סלע, שהדהים את כולם כשניצח את ראלי אפריקה-אקו, האפיל עבורנו על התחרות העזה בין נהגי קבוצת פיג'ו בדקאר של דרום אמריקה. עבור סלע הצעיר, שבקרוב ימלאו לו 18, זה היה הראלי-רייד המשמעותי הראשון שבו לקח חלק, והוא הפגין יכולות רכיבה וניווט יוצאי דופן כשהוא קובע קצב מהיר שמתחריו המנוסים לא יכלו לעמוד בו. בסיום, הפער בינו לבין אולוולסטר שהגיע במקום השני עומד על כ-50 דקות!

סלע, שעומד בפני גיוס לצה''ל, ויתר על האפשרות לשרת במעמד של ספורטאי מצטיין ומתעתד להתגייס ליחידה קרבית מובחרת. האם יגיעו אליו עכשיו הצעות מצד קבוצות יצרן (ק.ט.מ למשל) שינסו לצרף אותו לשורותיהן ויגרמו לו לשנות את דעתו? ההצעות אולי יגיעו, הדעה ככל הנראה לא תשתנה, ובכל מקרה העתיד שלו כרוכב מקצועי נראה מבטיח, גם בתום השרות הצבאי.

גב סלע באפריקה-אקו

ראלי דקאר

ומה בכל זאת קרה בדקאר? קרב עז עד לדקה האחרונה כמעט בין שני נהגי פיג'ו, סבסטיאן לואב וסטפן פטרהנסל, כשהאחרון מוסיף עוד גביע לארון בביתו ומרחיק עוד יותר את האפשרות שנהג אחר יגיע להישגים שלו: 13 ניצחונות בסך הכל בדקאר, 6 מהם על אופנוע ועוד 7 במכוניות. לואב, שהגיע במקום השני בפער של כ-5 דקות בלבד, הוא נהג מהיר יותר מפטרהנסל, אך עדיין ''ירוק'' במושגים של הראלי וכמה טעויות שעשה במהלך התחרות מנעו ממנו את הניצחון. בסיומו אמר: ''אני לא מתכוון להתחרות בכל כך הרבה ראלים של הדקאר כמו פטרהנסל, אבל אני בטוח שאנצח בכמה מהם''. ואנחנו שותפים להרגשה שלו.

פיג'ו השתלטו השנה לחלוטין על הפודיום, עם סיריל דפרה במקום השלישי. רומה ודה-ויליה עם הטויוטות השלימו את החמישייה הראשונה, ועד המקום העשירי התמקמו עוד טויוטה, שלוש מכוניות מיני ופיג'ו נוספת.

באופנועים, סאם סנדרלנד מבריטניה השיג את הניצחון הראשון שלו בדקאר, עם הרבה מזל. הפרישה של טובי פרייס, מנצח השנה שעברה, בסטייג' הרביעי לאחר שהתהפך ונפצע, וזמן העונשין שקיבלו רוכבי הונדה, ברדה וגונקלבס בשל תדלוק לא חוקי במהלך הראלי – הפילו את הזכייה לחיקו כפרי בשל. אלמלא העונש, ברדה היה מגיע במקום הראשון וגונקלבס בשני... אבל בטבלה ניצב במקום השני הרוכב האוסטרי מטיאס וולקנר, שניצח את ראלי יוון לפני כשנתיים וחצי, בתחרות הראלי-רייד הראשונה בה השתתף בחייו! (לסיקור הראלי ביוון). בעקבות הניצחון הזה הוחתם בקבוצה הרשמית של ק.ט.מ, בשורותיה הוא מתחרה כיום. גואל הספרדי השלים שלישייה מנצחת של החברה הכתומה.

במשאיות, זאת היתה שוב תחרות בין הקאמאזים לבין דה-רוי, שהתחיל בצורה מהוססת אך תפס בהמשך את ההובלה עד לסטייג' השביעי, מהסטייג' השמיני הוביל סוטניקוב עם הקאמאז, אך איבד את המקום הראשון לטובת חברו לקבוצה, ניקולאייב, שניצח בסיום. סוטניקוב הגיע שני ודה-רוי סיים שלישי.

ומה בעתיד?

לרבים מהעוקבים באדיקות אחרי הדקאר היתה תחושה שהוא איבד גובה השנה. ירידה במספר הנרשמים, שני סטייג'ים שבוטלו בגלל תנאי מזג אוויר קשים ועוד סטייג'ים שקוצרו בשל אותה סיבה, תלונות על אי-דיוקים בספר הדרך – ההרגשה היא שהמארגנים לא עשו את עבודת ההכנה עד הסוף ולא חשבו על פתרונות למצבים בלתי צפויים. הידיעה שראלי דרך המשי נושף בעורפם ומארגניו שואפים להפוך אותו לאירוע הראלי-רייד השנתי הגדול והחשוב ביותר, בוודאי תגרום להם להתאמץ יוצר לקראת הראלי של 2018. 

עוד לא בן 18 וכבר ניצח במירוץ מרתון מדברי - על אופנוע!

גב סלע עוד לא בן 18. בזמן שאתם קוראים שורות אלו הוא מבלה את ימיו הראשונים בצבא, בטח ביחידה מובחרת כזו או אחרת. אבל במקום להעביר את הזמן לפני הגיוס בקפריסין, הוא בחר משהו קצת יותר מאתגר - ראלי אקו אפריקה.

למי שלא מכיר את הראלי, מדובר במירוץ שיצא לדרכו לראשונה ב–2009, לאחר שהדקאר נטש שנה קודם את היבשת השחורה לטובת העולם החדש בגלל איומי הטרור בסהרה. קבוצה של רומנטיקנים החליטה לשמור אמונים לאפריקה, ויותר מכך - לרוח המקורית של הדקאר, לפני הגעת הכסף הגדול של קבוצות המירוצים הרשמיות. מירוץ מדבר בסיסי, עם לוגיסטיקה מינימלית ועלויות בהתאם. הראלי לא זוכה לכיסוי התקשורתי ההדוק כמו האח הבכור, והוא גם קצת פחות ארוך, אך עדיין מדובר במירוץ שנמתח לאורך 6500 קילומטרים, רובם בנופי סהרה הפראיים. הזינוק נערך במונאקו, אך המירוץ עצמו מתחיל במרוקו, וחוצה את מאוריטניה בדרך לדקאר שבסנגל

אבל אם קיבלתם את הרושם כי מדובר בראלי ‘‘חובבים’‘, שמאוכלס ברוכבים ובנהגים של סוף–שבוע שבאים בשביל החבר'ה והבירות, חשבו שוב. ברשימת המשתתפים אפשר לפגוש לא מעט שמות עם רקורד מוכח - ומכובד - בדקאר. כאלו שפשוט נרתעו מהעלות הגבוהה של המירוץ בדרום אמריקה (שדורש שינוע יקר) או מהמסחריות של הדקאר. גם תוואי המירוץ עצמו רחוק מאוד מלהיות קל או תיורי - ראלי אקו אפריקה נחשב לאחד ממירוצי הראלי הקשים בעולם!

ולתוך כל זה מגיע נער בן פחות מ–18, עם עבר שכולל בסך הכל שני מירוצי ראלי של יותר מיום אחד - וגם הם ראלים אירופאים בעלי אופי שונה מאוד - ומנצח!

וזה לא שהוא ניצח בגלל שאחרים פרשו או סבלו ממזל רע במיוחד - וגם זה ניצחון, שלא יהיה ספק - למקום השני השנה הגיע, בפער של יותר מחמישים דקות, פול אולולסטר, שניצח בשני המירוצים הקודמים. גב ניצח במירוץ בדרך הקלאסית - הוא פשוט רכב מהר, ניצח ב–5 מתוך 12 ימי המירוץ וניווט טוב; הייתה לו רק טעות ניווט רצינית אחת, וגם ממנה הצליח להיחלץ בלי לאבד יותר מדי זמן. מדובר בהישג נדיר בהחלט - במירוצי מדבר מהסוג הזה הניסיון ושיקול הדעת משחקים תפקיד כבד משקל, ולכן פוגשים בדרך כלל על הפודיום רוכבים מבוגרים יחסית. במקרים רבים אלו רוכבים שזו להם קריירה שנייה, אחרי שהיו אלופי אנדורו למשל. רוכב בן פחות מ–18 על המדרגה הגבוהה בפודיום הוא עניין נדיר מאוד - ויכול להיות שגב הוא הרוכב הצעיר ביותר שזוכה בתואר כזה (לא מצאנו נתון רשמי)

ניצן אביבי, מגזין אוטו

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

16 בינואר 2017 ב 13:11

גב רחב

2

Ogash Ofer

29 במרץ 2017 ב 12:11

עוד לא בן 18 וכבר ניצח במירוץ מרתון מדבר

נוספה פסקה של ניצן אביבי המפרגנת לגב סלע שניצח את מרוץ אפריקה-אקו