חזרה לויקי

PEF

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

The Palestine Exploration Fund - משלחת מחקר בריטית לארץ ישראל אשר הוקמה בשנת 1865 ונחשבת לקבוצת המחקר הראשונה שחקרה באופן מדעי - גיאוגרפי ואשר מיפתה את ארץ ישראל טרם מלחמת עולם הראשונה

image

משלחת מחקר בריטית לארץ ישראל אשר הוקמה בשנת 1865 ונחשבת לקבוצת המחקר הראשונה שחקרה באופן מדעי - גיאוגרפי ומיפתה את ארץ ישראל.

image

The Palestine Exploration Fund

ה- PEF (או בשמה המלא: The Palestine Exploration Fund ) הוקמה בבריטניה תחת חסות המלכה ויקטוריה בשנת 1865 במטרה לתור ולחקור את המזרח התיכון, לאסוף מידע, למפות ולמצוא שרידי ארכיאולוגיה. בתקופה זו שלטו באיזור המזרח התיכון התורכים העותמנים שראו במשלחת מקור הכנסה ולא הבינו את הפוטנציאל המודיעיני - הצבאי של משלחת מחקר זו - עוד גורם שהייה להם לרועץ במלחמת העולם הראשונה - עת הסיגו הבריטים את התורכים וכבשו את כל המזרח התיכון.

פטרה

image

מיפוי ארץ ישראל ע''י הקרן

הקרן לחקר ארץ ישראל - PEF היא הראשונה שמיפתה האופן יסודי את הארץ וקבעה רשת קואורדינאטות מסודרת לקביעת נ.צ. במרחב של סיני, ארץ ישראל ועבר הירדן המזרחי (ירדן). שיטת המיפוי של תחילת המאה ה-20 התבססה של קביעת נקודות טריאנגולציה (נ. טריג, בשפת הנווטים). השיטה קובעת נקודת טריאנגולציה חדשה משתי נקודת טריג קיימות אליהן יש קשר עין. במפות הטופוגרפיות בשימוש הצבא והמטיילים (מפות של מפ''י - המרכז למיפוי ישראל) אפשר לזהות נ. גובה - נקודה שחורה ולידה מספר המבטא את הגובה המוחלט מעל פני הים. ונקודות נ. טריג - נ. גובה מוקף במשולש. בעבר נקודות הטריג היו מסומנות בשטח ע''י מוט ברזל. אך כיום רוב הסימנים נעקרו מהמקום ונ. הטריג הן כמו נ. גובה. על בסיס מיפוי זה קבע המנדט את רשת ישראל הישנה - רשת הקואורדינאטות ששימשה באופן רשמי את מדינת ישראל עד שנת 1994 (אז קבע המרכז למיפוי ישראל את רשת ישראל החדשה) ומשמשת את המטיילים ונווטי ג'יפים / אופנועים / טרקטורונים והולכי רגל עד היום.
קישור למסלולי טיול באתר השטח (עם רשימות נ.צ. ברשת ישראל הישנה).
קישור לכתבות הניווט באתר השטח

סלע ה-PEF מעל ים המלח

image

סלע ה- PEF

על סלע זה סימנו אנשי הקרן למחקר של ישראל בתחילת המאה -20 את גובה המפלס של ים המלח. כיום הסלע נמצא מעל כביש 90 בקטע שמדרום לאבן דרך 274 ק''מ ומתחת למצוק של ראש צורים (בין קלי''ה לאבנת). בשנת 1900 ובשנת 1917 שאנשי הקרן סימנו את המפלס הם הגיעו לסלע מתוך ים המלח באמצעות סירה (כך שאפשר לראות עד כמה ירד מפלס ים המלח ב-100 שנים האחרונות).

חברי משלחת המחקר PEF

בין חברי המשלחת ארכיאולוגים, הרפתקניים וקציני מודיעין וצבא מפורסמים שהיו הראשונים שהביאו להישגים ולמחקר ארכיאולוגי מקיץ בארץ ישראל, בעבר הירדן, סיני ובירושלים בפרט.
המפורסמים בין חברי המשלחת הם:
צ'ארלס וילסון - קצין, בודק קרקע ומודד בצבא הבריטי. היה שותף למיפוי ארץ ישראל, לסימון נקודות הייחוס ולחפירות ארכיאולוגיות בירושלים ובהר הבית. על שמו 'קשת וילסון' אשר מחברת בין מתחם בית המקדש (הר הבית) לעיר העליונה בתקופת בית שני.
צ'ארלס וורן - קצין הנדסה בצבא הבריטי אשר עמד בראש הקרן למחקר. חקר את אזור הר הבית וראשון החופרים בעיר דויד. על שמו 'פיר' וורן' המחבר בין עיר דויד לנקבת חזקיהו ודרכו (אולי) התגנב שר הצבא של דויד - יואב בן צרויה לכיבוש העיר. וורן גם היה הראשון שחשף את מערות הכותל וניסה רבות, תוך כדי שהוואקף והשלטון התורכי מסרבים, לחפור תחת ובתוך הר הבית.
פילד מרשל הוריישו קיצ'נר - קצין בריטי עטור קרבות והישגים, הגיע לדרגה הגבוהה ביותר בין מפקדי השטח בצבא הבריטי, עמד בראש פרויקט מיפוי ארץ ישראל של הקרן.
גוטליב שומכר - ארכיאולוג חובב, אדריכל ומהנדס רכבות גרמני אשר עבד בשירות התורכים. תכנן ובנה את הרכבות הראשונות בארץ ישראל ובמקביל גם תר וחקר את הארץ ואת הגולן. השאיר כתבים מסודרים אשר שימשו את הקרן לחקר ארץ ישראל.
סגן קלוד קונדר - קצין בחיל ההנדסה הבריטי, הושאל לקרן, ופרסם את מפת ארץ ישראל.
וסגן אלוף תומס לורנס - הידוע בכינויו 'לורנס איש ערב' (בעקבות הסרט בו הוא הגיבור והמספר את סיפור מלחמת העולם הראשונה במזרח התיכון). קצין צבא ומודיעין בריטי אשר הוביל כוחות לכיבוש עקבה להכנעת העותמנים במזרח התיכון.

אזרק אל דרוז - המפקדה של לורנס איש ערב במזרח ירדן

מצפה ראש צוקים מעל סלע ה-PEF

image

image

image

image

אנשי הקרן הבולטים:

image

image

image

image

הסמל של הקרן לחקר ארץ ישראל

image

אתר קרן ה- PEF:

http://www.pef.org.uk/