אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

מכונת קרב - הוסקוורנה 450 FR ראלי במבחן בכורה עולמי

מכונת מלחמה היא מכונה חדה ומשומנת, שכל כולה בנויה למטרה אחת - ניצחון. כל חלק וחלק בה חיוני, ללא שבב של מותרות או פינוק.
מרגש לעמוד ליד מכונה מרשימה ומכוונת מטרה שכזו, על אחת כמה וכמה לרכוב עליה. הוסקוורנה 450 ראלי, F16 של אופנוע, באחת הרכיבות שלא אשכח לעולם

הוסקוורנה 450 Husqvarna FR

הוסקוורנה 450  Husqvarna FR

כשאני רוכב על אופנועים כל התפאורה סביבי משתנה. אני מוצא עצמי בעולם אוטופי בו לעיתים הרכבים שסביבי הם סוסי מערבונים קשוחים, היערות העבותים כאילו נלקחו מטרילוגיית פנטזיה קסומה ויש אשר האופנוע עליו אני רוכב הוא בכלל כלי תחבורה עתידני השייך ליקום דמיוני. כשרכבתי על ההוסקוורנה 450 ראלי לא ראיתי דבר מלבד גבעות חול אדירות וצלו המסחרר של מסוק היורוספורט. נתיבי מדבר ארוכים, מהירויות תלת ספרתיות וסיפור דרך מרתק במיוחד.

פרולוג

מִנְהלת הפאריז דקאר, החליטה כי החל משנת 2011 לא ניתן להשתתף בראלי הגדול בעולם על אופנועים בנפח מנוע (סינגל או טווין) העולה על 450 סמ’‘ק. ק.ט.מ, יצרנית האופנועים שניצחה את תשעת המרוצים האחרונים עד אותה שנה על גבי אופנועים בנפח גבוה, הודיעה בזעם על פרישה מהשתתפות במרוצי הדקאר. אולם, משרגעו רוחות המדבר הצליחו בק.ט.מ להעמיד דגם ראלי בנפח 450 סמ’‘ק, שכבר באותה שנה כבש את המדרגה הגבוהה על פודיום הדקאר. למעשה, מאז ועד כתיבת שורות אלו ניצח דגם ה- 450 ראלי את כל מרוצי הדקאר. בכל שנה מיוצרים מדגם זה עשרות בודדות בסדנת הספורט של החברה. לפי דרישת הרוכשים (רוכבי ראלי מקצועיים) והחסות הרצויה ניתן לקבל את הדגם בשלדה ומשולשי היגוי כתומים, או בשלדה לבנה ומשולשים כחולים עם לוגו הוסקוורנה, המותג שכידוע נרכש על ידי ק.ט.מ בשנת 2013.

סטייג' מנהלתי

בפעם הראשונה שעמדתי מול ההוסקוורנה 450 ראלי נדהמתי עד כמה הוא מרשים. אופנוע גדול וחזק, בעל שיעור קומה גבוה, מערכות ניווט מתקדמות, זרוע אחורית שרירית, מְכַלי דלק אדירים וגרפיקת ספונסרים קרבית.

האופנוע ארוך יותר מהמוכר, השלדה ארוכה יותר וכן בסיס הגלגלים. בחזית כידון אלומיניום של מגורה אליו מחוברים מתגים רבים לתפעול המערכות השונות, כשעל המנופים מגני ידיים סגורים. על תושבת קרבון מפוארת ממוקמות מערכות מידע וניווט, שהזכירו לי עמדת שליטה בנאס’‘א. בחזית המסכה מערכת תאורה עוצמתית הניזונה ממערכת חשמל חזקה במיוחד, לתפעול מערכות העזר הרבות. האופנוע מצויד בשלושה מכלי דלק להם פס שקוף לתצוגת כמות הדלק ולכל מכל גם נורית חיווי רזרבי משלו בלוח הבקרה יוסטון. ניתן לווסת את צריכת הדלק מלפנים לפי כלים שלובים ואו לבחור איזה מכל מספק דלק בהתאם למצב (כגון ניתוק מכל פגוע) או לפי תוואי השטח (בחול עמוק נרצה לרוקן קודם דלק מלפנים). המכלים מעוגנים על תושבות גומי לייצוב במקרה נפילה. המושב ארוך ורחב יחסית, תחתיו ממוקם מסנן אוויר גדול במיוחד.

האופנוע מצויד במצנן שמן ותחתיו מצנן נוזל גדול ומאוורר. הכנף הקדמית נמוכה לטובת מיגון מפני אבנים המוטחות לעבר מערכת הצינון. המזלג האחורי ארוך ועבה במיוחד, רגליות הרוכב רחבות ובאורך רחב בהרבה מרוחב סוליית המגף, לטובת מיקום נוח יותר והעברות משקל. מגן גחון ומגני צד מקרבון, כשבקרבם של צמיגי הראלי של פירלי מוסים של מצלר. את המראה הקרבי נועלת מערכת פליטה משופרת בעבודת יד של אקרפוביץ'. הפלסטיקה, המושב וכל החלקים שסביב השלדה פריקים בשליפה מהירה, כך שכל הצד הטכני מאוד נגיש ובשניות ניתן לפרוק את האופנוע לגורמים.

סטייג' תחרותי

נופי הארץ הולכים ונפתחים בתנועה דרומה, למדבר. השמיים רחבים וללא עננים, הצמחייה דלילה יותר והשבילים מהירים. הציפייה הראשונה שלי הייתה לפגוש משהו די דומה לדגמי ה- 450 המוכרים. אך אם הנוכחות הפיסית שלו הבהירה לי שלא כך הדבר, הרי שבהנעה ניכר כי האופנוע גם נשמע אחרת. אני עולה למושב בהנפת רגל בטוחה ומתרווח על מושב ארוך, רחב ונוח. לוקח לי כמה שניות ארוכות לסקור את כל המידע הזמין שלפניי ולהעביר אצבעות על המתגים והמנופים. שילוב בטוח לראשון והרכיבה פשוט נוחה, עדיין לא ברור לגמרי מדוע, אך אני לא ממהר לעמוד. לוקח לי עוד כמה דקות להתחבר למכונה. משולש הכידון-מושב-רגליות נוח וכן התנועה לאורך המושב. מכלי הדלק הגדולים אינם מטרידים את תנועתי כלל. בסיס הגלגלים הארוך תורם ליציבות האופנוע ומשדל אותי להגביר מהירות. עבודת הבולמים המשופרים מדהימה. מדובר ברמה אחרת לגמרי, תוואי הקרקע משוכך ברמה גבוהה והאופנוע לא מתרגש מכלום. לקראת גבעת חול גבוהה אני נעמד על הרגליות הגדולות, מגביר מהירות והבולמים מגהצים את הקרקע בשקט מפליג. העמידה נוחה מאוד, כאילו נועדה לרכיבה של שעות ארוכות בעמידה. הרגליות הרחבות, זווית הכידון, מיגון הרוח ומערכות הניווט הגבוהות. לעמידה נולד.

המנוע מרגיש חזק יותר מכדי נפחו. רצועת הכוח בשרנית יותר והמומנט משמעותי. מפלט האקרפוביץ' הייחודי מתפקד בצורה מצוינת. תגובת המצערת חדה, ההספק מכובד והצליל מעורר תשוקה. מגדל הניווט שבחזית אינו מפריע לשדה הראייה, אך משקלו מורגש. המנוע חזק דיו כדי לרומם גלגל קדמי, אך לכך נדרשת מנת סל’‘ד נדיבה. יחסי ההעברה בגיר מכווני ראלי, כך שניתן לזחול בהילוך ראשון הארוך על מקטעים טכניים ומיד בהמשך לטוס דרך כל יתר ההילוכים לשיוט מהיר. מאוד מהיר. ההאסקי 450 ראלי באמת משרה ביטחון רב ברכיבה עם יציבות מדהימה ושיכוך מעולה. משקלו הגבוה מורגש, אך כשרוכבים על הקצה האופנוע סופר אגרסיבי. בתנועה מהירה הרגשתי שלמשקל יש לעיתים תרומה ליציבות. אם כי בתנועה טכנית, ממנה למרבה המזל אין הרבה בראלי, המשקל מכביד.

פעולת המנוע, תיבת ההילוכים ובעיקר הבולמים מדויקת. האופנוע לא זורק ולא נזרק, מתקדם כמו קטר בטוח על הפסים. התחושה החזקה ביותר שלי הייתה שכל כולו מכוון לכך שיהיה לי כמה שיותר נוח לגמוע בקלילות אלף קילומטר. נוחות המתחילה בתנוחת הרכיבה בישיבה ועמידה, ממשיכה דרך תגובת המנוע החזק ומקנחת למשעי בעבודת המתלים. הבלמים הגדולים טובים מאוד ומתמודדים מצוין עם המהירות והמשקל הגבוהים.

הטכניקה תמיד עוזרת, אך גם אם טעית, אין סלחן מהראלי 450 עבורך. צמיגי השטח משדרים נינוחות גם בקטעי אספלט מהירים מאוד (האופנוע עובר את ה- 200 קמ’‘ש) ובשטח מסייעים לזריזותו היחסית של האופנוע על אף ממדיו הארוכים.

טקס הסיום

רכבתי על אופנוע מרוצים טהור שתוכנן אך ורק כדי לנצח את מרוץ האופנועים הקשה ביותר בעולם. אופנוע שאמור לספק יכולת רכיבה תחרותית גבוהה בתנאי שטח משתנים, לצד אמינות נחרצת. תחרות של כמעט 10,000 קילומטר בה ניצחונות מוכרעים כיום לא על חודם של דקות אלא שניות. ולמרות שאופנוע המרוצים הזה מדהים מכל כך הרבה היבטים, הרי שהרכיבה עליו הרגישה לי פשוט טבעית ונוחה. לראלי 450 יציבות אדירה, יכולת לגהץ מצע שטח לא קל במהירות תלת ספרתית תוך כדי תחושה של ביטחון רב לרוכב. יראת הכבוד מרכיבה על אופנוע מרוצים כה יקר מתפוגגת נוכח הביטחון הגבוה שמשרה ההאסקי 450 ראלי. וזה כשלעצמו חווית רכיבה מדהימה.

האופנוע אמנם גדול מידות אך סופר ידידותי וברגע שלא חוששים מהגודל והעוצמה פשוט מתמכרים להנאה. המשימה לייצר אופנוע שמסוגל במשך שבועיים לכלות מרחקים של כמעט אלף ק’‘מ ביממה בנוחות ומהירות הצליחה ואם לא די בהתרשמותי הקטנה, הרי שהתוצאות מדברות בעד עצמן עם ניצחון רצוף מכל מרוצי הדקאר מאז שהושק האופנוע. וזו כבר תפאורה שכל אופנוע מרוצים היה רוצה סביבו.

פרומו: הוסקוורנה 450 Husqvarna FR

הוסקוורנה 450 Husqvarna FR

נתונים טכניים אופנוע:
הוסקוורנה 450 Husqvarna FR

מנוע

צילינדר יחיד, 4 פעימות, 4 שסתומים

נפח

449.3 סמ’‘ק

הספק

70 כ’‘ס לערך המגיעים באזור ה- 7,500 סל’‘ד

מהלך קדח/בוכנה

95/63.4 מילימטר

מפלט

אקרפוביץ' יעודי לדגם זה

הנעה

חשמלית בלבד

הילוכים

6

הזנת דלק

הזרקת דלק אלקטרונית של קיהין

הינע סופי

שרשרת X רינג וגלגלי שיניים 14:48

מצמד

רב דיסקי רטוב, נשלט הידראולית

מצבר

12 וולט, 200 וואט

קירור

מצנן נוזל מצנן שמן

שלדה

מסבך צינורות צר מפלדת כרומולי בציפוי (Powder Coated) לבן

שלדת זנב

מכל דלק נושא עומס (תמיכה עצמית) מפּוֹלִיאָמִיד

מכל דלק

33 ליטר סה’‘כ, המחולקים בין שני מכלים מלפנים, בני 7.5 ליטר כל אחד ומכל בן 18 ליטר מאחור

מכל מים חרום

5 ליטר בגחון

בולם קדמי

מזלג WP הפוך עם מהלך של 305 מילימטר

בולם אחורי

מונושוק הידראולי של WP עם מערכת לינקים חדשים ומהלך של 300 מילימטר

בלם קדמי

דיסק הידראולי בקוטר 300 מילימטר עם קליפר צף ו- 2 בוכנות של ברמבו

בלם אחורי

דיסק הידראולי בקוטר 240 מילימטר עם קליפר צף ובוכנה אחת של ברמבו

גלגל קדמי

21 אינץ' 90/90 פירלי ראלי

גלגל אחורי

18 אינץ' 130/80 פירלי ראלי

בסיס גלגלים

1,520 /- 10 מילימטר

מרווח גחון

280 מילימטר

גובה מושב

960 מילימטר (ללא עומס)

משקל יבש

139 ק’‘גמוכן לרכיבה ללא דלק

מחיר

35,000 אירו באירופה או סביב 350,000 שקל ביבוא אישי (רישוי צהוב)

תגובות

14 תגובות

1

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 15:55

איזה יופי

כתבה מאד רצינית ומעניינת. כחובבי ספורט מוטורי קיבלנו הצצה לעולמם של רוכבי המירוץ של מסעות המדבר הגדולים. זה לא משהו שכיח גם לא בעיתונים ובמגזינים ובאתרים גדולים ונחשבים.
כל הכבוד מוש, כבוד לאכסניה, אתר השטח, עבור תאור מרתק של הכלי, ובהתחשב בכך שהכל מכירים את רמת הרכיבה שלך והיכולת לנצל את המכונה הזאת, קיבלנו בהחלט הצצה מעניינת וחשובה לעולם שעבור רובנו הוא ממש דמיוני.

2

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 16:37

כתבה נהדרת

רכיבת ראלי have fun

3

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 17:02

מעולה, ממש מעולה

שילוב של כתיבה טובה ותמונות אש!!, מי צריך יותר

4

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 18:16

אופנוע מדהים

במה שונה הראלי רפליקה שבכתבה לאופנוע קבוצת המפעל?

5

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 20:27

תשובה לעדי

האופנוע אינו שונה מאופנוע של קבוצת המפעל, למעט התאמות אישיות קטנות של כל אחד מהרוכבים, כגון: קפיצים בהתאם למשקל הרוכב (הקפיצים הקיימים מתאימים לרוכב במשקל שסביב 85 ק"ג), צמיגים מועדפים ותהילים מתחת למושב.

6

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 21:10

שוב אתר השטח מפציץ ומוכיח

שכאן עושים באמת מבחנים לאופנועים

7

אורח/ת

13 באפריל 2017 ב 21:54

אופנוע - הוסקוורנה 450 FR

כתבה מעולה, כרגיל

8

Ogash Ofer

13 באפריל 2017 ב 22:19

תשובה לעדי

אורח/ת כתב/ה:
"האופנוע אינו שונה מאופנוע של קבוצת המפעל, למעט התאמות אישיות קטנות של כל אחד מהרוכבים, כגון: קפיצים בהתאם למשקל הרוכב (הקפיצים הקיימים מתאימים לרוכב במשקל שסביב 85 קג), צמיגים מועדפים ותהילים מתחת למושב."
הכול נכון ומאוד מקצועי. אבל לחשוף סודות מקצועיים של ישראלים (''תהילים מתחת למושב'') נראה לי כתקלה החושפת את ''הייתרון הסודי'' :) .

9

Ogash Ofer

13 באפריל 2017 ב 22:22

מכונת קרב - הוסקוורנה 450 FR ראלי במבחן בכורה עולמי


כל הכבוד לצביקה על היוזמה ולנועם על תמונות האליפות.

כתבה שלקחה אותי היישר לפנטנזיה של הדקאר.

מעבר לקושי הפיסי על אופנוע מבחינה כלכלית ההשתתפות על אופנוע היא הרבה יותר מעישת ואפשרית ל''אדם הרגיל'' (לעומת קטגוריית כלי הרכב המחייבת המון כסף וספונסרים עם כיסים עמוקים).

10

אורח/ת

17 באפריל 2017 ב 12:32

מה עושה פה בישראל רפליקת מירוץ?

מאיפה השגתם את זה? מה עושה פה המכונה הזו?
היבואן מתחיל להביא/להציע אותם בייבוא סדיר?
מישהו שאתם מכירים הביא בייבוא אישי?

11

Ogash Ofer

17 באפריל 2017 ב 17:46

מה עושה פה בישראל רפליקת מירוץ?

אורח/ת כתב/ה:
"מאיפה השגתם את זה? מה עושה פה המכונה הזו?
היבואן מתחיל להביא/להציע אותם בייבוא סדיר?
מישהו שאתם מכירים הביא בייבוא אישי?"
ישראל מדינה נאורה (יש לה את ''חוק הספורט המוטורי'') ויש אליה ייבוא סדיר של אופנועי מרוצים! סתם.... אין כאן מרוצים (בעיקר בגלל שכולם רבים עם כולם) אבל אפשר להביא לכאן בייבוא אישי כלים מיוחדים. הכלי הזה שייך ל''פסיכי'' מיוחד שיש לו גם חלומות - אבל כל דבר שאספר מעבר לזה אצטרך להרוג אותך (ואין אישור במדינת ישראל לקנות תחמושות באופן חופשי).  

12

אורח/ת - *

28 ביוני 2017 ב 23:54

איפה האופנועי ראלי של פעם... ktm 950 וההונדה אפריקה טווין

13

אורח/ת

28 ביוני 2017 ב 23:54

איפה האופנועי ראלי של פעם... ktm 950 וההונדה אפריקה טווין

14

Ogash Ofer

30 ביולי 2020 ב 10:12

ועכשיו גם KTM בעניין ומציע מכונת מלחמה מוכנה לדקאר:
https://www.4x4.co.il/article/13365