שטח 4X4 > כתבות > חדשות

נהיגת חורף בטוחה – כיצד יש לנהוג בחורף?

לפעמים נדמה כי בארצנו החורף הוא עניין של שבועיים, אבל דווקא בגלל שהוא כל כך קצר, הוא גובה מחיר יקר מנהגים שאינם מתורגלים בשינויים הנדרשים בנהיגה המותאמת אליו.
מלבד הכנת הרכב לחורף, צריך גם להכין את הנהג לנהיגת חורף בטוחה וזהירה. גם כאשר הרכב מוכן להתמודד עם אתגרי החורף, במידה ואופן הנהיגה לא יתאים לתנאי מזג האויר, הסכנות הפוטנציאליות עלולות להתממש.

איך להתלבש לנהיגה בחורף?

בחורף קר, והנטייה היא להצטייד בשכבות של בגדים חמים שיעזרו לגופנו לשמור על חומו. מעיל עבה וחם, מגפיים עבי סוליות, כובעי צמר המכסים את האוזניים, כפפות - מחוץ לרכב כל זה טוב ויפה, אבל בזמן הנהיגה כל שכבות הבגדים הנוספות הללו פוגמות ביכולת לשמור על תזוזה זריזה ותגובה מהירה.
כדאי לנעול נעליים שיאפשרו לנו להמשיך לחוש את הדוושות מבלי לאבד את יכולת האחיזה בהן או את זריזות הפעלת הרגליים. להמנע מנהיגה ללא נעליים או מנהיגה במגפיים כבדים שעלולים לגרום לאובדן השליטה בדוושות הרכב. תמיד ניתן לדאוג לזוג נעליים מתאים לנהיגה ולהחליף לזוג זה בתחילת הנהיגה.
מעילים פוגמים גם הם ביכולת התזוזה ברכב והופכים כל נהג למסורבל, דווקא במזג אויר הדורש תגובות מהירות. הורידו את המעיל לפני תחילת הנהיגה ואפשרו לעצמכם את מרחב התנועה שאליו אתם רגילים.
כובעים גם בעייתיים לעתים כיוון שהם עלולים לחסום את שדה הראיה או לפגוע בשמיעת רכבים אחרים. רצוי להסירם לפני התחלת הנהיגה.

רכב אוהב מים?

עוד לא נולדה המערכת המכנית או החשמלית שבאמת אוהבת מים. יש כאלו הבנויות להתמודד עם אתגרי המים, כמו ספינות, ורכבי קרקע אינם מצוידים מספיק על מנת להתמודד עם אתגרי מים. כאשר רואים שלולית גדולה בכביש יש לנסות ולעקוף אותה. קשה להעריך מה עומק השלוליות, או אם הן אינן מסתירות בורות ו/או אבנים בכביש בתחתיתן. כאשר אין ברירה, יש להאט בכניסה לשלולית, לחצות את השלולית בנהיגה איטית ומתונה, לצאת בהדרגה, ולפמפם מספר פעמים את דוושות הבלמים כדי לוודא שהבלמים יבשים. כח הבלימה יורד כאשר דיסקיות הבלמים רטובות.
יש לנקות את פתחי הניקוז ברכב (מסביב למכסה המנוע ודלתות הרכב). דרך נוספת לדאוג לניקוז המים מהרכב, כזה העלול להצטבר במקומות מסתור, היא לחנות את הרכב בשיפוע כדי לדאוג לניקוז טבעי של המים.

רכב ובעלי חיים - זהירות!

עוד נושא האופייני מאד לחורף, גם בימים שאינם גשומים, הוא בעלי חיים המסתתרים תחת הרכב ובתוך תא המנוע כאשר הוא חונה, כדי להתחמם. רצוי לסמן לבעלי חיים אלו בטפיחה על מכסה המנוע כי הרכב יעבור למצב תנועה עוד מעט, לחכות כמה שניות, לתת לחיה הזדמנות לחלץ את עצמה מהמנוע אחרי הדלקתו ולפני תחילת הנסיעה.

מה בין לכלוך ובוץ ובין בטיחות בנהיגה?

בוץ אינו שקוף. לכאורה מדובר באמירה ברורה מאליה, אך כאשר יש בוץ ולכלוך על השמשות הרי שהראייה, שממילא מוגבלת בחורף, הופכת מוגבלת אף יותר. כאשר הבוץ והלכלוך מכסים על הפנסים, הרי שאולי הנהג עצמו יראה את הדרך (וגם אז בצורה מוגבלת), אולם קיים סיכון כי הנהגים סביבו לא יוכלו לראותו או להבחין בו.
חשוב להקפיד ולנקות את הפנסים, המראות והשמשות לפני הנסיעה, ולדאוג למגב וסמרטוט בתוך הרכב כדי למנוע גם מאדים להצטבר על שמשת החלון הפנימית.
פתיחת החלון עוזרת גם היא בסילוק האדים הפנימיים, וגם עוזרת בשמירת עירנות הנהג - עירנות שעלולה להיפגם ללא תחלופת אויר מתאימה או עקב חום גבוה בתא הנהג (שעלול להוות גורם לנמנום). דרך נוספת להמנע מאדים על השמשה הפנימית היא פתיחת המזגן הדואג לייבוש האויר בתוך הרכב.
הכבישים צוברים בקיץ לכלוך: אבק, שמן ועוד. הגשם הראשון מציף את כל אלו, והוא המסוכן מכל הגשמים כיוון שאז הכביש חלקלק במיוחד, לא רק כתוצאה מהגשם עצמו אלא גם מכל האבק והשמן שנצברו עליו.
בגשם הראשון יש לנהוג בזהירות יתרה. כאן חשוב לציין כי המונח גשם ראשון, בהקשר לסיכון הטמון בו, מתייחס לכל גשם שיורד לאחר פרק זמן ארוך שבו לא ירד גשם.

אילוף הסורר – איך משתלטים על רכב באובדן אחיזה?

ככלל, בחורף כאשר הראות נמוכה, אחיזת הכביש ירודה ותגובות הרכב והנהג עלולות להיות איטיות יותר יש להקפיד על מספר כללים שימזערו את הסיכוי להקלע לאבדן אחיזה והחלקה עם הרכב:
• הורדת מהירות – הורידו את מהירות הנסיעה בעשרה קמ''ש לערך מהמהירות אליה אתם רגילים. המהירות הנמוכה תאפשר לכם ולרכב שהות נוספת להגיב על הנעשה על הכביש. חשוב במיוחד להוריד מהירות בכניסה לשלוליות, גם הולכי הרגל סביבכם יעריכו זאת, וגם הרכב עצמו.
• המנעות מנהיגה בתנאי מזג אויר קיצוניים – נהיגה בתנאי גשם או ערפל קיצוניים היא מסוכנת במיוחד בגלל הירידה המשמעותית בשדה הראיה. נסעו להמנע מנסיעה בתנאי מזג אויר שכאלו. הדבר נכון במיוחד לכלי רכב דו- גלגליים בהם אחיזת הכביש טובה הרבה פחות מכלי רכב בעלי ארבעה גלגלים.
• הפעלת תאורה מתאימה – אורות גבוהים מסנוורים ואין להשתמש בהם אלא במקרים אליהם הם יועדו. אותה ההנחיה תקפה גם לגבי אורות ערפל קדמיים שבמצב של חוסר - ערפל עלולים לסנוור אף הם. גם באורות הערפל האחוריים יש להשתמש רק כאשר יש ערפל.
• הקפדה על בדיקת כל שטח הראיה – בתנאי מזג אויר קשים ישנה נטייה להתמקד רק ברכב שלפניכם. הקפידו לבדוק גם את הנעשה מהצדדים ומאחורה, במיוחד לפני ביצוע עצירות ופניות חדות, עקיפות וכד', שמהן כדאי להמנע ככל האפשר בתנאי חורף.
• במקרה החלקה/אבדן אחיזה – על מנת לשמור על היגוי תקין יש לשמר את האחיזה בגלגלים. במידה וברכב ישנה מערכת ABS, הרי שהיא כבר תדאג לכך שלא תחוו אובדן אחיזה / היגוי. בכל מקרה, יש לבלום את הרכב בהחלטיות כך שהרכב ייעצר מהר ככל האפשר. ברכב ללא מערכת בלימה אלקטרונית יש לבלום בצורה מתונה ומבוקרת בהתאם לתנאי החאיזה של הצמיגים בכביש. יצויין כי קיימות גם שיטות בלימה למקרי החלקה העושות שימוש גם בסיבוב ההגה לכיוון ההפוך, אולם שיטות אלו מצריכות תרגול מקצועי מוקדם בעזרת משטח החלקה בטיחותי. במצב של חוסר מיומנות, נקיטה בשיטות שכאלו עלולה להחמיר את המצב, לכן נסו לעצור את הרכב בעזרת בלימה לסירוגין.
  
המאמר מוגש בחסות חברת הפניקס - ביטוח מקיף

תגובות

0 תגובות