שטח 4X4 > כתבות > טכני

שיפור מתלים לטנדר מיצובישי טרייטון

ניצלנו את השהות של המיצובישי טרייטון אצלנו כדי לבדוק מה ההשפעה של אחד השיפורים הנפוצים ביותר לרכבי שטח - ערכת מתלים והגבהה
Mitsubishi Triton

שילוב טוב בין יכולת ספיגה לריסון

מתלי מיצובישי טרייטון מציעים, כפי שנוכחנו במבחן ההשוואתי ובנהיגות שערכנו לו (ראו קישורים), שילוב טוב יחסית בין יכולת ספיגה לריסון. ועדיין, מי שמתכוון לעבוד הרבה בשטח עם הטרייטון שלו - וזה נכון לכל רכב שטח/טנדר - שוקל בדרך כלל ערכת מתלים והגבהה, כזו שתגביה במעט את גחון הרכב, ובשאיפה גם תשפר את תפקוד המתלים.

מבחן השוואתי טנדרים PickUps x3
מיצובישי טרייטון Mitsubishi Triton - מבחן דרכים 
מבחן דרכים: טנדר מיצובישי טרייטון Mitsubishi Triton 
אירוע השקה של מיצובישי טרייטון לעיתונאי הרכב


לכן כשגילינו שלחברת אספיר יש טרייטון הדגמה זהה לחלוטין לשלנו, מלבד ערכת מתלים שמגביהה את הרכב ב–''2 (כ–5 ס''מ), קפצנו על ההזדמנות לבדוק איך העסק מתפקד, והאם השיפור שווה את הכסף.

 

אז מה יש בערכה?

סט בולמים של בילשטיין מדגם B6 במבנה מונוטיוב - סוג האמור להיות עדיף בטיפול בשיבושים קטנים על בולמים במבנה טווין טיוב, ולהציע גם כושר קירור עדיף בעבודה מאומצת - וזוג קפיצי פדרס למתלה הקדמי. המתלה האחורי נשאר עם קפיצי העלה המקוריים, ולפי הצהרת אספיר גם בגובה המקורי, למרות שבעין הזנב נראה קצת יותר גבוה, אם כי יתכן והגורם לכך הוא פגוש אחורי שונה.

מחיר הערכה 5750 שקלים (כולל מע''מ), לפני התקנה (900 שקלים). יש לציין כי מחיר הערכה משתנה לפי סוג הרכב, ומחיר הערכה עבור הטרייטון גבוה משמעותית מאשר עבור די–מקס, לדוגמא.

כאן יש לציין כי נושא ההגבהות עדיין לא מוסדר חוקית; ברוב המקרים לא יעשו בעיות במבחן רישוי שנתי על הגבהה צנועה - אבל כבר היו דברים מעולם.

מה במבחן?

יצאנו ליום ארוך עם הטנדר הסטנדרטי שלנו והטנדר המוגבה של אספיר. שניהם נעלו את הצמיגים המקוריים (ברידג'סטון דואלר) ומוגנו במיגון גחון מלא, כך שמלבד המתלים ההבדלים היו קלים - פגוש אחורי שונה, כאמור, קשת הטענה (ברכב של אספיר) ומדרגות צד שונות.

המבחן הורכב מנסיעת כביש רגועה, נסיעה ''בקצב טיול'' על שבילים משובשים, קטעים טכניים בחורשן וטיסת שבילים בעמק יזרעאל. מגוון רחב של סוגי התנסות, שאמור לתת מידע לגבי כל סוג שימוש בטנדר.

לצערי, לא הצלחנו לארגן מטען ולבחון את הטנדרים גם במצב עמוס, אבל כמו שתראו מיד - זה לא היה קריטי. 

איך עובד?

בקיצור: טוב, טוב מאוד. בפירוט: מיד בהמשך.

על הכביש. התחושה הכללית עם ערכת המתלים היא שהטנדר מוצק יותר, עם פחות זוויות גלגול. הספיגה של שיבושים קטנים מאוד מעט פחות טובה, אבל הפער זניח, ובסך הכל, נוחות הנסיעה דומה. יש לציין כי בנסיעה בין עירונית מהירה התגלה הבדל של כ–10% בצריכת הדלק בין שני הכלים, לרעת הכלי המוגבה.

אולם לא ברור כמה מההבדל הזה נובע מההגבהה, וכמה מקשת ההטענה (שבולטת מעל הגג ולכן בוודאי פוגעת באווירודינמיות) ומהעובדה שבכלי של אספיר ישבו שני אנשים ובסטנדרטי רק אחד.

קצב טיול על שבילים משובשים. בנסיעה רגועה על שבילי הר חורשן הציג הכלי של אספיר יכולת ספיגה מעט טובה יותר של השיבושים הקטנים, אבל בעיקר ריסון טוב יותר על שיבושים מהסוג שמטלטל את הרכב, למשל בעת מעבר של חריץ מים אלכסוני. ההבדל בנוחות הנסיעה היה בהחלט משמעותי - ולטובת הטרייטון עם ערכת המתלים.

קטעים טכניים. אזור הר חורשן עתיר קטעים טכניים, מעליות שפויות עם מדרגות בינוניות כמו זו שעולה לעבר בת שלמה, אותה אפשר לעלות (אם נזהרים) גם עם כלי פנאי ועד מעלות מהסוג שעדיף שלא לתקוף בלי ניסיון וללא רכב שטח של ממש.

בסוג הראשון היתרון העיקרי של הכלי המשופר היה ריסון טוב יותר של החרטום בעת טיפוס על מדרגה או ירידה ממנה, מה שאפשר לצלוח את המכשולים מעט מהר יותר ועם פחות נדנודים לא נעימים לאחר מכן. 

בעליות מהסוג השני ההבדל היה מוחשי יותר. תוספת הגובה חסכה קולות חיכוך לא נעימים מכיוון מיגוני הגחון, והריסון הטוב יותר אפשר לטפס את המעלה בצורה שוטפת יותר, תוך שמירה על מומנטום קריטי.

בכלי עם המתלים המקוריים צריך לתת לחרטום להירגע מהמכשול הקודם לפני שניגשים למכשול הבא. כמובן שגם נוח יותר לנהוג בכלי שמתנודד פחות, אבל זה פחות משמעותי בקטעי עבירות כאלו, שהם בדרך כלל קצרים.

בהקשר הזה יש לציין כי הטרייטון הפתיע אותנו לטובה, וגם הכלי המקורי יכול היה למעלות לא פשוטים בכלל, אפילו מבלי להזדקק לנעילה האחורית הסטנדרטית.

טיסת שבילים. מהחורשן ירדנו אל העמק, לקטעי שבילים מהירים. ציפיתי שהטרייטון המקורי יספוג טוב יותר אך יהיה פחות מרוסן - וצדקתי חלקית.

ההבדל בריסון היה, כמובן, משמעותי - אבל במפתיע הטרייטון המוגבה והמוצק יותר גם סיפק נוחות טובה יותר על קטעי שביל זרועי אבנים או חִרְפּוּצִים (גדודיות, washboard), עם ספיגה יעילה יותר ופחות קיפוצים.

המשמעות בשני המקרים היא לא רק בתחום הנוחות, אלא גם בתחום הניהוג. בקטעים גליים בהם חרטום הטרייטון עם הבולמים המקוריים התחיל להתנודד ודרש הורדת קצב כדי להישאר בשליטה, הבולמים המשופרים שמרו על ריסון ואפשרו נסיעה מהירה יותר. על הקטעים זרועי האבנים בולמי הבילשטיין שמרו על מגע יעיל יותר של הצמיגים עם הקרקע, וצמצמו את תת–ההיגוי בפניות ואת מרחקי העצירה.

אז מה היה לנו?

אם אתם נוסעים 99% מהזמן על הכביש בקצב רגוע, הבולמים והקפיצים המקוריים של הטרייטון יעשו את העבודה, ואין טעם אמיתי להשקיע את הכסף בהחלפתם.

אבל אם אתם מבלים הרבה בשטח (או לחלופין פורקים על הטרייטון שלכם את התסכולים על כך שלא קניתם הוט–האצ') - חבילת המתלים החלופיים תהווה שיפור משמעותי ליכולת של הטרייטון ולאיכות החיים של יושביו.

אם אתם לא מבלים הרבה בשטח טכני, כנראה שתוכלו להסתפק בערכת הבולמים בלבד (שחוסכת כאלפיים שקלים מהמחיר, ונטולת חשש מבחינת הטסט). אבל מי שמתקל מכשולים טכניים באופן קבוע, ייהנה בהחלט מתוספת הגובה לחרטום.
 

תגובות

0 תגובות