שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

נסיעת התרשמות: פיג'ו Peugeot 3008

שאגה מאוחרת - ה–3008 הוא הרכב החשוב במתקפת הפנאי של פיג'ו - "הגענו מאוחר אבל עם ההצעה הטובה ביותר". נסענו לבדוק...

1. את הפתיחה להשקת ה–3008, אי שם ליד בולוניה, מנצלים בפיג'ו כדי להדגיש את מתקפת הפנאי הגדולה שלהם - ולא בכדי. האסטרטגיה הצרפתית להגדלת היקף הפעילות של המותג מדברת על שלושה תחומים: שדרוג המיצוב באמצעות גרסאות ספורטיביות; ייצור של דגמים גלובאליים בעיקר; והכי חשוב: השקעה בתוכנית הפנאי. החברה, שלאורך השנים נראתה כמי שסולדת מכניסה לתחום, ובניסיונות הראשונים שלה, עם ה–2008 וה–3008, בחרה בנתיבים לא החלטיים, בפירוש שינתה גישה.

כרגע נראה שהיא מנסה לנפח את המתקפה הנוכחית לכדי חמישה דגמים. איך סופרים? בנאומי הפתיחה מוזכרים ה–2008 המחודש שקיבל הופעה אגרסיבית; ה–3008 המחודש שהוצג לאחרונה בסין; ולהבדיל, ה–3008 החדש שיוצא לדרך באירופה; ה–4008 (למעשה 3008 חדש שמיועד לסין); וה–5008 החדש שהוצג בפאריז. ועל רקע צפיפות מבלבלת, וכוסית קיאנטי, הם מאשרים אפשרות ל–6008; ''עם הפלטפורמה הזו ניתן לגדול בעוד מידה אחת''.

2. ה–3008 הוא הרכב החשוב במתקפת הפנאי הזו, חלק מפלח השוק הצומח ביותר בו חוגגים אצלנו יונדאי טוסון וקיה ספורטאז'. ''הרכב מדגיש את הכיוון אליו אנחנו רוצים לקחת את פיג'ו, עם עיצוב פנאי חזק, חווית נהיגה שונה וחדשנות''. זו לא פעם ראשונה שפיג'ו מנסה להתמודד בתחום זה, אבל הדור הקודם לא החליט מה הוא רוצה להיות כשיגדל, ולמעט חרטום אגרסיבי היה ונראה יותר מיניוואן ופחות רכב פנאי; בהחלט בעיה בתחום בו הפוזה כה חשובה. ''הפעם'' מסבירים הצרפתים, ''התחלנו עם כוונה ברורה של רכב פנאי''.

3. הרכב מתבסס על הפלטפורמה המודולארית החדשה של פיג'ו–סיטרואן, ולמרות שהוא גדול יותר הוא קל בכ–100 ק''ג מהדגם הקודם. כמה גדול יותר? בסיס הגלגלים צמח ב–6 ס''מ ל–267.5 ס''מ, והאורך גדל ב–8 ס''מ, ל–444 ס''מ. הרוחב והוגבה נשארו כמעט ללא שינוי.

הרכב מוצג עם שני מנועי טורבו–בנזין - 1.2 ו–1.6 ליטר, 130 ו–165 כ''ס - וארבע רמות הספק לשני לוגמי סולר: 1.6 ליטר עם 100 או 120 כ''ס; 2.0 ליטר עם 150 או 180 כ''ס.

הנעה כפולה? רק בגרסה ההיברידית (2019), כאשר המנוע החשמלי יהיה אחראי לציר האחורי.

4. במפגש, בשדה המבולגן של בולוניה, ברור מייד שה–3008 נראה הרבה יותר פנאי מאשר בעבר. ועדיין בפיג'ו ניסו ליצור עיצוב שונה מהמקובל בתחום זה, עם שאיפה למשהו יותר אלגנטי ועשיר. הדבר מתבטא בצבע השונה לגג (שחור) בגרסאות המהודרות שפגשנו אבל גם בשפע קווים על הדופן. אלה אמורים לתרום להופעה אלגנטית אבל יוצרים לעיתים תחושת עומס.

החזית - עם השבכה המוכרת ויחידות התאורה המורמות - יוצרת תחושה של רכב צר וגבוה. האיתות הדינאמי של הלד נאה, אך החלק המוצלח הוא מאחור עם שלושה פסי לד מכל צד ומפלטים רבועים.

5. מפתיחת הדלת ברור שסביבת הנהג מיוחדת ועשירה למראה, חלק מהשלב הבא בתכנון ה–i–קוקפיט. ההגה הקטן והקטום משני צדיו ניצב מתחת למחוונים, ובדגם זה הם מוקרנים. צג המחוונים הגדול מאפשר לבחור בין חמש תצוגות שונות, כולל כזו שמציגה את מערך הניווט כמו באודי, ויש גם אפשרות להרכבה אישית. לצידם ניצב צג מגע גדול שמזכיר את אלה שבמכוניות היוקרה הגרמניות. גם בורר ההילוכים האוטומטי נראה מיוחד.

פיג'ו שמרה על הקונסולה הרחבה שבין המושבים ומתחת לפתחי האוורור המרכזיים יש שורת מתגים מיוחדת. המערך הזה מזכיר את המיתוג הנוסף שהיה לגרסאות המצוידות בעבר אבל הפעם הם שולטים בכניסה מהירה לתפריטים השונים בצג. סידור זה נוח משמעותית לשימוש מהמערכות שפגשנו עד כה בפיג'ו.

המחוונים המוקרנים עלולים לסנוור בלילה וכך גם תאורת האווירה הצבעונית מהתקרה. לוקח גם זמן להסתגל למד הסל''ד שכמו ב–308 נע לכיוון ההפוך. עוד ברשימת המוזרויות: היעדר אפשרות לסגירת פתחי אוורור ותא כפפות קטנטן. תנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות, ויוצרת בהתחלה תחושה שכאילו והיא שייכת לרכב קטן, ואינה מתחברת לפנאי המגודל שתחתיה. הנוסע עלול להרגיש שמעט צפוף לו בגלל האווירה האינטימית. ובכלל מרחב הפנים אינו גדול מבעבר, אך הוא בהחלט מספק, ולנוסעים מאחור יש מיזוג מפוצל.

6. ההיכרות מתחילה עם מנוע ה–1.6 ליטר המשודך לתיבה אוטומטית עם 6 הילוכים - גרסה משופרת לחטיבת הכוח שפגשנו בעבר. לחיצה ארוכה מאוד על מתג ההתנעה מעירה את המנוע. הרכב אוהב לחיצות ארוכות גם במעבר למצב ספורט, שמשפר את המופע הווקאלי של המנוע דרך מערכת השמע. הביצועים על הנייר נאותים עם 206 קמ''ש מרביים והאצה למאה קמ''ש ב–9.9 ש'.

בנהיגה מתגלית יחידת כוח נעימה, שאמנם אינה נמרצת במיוחד אבל מציעה ביצועים טובים בכל תנאי, ומביאה בקלות למהירויות על–חוקיות בעליל באוטוסטרדות שסביב לבולוניה. התיבה אמנם אינה זריזה או זורמת במיוחד בהחלפות (יש לה נטייה להתעכב בהילוך הגבוה), אבל פעולתה נעימה.

7. גרסת ה–1.2 ליטר 130 כ''ס התייצבה עם תיבה ידנית, אבל תקבל בעתיד תיבה אוטומטית. היא חזקה מספיק, והביצועים - 11.8 ש' ל–100, 188 קמ''ש - אמנם טובים משמעותית פחות מאלה של גרסת ה–165 כ''ס, אבל מספקים. גרסה זו דורשת קצת יותר מצערת וסבלנות עד שהמנוע ייכנס לתחום האפקטיבי ויתפוס תנופה, אבל בסיכום קשה להתלונן. מה שקצת מפריע הוא מיקום הבורר (מדי מאחור) והמהלך הארוך והלא מדויק שלו. זו לא תהיה בעיה שלנו... לגרסה זו, בגימור GT, חישוקי ''19 וצמיגי מישלין ייחודיים 205/55, המשלבים קוטר גדול ומידות לא מוגזמות. ההתנהגות קלילה יותר אבל רעשי הכביש נשמעים יותר.

8. ה–1.6 ליטר 120 כ''ס דיזל האוטומטית מפתיעה, ולא רק בגלל נתוני הביצועים, 12.7 שניות ל–100, 189 קמ''ש. יש לה הרבה פחות סוסים מל–1.6 בנזין, אך היא מפצה על כך בזמינות כוח מצוינת. בהתנהלות יום–יומית ובחצי מצערת, הביצוע בפועל דומה לזה של ה–1.6, וצבירת המהירות נינוחה. העצלות המסוימת של התיבה מתאימה, המנוע די שקט, וגם כאשר נוצר רעש מדובר בטון גברי ולא בטרטור. מנוע זה כמובן חסכוני, ובתוואי דומה רשם 11.8 ק''מ/ליטר, טוב משמעותית מ–9.5 ק''מ/ל' במנועי הבנזין.

גרסת ה–GT החצי–ספורטיבית ''האמיתית'' - כלומר: לא רק מקושטת - מצוידת במנוע הדיזל 2.0 ליטר המייצר 180 כ''ס, מזנק ל–100 ב–9.9 שניות ומגיע ל–206 קמ''ש. לגרסה זו חישוקים מיוחדים ושני גוונים בדופן המרכב המוסיפים לעיצוב, כמו בגרסאות המוחלטות ל–GTi. ה–GT מהירה וחזקה, אבל גם פחות נוחה ושאון המנוע בולט.

9. ההגה הקטן או תגובות המרכב? לא ברור מי מהם יותר אחראי לכך, אבל התחושה היא שה–3008 משנה כיוון באופן נחוש ומהנה מהמקובל. זו התחלה טובה שמלווה בריסון הולם, אחיזה מצוינת ותגובות נכונות להעברות משקל. לפחות כאן, על הכבישים ששמשו את המילה–מילייה ההיסטורי, התחושה המתקבלת יותר דינאמית מאשר המתחרים הישירים יכולים להציע. הבלמים משדרים עצבנות קלה. מתרגלים.

10. רוב הכלים בהשקה צוידו בחישוקי ''18, ובכל זאת נוחות הנסיעה הייתה טובה, כאשר רק חיבורי כביש מחוץ לעיר הטרידו. על חישוקי ''19, ה–3008 פחות נוח, ועדיין עושה עבודה טובה בתחום הטיפול במפגעים. גם בשבילים בהם נהגנו הרכב הסתדר באופן הולם, אך מה שהרשים היה השקט בתוך תא הנוסעים.

11. ''הגענו מאוחר - אבל עם ההצעה הטובה בתחום'' אומרים הצרפתים, ואת זה נצטרך לבחון בארץ. מלחמות הקוריאנים עשו את תחום רכבי הפנאי רגיש למחירים, ורוב המכירות בו נמצאות בטווח המחירים של הספורטאז'. בפיג'ו מבטיחים להתמקם בסמוך לשחקנים החזקים, וכעת נותר לראות עד כמה סמוך זה קרוב.

פיג’ו 3008 1.6 ל’ טורבו אוט’

מנוע טורבו-בנזין, 4 ציל’, קדמי, רוחבי, 1598 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס’

הספק/סל''ד 165 כ''ס/6000

מומנט/סל''ד 24.5 קג''מ/1400

תמסורת הנעה קדמית, אוט’, 6 היל’

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת מתח

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב

צמיגים 225/55-18

בסיס גלגלים 267 ס''מ

אxרxג 445x184x162.3 ס''מ

משקל 1300 ק''ג

תא מטען 520 ל’

מיכל דלק 53 ל’

מהירות מרבית (יצרן) 206 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.9 שנ’

צריכת דלק (מבחן) 16.7 ק''מ/ל’

ציון ירוק 7

מחיר טרם נקבע

אחריות 36 חודשים

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2016) חמישה כוכבים

בטיחות מבוגרים 86%

בטיחות ילדים 85%

הולכי רגל 67%

תגובות

0 תגובות