שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפ רנגלר Jeep Wrangler JK

לא פשוט למצוא כיום ג'יפ אמיתי, מקורי של חברת ג'יפ או רכב שטח 4X4 קשוח ואיכותי - כזה שתוכנן, יוצר ונראה כמו הג'יפ של פעם.
הרנגלר JK של ג'יפ הוא כמעט כזה... אבל לאחר השינויים והשיפורים של אספיר (ASFIR) אפשר לומר כי הוא בהחלט כזה!

עולם השטח נחלק לשניים

יש את מושבעי ג'יפ ויש את מושבעי לנד-רובר (ויש גם את כל השאר). מה שמייחד את הגרעין הקשה של ג'יפ או של לנד רובר הוא השריטה והנאמנות למותג (כל אחד והשריטה שלו). לא משנה מה הביצועים של הרכב המתחרה - ''הנאמן למותג'' יתמיד בשלו ותמיד ימצא מה לא טוב אצל המתחרה. ובקיצור מי שנוסע על דיפנדר כנראה שלא ייפרד ממנו ומי שנוסע על רנגלר לא מוכן לשמוע על לנד רובר. (כל השאר הם אנשים שפויים היכולים לבחון עניינית את הרכב ולהחליט על הרכב הבא שלהם בהתאם לתוצאות). קישור למבחן דרכים: ג'יפ רנגלר רוביקון מול דיפנדר 90 הישרדות Jeep v. Defender  

עולם השטח נחלק לשניים

מה אכתוב ומה אוסיף...

על ג'יפ וההיסטוריה אין עוד מה לכתוב ולהוסיף. יצרן הרכב הראשון שייצר רכבי הנעה כפולה 4X4 באופן מסחרי נרחב אשר הפך לשם הגנרי של עולם הרכב בכל הקשור לרכיב שטח. ''איזה ג'יפ יש לך? ג'יפ טויוטה או ג'יפ מיצובישי ?'' - זו שאלה נפוצה בקרב אנשי השטח שלא ממש מבחינים בין שם היצרן לסוג הרכב. אך כיום קשה למצוא באולמות התצוגה ''ג'יפ'' רציני - קשוח, 4X4 הנועד לשטח - גם מיוצר ככזה וגם נראה כזה. לנד רובר דיפנדר נשאר כמעט האייקון האחרון שאפשר לקנות כאן בישראל (קישור לכתבות על 5 דיפנדרים וקישור למבחן דרכים לדיפנדר מודרני). בחלק מהארצות הלא מפותחות, כאלו שתקינה אירופאית לא משפיעה שם,  עוד אפשר לקנות ''דגמי אפריקה'' אך גם זה עולם הולך ונעלם... קישור למבחן דרכים: אגדות ענק בשטח - לנדקרוזר 100 ופטרול Nissan V. Toyota  

מה אכתוב ומה אוסיף...

רנגלר Wrangler JK

שנים רבות שלטו ג'יפי ה-CJ בארץ - CJ7 יוצר בארה''ב בין השנים 76 עד 86, אלו שנמכרו בארץ יוצרו ברובם ברכב נצרת ואנו כינו אותם ''סיקסים'' על שם מנוע 6 צילנדר בטור. בתחילת שנות ה-90 הגיעה הסופה ולאחריה הפכה הארץ להיות שוממה מג'יפים אמריקאים והשליטה עברה ללנד רובר דיפנדר ושנתון בודד של טויוטה לנד קורזר 73 ו-75 (קישור למבחן דרכים: טויוטה לנדקרוזר 73 ) ואומנם לא ממזמן התעוררה מכשירי תנועה - יבואנית ג'יפ לישראל, ועם דחיפה של הייבוא אישי, החלה לייבא את הרנגלר JK ישירות מארצות הברית (קישור למבחן דרכים: רנגלר רוביקון בייבוא אישי). אנו קיבלנו לידינו את ג'יפ ההדגמה של אספיר אשר שימש את החברה בתערוכות בארצות הברית וכשסיים את תפקידו הוחלט לייבאו ארצה.

רנגלר Wrangler JK

יצאנו לדרך...

הרנג'לר הוא רכב אמריקאי אמיתי המספק לנהג סביבה נוחה מאוד - החל מהמזגן, מהמושבים המודרניים הנוחים, ריפוד הפנים (בולט במיוחד הריפוד סביב קשתות ההתהפכות) ולוח שעונים קריא וגדול המספק לנהג את האינפורצמיה בצורה ראויה לאיש שטח. גיר אוטומטי, הגה כוח מתכוון, כסאות נעימים ועיקר ''ההפתעה'' מערכות אלקטורונית בטיחותיות כמתחייב מרכב מודל 2009 הכוללות מערכת למניעת נעילת גלגלים בבלימה (ABS), מערכת בקרת אחיזה (ESP) ושתי כריות אוויר רב-שלביות לנהג ולנוסע.

יצאנו לדרך...

הג'יפ של אספיר

רכב התצוגה של אספיר הוא רנגלר JK רגיל שנקנה בארצות הברית ועבר שינויים במתלים, בצמיגים ובמיגונים בהתאם לכל קו השו''ש (שיפורים ושינויים) שאספיר יודעים להעניק לרכב. ראשית הוחלפו הקפיצים לערכה של טראפלקס עם קפיץ הגבוה ב-3 אינץ' (7.7 ס''מ) מהמקפיץ המקורי. הבולמים הוחלפו לבילשטיין 5100, מוטות הרדיוס הוחלפו למתאימים עבור קיט ההגבהה ומקדימה הוחלף המוט המייצב לכזה שאפשר לנתקו בשליטה ידנית. הצמיגים הוגדלו למידה של 35 אינץ' (מרשים לתצוגה). הג'יפ מוגן מלמטה בפלטות אלומיניום בגחון, במיגוני דיפרנציאל ומיגוני סף הותקנו תחת הדלתות. הפגוש הקדמי והפגוש האחורי מהפלסטיק הוחלפו לפגושים מברזל של אספיר. בפגוש הקדמי הותקנה כננת ומעליו זוג פנסי עזר. ומאחור הותקן מתקן גלגל, מתקן לנשיאת הייליפט והתקן לוו גרירה נשלף.

הג'יפ של אספיר

נוסעים ונהנים

הרנגלר מאוד רך ונוח לנסיעה על הכביש וגם בשטח. הצמיגים הגדולים ובעיקר מערכת המתלים עושים עבודה מעולה. מצד אחד הרנגלר מספיק רך ובולע מהמורות קטנות שלא מורגשות בתא הנוסעים בנסיעה על הכביש או על שבילי הכורכר. ומצד שני מספיק קשה כדי לספק תחושה טובה בפניות מהירות על הכביש ובשטח ובעיקר בולע טוב מהמורות בינוניות על השבילים המהירים. לרנג'לר, כיאה לג'יפ אמיתי, שני סרנים חיים נתמכים במתלי סליל, שני מוטות רדיוס עוקבים בכל צד ומוט מייצב קדמי ואחורי.

נוסעים ונהנים

מנוע ומערכת העברת הכוח

לרנג'לר מנוע בנזין 3.8 ליטר, 6 צילנדר בתצורת V המספק  200 כוחות סוס  (פחות אחד) ומומנט של 32 קג''מ. המנוע משודך לגיר אוטומטי בעל 4 הילוכים. ותיבת העברה מאפשרת לנסוע עם הנעה אחורית על הכביש 2X4, הנעה כפולה 4X4 בשטח והילוך כוח 4X4 עם יחס העברה נמוך (LOW). מנוע הבנזין שקט באופן יחסי למנוע הדיזל ב''ג'יפים'' המתחרים אך רועש בהשוואה לרכבי כביש מונעי בנזין (כמובן שלא נשכח שהנג'לר שלנו מכוסה בברזנט). המנוע והגיר  נוחים לתפעול ומספקים עוצמת נסיעה כייפית. לא משהו עוקר סלעים ומסכן רישיון אבל בכל זאת בנזין עם 200 כוחות סוס על משקל של פחות משני טון (1,970 ק''ג לא עמוס).

מנוע ומערכת העברת הכוח

יכולת טכנית

ג'יפ הוא בכול ג'יפ ויש לו יכולת טיפוס וירידה בהתאם. הצמיגים אמנם גדולים עליו ומחייבים משנה זהירות שלא לגזור את הציריות. אבל אין צורך להשתולל ובמהירות קבועה (''גז קבוע'') ובנחת הרנג'לר מטפס מדרונות וסלעים ולועס אותם לארוחת הבוקר. זווית הגישה שלו מעולה וכך גם זווית הנטישה שרק הוו גרירה (שלא פורק מעצלנות ובעיקר מהרצון שישמור על אחורי רכב המבחן) מגרד את המדרגות. בזכות ה-ESP מרוויח הרנג'לר גם בקרת אחיזה (TC) מה שמאפשר בשטח טרשי יכולת טכנית משופרת (מעין ''נעילת דיפרנציאל'' לאחר אובדן אחיזה והחלקה של גלגל.

יכולת טכנית

לסיכום

נהנינו עם הרנגלר - בכביש, בשבילים המהירים ובקטעים הטכניים. המתלים שאספיר התקינו בג'יפ עושים עבודה מעולה, הפגושים החלופיים ושלל האביזרים שמסביב משפרים את היכולות של הרכב ובעיקר נראים מצוין. הדבר היחיד שהפריע הם הצמיגים הגדולים (שגם כך אינם חוקיים לנסיעה בישראל) אשר הקשו מאוד על מנוע הרכב ווהעמיסו על מכלולי ההנעה. ולסיכום - יש חלופה אמריקאית ראויה לדיפנדר. (למרות שהגילוי הנאות של הכותב לא מאפשר שלא לכתוב כי : המחליף של הדיפנדר הוא רק דיפנדר - ועל זה נכתב לעיל - כל אחד והשריטה שלו ).

לסיכום

ג'יפ רנג'לר JEEP Wrangler JK

מנוע
מנוע: בנזין 6 צילנדרים בתוצרת V
נפח: 3,778 סמ''ק
הספק  199 כ''ס ב - 5,000 סל''ד מומנט  32.1 קג''מ ב - 4000 סל''ד

ג'יפ רנג'לר  JEEP Wrangler JK

מרכב
הנעה: אחורית 2X4 / כפולה 4X4 HIGH / הילוך כוח 4X4 LOW

הילוכים:   תיבה אוטומטית 4 הילוכים
מתלה קדמי:  סרן חי DANA 30, קפיצי סליל, מוט רדיוס כפול, מוט מייצב
מתלה אחורי: סרן חי DANA 44, קפיצי סליל, מוט רדיוס כפול, מוט מייצב
בלמים: ק'/א'  דיסק / דיסק
מערכות עזר: ABS, ESP

מידות
בסיס גלגלים: 2,947  מ''מ

אורך: 4,751  מ''מ רוחב: 1,877 מ''מ גובה (מקורי): 2,947 מ''מ
משקל: 1,970 ק''ג משקל מורשה: 2,450 ק''ג
תא מטען:  1,310 ליטר
מיכל דלק: 84 ליטר

בשטח
זווית גישה:  36.5 מעלות 
זווית נטישה:  29.8  מעלות
מרווח גחון:   24.3 ס''מ קוטר סיבוב: 10.3 מטרים

תודה רבה לאספיר על שאפשרו לנו לנהוג ברכב, לברק זוהר מאספיר על העזרה הטכנית וליעקב בלום, ידידנו, על העזרה בצילומים.

תגובות

29 תגובות

1

Ogash Ofer

13 ביולי 2009 ב 17:10

מה שרשום ברשיון או מה שהיבואן/יצרן מאפשר

ראשית המידה החוקית היא המידה המופיע ברשיון הרכב. ישנם יבואנים המאפשרים מסםר מידות - כמובן תלוי באישור מקדים של היצרן.
עם אישור היבואן פונים למשרד הרישוי או למכון רישוי ושם מעדכנים את רשיון הרכב.
במקרה של הרנגלר - אני חושב שמדובר בצמיגים במידה של 31 אינץ'.

2

גלעד4X4

13 ביולי 2009 ב 18:32

עם כול הכבוד ויש כבוד

עם כול הכבוד ויש כבוד, ללא השיפורים והשידרוגים שאספיר השקיעו ברכב אין מה להשוותו לדיפנדר כשהוא ללא שיפורים, נכון !?
למרות זאת זה אכן אחלה רכב.

3

yoavat

13 ביולי 2009 ב 18:35

ניתוק מוט מייצב קדמי נעילה אחורית ומיד

לדגמים המיובאים ביבוא סדיר לארץ מ2008 ואילך יש ניתוק חשמלי של המוט המייצב הקדמי ונעילה אחורית נשלטת חשמלית.
הדגמים שיובאו ע"י מכשירי תנועה מגיעים עם צמיגים במידה 31" וכמדומני שיש אופציה לשינוי (אישור מהיבואן איתו פונים למ. הרישוי) ל - 32"

4

אורח/ת

13 ביולי 2009 ב 20:25

אין כמו ג'יפ ולא יהיה כזה

בל נשכח - ג'יפ הוא הג'יפ הראשון - ואין כמו מקוריות
כתבה ראויה ומצויינת - כל הכבוד!

5

אורח/ת

13 ביולי 2009 ב 20:37

כמה זה עולה? גם אני רוצה איזה ג'יפ

האם זה רכב ליום יום?

6

Ogash Ofer

13 ביולי 2009 ב 21:44

מחיר אצל היבואן

אם אני זוכר נכון אז JK 5 דלתות עולה 240,000 ש''ח (לפני הנחות או בדיקה כמה זה עולה בייבוא אישי).
ואת השיפורים של אספיר אני מעריך בכ-25,000 ש''ח - תלוי בהרכב מדויק של החבילה.

7

Ogash Ofer

13 ביולי 2009 ב 21:46

ולשאלת השימושיות ביום יום?

זה לא ''פרייבט'' אבל למי שמוכן קצת להתפשר וליהנות ממשהו אחר - זה בהחלט רכב שיכול לשמש משפחה גם באמצע השבוע (במגבלה של רכב פתוח שלא ניתן להשאיר בתוכו ציוד).

8

idan..

13 ביולי 2009 ב 22:06

jeepאמיתי

לדעתי במחיר שלו והתמורה שהוא נותן לאומת ה"גיפים" האחרים במחירים דומים .....

9

yoni_0000

14 ביולי 2009 ב 00:09

מבחן מגניב

מה עם מבחן השוואתי בין הדיפנדר החדש לרנגלר רוביקון?
אחת ולתמיד מי יותר טוב!!!

10

אורח/ת

14 ביולי 2009 ב 10:01

רנגלר קצר

משימוש של שנה ברכב, אני יכול לסכם במילה אחת: תענוג. כמובן שמי שמחפש פינוקים בדמות דיפוני עור ועץ או שקט תהומי בנסיעה כמו שג'יפים אחרים מציעים, שלא יתקרב לג'יפ הזה. זהו ג'יפ כמו שג'יפ צריך להיות: קשוח, ללא מתחרים בשטח (אולי דיפנדר), לא מפנק (אבל עדיין קיימים הכפתורים החשמליים ההכרחיים) וגולת הכותרת: אפשר לפרק את הגג ולאכול הרבה אבק כמו שצריך..

11

איתי איתי

14 ביולי 2009 ב 10:08

לעופר - לעניין השימושיות ביום יום

אין בעיה עם השארת ציוד מאחר והגג הוא קשיח (אומנם פריק אבל קשיח). האופציה למי שרוצה גג ברזנט היא קיימת אבל לא הכרחית.

12

ZEEVMEL

14 ביולי 2009 ב 11:26

גימני

רק תעשו השוואה לגימני עם שיפורים קטנים מחיר/עבירות/שימושיות/הוצאות ובלי לנפח את האגו.

13

yoni_0000

14 ביולי 2009 ב 15:04

מה עם הגימני..?

לג'ימיני יש לדעתך שוק כמו שיש לרכב הזה?
אולי לא בארץ, אבל בארה"ב יש לו מליון ואחת אפשרויות לשיפורים מכל הכיוונים, במחירים שונים, בדרגות שונות ושימושים שונים. אז כן, ג'ימיני יותר זול לקניה ואחזקה, אבל אי אפשר להשוות ביניהם כי הם כלי רכב כלכך שונים. עם ג'ימיני אתה יכול לרדת עם משפחה בת ארבע נפשות לטיול של שלושה ימים לדרום? לא נראה לי...

14

reuven

15 ביולי 2009 ב 15:02

מידת הצמיגים

המידה המאושרת המקסימלית היא 255/75/17 דהיינו 32 אינטש

15

אורח/ת

15 ביולי 2009 ב 15:19

הערות

1. צמיגים גבוהים מחייבים שינוי יחסי העברה (אצלי התקנתי 4.88)
2. נעילות דפרנציאלים תמיד מוסיפות (נראה שברכב של אספיר הן לא קיימות)
3. נראה בסרטון שמהלך המתלה האחורי לא ממש ארוך
4. אחלה כתבה, אחלה רכב

16

Ogash Ofer

15 ביולי 2009 ב 18:05

מבחנים השוואתיים

מבחן השוואתי רנגלר (רגיל) מול הדיפנדר (ללא שיפורים) - מופיע כקישור בכתבה עצמה.
אין לנו רוביקון למבחן השוואתי אבל אז גם נצטרך להעמיד מולו דיפנדר משופר.
אין מה להשוות את הרנגלר לג'ימני - כל אחד והשוק שלו ואין בניהם חפיפה למעט העניין שלשני הכלים יכולת עבירות מעולה בשטח.

17

Ogash Ofer

15 ביולי 2009 ב 18:07

נעילות ברכב המבחן

רכב המבחן של אספיר מגיע ללא נעילה אחורית (או קדמית) אבל יש לו מערכת בקרת אחיזה - דבר המאפשר ''כמעט'' נעילה לאחר שכבר יש החלקה.
ללא ספק נעילה אחורית משפרת את יכולת העבירות של הג'יפ.

18

אורח/ת

15 ביולי 2009 ב 18:09

רק ג'יפ

בעבר היה לי סיקס ואילו היום הרנגלר נראה מליון דולר.
שוקל להחליף את המזדה 6 בג'יפ, רק אם אשתי תאשר ותסכים לנהוג בג'יפ - נראה מגניב.

19

Ogash Ofer

15 ביולי 2009 ב 18:11

קדימה - לך על זה

ג'יפ רנגלר הוא ללא ספק חוויתי הרבה יותר מהמזדה.
וגם אשתך תהנה מחווית השימוש והנהיגה בו.

20

doron6969

15 ביולי 2009 ב 21:23

בקשר לצמיגים

יש לי רנגלר ביבוא אישי עם מידת צמיגים 255/70/18 עד היום לא מצאתי צמיגים כל שהם. מעוניין להחליף מידה אך לא את גודל החישוק (ג'נט) שהוא  18 אינץ'. וגם מה ההתהליך לשינוי?
בתודה דורון

21

מנימ

16 ביולי 2009 ב 08:00

אספיר

אני מצטער ועם כל הכבוד שיש לי לאספיר כחברה ישראלית שמייצאת לחו''ל, זה נראה רע.
המיגונים שלהם לא משהו, לא ביופי ולא בפונקציונאליות. המדרגות - מגוחכות ומעל לכל מערכת המתלים שיש כאן היא לא שלהם אז מה הם משוויצים בה?
יש לי OME על האוטו שהיא הרבה יותר מרשימה ממה שיש כאן.

ולכל הדפינדריסטים - אין מה להשוות בין הטרקטור שלכם לבין הג'יפ. אוטו שפותח בשנות ה 60 ומאז לא שונה, עקום, דבילי ללא שום מחשבה שהוא פשוט חזק. זהו. השילוב של אוטו כמו הג'יפ שיכול להוריד אותנו מקרית שמונה לאילת בכביש ואחר כך לעשות לכם בית ספר בשטח זה משהו שאתם יכולים רק לחלום עליו...

זהו. סיימתי. :)

22

reuven

16 ביולי 2009 ב 11:12

בקרת אחיזה

בקרת האחיזה ב-JK מנתקת את המצערת, היא לא עובדת על ABS, כלומר היא לא משמשת כ"נעילה חלקית". הדיפנדר אינו בר השוואה כלל וכלל ל-JK מלבד השוואת יכולות שטח שגם שם ידו של ה-JK על העליונה. מנוע הדיפנדר חלש משמעותית, תנוחת הישיבה נוראית, התנהגות הכביש מזוויעה, בדיונות הוא חלש מאוד וזהו אינו רכב לשימוש יומיומי. עם ה-JK ניתן לחיות ביום יום בכיף.

23

O|||O

16 ביולי 2009 ב 12:16

אישור האביזרים ע"י מכשירי תנועה

מצ''ב קישור לדף האביזרים של אספיר עבור ה JK. ניתן גם להוריד פרוספקט מלא. אביזרי הרנגלר של אספיר פותחו ואושרו עי הייבואן, מכשירי תנועה. הרכב המשודרג זכה לחשיפה נאה גם במגזינים של גלובס, הגה בשטח ואוטו בשטח. (גילוי נאות - איש אספיר).

24

אורח/ת

19 ביולי 2009 ב 13:17

יומרני

המגיבים בעלי הג'יפ - כל לנד רובר (דיסקו או דיפנדר) נותנים לכם בראש בשטח - אז להירגע בבקשה!!!
אמנם נראה לא רע ה JK אך הוא לא מגיע לקרסוליים של הדיפנדר בשטח.

25

Ogash Ofer

28 ביולי 2009 ב 06:15

צודקים! - אין בקרת אחיזה ברנגלר הנבחן

אכן ברנגלר שבחנו אין מערכת בקרת אחיזה (TC) אלא יש רק מערכת בסיסית של בקרת יציבות (ESP).

26

אורח/ת

23 באוגוסט 2009 ב 01:10

זהירות

אני בעל גיפ מודל 2005 עוד באחריות, בגיפ תקלות אין ספור, עלות תיקונים בשנה מעל 30.000 שקל, היום הודיעו לי כי אין ביכולתם לתקן את הרכב.
מושכים אותי מבלי לתת לי פתרון וזה רכב לעבודה. מזכירים סוחרי מכוניות שלפעם כלומר סוחרי סוסים

27

אורח/ת

28 בינואר 2010 ב 21:55

מה הויכוח??

ברשותי רנגלר רוביקון משופר 2006 .... משאיר את הדיפנדר באבק כשעולה השמש .. וחוזר לחלץ אותו בשקיעה..

28

אורח/ת

27 בפברואר 2017 ב 07:55

מנשא לגלגל רזרבי

צריך מנשא משומש רנגלר קצר 2009

29

Ogash Ofer

02 במרץ 2017 ב 06:00

מה הויכוח??

אורח/ת כתב/ה:
"ברשותי רנגלר רוביקון משופר 2006 .... משאיר את הדיפנדר באבק כשעולה השמש .. וחוזר לחלץ אותו בשקיעה.. "
לא ממש מדויק - ראה ריינג' רובר קשיש גורר רנגלר שנשברה לו תיבת הגה ברמת הגולן:     VID-20150222-WA0001 from Rodi Almog on Vimeo.