שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סטרואידים אנאבוליים - ריינג' רובר ספורט

הריינג' ספורט מקבל חברים חדשים לעדר הסוסים שלו, הרבה חברים חדשים. מספיק בדיוק או יותר מדי?

הריינג' רובר ספורט, למי שלא הכיר עדיין, הוא ניסיון של לנדרובר להשתלב בשוק רכבי הפנאי-פרמיום במחיר ביניים. בלי חזות השטח הקשוחה של הדיסקברי (שעל שלדה מקוצרת שלו הוא מבוסס) ובלי המחיר של האח היקר, זה בלי הסיומת ''ספורט'' בשם. בחלק מהמדינות זה עבד, ואפילו טוב מאוד – בעיקר כאלו שמבחינתן ''ספורט'' הוא השם המקובל לגרסאות הפחות כבודות, הזולות והפשוטות יותר. כמו ההבדל בלבוש בין ''ספורט אלגנט'' ל''אלגנט''. אבל בארץ, מה לעשות, כנראה שהלבנטינים מבינים את המילה ספורט כפשוטה, ולא ממש קנו את הקונספט, בעיקר כשהוא היה משודך למנוע צנוע במחיר לא צנוע. כי חייבים להודות, 190 כ''ס על שני טון פלוס-פלוס, זה ממש לא ''ספורט'', והגרסאות החזקות יותר, V8 בנזין או דיזל, אומנם היו חזקות מספיק, אבל גם יקרות מאוד. בעיה. קישור לריינג' רובר ספורט דיזל הישן

חיל הפרשים

ועדכון הפנים שעבר הריינג' ספורט מטפל בדיוק בבעיה הזו. יש כמובן עוד כמה שינויים – מינוריים מבחוץ (גריל, לדים בפנסים, פגוש), קצת יותר מורגשים מבפנים (עיצוב חדש לקונסולה המרכזית, עור על הדש-בורד) אבל לא משהו שמשנה בצורה משמעותית את האופי הבסיסי של הריינג'-ספורט. הוא עדיין מרגיש בפנים יותר אינטימי ממגודל, למרות המימדים, והכל איכותי, מפואר ומגומר באותו אופי אנגלי מובהק. אבל הפעם יש קצת יותר כיסוי לשם ''ספורט'' גם במנוע הבסיסי. כי כמו בדיסקברי לפניו, את מנוע הדיזל בנפח 2.7 ל' מחליף מנוע 3.0 ל', גם הוא בתצורת V6, גם הוא חלק ושקט, אבל עם עוד 55 כוחות סוס, כמעט %30 יותר, ו-60 קג''מ, וזו כבר תוספת של כשליש. ו-245 סוסים, יחד עם עדכונים קלים לתיבה האוטומטית (שישה הילוכים) עושים את כל ההבדל. לא שתצטרכו דיקור סיני בצוואר אחרי כל מעיכה של הדוושה – בשביל זה יש את גרסת מגדש-העל, עוד נגיע אליה – אבל כבר אין את תחושת הכבדות וגרירת הרגליים שאפיינה את גרסת ה-2.7 ל'. עקיפות הן עניין קליל שלא דורש תכנון מיוחד, ואם לא תשגיחו תמצאו את עצמכם משייטים במהירות שלילה כותרת בעיתון מעמד של אויב העם. לא רק עוצמת המנוע אחראית לזה, כמובן, אלא גם השקט המופתי והבידוד מהכביש. כבר הרבה זמן שלא שייטתי ברכב עם כל כך מעט רעשי רוח וכביש, למרות חישוקי ''20 מגודלים שנעלו רכבי ההשקה. הוא כל כך שקט, שהרעש העיקרי בתא הגיע ממערכת האיוורור, ולא בגלל שהיא רועשת במיוחד...

חיל הפרשים

ואז החלפנו מכוניות ועברנו לגרסת הבנזין המוגדשת. ולא, לא תגיע לארץ גרסת הבנזין הלא מוגדשת. לדעת אנשי ''המזרח'', מי שכבר מחליט לזרוק את ההגיון לעזאזל ולקנות את גרסת הבנזין, רוצה את הכי גדול והכי חזק, ולא יסתפק ב-395 הסוסים (עשרה יותר מבגרסת הסופר-צ'ארג' הקודמת!) שמספק מנוע החמישה ליטר החדש. הם ירצו את המנה הגדולה, את הסינטה 700 גרם, את 510 הסוסים שיש מתחת למכסה המנוע של הגרסה המוגדשת החדשה. ואוי... כמה שהם צודקים. המנוע הזה מבשר לך שהסתבכת בצרות כבר מהרגע הראשון. הוא מחרחר באיום מרוסן כבר בסרק. ליטוף דוושה עדין מניע אותנו קדימה בגרגור שבע רצון, ובאמת שלא צריך יותר מליטוף עדין כדי לשמור על קצב עם התנועה מסביב. עד שהכביש מתפנה, נפרש מולנו בקו ישר אל האופק, והפיתוי כבר גדול מדי. אני אומר לדימה, צלם הוידאו שלנו, להתכונן ובועט בדוושה עד הסוף. אני יודע, תיכף תרצו לי על אחריות סביבתית, ועל הקילוגרמים של CO2 שכל האצה כזו זורקת לאטמוספירה... אבל יודעים מה? עד שלא יסווגו כוחות סוס כסם מסוכן, אני מתכוון לצרוך אותם בכל הזדמנות, בעיקר כאשר זה חומר משובח שכזה. כי התאוצה כאן היא פשוט ממכרת. גורמת לך לשכוח ממשטרות ורשיונות ונקודות, ואתה רק רוצה שהיא תמשיך לעד. והתחושה היא כאילו זו גם כוונת האוטו. לחלוטין. הוא פשוט לא מפסיק להאיץ. ומה הפלא? יש לו הרי יותר הספק מלפרארי 550 מלפני עשור!

הליכות ונימוסין

אז מבחינת ביצועים, יומרת הספורט מכוסה. בצורה מעוררת בגרסת הבנזין ובצורה מספקת בגרסת הדיזל הבסיסית (גרסת ה-V8 דיזל תמשיך להיות בהיצע, אך כנראה שתאבד נתח שוק למנוע הבסיסי והזול משמעותית, שכבר מציע ביצועים דומים). אבל מה עם השאר? הריינג' הקודם הרגיש גדול ורך מדי כשהעניינים התחממו על הכביש הוא השתתף בחנוכת המסלול שלנו בערד בגליון 255 ומראה האף שלו, מצביע לשמיים בהאצה מלאה, ריחף לנגד עיני בדרך למסלול הגולף בגעש, נקודת ההתחלה להשקה המקומית.
אבל כבר בהתחלה משהו מרגיש שונה. על מהמורות גדולות המתלים מרגישים נוקשים, חובטים ומטלטלים. גם זוויות הגלגול מרגישות מרוסנות ומדודות יותר – ואנחנו בגרסה עם המתלים הסטנדרטיים, בלי אופצית האדפטיב דיינמיק שכוללת בולמי זעזועים אקטיביים וגם מוסיפה מצב שישי – דיינמיק – לגלגלת הטריין ריספונס. המשך היום מעלה אותנו לכרמל דרך כביש בית אורן – כביש שמרגיש צפוף גם בסופרמיני, ואמור לגרום לקלסטרופוביה אמיתית למי שנוהג בבריה רחבת גרם כגון זו.

הליכות ונימוסין

אבל הריינג' ספורט צולח את הכביש בקצב נאה שמוגבל רק על ידי התנועה מסביב, ומבלי לייצר מחלת ים אצל הנוסע. בכבישים מתאימים יותר, למשל בגלבוע, הספורט מציג שוב יכולת נאה, אפילו טובה – אבל לא יותר מזה. כי גם אם מהירות הפניה מכובדת, יש מספיק כוח כדי להאיץ לפניה הבאה ומספיק בלמים כדי לעצור את המאסה (שוב ושוב ושוב, בלי דעיכה משמעותית), הריינג' עדיין מרגיש גדול מדי למשחקים כאלו. הוא שומר על נייטראליות מכובדת, אולי אפילו מכובדת מדי, ורק בפניות חדות מאוד, בעומס גבוה, נשברת האחיזה לתת-היגוי נשלט. אבל אפשר להרגיש את המאסה שצריך להזיז מצד לצד, את מרכז הכובד הגבוה, בכל שינוי כיוון. גם ההגה המנותק והשלדה המבודדת לא עוזרים להכנס למצב רוח קרבי. למהר בפיתולים? כן. למהר אל הפיתולים? אין ממש טעם.

סוף יום

רגע, מה סיכום? מה עם קטע השטח? זה הרי לנד-רובר! או, זה גם בדיוק מה שאנחנו חשבנו בסוף ההשקה. אבל נציגי החברה מלמלו משהו על מכוניות חדשות לגמרי וחישוקי ''20 (יש גם ''19, אבל כבר אין ''18. מה שאומר שהיצע צמיגי השטח מצומצם עד לא קיים), וכללו בהשקה רק שביל עפר קצר, וגם זה בגלל רצון לקצר את הדרך למסעדת רוברג ב''לבנים'' – מסעדת שף עם נוף מטרף לכנרת. אנחנו חושבים שאם לנד-רובר טרחה להתקין ברכב מתלי אוויר שיודעים לנפח את מרווח הגחון, תיבת העברה עם LOW ודאגה לשפר את הטריין-ריספונס, אז כנראה שיש לספורט יכולת שטח וצריך לתת לו להפגין אותה, ומתכננים לעשות זאת ברגע הראשון שנוכל.
אבל אם נשאר על הכביש, הרי שנראה כי הספורט החדש בלע בדיוק את הגלולה שרשם הרופא. מספיק סוסים בגרסת הבסיס כדי לא לבייש את השם, מייצרים ריינג' ספורט הגיוני במחיר סביר (ביחס לקטגוריה, כמובן) של 640,000 ש''ח. זה שהוא לא באמת ספורטיבי הרי לא באמת יפתיע אף אחד, נכון?

סוף יום

ריינג' רובר ספורט


מנוע  מנוע V6 טורבו-דיזל, אורכי, (V8 מגדש-על)
מנוע דיזל 3.0 ל' (5.0 ל' מוגדש)
נפח מנוע  3000 סמ''ק
תזמון  גל זיזים עילי כפול, 24 שס (32 שס) מידות
 בסיס גלגלים 274.5 ס''מ
אx  ר x ג 479x193x179 ס''מ
משקל 2540 ק''ג (2545 ק''ג)
תא מטען   960-2015 ליטר
ביצועים 
מהירות מרבית (יצרן) (יצרן) 193 קמ''ש (225 קמ''ש)
0 ל-100  (יצרן) 9.3 ש' (6.2 ש')
צריכת דלק (מבחן) (ממוצע יצרן) 10.8 ק''מ לליטר (6.7 ק''מ/ל')
  מחיר ואחריות מחיר 639,000 ש''ח (906,000 ש''ח) אחריות  36 חודשים
הספק 245 כ''ס/4000 (510 כ''ס/6000-6500) מומנט  60 קג''מ/2000 (62.5 קג''מ/2500-5500)
 
מרכב 
הנעה  תמסורת הנעה כפולה קבועה
הילוכים אוטו' 6
מתלה קדמי  עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר, מוט מייצב
מתלה אחורי  עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים מאווררים
מערכות עזר ABS, DSC, טריין ריספונס
צמיגים 275/40-20

תגובות

2 תגובות

1

איתי איתי

28 ביוני 2010 ב 11:41

טירוף

יכול לחשוב על 5 רכבים מעולים לא פחות במחיר שפוי באמת ולא "שפוי" שבכתבה.

2

שמעון ח

17 באוגוסט 2010 ב 15:12

גרנד שירוקי

כל הכבוד על המידע בכתבה. הם יש לך נתונים על גרנד שירוקי לרדו? מבחן דרכים?