שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סובארו XV Subaru– מבחן דרכים

סובארו מנסה לאגף את תחום הפנאי הקומפקטי עם ה-XV החדשה, מכונית שהחשיבות שלה היא גם בקשרים המשפחתיים. יצאנו לבדוק.

 

צניעות

 

יש לי סימפטיה גדולה לסובארו הקטנה, יצרנית שמתעקשת לשמור על דרכה הייחודית ועל ה''אופי החדש'' שגילתה בתחילת שנות התשעים. קשה שלא להעריך את הנאמנות האדוקה למנוע הבוקסר, להנעה הכפולה, למראה הצנוע וההשתדלות שלא לקפוץ מעל לגובה הפופיק בדגמים, במראה, בהיקפי ייצור או בהצהרות. אבל לפעמים מתחשק לנער את חברינו מיפן ולהזכיר להם שבעולמינו המוחצן והמיוחצן יש פחות מקום לברווזים צנועים.    התחושה הזו החלה מחלחלת אי שם בשבילי לכיש ואיזור יער יתיר, אליהם הוביל אותנו היבואן בהשקה. כאן גרמה לי ה-XV החדשה לחייך ואפשרה לעיניים המתרכזות הרחק לפנים לשכוח מסביבת הנהג שמולן. הלו, השקעתם כל כך הרבה בתכנון רכב אז למה לא לעבוד קצת יותר על המראה?

צניעות

 

 

החשיבות

 

לכאורה ה-XV מייצגת ראש חץ שני אחרי הפורסטר בהסתערות סובארו על הקרוסאובר/פנאי-קומפקטי – קטגוריה שסובארו טוענת שהמציאה אי אז עם הליאונה 4x4 שחוגגת 40 (או האאוטבק של 1995). אבל מעבר ל''חוצפה האורבנית'' מדובר במכונית עם חשיבות גדולה יותר. אתם מבינים, ה-XV היא ''בקרוב'' מאוד קרוב לאימפרזה החדשה. הסירו ממנה את האיפור הקרבי ותגלו את המכונית הכי חשובה למותג בארץ, כי ה-XV מבוססת על גרסת חמש הדלתות של האימפרזה החדשה.
ואם תהיתם מדוע לקח לאשפית קרוסאוברים כמו סובארו כל כך הרבה זמן להביא מכונית כזו, כדאי לזכור שבארצות הברית שווקה ה''אאוטבק ספורט'', שהתבססה על האימפרזה, מאז 1995.
ב-XV משתמשים היפנים שוב בנוסחת ה''אאוטבק'', שאומרת קחו מרכב שימושי, הגביהו אותו (ובמקרה זה אפילו בהרבה, עם 22 ס''מ מרווח גחון), ואפרו אותו בפלסטיקה ייעודיות. התוצאה נעימה, בייחוד מאחור ובצבע כתום, כאשר מימד הגובה תורם לנראות והחצאיות לדינאמיות. אבל נראה לי שעבור הקהל בתחום שמחפש את הפוזה הג'יפית, ה-XV נראית קצת קטנה ואנמית.

החשיבות

 

 

פנים הרכב

 

וההצטנעות ממשיכה לתא הנוסעים המעט קודר (בייחוד אם לא בחרתם בריפוד בגוון בז'). לעומת האימפרזה הקודמת איכות הפנים שופרה עם חומרים רכים מול הנהג והנוסע, אבל הקונסולה המרכזית עדיין עוטה פלסטיק קשיח, ולמערכת השמע מראה מיושן ממש כמו לבקרת האקלים. ולמען הסר ספק, אנחנו בגרסה המהודרת, כמו שרומז צג המידע השופע. הוא יכול להראות אחיזת כל גלגל (אם באמת תסכלו לשם כשתאבדו אותה), שפע נתוני צריכת דלק ופרטים רבים אחרים, אבל הוא מסורבל לתפעול. משולבים בו בלוטות' ומצלמה, אבל תחת שמש יוקדת המסך סובל מהשתקפויות. גם ההתעקשות שלא להציע תפעול ידני מהבורר אינה מובנת. היא גוררת מצב שבגרסה הרגילה (נטולת פיקוד מההגה) אין אפשרות לשלוט בהילוכים.
חוסר הפוזה מגיע גם למושב הנהג, שמייצר תנוחת נהיגה קרובה יותר לרכב רגיל מאשר לפנאי גבוה. יש בכך יתרונות אבל לא ברור אם קהל היעד מעוניין בהם. המרחב לרגליים מאחור טוב, המרחב לראש סביר והעמדה המרכזית אינה נוחה בגלל מנהרת הכח. תא המטען גדל ביחס ל-B3 הקודמת אך הוא עדיין קטן יחסית.

פנים הרכב

 

 

מנוע הבוקסר

 

בחרטום ה-XV מונח בוקסר מסדרת ה-FB החדשה שנפחו 2.0 ליטר. ההספק, 150 כ''ס, עובר לארבעת הגלגלים דרך תיבה רציפה משופרת עם שישה הילוכים מתוכנתים, ויש מערך עצור והתנע. על הנייר ה-XV מאיצה למאה ב-10.7 ש' ומגיעה ל-187 קמ''ש – נתונים נאים לקבוצה. במציאות התחושה פחות נמרצת, לפחות בתחילת הדרך, שם נתקלים לעיתים בהשתהות קלה בזינוק עד כניסה לאזור האפקטיבי. אחרי כן המצב משתפר. ה-XV (גם בגלל תגובות התיבה) אינה מרגישה מהירה במיוחד. אבל היא בפרוש מספקת.
שילוב בין נהיגת שבילים מעייפת וכביש תובעני גרם לתיבה להפוך עצלה, אבל תקופת צינון קלה החזירה אותה למוטב. באופן מעניין המעבר למצב הידני במצבים שונים מביא לתגובה מפולפלת וזריזה יותר משמעותית. כדאי בפירוש לקחת זאת בחשבון בשיקולי הקניה של הגרסה הפשוטה חסרת התפעול הידני, במיוחד מכיוון שתפעול זה גם מסייע במורדות ובכניסה לפניות.
עוד פרט מאפיין הוא ההבדל בין השקט בשיוט לשאון בהאצות, אבל במקרה של מנוע הבוקסר הצליל נעים (ברוב הזמן). בסובארו טוענים לצריכת דלק הטובה בקבוצה. זה אומנם דורש בדיקה, אבל 13.5 ק''מ לליטר בשיוט רגוע, ואיזור ה-9.5 ק''מ לליטר בנסיעה מאומצת יותר הם בהחלט נתונים נאים.

מנוע הבוקסר

 

 

בשבילים ובשטח

 

לכאורה הפורסטר וה-XV הם קרובי משפחה שמכוונים לתחום דומה, אבל הפנית הגה ראשונה מלמדת על אופי שונה. ל-XV כיול מתלים נוקשה בהרבה ושליטה טובה יותר בתנודות ורכינות המרכב. למרות ההגה, שבמיטב מסורת פוג'י נותר שתקן וקצת מת, עדיין היא צולחת פניות בצורה טובה שיכולה להפוך מהנה עם משחקי מצערת. אנחנו לא מדברים על החלקות כח, שמערכת ההנעה הכפולה (שמעבירה עד חמישים אחוזים מהכח לאחור ו-40 במצב רגיל) לא מעודדת במיוחד, אלא על הרפיות מהמצערת שיביאו לפסיעה מדודה (ולפעמים קצת מוגזמת) של האחוריים. הבלמים אינם מציעים נשיכה מרשימה אבל עושים את העבודה.
ה-XV אצה בשמחה בשבילים המהירים אותם היא גומאת בצורה נעימה ובקצב מרשים. למרות הכיול הנוקשה היא בולעת מפגעי עפר בנוחות, והתחושה החסונה שמשדרים המתלים מעודדת קצב מהיר. יכולת הספיגה מפתיעה לעיתים כאשר בורות שהיו גורמים לכלים אחרים לסגירת מהלך מתלה חולפים כאן ללא דרמה.
אבל הנוחות אינה אחידה. היא טובה במהירות גבוהה אבל בנסיעה עירונית, התחושה יותר מטלטלת ומתנדנדת, ורעשי הכביש בולטים למדי.

בשבילים ובשטח

 

 

מחיר

 

קשה שלא לחוש מעט צער אחרי הפגישה עם ה-XV. התחושה היא שהרכב מציע יכולת למי שלא ביקש אותה ומראה קומפקטי לתחום שרוצה פוזה. סובארו מתהדרים בכך שב-160,000 שקלים (173,000 לגרסה המצוידת) זהו רכב ההנעה הכפולה הזול בתחום, אבל לא ברור אם בעידן הקשקאי, ה-IX וה-5-CX ההנעה הכפולה מעניינת את הלקוחות.
הוא גם אינו משדר את תחושת העושר הנחוצה, למרות שרמת הציוד היא מספקת (וכוללת שבע כריות אוויר) ותא הנוסעים נעים בסך הכל. בגרסה הפשוטה חסרים פרטים מהותיים כמו פיקוד על תיבת ההילוכים ושליטה על מערך השמע מגלגל ההגה הפשוט באופן מרגיז. היא מצוידת בבקרת אקלים (לא מפוצלת), מערכת שמע וצג מידע פשוטים יותר.
ייתכן שסובארו היו צריכים להתמקם מבחינת מחיר בתחום שבין הפנאי הקומפקטי לקטן, אבל בשערי היין האלה זה קשה. מעניין יהיה לראות כיצד יצלחו מאמצי השיווק של היבואן ונראה שמי שיטעם יגלה כלי מעניין עם אופי ויכולת טובה ממה שרומזת הצורה. וזה אולי הצד האופטימי של סיפור הברווזון – מזוויות מסוימות יש כאן ברבור.

מחיר

 

סובארו XV – נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע, 4 צל' בוקסר 1995 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול,
תזמון משתנה 16 שס'
הספק/סל''ד 150 כ''ס/6200
מומנט/סל''ד 20 קג''מ/4200

מרכב
הנעה כפולה
הילוכים אוטו', רציף (6 היל')
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ESP
צמיגים 225/45-17 יוקוהאמה גאולנדר 
מידות
בסיס גלגלים 263.5 ס''מ 
אxרxג  445x178x157 ס''מ
משקל 1405 ק''ג
נפח תא מטען 380 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 187 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.7 שנ' 
צריכת דלק (מבחן) 10.5 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 160,000 שקלים (מבחן: 173,000 שקלים)
אחריות 36 חודשים  

 

תמונות נוספות ממבחן הדרכים

 

תמונות נוספות ממבחן הדרכיםתמונות נוספות ממבחן הדרכיםתמונות נוספות ממבחן הדרכיםתמונות נוספות ממבחן הדרכים

תגובות

4 תגובות

1

udi1954@gmail.com

25 ביולי 2014 ב 18:13

סובארו xv

תודה על הכתבה עם הנתונים הטכנים החשובים וההתרשמות מהרכב.
זה עוזר לי מעט במחשבות (אולי סוזוקי גרנד ויטארה) - מה דעתכם ?
תודה (מקווה שתענו לשאלתי) - אודי.

2

Ogash Ofer

26 ביולי 2014 ב 07:06

סובארו xv

ל-XV יכולת שטח טובה בזכות מרווח גחון גבוה ומערכת 4X4 של סובארו וכן התנהגות כביש טובה מאוד כך שהתמורה לכסף היא מצויינת. לעומתו גם הגרנד ויטארה מספק תמורה לכסף מצויינת אך נמוך במעט בשטח (לפני שמגביהים אותו) עם תוספת משמעותית של הילוך כוח ומערכת 4X4 טובה מאוד של סוזוקי. מציע לקבוע נסיעת מבחן בכל אחד מהרכבים ובהתאם לנוחות להחליט מי מהם הרכב המתאים.

3

zhalpern

06 בנובמבר 2014 ב 11:41

zv

האם יש מערכת מיגון לדגם הזה והאם יש מגיני רוח לחלונות

4

דני דיאמנט

06 בנובמבר 2014 ב 16:15

כתבה חדשה - סובארו XV Subaru– מבחן דרכים


בכל אחד ממרכזי השרות תוכל להתקין מגן גחון ו/או מגן דיפרנציאל אחורי.

לגבי מגיני רוח לחלונות. ניתן לרכוש בכל חנות לאביזרי רכב.