שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: סובארו פורסטר - Subaru Forester

יערן במדבר - הדור החדש של הפורסטר מסתער מחדש על תחום הפנאי הסוער והגועש. האם כלי הנשק המסורתיים של סובארו יספיקו?

 

התחלה חדשה

זה היה השביל הזה, דרך העפר שהתפתלה בין השדות. וזה היה הריח. הריח של מה שיקרה. הרגשתי שהפורסטר החדש הולך להראות לי שלמרות כל קיטורי המלומדים אני עומד לחייך. זו הייתה המצערת שאצה מטה, מד המהירות שנסק והפורסטר שהזכיר מדוע אנחנו אוהבים את כפולות ההנעה של סובארו. לא אכנס לתיאורים מוגזמים בסגנון ראלי פינלנד, אבל ברור שכאן הוא יודע להתנהג, להעלות חיוך בצורה שתהיה זרה לרוב מתחריו ולהזכיר עד כמה סובארו מנוסה בתחום.   הפורסטר החדש נחת כאן כצעד הראשון שאמור להחזיר את היבואן המקומי ממדורי הכלכלה לכביש ולשבילים. הדור הרביעי (למעשה שלישי, אבל לא נעליב את היפנים) גדל בכל כיוון – 3.5 ס''מ באורך, 1.5 ברוחב, 3.5 בגובה, ו-2.5 בבסיס הגלגלים – וכדי להוסיף אוקטן חזרה גם גרסת הטורבו עם 240 כ''ס והאצה למאה ב- 7.5 ש' (לעומת 11.8 ש' ברגילה).

 

צו האופנה

אופנתיות אינה הצד החזק של סובארו, אך באמצע שנות התשעים היא הייתה מהראשונות לגלוש לפנאי. הנעה כפולה הייתה לה כבר שנים, ולא נדרש הרבה כדי להפוך את האימפרזה לרכב פנאי. כך נולד הפורסטר ב-1997, וכך סובארו השמרנית הקדימה יצרנים רבים בזירה האופנתית. אבל סובארו התעלמה מהכלל הראשון בספר: קהל אופנתי מחפש פוזה, ואת זה הדור הראשון של הפורסטר לא ידע לספק. בעצם, גם אחרי ביקורים חוזרים ונשנים במכון היופי הוא לא עמד במשימה, והוא נשאר תמיד רכב למביני עניין. הדור השני (או השלישי, בספירה יפנית), שהוצג ב-2008, שיפר מהותית את הנראות אך עדיין לא היה המילה האחרונה באופנה. וכן, גם בדור החדש סובארו כאילו מתעקשת להיות חפה מאופנה. בעוד רוב הנישה הולכת לכיוון עיצוב ספורטיבי ודינאמי, אנשי הכוכבים הכבידו עוד את העיצוב המוכר. נראה כאילו מישהו שם ניסה – מסיבה ממש לא ברורה – ליצור דמיון משפחתי לטריבקה המקורית... אנשי החצי המלא יגידו שהוא נראה מאסיבי ונוטה לשטח, השאר שהוא מגושם וקצת מיושן, ושחישוקי ה-''17 (שעשויים פח) לא ממלאים כראוי את קשתות הגלגלים.

אותה רוח נושבת גם בתא הנוסעים. למרות חומרים סבירים האווירה פשוטה. בסקירה ראשונית ממושב הנהג – שסובל מבסיס קצר מדי – אני מתרשם מסביבה נעימה עם שילוב נאה בין גווני בז', אלומיניום מוברש ושחור, אבל הקווים מאוד שגרתיים וקצת מיושנים. חסרו לי גם פרטים קטנים כמו תאורת איפור, בקרת אקלים מפוצלת או כזו שנראית על הצג (שתי האחרונות קיימות בגרסה המאובזרת).
הנדסת האנוש טובה למעט תפעול מחשב הדרך (בגרסת ה-XS התפעול עדיף) ומערכת המולטימדיה שמותקנת בארץ. היא אמנם כוללת מצלמה אך סובלת מהשתקפויות ותפעולה לא תמיד שוטף. תחושת ה''רכב שטח גדול'' ממשיכה לתנוחת הנהיגה הגבוהה ומכסה המנוע השטוח והריבועי. אפשר לחשוב שאנחנו בלנד-קרוזר... הצמיחה מורגשת גם מאחור, שם המרחב מצוין, המושב נוח ואפילו הבליטה ברצפה קטנה. תא המטען הגדול והנוח ממשיך בכיוון השימושי.

 

צו התנועה

לפורסטר מנוע בוקסר בנפח 2.0 ליטר מסדרת ה-FB החדשה של סובארו, שכמו רוב הדגמים החדשים של היצרן משודך לתיבה רציפה. איך זה זז? כאשר 150 סוסים מושכים רכב כפול הנעה ששוקל טון וחצי, הצפיות צנועות, אבל הפורסטר מצליח לייצר ביצועים נאותים. הוא לא זריז במיוחד, אבל בהחלט עושה את העבודה. בהאצות של מעל חצי מצערת, אפילו בעיר, הרכב מרגיש קצת עסוק ובעליות זה בולט, כאשר התיבה מקבעת את המנוע בסל''ד גבוה ורועש. גם הצמיגים, ובייחוד הרוח, נשמעים. באופן תמוה, התיבה נעדרת אפשרות תפעול ידני, מלבד מצב L לא ממש אפקטיבי. זה מפריע כשרוצים לקבל בלימת מנוע או כשרוצים להתכונן לעקיפה. גם זה, אגב, קיים בגרסה המאובזרת.
לטובת החיסכון הפורסטר נעזר במערך עצור והתנע לא פעלתן במיוחד שאינו מציק. מה שמביא אותנו לצריכת הדלק שיכולה, כיאה לתיבה רציפה, לנוע בין קצוות קיצוניים. שיוט רגוע יכול להוביל לנתון מרשים של כ-14 ק''מ לליטר, אך נהיגה מאומצת יותר, ירידה לשבילים וכו' יכולים להביא חיש קל לתוצאה פחות מחמיאה. בסופו של דבר, אחרי כמה מאות קילומטרים סיפר המחשב על 8.8 ק''מ לליטר.

 

צו השעה

התחושה הסולידית והכבדה מגיעה גם לניהוג. הקשחת המתלים לעומת הדור היוצא מרסנת את תנודות המרכב בצורה עדיפה, והם מצליחים לשלב היטב בין ספיגה לריסון. ההגה החשמלי, מאידך, מעט איטי והתגובות להפנייתו אינן חדות. על תקשורת אנחנו כבר לא מדברים... הפורסטר מעדיף ש''יכניסו'' אותו לתוך הפניה, אחרת תתקלו בתת-היגוי – אותו אפשר לתקן בקלות עם העברת משקל קדימה. בהחלט יש כאן פוטנציאל, ולכן חבל שלבלמים פעולה כהה וחסרת נשיכה. על השבילים הפורסטר לא אכזב. הוא משדר מייד תחושה חסונה ובשרנית מכיוון המתלים, שמאפשרת להרים קצב מבלי לחשוש שהגחון ינשק את הקרקע. הוא מתמודד בצורה מעוררת ביטחון עם בורות וחריצים, מבלי להתרסק לתוכם. גם ההנעה הכפולה המוצלחת באה לידי ביטוי עם חלוקת כח זורמת ורציפה. גם כאן, כמו בכביש, הנוחות טובה, ומשתפרת ככל שהקצב עולה.
בקטעים טכניים יותר, התיבה משתהה לפעמים ביציאה מהמקום, אבל בדרך כלל מתקבל דחף לינארי ויעיל. אולם העדר שליטה ידנית בתיבה מפריעה גם כאן, בעיקר בירידות שם צריך ''לשבת על הברקסים'' בהעדר בלימת מנוע או בקרת גלישה (שקיימת, שוב, רק בגרסה המאובזרת). אך למרות זאת, ובזכות בקרת משיכה יעילה וזוויות טובות, הפורסטר מציע יכולת שטח טובה יחסית לקטגוריה, ויוכל לקחת אתכם לטיולים בעומק המדבר, שבדרך כלל נמצאים מחוץ לרפרטואר של נהגי הפנאי.

 

מסכמים

לילה. קפה אחרון על הדרך וגם אחרי מאות קילומטרים אני קצת מתקשה לסכם. הפורסטר אינו מהכלים שמתנפלים עליך אלא כזה שלומדים לחבב עם כל קילומטר. יש לו אופי שחלק ממנו הוא חוסר הרצון להחניף ללקוח, או במילים אחרות המראה הפשוט מבפנים ומבחוץ, והמחסור המסוים באבזור. גם המחיר, 190,000 שקלים, לא עוזר. נכון, זה דומה לעבר ולא יקר ביחס לכפולי ההנעה שבתחום הקומפקטי, אבל סביבת מחיר זו היא שגרמה לרמת המכירות שלהם להיות נמוכה.
האם שוב נגזר עליו להתמקם בגזרת הרכב למבינים?    
מה יש מעבר לגרסת ה-X שנבחנה?
הפורסטר מוצע בשתי רמות אבזור נוספות. לגרסת בגרסת XS שעולה  218,000 ש''ח מערך X MODE עם בקרת גלישה וניהול מנוע אחר, חישוקים קלים, מערך מולטימדיה מתקדם יותר עם צג צבעוני ומצלמה אחורית מקורית, בקרת אקלים מפוצלת, חלון גג פנוראמי, תפעול מושב נהג חשמלי ושליטה מההגה על ההילוכים ועל מערך ה-SI שזה בחירת מאפייני נהיגה. גרסת הטורבו, עולה 265,000 ש''ח, תוצע ברמת XT ותכלול גם ריפוד עור, דוושות מאלומיניום, מפתח חכם ודלת אחורית חשמלית.

 

קישורים נוספים של סובארו פורסטר:  
פברואר 2013 - סובארו משיקה את הפורסטר  
פברואר 2013 - ההשקה של הפורסטר במדבר וקישורים למבחני דרכים

 

סובארו פורסטר

מנוע
מנוע בוקסר 4 צל', 1995 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה, 16 שס'
הספק/סל''ד 150 כ''ס/ 6200
מומנט/סל''ד 20.2 קג''מ/4200
מרכב
הנעה כפולה הילוכים אוטו', רציף
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר, ESP
צמיגים 225/60-17 יוקוהאמה גאולנדר
מידות
בסיס גלגלים 264 ס''מ אxרxג 459.5x179.5x173.5 ס''מ
משקל 1545 ק''ג
נפח תא מטען 505 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 192 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.8 שנ'

צריכת דלק (מבחן) 8.9 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 190,000 שקלים
אחריות 60 חודשים

תגובות

5 תגובות

1

roytaldo

23 במאי 2013 ב 09:53

יקרה מידי, רמת איבזור נמוכה

אין הצדקה למחיר הגבוה, בפחות קונים כלים נאים יותר ומאובזרים, לנסיעת שבילים יש אלטרנטיבות הרבה יותר טובות ואטרקטיביות, בשטח רציני יותר עדיף כלי כמו לנד קרוזר בת שנתיים שלוש.

2

uri_bu

26 במאי 2013 ב 15:45

שושלת

1997-2002
2003-2008
2008-2012
2013-

3

אורח/ת

28 בפברואר 2016 ב 17:11

2, מה זה יקרה מדי? כל המתחרות עולות כך.

אם לא שמת לב, הרכבים בארץ יקרים באופן כללי. לפחות בפורסטר את מקבל תמורה נאה למחיר ולא ג׳יפון מדרכה מצועצע שגם בכביש וגם בשטח לא יעיל. לנד קרוזר בן שנתיים עולה הרבה יותר מ-190 אלף, לטעמי הלנד קרוזר בכלל לא קרוב להצדיק את מחירו בשביל עוד קצת יכולת שטח במחיר של נהיגה ברכב עם התנהגות כביש ובטיחות נחותים במחיר מופקע.

4

roytaldo

28 בפברואר 2016 ב 17:47

2, מה זה יקרה מדי? כל המתחרות עולות כך.

אורח/ת כתב/ה:
"אם לא שמת לב, הרכבים בארץ יקרים באופן כללי. לפחות בפורסטר את מקבל תמורה נאה למחיר ולא ג׳יפון מדרכה מצועצע שגם בכביש וגם בשטח לא יעיל. לנד קרוזר בן שנתיים עולה הרבה יותר מ-190 אלף, לטעמי הלנד קרוזר בכלל לא קרוב להצדיק את מחירו בשביל עוד קצת יכולת שטח במחיר של נהיגה ברכב עם התנהגות כביש ובטיחות נחותים במחיר מופקע."
לאוהבי סובארו, במחיר של 120K קונים אאוטבק בת שלוש, הגבהה של 2-1.5 משפרת זוויות גישה/נטישה כמו של הפורסטר ויותר, מנוע חזק, יותר מומנט, שילדה מאסיבית מבוססת B4 ולא B3, על הכביש מכונית מנהלים בדרגה גבוהה. והינה חסכת 70K

5

Ogash Ofer

28 בפברואר 2016 ב 21:02

2, מה זה יקרה מדי? כל המתחרות עולות כך.

roytaldo כתב/ה:
"[b]אורח/ת כתב/ה: [/b]אם לא שמת לב, הרכבים בארץ יקרים באופן כללי. לפחות בפורסטר את מקבל תמורה נאה למחיר ולא ג׳יפון מדרכה מצועצע שגם בכביש וגם בשטח לא יעיל. לנד קרוזר בן שנתיים עולה הרבה יותר מ-190 אלף, לטעמי הלנד קרוזר בכלל לא קרוב להצדיק את מחירו בשביל עוד קצת יכולת שטח במחיר של נהיגה ברכב עם התנהגות כביש ובטיחות נחותים במחיר מופקע. לאוהבי סובארו, במחיר של 120K קונים אאוטבק בת שלוש, הגבהה של 2-1.5 משפרת זוויות גישה/נטישה כמו של הפורסטר ויותר, מנוע חזק, יותר מומנט, שילדה מאסיבית מבוססת B4 ולא B3, על הכביש מכונית מנהלים בדרגה גבוהה. והינה חסכת 70K "
זה יכול להיות פתרון טוב, למי שרוצה להשקיע זמן וקצת ממון ברכב משומש.