שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

סובארו פורסטר טורבו 2013 Subaru Turbo Forester

יחי ההבדל הקטן... בעצם לא ממש קטן! 240 כוחות סוס וגיר חד עם 8 הילוכים - זה עיקר ההבדל לעומת הגרסה האטמוספרית של הפורסטר.
במסגרת צילומים למסלול טיול בצפון הארץ נסעתי על הפורסטר טורבו, הסקרנות משכה אותי יום קודם לחולות של אשדוד ולשבילים המהירים של הנגב המערבי - הייתי חייב!

מהאטמוספירה לטורבו

את הפורסטר האטמוספרית אני מכיר טוב, אפילו מצוין. הדרכתי את ההשקה לעיתונאי הרכב (קישור לכתבה) ובמשך 3 ימים קודמים לא הפסקתי לנהוג על הפורסטר בשבילי הדרום, בדיונות, בשבילים הכבושים ובשבילים הטרשיים של הנגב. בהמשך הדרכתי איתה טיולי מועדון של סובארו דרייב.
גם את הפורסטר היוצאת אני מכיר לא רע בכלל - והיא שימשה אותי לעבודת ההדרכה במשך ארבע שנים (קישור לסובארו דרייב).
אבל ברגע שיצאתי מהחנייה עם הטורבו הבנתי את העניין! כאן לא מדובר במשפחתית 4X4 עם 150 כוחות סוס אלא ברכב חזק בכ-60% עם מנוע שמגיב מהר מאוד.
לחצו על הכפתור S# בהגה ויש לכם מכונה זריזה מרב המכוניות שנעות מסביב על הכביש.

קצת תופינים

במחיר של 265,000 ש''ח מקבלים את הטורבו יותר מאובזרת מהדגם האטמוספרי המאובזר (והרבה יותר מהדגם הבסיסי).
הגרסה האטמוספרית הבסיסית עולה כ-190,000 ש''ח, גרסת ה-XS המאובזרת עולה עוד כ-28,000 ש''ח ובתמורה מקבלים את כפתור ה- X MODE לטובת שימוש בשטח (בקרת ירידה וניהול מנוע ובקרת משיכה משתנה), חישוקים קלים, מולטימדיה בעלת צג צבעוני ומצלמה אחורית מקורית, בקרת אקלים מפוצלת, חלון גג פנוראמי, תפעול מושב נהג חשמלי ושליטה מההגה (שיפטים) על ההילוכים ועל מצבי הנהיגה.
גרסת ה
טורבו מגיע ברמת גימור XT בתוספת של ריפוד עור, דוושות מאלומיניום, מפתח חכם, פתיחת תא מטען, עוד אפשרות בגיר הרציף - מצב SHARP - בו הגיר האוטומטי חד ומהיר וכולל ''כאילו'' (זה גיר רציף) 8 הילוכים וכמובן מנוע טורבו (הזרקת דלק ישירה) עם 240 כוחות סוס במקום 150 בפורסטר האטמוספרי (עם הזרקת דלק רב נקודתית).

על היתרונות הדינאמיים של הפורסטר האטמוספרית נכתב כבר רבות

כותב אלי שאולי במבחן הדרכים במגזין אוטו (קישור למבחן באתר): '' זו הייתה המצערת שאצה מטה, מד המהירות שנסק והפורסטר שהזכיר מדוע אנחנו אוהבים את כפולות ההנעה של סובארו. לא אכנס לתיאורים מוגזמים בסגנון ראלי פינלנד, אבל ברור שכאן הוא יודע להתנהג, להעלות חיוך בצורה שתהיה זרה לרוב מתחריו ולהזכיר עד כמה סובארו מנוסה בתחום. ''.
לפורסטר יכולת דינאמית גבוהה קודם כל על הכביש. הרצפה (מה שהיה פעם שלדה...), ההגה, מערכת המתלים ומנוע הבוקסר שמוריד את מרכז הכובד. הכול יחד מספקים בטחון לנהג וכייף על הכביש המפותל. המתלים הקשים של פורסטר 2013 מספקים הנאה גם בשטח - והפורסטר החדש מהיר יותר מהדגם היוצא בזכות היכולת לגהץ מהמורות טוב ומהר יותר. בשבילים כבושים, בדרכים חוליות שטוחות ובלי הרבה הפתעות ובורות - הפורסטר מהיר, והטורבו? מהיר כפליים!!

המומנט לא פחות חשוב

הטורבו סוחף את הנהג למהירויות הדורשות ריכוז רב. הכניסה למהמורות במהירויות שהטורבו מגיע אליהן ברגע מסוכנות גם לרכבים קשוחים יותר, בטח ובטח לטורבו. הנהיגה בשבילים המהירים של הנגב המערבי היא חוויה מיוחדת - הכי קרוב למרוץ ראלי שאפשר עם רכב סטנדרטי שרק יצא מחניון היבואן.
על השבילים התחושה היא שאין סוף לכוח. רק הפחד מלנעוץ את הפגוש הקדמי בתעלה גורם לנהג להוריד קצת מהירות. פניה חדה, מבט ליציאה וגז - שולח את הפורסטר טורבו כמו טיל קדימה - אין דרמות, אין החלקה - יש תאוצה ויש יציבות!
במקום 20.2 קג''מ ב-4,200 סל''ד במנוע האטמוספרי - הטורבו מספקת 35.7 קג''מ כבר ב 2,400 סל''ד - וזה משמעותי! 7.5 שניות מאפס למאה במקום 11.8 שניות (למרות שהטורבו כבדה יותר ב-165 ק''ג). ההבדל בא לידי ביטוי גם בהאצות ביניים ומורגש טוב בעקיפות.

הייתי חייב (רואים בתמונות...) - נסיעה בחולות

חולות באמצע הקיץ זו משימה יפה. בחוץ חם, השעון מורה 37 מעלות. על השבילים החוליים הטורבו מרחפת במהירות ויש לה עוד הרבה מה להציע. כשיורדים הצידה לעבר הדיונות, שם החול יבש וטובעני, לטורבו קשה להתקדם והגיר הרציף ''עושה קולות'' של חם ואם אלחץ עוד קצת הגיר גם יחליק (והמזגן כבר התעייף מלקרר, ואם אדייק אז לפורסטר מאוד חם והמזגן מנותק באופן אוטומטי).
הורדה של אוויר בצמיגים והחיוך חוזר לפנים.
עכשיו הטורבו היא המלכה כאן. בעליות, בשיפוע צד ובפניות חדות - רק צריך ללחוץ על הגז והמכונה הזו טסה קדימה (כאילו בחוץ כבר לא 39 מעלות).
הדבר היחיד שיכול להפריע לחגיגה הם הצמיגים. בפורסטר האטמוספרית מידת החישוק היא 17 אינץ' והצמיג הוא 225/60 בטורבו החישוק גדל ל 18 אינץ' אבל החתך ירד ל: 225/55 (ויש פחות ''בשר'' להוריד אוויר).
השטחים החוליים הפתוחים לנסיעה חופשית קטנים והטורבו עושה אותם הלוך-חזור, בלי תלונה אחת ורק הראש אומר ''OK הבנו!''.
מיציתי? ממש לא! - אבל הנקודה ברורה והטורבו אמר את דברו!

בדרך הביתה

באופן מפתיע, או שלא מפתיע יאמרו היצרן והיבואן, הפורסטר טורבו היא לא ''שתיין'' דלק. צריכת דלק סבירה של 10 ק''מ לליטר, על הכביש ובשטח גם כשלוחצים. בשטח חולי, שמאוד מאמצים את הטורבו היא ''שתתה'' 12.5 ליטר ל-100 ק''מ. לצריכת הדלק הכי טובה הגענו בנהיגת כביש ממוצעת ובקצב מהיר(בעיקר בעקיפות) ל-8.8 ליטר ל-100 ק''מ (קצת יותר מ-11 ק''מ לליטר).
בעומס הזורם מצומת עמוד לצומת גולני - הטורבו היא מלכת העקיפות - קו מקווקו לא ממש ארוך ועלייה חדה בכביש והטורבו טסה ומאפשרת לעקוף 5-6 מכוניות ברצף!
גם השקט בתא הנוסעים הוא הבדל מורגש - בנסיעה סבירה, מהירה, אך עדיין חוקית על כבישי ישראל מנוע הטורבו מתאמץ פחות ושומר על סביבה פנימית שקטה בתוך הרכב.
גם אחרי 1,200 ק''מ, רובם במצב ''שארפ'' (חד) לא מיציתי את הטורבו, לא בכביש ובטח לא בשטח. לרב מי שמשלם יותר מקבל גם יותר - הפעם זה ממש ברור ומורגש - יותר מומנט, יותר הספק, יותר ביצועים ויותר שקט - הטורבו היא מלכת היער (forest) ללא ספק!

תגובות

7 תגובות

1

lev4ik

20 באוגוסט 2013 ב 18:53

עלות תועלת

על השאלה הזו לא כתבתם. האם כדי להשקיע 265 אלף שקל באותו הזה ?

2

Ogash Ofer

20 באוגוסט 2013 ב 20:14

עלות תועלת

lev4ik כתב/ה:
"על השאלה הזו לא כתבתם. האם כדי להשקיע 265 אלף שקל באותו הזה ?"
התשובה היא פשוטה - אם אתה יכול - אז שווה בהחלט!

3

b_elad

01 בדצמבר 2013 ב 23:43

אטמוספרי או טורבו?

אם חשובה נוחות הנסיעה ...ובכלל שווה 50000 שח כמעט? יש תמורה או שהאטמוספרי מספיק חזק?

4

pinister

04 בדצמבר 2013 ב 17:50

אטמוספרי או טורבו?

אני מודה שהפורסטר החדש מעסיק את מחשבותי. מבחינתי, לקנות פורסטר פירושו לטייל בשטח, ולכן לא אוותר על מערכת ה-X-MODE. מעבר לזה, הטורבו מאוד מגרה את הדמיון, אולם בכל פעם שאני משוה את ה-XT ל-XS (האטמוספרי המאובזר. לבסיסי אין X-MODE) ההשוואה מוציאה לי את הרוח מהמפרשים: היתרון היחיד של הטורבו הוא, מבחינתי, הכוח שלו. כל האיבזור הנוסף הוא מבחינתי מיותר (למעט, אולי, חיישני גשם, אבל גם בלעדיהם אפשר לחיות לא רע...). אבל, המחיר יקר בהרבה: יותר מ-40,000 שח בין שתי הגרסאות (כאשר גם הדגמים הזולים מאוד יקרים), ירידת ערך גבוהה יותר בהתאם, יותר ביטוח, 30%-40% יותר דלק, יותר רכיבים רגישים (מגדש חדש עולה כמה אלפים) וכשחישבתי את ההפרש בקניית רכב חדש המוחזק כ-5 שנים עם נסועה של כ-30,000 קמ לשנה הגעתי להפרש של כ-25,000 שח לשנה בין הגירסאות, כאשר ברכישת רכב משומש שעולה כחצי מהחדש ההפרש יורד בכרבע. אז נראה לי שלא אוכל להתאפק ולבחון את האטמוספרי, ואם שילוב המנוע והגיר יספקו אותי אשקול לקנות אותו, אולם כנראה אקנה רכב כזה משומש כאשר עלותו תהיה כחצי ואז הוצאות החזקתו (כולל ירידת הערך) יהיו שפויים יותר.

5

asaphr

04 בדצמבר 2013 ב 18:51

מבחן דרכים: סובארו פורסטר טורבו 2013 Subaru Turbo Forester


לדעתי  סובארו בסיסי מערכת x-mode  היתה עוזרת למכירות.  כל שאר התוספות עבור דגם XS נראות לי כמתאימות יותר לאילו שאינם מתכננים לבלות בשטח.

חבל שהיבואן לא מאפשר זאת.

אישית אני כבר וויתרתי על דגם XS  וחושב על הדגם הבסיסי ואולי אפילו סובארו XV  יותר זול ואותם ביצועים בשטח.

6

Ogash Ofer

05 בדצמבר 2013 ב 06:33

מבחן דרכים: סובארו פורסטר טורבו 2013 Subaru Turbo Forester


קחו את האטמוספירי לנסיעת מבחן - אם זה מספק אתכם (ואת רב הנהגים זה מספק) אז זה רכב מצוין! ובהחלט אפשר להסתדר בשטח בלי X-MODE.

 

7

pinister

05 בדצמבר 2013 ב 08:21

מבחן דרכים: סובארו פורסטר טורבו 2013 Subaru Turbo Forester

אני לא הייתי מוותר על ה-X-MODE. אחרי לא מעט שנים עם פורסטר (ידני) ועם מוגבלי החלקה רוחביים (לא מקוריים) אני מודע ליתרונות של גלגלים שאינם מסתחררים, בעיקר בעליות דרדרתיות, ומעדיף רכב הנקנה עם מערכת המשפרת את האחיזה בשטח ללא צורך בהתקנות פרטיות העולות לא מעט. לדעתי, מערכת זו מעניקה יותר שקט נפשי בנסיעת השטח ללא צורך בתקיפת מעלות וברגל כבדה על דוושת הבלמים בירידות ומפצה במשהו על חסרון הילוך הכוח. נכון שבין ה-X ל-XS יש כ-30,000 שח (ולא מעט איבזור), אולם ההוצאות על דלק ותחזוקה מכנית זהות, בניגוד ל-XT שבו ההוצאות גבוהות משמעותית, ואם רוכשים XS משומש הרי שההפרש בקניה ובירידת הערך לעומת ה-X קטן משמעותית.