שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחנים השוואתיים

מבחן דרכים השוואתי: מאזדה CX5 מול ניסאן Quashkai

שניהם היו מלכי מכירות בתחומם וסיפורי הצלחה. שניהם רוצים להצליח שוב - ושניהם מתמודדים בעולם משתנה. שתי אושיות פנאי עם הנעה קדמית בלבד נפגשים למבחן דרכים השוואתי: ניסאן קשקאי מול מאזדה CX-5.

 

Mazda CX5 vs Nissan Quashkai

 

Mazda CX5 vs Nissan Quashkai Mazda CX5 vs Nissan Quashkai

 

מחפשים שביל לצמרת

 

 

לקח קצת זמן, אבל בין אובך לחול הצלחנו להפגיש סוף סוף בין שתי אושיות פנאי: ניסאן קשקאי ומאזדה CX-5.

אצל ניסאן, ב–2007, סימן הקשקאי שינוי כיוון אחרי דורות של מכוניות משמימות בזירת המשפחתיות הקומפקטיות. אנשי ניסאן, בצעד אמיץ, החליטו לוותר על משפחתית כזו, ובמקום להיכשל שוב עם חיקוי לא מוצלח לגולף, בחרו לאגף את הקטגוריה עם רכב פנאי לא גדול. במובן מסוים הם ראו את הנולד וצחקו כל הדרך לבנק. הקשקאי הצליח בגדול בעולם וגם בארץ ושינה את התדמית של ניסאן. הדור השני, שהוצג ב–2013, נחת למציאות בה תחום הפנאי הקומפקטי כבר הכניע את תחום המשפחתיות הגדולות ומאיים על הרגילות. 

 

גם עבור מאזדה היה רכב הפנאי משמעותי מאוד.

כאשר הושק ה–CX-5 ב–2012 הוא היה ביטוי ראשון להתחדשות שלה לאחר שנפרדה מפורד. על פלטפורמת הסקאי–אקטיב, שתתגלה עם הזמן כאפקטיבית, הגיע רכב הפנאי בדיוק בזמן לפלח שוק שתפח כמו עוגת שמרים.

השילוב של רכב נכון עם התדמית של מאזדה בישראל הפך את ה–CX-5 לסיפור הצלחה מיידי שהתמקם בצמרת הקטגוריה.     

 

האם הקשקאי החדש חזק מספיק?

 

 

הקשקאי החדש שהחליף את סיפור ההצלחה המדובר הושק בישראל באופן מדורג מסוף 2014.

הדגם החדש שופר בכל תחום ביחס לקודמו - אבל הייתה בעיה. בניגוד לקשקאי הראשון שהוצע עם מנוע 2.0 ליטר ו–140 כ''ס, הדגם השני צויד ב–1.2 ליטר מוגדש עם 115 כ''ס.

האם הקשקאי החדש חזק מספיק? האם, עם המנוע הזה, הוא יכול להתמודד מול מובילי הקבוצה מולם תומחר? מאזדה CX-5, שנחת לאחרונה בגרסה מחודשת, יעזור לנו לבדוק זאת.

שני הדגמים התייצבו ברמות הגימור הגבוהות, ומחירם קרוב מאוד: 177,000 שקלים לקשקאי, 178,000 שקלים ל–CX-5.  

 

ספורטאז' 1.6 ליטר

 

 

זה בדיוק המקום לציין כי זמן מועט אחרי נחיתת הקשקאי חל שינוי בשוק, ולמי שגרם לו קוראים ''ספורטאז' 1.6 ליטר''.

בהשוואה לרכבי הפנאי האחרים, המחיר נמוך בהרבה, ולכן המכירות גבוהות משמעותית. כעת, כאשר גם יונדאי בתחום המחירים הזה, ברור שרכבי פנאי כאלה יאתגרו מאוד את אלה שמחירם צפונית ל–150,000 שקלים.

ראו לדוגמה מסוף 2015:

מבחן השוואתי: פיג'ו Peugeot 3008 מול קיה KiA Sportage 

מבחן דרכים - יונדאי טוסון Huyndai Tucson  

 

מאזדה CX–5 - נוסע בתלם

 

 

למרות שהשינוי החיצוני מינורי, קל לזהות את ה–CX-5 המחודש בזכות עדכון החזית. ההופעה עדיין אפקטיבית, עם נוכחות של רכב פנאי מודרני גדול למדי, הצדודית זורמת אך החזית עדיין נראית מגושמת; ליד הקשקאי הוא נראה קצת כבד.
גם בתא הנוסעים השינויים מינוריים - אבל ה–CX-5 צויד במערך המולטימדיה המוצלח של מאזדה ושודרגו בו פרטים קטנים כמו אפשרות לבחירה של מצב ניהוג (רגיל או ספורט).
גם כאן אופי סביבת הנהג שונה מאוד מזה שבקשקאי; זו שבמאזדה אנכית וקודרת, אבל יוצרת רושם חסון וגדול יותר ומציעה תפעול איכותי. חלקי הפלסטיק התחתונים פחות איכותיים, והמחוונים פחות מזמינים. רשימת האבזור פחות מקיפה מאשר בקשקאי ועדיין די מספקת. 
 

 

 

מושבים ותנוחת נהיגה

 

 

ההבדלים בין שני הכלים ממשיכים גם לתנוחת הנהיגה. במאזדה, בגלל סביבת הנהג הגבוהה, התחושה היא שיושבים בתוך הרכב ולא מעליו כמו בניסאן, וגם... שמדובר ברכב גדול מהותית - ואכן, המאזדה גדול יותר. חלק מתחושה זו נוצר בגלל ששדה הראייה פחות טוב.

מאחור ב-CX התחושה מרווחת יותר: מרווח הראש עדיף, הראות משופרת אך מבנה המושב המפוצל לשניים יפריע לנוסע שלישי במרכז.

גם תא המטען ב-CX גדול יותר. 

 

ניסאן קשקאי - מחוץ לקופסא

 

 

הקשקאי אימץ קווים אגרסיביים מאלה שבדגם הראשון והוא נראה מצוין; יותר פנאי מקודמו, קליל ומודרני. הדגם החדש גדל באורך וברוחב אך השיל 5.5 ס''מ מגובהו, מה שיצר פרופורציות דינאמיות יותר.
הקשקאי עדיין קטן מה–CX-5 בכל ממד אבל פער הגובה מייצר תחושה קלילה יותר.  לסביבת הנהג בקשקאי קו צעיר מזה שב–CX אבל השימוש המוגזם בצבע שחור, יחד עם מראה לא מושך למולטימדיה ולמתגים מסוימים, פוגע בתחושת העושר.
זאת, גם אם ברור מרגע פתיחת הדלת, שהנשק של הקשקאי ברמת הגימור 'טקנה' שנבחנה הוא עושר באבזור; אותו עושר מתחיל בריפוד ודיפון מעור, ממשיך בתפעול חשמלי למושב הנהג ומסתיים עם מפתח חכם, וגג זכוכית שיש גם ברמת 'אסנטה SV'. 
 

 

 

חבילת בטיחות

 

 

אבל לקשקאי יש הרבה יותר, והוא מציע כאן חבילת בטיחות שאינה מקובלת בקטגוריה: התרעות על סטייה מנתיב, שטח מת והולכי רגל, הקרנת תמרורי מהירות, מעבר אורות אוטומטי ועוד.

וזה לא הכל: הרכב גם יודע לחנות לבד, ומה שיצוד את עיקר תשומת לב השכנים, הוא מערך מצלמות היקפי (ארבע). חבל שהתמונה אינה איכותית ושקשה להבין ממנה את מצב הרכב ביחס לסביבה (התמונה מהמצלמה היחידה במאזדה טובה יותר).  

 

תא הנוסעים של הקשקאי

 

 

לקשקאי גם צג מודרני בין המחוונים עם שפע אפשרויות לכיול פרטים בעזרי הנהיגה וכיול הרכב: משקל הגה, בלימת מנוע וסיוע ESP בפניות. אולי עשיר מדי, אבל שפע הפרטים הזה יוצר גם תחושה מתקדמת.
הנדסת האנוש טובה ברובה, גם אם תפעול המחשב מגלגל ההגה לשליטה בתפריט אינו אינטואיטיבי. מושב הנהג נוקשה אבל נוח בנסיעות ארוכות, ותנוחת הנהיגה הגבוהה טובה.
המרחב מאחור טוב, אבל מעט נחות מזה שב–CX-5, בעיקר במרווח הראש, והמושב הנמוך והקשיח שם פחות נוח.
תא המטען שימושי, גם אם הרצפה הכפולה (שהופכת מחיצה) תופסת יותר מדי מקום. 
 

 

 

שהמנועים ידברו...

 

 

אחרי שהפכנו כל פרט בשני הכלים הגיע רגע האמת בו ניתן למנועים לדבר.
מאז שהגיע הקשקאי הפכה חטיבת הכוח שלו נושא לוויכוחים ובסיס לשאלות קוראים: האם מנוע עם 115 כ''ס מתאים בגודל הזה? אפילו ההספק של הספורטאז' 1.6 ל' גבוה יותר - והוא גם זול בהרבה.
וכבר כאן יצוין כי הבעיה האמיתית של הקשקאי היא המחיר, שהציב אותו מול כלי הפנאי החזקים יותר. במקרה שלנו ניצב מולו CX-5 2.0 ליטר שלו 165 כ''ס ותיבה אוטומטית עם שישה הילוכים. על הנייר זה אומר 9.1 שניות מול 12.9 שניות בהאצה ל–100 קמ''ש; הבדל גדול ללא ספק.
מנוע הניסאן משודך לתיבת האקסטרוניק הרציפה, וכאשר אני יוצא למפגש עם אביבי אני מופתע. בנהיגה יומיומית התחושה טובה ממה שרומז המפרט ועל חצי מצערת האופי שקט ונעים. בהחלט לא קשה להסתדר איתו.
 

 

 

אין כמו מבחן השוואתי כדי לשים דברים בפרופורציות

 

 

אבל קשה לקבל יותר מכך ועוד יותר קשה להסתדר עם זה כאשר ה–CX-5 נכנס לתמונה. אין כמו מבחן השוואתי כדי לשים דברים בפרופורציות, ורכב הפנאי של מאזדה עושה זאת היטב.
התגובה הראשונית שלו למצערת הרבה יותר מיידית, וככל שהקצב עלה והעומס גדל (עליות וכו') פער הזריזות הפך משמעותי יותר. המנוע במאזדה רועש יותר, אבל הטון נעים יותר והתחושה היא שהוא ישמח לעשות עוד יותר ולטפס בסל''ד.
הפער לזכותו מאוד בולט בייחוד בעקיפות ובעליות, וליד הקשקאי ה–CX-5 היה ממש כמו מכונית ספורט. מסלול ההאצות הדגים את הפער באופן כואב.
ה–CX הותיר את הקשקאי הרחק מאחור בכל בוחן האצה (עמידה ותאוצות ביניים), עד שיצאתי לבדוק האם ניצן לא שכח להעביר ל–D (זה קרה רק פעם אחת...). חלק מהבעיה הייתה השתהות בולטת בקשקאי מרגע הלחיצה ועד העברת הכוח. 
 

 

 

צריכת דלק

 

 

גם בצריכת הדלק ה–CX היה עדיף והדבר בלט ככל שאופי הנסיעה הפך מגוון יותר, או הגיע למהירויות כביש 6.

בשיוט רגוע המאזדה יכול לרשום 14.9 ק''מ לליטר מול 13.9 לקשקאי.

בתנאים מגוונים יותר שכוללים עליות, האצות ומהירויות גבוהות רשם ה–CX 9.9 ק''מ/ל' מול 8.6 ק''מ/ל' שרשם הקשקאי.

סיכומו של מבחן: 11.4 ק''מ לליטר ב–CX5 מול  10.2ק''מ לליטר בקשקאי.  

 

בין הנעות להנאות

 

 

יתרון הביצועים של ה–CX אינו מסתיים בכבישים מפותלים. למרות המראה הכבד הוא מגיב טוב יותר למשחקי מצערת ומקנה למאזדה תחושה דינאמית.

ברגעים הראשונים התגובות החדות להעברות משקל והנכונות לפסוע אפילו מפתיעות. יכולת זו בולטת יותר גם כי ל–CX-5 יש יותר כוח המאפשר לו להתקרב למגבלות.

הקשקאי מצדו מציג ניהוג בוגר והתחושה שהוא מקנה בשלה ובטוחה, אבל חטיבת הכוח רחוקה מלאתגר את יכולת השלדה. הניסאן מהודק יותר בכביש המפותל, גם בזכות מתלים קשוחים יותר. הכניסה לפנייה נחושה יותר גם תודות להגה שמשקלו טוב יותר; בניסאן לא חייבים מצב ספורט לצורך זה. 

 

נוחות נסיעה

 

 

נוחות הנסיעה בקשקאי נאותה, אך כאן גובים חישוקי ''19 ומידות הצמיגים מחיר, והיא נחותה ממה שפגשנו באסנטה SV.

ריסון תנודות הגוף עדיף מזה שב–CX-5, אבל ביתר התחומים המשפיעים על נוחות הנסיעה ל–CX יתרון, בזכות רכות ראשונית בטיפול במפגעים, הן בעיר והן מחוצה לה. הפער אינו גדול אבל, בייחוד בעיר, ה–CX-5 נוח ורגוע יותר, ולנוחות הנסיעה העדיפה תורמים גם המושבים הרכים יותר.

הקשקאי נוח יותר לתמרון עירוני (הוא קטן יותר) אך רעשי הכביש והמתלים בו בולטים מדי; במאזדה בולטים דווקא רעשי רוח אך הסך הכל שקט יותר.  

 

הכל חול (קצת שבילים...)

 

 

כאשר האובך התחזק החלטנו לתרום גם את חלקנו לאבק וירדנו לשבילים. גם כאן שילם הקשקאי מחיר על חישוקי ה–''19 והיה לא רגוע על שבילים משובשים. כפלי קרקע, בורות גדולים או אבנים נספגים פחות טוב וגוררים נקישות ממערך המתלים וההיגוי. התחושה לכן די שברירית, בייחוד כשזוכרים את שפת הפגוש הנמוכה.

במקומות אלה ה–CX-5 לא רק נראה יותר חסון, הוא גם כזה בפועל. רכב הפנאי של מאזדה הרבה יותר נוח ורגוע מאשר זה של ניסאן כאשר השבילים הופכים מצולקים. 

 

סיכום: Mazda CX5 vs Nissan Quashkai

 

 

אז מה עדיף, אבזור או ביצועים?
לקשקאי הרבה יותר אבזור בהשוואה ל–CX-5 המקביל לו במחיר, והאווירה בו יותר עשירה. הוא גם נראה טוב יותר, עניין חשוב בתחום בו הפוזה חשובה מאוד.
אבל, במחיר כזה, ביצועי הקשקאי יאכזבו לקוחות רבים. ונראה שגם אנשי ניסאן מודעים לבעית יחס הביצועים-מחיר של הקשקאי, ולכן הוציאו גרסת בסיס מוזלת, שמחירה מציב אותה מול גרסאות ה-1600 של המתחרים.
המאזדה שגרתי יותר במובן הטוב של המושג ולכן גם מנצח במבחן הזה.
בבסיסו הוא עדיף, ובניגוד לניסאן אין לו מגרעות בולטות. הוא עושה הכל באופן המקובל בפלח רכבי הפנאי, ובכמה תחומים גם טוב יותר. הוא אינו הכי יפה בשכונה, בייחוד בגלל החרטום הכבד, אבל יש לו מספיק נוכחות וגם בזכות הממדים הוא מייצר את הפוזה הנדרשת.  
 

 

 

הגרסה הנכונה: Mazda CX5 vs Nissan Quashkai

 

 

העובדה ששני הכלים מוצעים בשפע רמות אבזור גרמה לנו להרהר איזו עדיפה. במאזדה ברור שהיינו חוסכים 13,000 שקלים ובוחרים בגרסת הכניסה (165,000 שקלים), כי זו המהודרת מוסיפה בעיקר גג נפתח וחישוקים גדולים יותר.  בניסאן הסיפור יותר מורכב. התפישה המקובלת היא שרמת הגימור אסנטה SV במחיר של 167,000 שקלים  היא הבחירה הנכונה. היא שופעת אבזור, ועשירה אף יותר מהמאזדה שנבחן כאן. ב–10,000 שקלים נוספים מציעה רמת הגימור טקנה תוספות לאבזור הבטיחותי, ריפוד עור למושבים ותפעול חשמלי למושב הנהג, תאורת לד וחישוקים גדולים יותר. בעולם שהוא רק קשקאי היא נראית בחירה טובה.  אלא שבמהלך המבחן נוספה לקשקאי רמת הגימור ויזיה, הזולה ביותר מ–10,000 שקלים ביחס לבסיסית הקודמת. ב–145,000 שקלים, זו כנראה רמת הגימור המשתלמת ביותר.   

 

 

מאזדה CX-5 מנוע 2 ליטר וגיר אוטומטי

 

 

מנוע: 4 צילנדרים, רוחבי, 1996 סמ''ק, תזמון: גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, הספק/סל''ד: 165 כ''ס/6000, מומנט/סל''ד: 21.4 קג''מ/4000, תמסורת: הנעה קדמית, אוטומטית, 6 הילוכים, מתלים קדמיים: תמוכות מקפרסון, מתלים אחוריים: רב-חיבוריים, בלמים: ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים ,  מערכות עזר: ABS, ESP, מניעת תאונה עירונית,  צמיגים: 225/55-19 טויו פרוסס R36, בסיס גלגלים: 270 ס''מ, x 455.5x184x167 אורךXרוחבXגובה: ס''מ    משקל: 1610 ק''ג, נפח תא מטען: 403 ליטר, מיכל דלק: 56 ליטר, מהירות מרבית (יצרן): 187 קמ''ש, 0 ל-100 קמ''ש (יצרן): 9.1 שניות, צריכת דלק (מבחן): 11.4 ק''מ/ליטר, ציון ירוק: 8, מחיר: 178,000 שקלים, אחריות: 36 חודשים,   ציוני מבחן ריסוק E-NCAP (2012):  5 כוכבים בטיחות מבוגרים 94%, בטיחות ילדים % 87, הולכי רגל 64%

 

 

ניסאן קשקאי 1.2 ליטר טורבו, אוטומטי

 

 

מנוע: 4 צילנדרים, רוחבי, 1197 סמ''ק, תזמון: גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, טורבו, הספק/סל''ד: 115 כ''ס /5200, מומנט/סל''ד: 16.8 קג''מ/1750, תמסורת: הנעה קדמית, אוטומטי, רציפה, מתלים קדמיים: תמוכות מקפרסון, מתלים אחוריים: רב-חיבוריים, בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים , מערכות עזר: ABS, ESP, מניעת תאונה עירונית, סטיה מנתיב, שטח מת בצדדים, צמיגים: 225/45-19, דאנלופ ספורט מאקס,  אורךXרוחבXגובה: ס''מ 438x181x159  משקל: 1360 ק''ג, נפח תא מטען: 401 ליטר, מיכל דלק: 70 ליטר, מהירות מרבית (יצרן): 173 קמ''ש, 0 ל-100 קמ''ש (יצרן): 12.9 שניות, צריכת דלק (מבחן): 10.2 ק''מ/ליטר, ציון ירוק: 6 , מחיר: 177,000 שקלים, אחריות: 36 חודשים, ציון מבחן ריסוק E-NCAP (2014) : 5 כוכבים  בטיחות מבוגרים 81%, בטיחות ילדים 81%, הולכי רגל 69%

 

תגובות

0 תגובות