אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

הונדה HONDA X-ADV – קטנוע על במבחן

הימים הם ימי האדוונצ'ר. יצרנים רבים מציגים אופנועי אדוונצ'ר בנפחים שונים וחדשים, אך הונדה הוא היצרן הראשון שמציג קטנוע אדוונצ'ר. הבסיס הוא אופנוע, על יתרונותיו האקטיביים, עליו הלבישו את התצורה הידידותית של קטנוע ואם לא די בכך, הוסיפו לו גם קריצה לשטח, סתם כך בשביל ההרפתקה

הרפתקה על קטנוע-על

הרפתקה על קטנוע-על הרפתקה על קטנוע-על

בציר ראשון

על הרי יהודה, בין הרים וכרמי גפנים השיקה הונדה את אחד הדגמים מעניינים שלה השנה. ריחות אביב עוד באוויר ורוח בוקר צוננת מאבקת את אשכולות הפרחים, אשר יבשילו ויניבו פרי בקיץ לקראת בציר הענבים. הרוח הטובה נשבה גם בכרזות ה- X-ADV כאילו נפנפה בו בגאווה.

ההונדה X-ADV מאוד מרשים בתמונות ובמציאות כאחד. עיצוב איטלקי חדיש ומאוד יפה המשדר נוחות, ספורטיביות והרפתקנות. אני מתקרב לקטנוע והוא מתעורר בזכות מפתח קרבה חכם המצוי בכיסי. הקרבה הזו מספיקה גם כדי לפתוח את המושב ופתח מילוי הדלק.

מלפנים נראה משקף מתכוונן בן חמישה מצבים, לוח תצוגה עילי, מהטובים ביותר שראיתי עד כה. המידע עשיר, ברור ויעיל. בין המדדים המוצגים, תצוגת מהירות גדולה, מצב ההילוך, תצורת ההילוכים (ספורטיבי/רגיל), סיבובי מנוע לדקה, תאריך ושעה, חום מנוע, קיבולת דלק, טמפרטורה חיצונית, נורות אזהרה ומדדי צריכת דלק ומהירות נתונות וממוצעות. הכפתורים והגימור כמיטה מסורת הונדה האיכותית.

שלדת צינורות פלדה בתצורת יהלום חבויה היטב תחת מעטה הפלסטיקה העשיר, קורת השלדה הראשית עוברת בין רגלי הרוכב, מה שמותיר רק שני מדרסי צד לרגליים. כן, לא תוכלו לעשות שליחויות של תבניות ביצים בין הרגליים.

עיצוב הזנב מאוד חד וספורטיבי, חתך הצמיגים נמוך וחישורי הגלגלים כמלאכת אומנות לגלגלי הטיובלס.

הזרוע האחורית כפולה ואיתנה כשמצידה האחד מפלט העולה מעלה ברמיזה לתצורת ראלי. בצידה השני חבויה לה השרשרת, כדי לא לבלבל את הרוכבים שרוצים להרגיש שהם על קטנוע.

בצד ימים מלפנים קיימת ידית בלם היד המפעילה קליפר נפרד לטובת חנייה במדרון - מאוד שימושי ונוח.

כל מערכות התאורה בטכנולוגיית לד, אפילו זו המאירה את תא הקסדה המלאה שתחת המושב.

תחת הגחון החשוף ממוקמות רגלית צד וגם רגלית אמצע וכל החבילה נראית פשוט טוב מאוד.

מטריד באדום

מושב הקטנוע הגבוה אפשר לי ישיבה בכיפוף ברכיים מאוד נוח, רוחבו הנדיב ועיצוב הריפוד מאוד נוח גם אחרי רכיבה ארוכה. המושב הרחב נוח גם לרכיבה בשניים ועדויות מן המושב האחורי מדווחות על נוחות ומיקום גבוה המונע כיפוף יתר של הברך ומשפר את זווית הצפייה בנוף. הכידון היה לי (190 ס''מ) מעט נמוך. טקס ההגבהה קליל, על ידי שחרור שני ברגים בתושבת הכידון. מצאתי את המדרסים נוחים ובישיבה ניתן למצוא מספר זוויות כדי לגוון בתנוחות, כי מי אמר שרק בסקס צריך.

תגובת המנוע מרשימה וללא כל השתאות. בניגוד לקטנועי וואריאטור, הסובלים מאיבודי כוח בדרך לקרקע, תמסורת השרשרת מעבירה את הכוח ישירות לגלגל האחורי. התגובה חדה ומהירה וקל בזכותה לתמרן במהירות איטית ובתנועה עירונית. 

מפלט ה- X-ADV נראה ונשמע מצוין. הוא לא רועש ברמה שתטריד את השכנה מקומת הקרקע ועדיין מנגן צליל בס שנותן כבוד לנפח, בעיקר בסלד גבוה. הקטנוע אינו קליל, אך מרכז הכובד הנמוך בשילוב התגובה המהירה וצידוד הכידון המצוין מאפשרים להשתחל בקלות בתנועה העירונית. אגב תנועה עירונית, מטריד מאוד היה להגיע לרמזור אדום ולקבל מבול של שאלות התעניינות מקטנועיסטים חביבים. זה קטנוע? זה ציפור? זה סופרמן.

האור ירוק הגיע וה- X-ADV הוא זה שיוצא מכל רמזור לפני כל קטנוע סדרתי אחר. סופרמן.

זנב הקטנוע קליל ועודף מוטיבציה חריג במשיכת המצערת על אספלט מלוכלך שולח את הגלגל האחורי למסע שכולו החלקה יפנית. הזנב הקליל מסייע מאוד גם לשלוט על ההחלקה, שלא תסתיים בנפילה, אך עבור רוכבים פחות מיומנים היה מבורך לעניות דעתי לשלב מערכת בקרת החלקה, אשר עובדת מצוין בדגמי הונדה האחרים. מערכת הבלימה, הדומה לזו של האפריקה טווין (קישור), מתפקדת מצוין ומערכת ה- ABS, שאגב אינה ניתנת לנטרול, משדרגת את הבטיחות ברכיבה לאין שיעור.

בקצב רובוטי

הבולמים מצליחים להתגבר בנוחות על כל הקטעים השבורים בכביש, כמו גם תקול מדרכות או מדרגות. בחום של תל אביב נהניתי ממצב המשקף הנמוך, שהזרים את הרוח ישירות לפניי. ביציאה מהעיר עולה עוד יותר היעילות של המשקף, כשבמצבו הגבוה מצליח לייצר שקט ושלווה בכל מהירות. המהירות הסופית האמתית מתמקמת לה אי שם מעל 160 קמ''ש. גם במהירות של 150 קמ''ש מצליח הקטנוע לשייט ביציבות כמו אופנוע גדול. נוחות הבולמים נשמרת גם בכביש המהיר, אפילו במפגש עם מהמורות או הפרשי גבהים או פסי האטה.

מערכת המצמד הכפול מאיצה את הקטנוע במהירות בזכות הקצב הרובוטי של העברת ההילוכים, שאף בן אנוש לא יכול להתחרות בו. מצב ברירת המחדל (D) מתאים לרוב מצבי הרכיבה והעברת ההילוכים כמעט שאינה מורגשת. מצב הספורט כולל שלוש רמות אגרסיה, כשבגבוה מהם הקטנוע מושך גבוה את ההילוכים וקל יותר לחוש בהעברת ההילוכים.

צריכת הדלק המוצהרת נאמדת בסך של 27.5 ק''מ לליטר. בפועל, תחת עומסי מבחן גבוהים נעה הצריכה סביב 20 ק''מ לליטר בממוצע. עדיין מכובד לכלי בנפח ומשקל זה. מכל דלק מלא יספיק כדי להעביר אותך טווח של 250 ק''מ בקלילות.

תצוגת המחוונים הגבוהה נוחה מאוד לשימוש בזמן הרכיבה, כשלא נדרש להוריד מבט. גם ברכיבת לילה התצוגה מאוד ברורה ואינה מסנוורת. תאורת הלד בחזית מאירה היטב את הדרך ועם אור גבוה ניתן גם לרכוב בשטח וקבל שדה ראיה למרחוק.

שטח מסחרר

הנופים בהרי יהודה יותר מדי מזמינים ואני פונה לשבילים הצדדיים כדי לטעום קצת אבק דרכים. המושב הרחב נוח מאוד לישיבה בקטעים המתונים. כאשר עברתי לרכוב בעמידה על דרך רבת־מהמורות מצאתי שהמדרסים אינם נוחים די וממקמים את כפות רגלי יותר מדי לפנים. להונדה קיים פתרון מבריק לנושא וניתן להזמין תוספת (בתשלום) של רגליות רוכב המיועדות לרכיבה בעמידה על הקטנוע. בעיניי מדובר בתוספת חובה עבור רוכבים שמתכננים לרדת תדירות לשטח.

הבולמים המשובחים עושים עבודה מצוינת והקטנוע מצליח לשמור על קשר טוב מאוד עם הקרקע גם במהירות גבוהה. מרווח הגחון סביר ומתאים לצליחת שבילים מתונים, אך פחות לאזורים מסולעים במיוחד. מה גם שפרופיל הצמיגים נוטה לכביש וקוטרם קטן ביחס לדגמים המיועדים לשטח קשה.

גם בשטח הקטנוע מרגיש יחסית קליל ותיבת ההילוכים האוטומטית נוחה ואינטואיטיבית

מערכת ה- ABS עובדת מצוין גם בשטח ותורמת רבות ליציבותו של הקטנוע גם בקטעים בעלי אחיזה ירודה.

החלקות הזנב בשטח הם רק עניין של חשקי הרוכב. משיכת מצערת חזקה על מצע אבנים קטנות, אפילו בישורת, מצליח לייצר חוויה מרוממת של סחרור הגלגל האחורי. גם כאן, הזנב לא בורח הצידה יתר על המידה מאחר וקל לשלוט בו (בשל משקלו הקל) בעזרת פקודת היגוי מנטרלת.

המשקף הקדמי אינו מפריע לרכיבה בעמידה, אך בקטעים איטיים כדאי להנמיכו לטובת זרם האוויר. השינוי מהיר אך דורש פעולה בשתי ידיים ולכן מוטב לעשות זאת כשהקטנוע במצב עמידה.

ההעדפה שלי בשטח הייתה לרכוב במצב האוטומטי הרגיל (D), שם העברת ההילוכים חלקה ונוחה והורדת הכוח לקרקע יותר מתונה ונשלטת. צידוד הכידון המעולה מקנה רדיוס סיבוב של 2.8 מטר ובזכות מרכז כובד נמוך ניתן בהשכבה קלה לפרסס גם בשבילים צרים יחסית.

אחז את החבל בשני קצותיו

רכבתי על אופנוע המחופש בצורה היעילה ביותר לקטנוע. הוא אכן נהנה מרוב היתרונות של שתי התצורות. התנהגות דינאמית, שלדה ומנוע חזקים ורמת בטיחות גבוהה - לצד ישיבה נוחה עם מיגון רוח מעולה ויכולת אחסון. התמסורת האוטומטית מוכרת לנו כבר מדגמי האופנועים של הונדה ואת הטוויסט המנצח מגלמת הונדה בזכות יכולת שטח קלה לרכיבה על דרכי נוף נוחות, כפי שלא מציע אף קטנוע אחר. רמת הגימור ואיכות החומרים גבוהה והעיצוב מאוד יפה. חסרה לי בחבילה המרשימה הזו מערכת בקרת החלקה, בייחוד לאור הזנב הקליל. מעבר לכך מדובר בקטנוע רב שימושי שמתאים לרוכבים רבים ומציע את הטוב שמכמה עולמות. הונדה השיקה בין הכרמים הפורחים של הרי יהודה את קטנוע ה- X-ADV ויש לי תחושה חזקה שבקיץ הקרוב יהיה להם יופי של בציר.

נתונים טכניים ותמונות נוספות: קטנוע הונדה HONDA X-ADV בדף 2 >>>

נתונים טכניים: קטנוע הונדה HONDA X-ADV

מנוע

שני צילינדרים במקביל, 4 פעימות, 8 שסתומים וגל זיזים עילי יחיד

נפח

745 סמ’‘ק

הספק

54 כ’‘ס ב- 6,250 סל’‘ד

מהלך קדח/בוכנה

77 X 80 מילימטר

קירור

נוזל

מתנע

חשמלי

הילוכים

6, משולבים אוטומטית

מצמד

רב דיסקי רטוב עם מערכת כפולת מצמדים

הזנת דלק

הזרקת דלק אלקטרונית

הינע סופי

שרשרת

מצבר

12 וולט

שלדה

פלדה בתצורת יהלום

מכל דלק

13.1 ליטר

בולם קדמי

מזלג הפוך בקוטר 41 מילימטר – מהלך מתלה 153.5 מילימטר

בולם אחורי

מונושוק עם פרולינק – מהלך מתלה 150 מילימטר

בלם קדמי

שני דיסקים בקוטר 296 מילימטר עם קליפר רדיאלי בן 2 בוכנות לכל צד ABS

בלם אחורי

דיסק בקוטר 240 מילימטר עם קליפר בן בוכנה אחת ABS  ובוכנה נפרדת לבלם יד

גלגל קדמי

17 אינץ' 70/120  

גלגל אחורי

15 אינץ' 160/60

בסיס גלגלים

1,590 מילימטר

מרווח גחון

162 מילימטר

גובה מושב

820 מילימטר

משקל רטוב

238 ק’‘ג (כולל דלק)

 מחיר - 4/2017

77,900 שקל

 

תגובות

5 תגובות

1

Ogash Ofer

28 באפריל 2017 ב 11:19

יצרף עוד רוכבים לעולם אופנועי השטח

שאפו על הכתבה! והתמונות של נועם - סוף!!
קטנוע שכזה יגרום להערכתי לרוכבים רבים להיצטרף לעולם הרכיבה בשטח.
(דומה מאוד לטי-מקס של ימאהה והדומים שבאו אחריו - שגרמו לנהגים רבים לעבור לדו-גלגלי).

2

אורח/ת

28 באפריל 2017 ב 18:54

כתבה יפה ומעניינת אבל

יש לי הערה אחת ולדעתי משמעותית המדברת ברכיבת שטח , ברכיבת שטח חייבים לבטל את ה- abs והבנתי מהכתבה שאי אפשר לבצע זאת ואי לכך יש כאן מינוס גדול מאוד גם לא הבנתי וכניראה אין מעצור רגל לגלגל אחורי בלבד ושוב זה אומנם קשור לנושא אי אפשרות ביטול ה- abs וכל הנושא הזה פוגם חזק לטעמי ברכיבת שטח

3

Ogash Ofer

28 באפריל 2017 ב 19:08

כתבה יפה ומעניינת אבל

אורח/ת כתב/ה:
"יש לי הערה אחת ולדעתי משמעותית המדברת ברכיבת שטח , ברכיבת שטח חייבים לבטל את ה- abs והבנתי מהכתבה שאי אפשר לבצע זאת ואי לכך יש כאן מינוס גדול מאוד גם לא הבנתי וכניראה אין מעצור רגל לגלגל אחורי בלבד ושוב זה אומנם קשור לנושא אי אפשרות ביטול ה- abs וכל הנושא הזה פוגם חזק לטעמי ברכיבת שטח"
הקטנוע הזה הוא לא תחליף לאופנוע שטח. קטנוע עם יכולות גבוהות לשטח... לגבי ABS - זו מערכת בטיחות שאם היא עובדת טוב בשטח, אז לרכיבה רגועה זה דווקא יכול להיות בטיחותי יותר.

4

אורח/ת

28 באפריל 2017 ב 20:03

מעניין ומסקרן

איזו הפתעה מהונדה, כתבה מעולה, כרגיל לצביקה

5

אורח/ת

29 באפריל 2017 ב 15:59

לרוב, לא כדאי לבטל בשטח ABS בשטח