שטח 4X4 > כתבות > שטח

מגדיר הצמחים לג'יפאי

למי שמתקשה לזהות מה הוא רואה בשטח, מובאים כאן קישורים לאתרים שיעזרו בזיהוי צמחי ארץ ישראל

לא פעם אנחנו נתקלים במהלך טיול בצמח לא מזוהה, בציפור שאנו לא יודעים את שמה או בבעל חיים שטרם פגשנו. אז נכון שקשה לשנן את שמם של כל צמחי הבר הגדלים בארצנו, ויש כאלה אלפים, או לשלוט ברזי זיהוי דורסים על פי צבע ה''דגל'' בכנפיהם, אבל אפשר ללמוד את הבסיס ולהיעזר לשם כך גם באתרים הלא מעטים הנמצאים היום ברשת.
 בפרקטיקה, אמנם אין לנו ''נקודות חמות'' באמצע המדבר שיאפשרו לנו להתחבר און-ליין ולבדוק מיידית מה ראינו, אבל אפשר לצלם ולעשות את הזיהוי מאוחר יותר. בטיול הבא כבר נדע קצת יותר. בכתבה זו נביא קישורים לאתרים המאפשרים זיהוי צמחים, בקרוב נעלה כתבה דומה עם קישורים לאתרים של בעלי חיים.

שני אתרים בולטים בתחום זיהוי צמחי א''י: ''צמח השדה'' ו''צמחיית ישראל ברשת''. נכון לרגע כתיבת שורות אלה, ב'צמח השדה'' מוגדרים למעלה מ-1500 צמחים. למידע על הצמחים אפשר להגיע דרך החיפוש (רצוי ''חיפוש מתקדם'') הכולל צבע עיקרי לפריחה, חודשי פריחה, מקום גידול, צורת חיים, צורת עלה ועוד. מלבד זאת, כולל האתר מידע עשיר על צמחי רפואה ותבלין, צמחים רעילים וצמחים מוגנים, הצעות לטיולים בסימן פריחות ועוד. תחת הלינק ''60 צמחים'' מובאים 60 מצמחי א''י שכל אחד צריך להכיר. אם לא הצלחתם לזהות צמח, ניתן לשלוח את תמונתו לאתר ואנשי המקצוע שם יעזרו לכם בהגדרתו.
 המידע ב''צמחיית ישראל ברשת'' ומרבית התצלומים בו הם פרי עבודתו רבת השנים של פרופ' אבינעם דנין. כרגע מוגדרים באתר קרוב ל-3000 צמחים ועוד היד נטויה. גם כאן זיהוי הצמח נעשה על פי הגדרות שונות, כשכל בחירה מצמצמת את האפשרויות עד להגעה לצמח המבוקש. כמו כן כולל האתר מצגות ומאמרים רבים, שפורסמו ע''י פרופ' דנין במהלך השנים, במקומות שונים. דרך מערכת הפורומים של האתר ניתן לבקש סיוע בזיהוי צמחים לא מוכרים.

מידע רב על צמחי א''י ניתן למצוא באתר של המשרד להגנת הסביבה, בקישור ''נושאים סביבתיים > טבע ומגון ביולוגי''. במדור ''צמח השבוע'' כותב פרופ' אבי שמידע על מינים רבים של צמחים, בחלוקה לפריחה סתווית, חורפית, אביבית וקייצית. יש גם מידע על צמחים מוגנים, רשימת הצמחים האדומים (אלו שבסכנת הכחדה) ומפה אינטראקטיבית ובה אזורי התפוצה של הצמחים השונים.
אתר נוסף שקלות הזיהוי בו היא גדולה, הוא ''טיולי''. תחת הקישור ''פרחים/צמחים'' מגיעים למנוע חיפוש בו מגדירים את סוג הצמח (עץ, שיח, פרח), את האזור הגיאוגרפי בו ראיתם אותו, את צבע הפריחה ומועדה. זה מקל מאוד על זיהוי הצמחים. האתר הוא פרי יוזמתו הפרטית של יוחאי כורם (גוטווין) איש היי-טק במקצועו ומדריך טיולים בנשמתו. לחלק מהצמחים מצורפים סיפורי אגדות.
http://www.tiuli.com
אם אתם רוצים לדעת מתי בדיוק פורחת החלמונית או האדמונית, היכנסו לאתר של ''רתם'' - מרכז המידע לצמחי ישראל שליד האוניברסיטה העברית בירושלים. תמצאו שם דיווחים על פריחות, מידע רב על אירוסי ההיכל, ועוד.    
עוד אתרים:
תמונות של עצים צופניים מהאתר של מועצת הדבש.
http://www.honey.org.il/info/plants/tree-photo.htm
באתר ''בשבילי ישראל'' יש אפשרות לזיהוי צמחים לפי צבע פריחה.
אינדקס של צמחי מרפא.
http://naturemed.co.il/in_herbs.html
ועוד אינדקס של צמחי מרפא
http://www.gamnon.net
ועוד אחד, באתר של נסים קריספיל
אינדקס של צמחי תבלין.
http://web.macam98.ac.il/~ltami/zehavi/ab.htm

(המידע בכתבה זו מבוסס בחלקו על הודעה שהעליתי לפני כשנתיים בפורום טיולים באתר ג'יפולוג)

תגובות

0 תגובות