שטח 4X4 > כתבות > טכני

הפתרון הטכנולוגי - חלק ראשון

המודעות לבטיחות והתחרות בין היצרנים הביאו בעשור האחרון למספר פתרונות טכנולוגיים זמינים ברכבים רבים המאפשרים לכל נהג (כמעט) לנהוג מהר יותר (או רע יותר) ועדיין לצאת ללא פגע (או להישאר בחיים) ממצבים וטעויות שבעבר היו חורצים את דין הנוסעים והרכב לאבדן מושלם

אז מה הבעיה ללמוד מהי עוצמת הבלימה האופטימאלית ולנהוג בהתאם?

רמת האחיזה של הצמיגים אינה קבועה ותלויה בגורמים רבים. גורמים אלו משתנים וצריך הרבה ניסיון ללמוד ולהעריך אותם כל פעם וכל רגע מחדש. בין הגורמים המשתנים ניתן למנות את גורמי הדרך: סוג האספלט, מצב הכביש - רטוב/יבש, מצב הצמיגים החל מלחץ אוויר ועד השחיקה שלהם, איכות הבלמים ותקינותם.
עוצמת הבלימה משתנה גם בהתאם למהירות הרכב וההעברות משקל מאחור קדימה. לחיצה מבוקרת על הבלמים הופכת מורכבת יותר בפניה (בסיבוב) כאשר על הרכב פועלים גם כוחות צד ולא כל עוצמות הרכב מופנות בכיוון הנסיעה ונוספות העברות משקל מצד לצד ברכב.
הוסיפו על כך את הלחץ/ההתרגשות האנושית בעת ביצוע בלימת חירום וקבלו משוואה שקשה מאוד ליישבה לפתרון האופטימאלי.
לצערנו הפתרון של מרבית האנשים (ממחקרים) הוא בלחיצה קלה מידי על הבלמים – כך שהרכב אינו מנצל את כל יכולת הבלימה שלו והתוצאה – התנגשות כואבת!!!
הערה חשובה:
בעבר היו את המטומטמים, ולצערנו היה זה גם תשדיר רשמי של משרד התחבורה, שלימדו את הנהגים ''לפמפם'' על הברקס – כלומר ללחוץ ולהרפות על מנת למנוע מצב של נעילת צמיגים, בעיקר על כביש רטוב. תגובה דבילית זאת (חשבו על הנדנוד והעברות המשקל הבלתי מבוקרות שנגרמות לרכב בעת הלחיצה והשחרור של הבלמים) לא עוזרת בכלום אלא מריעה את המצב ולרב תגרום להגדלה משמעותית של מרחק הבלימה שלא לצורך.

אקטיבי ופאסיבי

נהוג לחלק את מכלול הבטיחות וההגנה ברכב לפי שני שלבים - שלב המניעה לפני קרות התאונה ושלב ההגנה על הנוסעים בזמן התאונה ולאחריה.
המערכות המשמשות למניעת התאונה שייכות לתחום של בטיחות אקטיבית והמערכות המשמשות להגנה על הנוסעים בזמן ולאחר קרות התאונה שייכות לתחום של בטיחות פאסיבית
הכתבה שלפניכם עוסקת בתחום המניעה – כלומר במערכות הבטיחות האקטיבית העומדות לרשותנו, בתפקידן על הכביש והתמודדות איתן בשטח.

בטיחות אקטיבית

כל מה שמתוכנן כדי לסייע למנוע תאונות שייך לכותרת בטיחות אקטיבית.
חשוב לכתוב כי הדבר הכי חשוב בבטיחות אקטיבית הוא הנהג!
ביכולתנו למנוע את מרבית התאונות לו רק נהג אחרת. לרב אנו יודעים לנתח לאחר מעשה את הטעות ולהפיק ממנה לקחים. הבעיה היא שלא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור (תרתי משמע) ולנהוג אחרת.
בשונה מבטיחות פאסיבית בה לנו כנהגים אין הרבה השפעה (אלא אם לא השתמשנו מראש באמצעים כנדרש, לדוגמה: לא חגרנו חגורת בטיחות) בתחום הבטיחות האקטיבית יש לנו הרבה מאוד השפעה והמערכות האלקטרוניות יכולות לבוא לעזרתנו.

רכיבים בבטיחות אקטיבית

בטיחות אקטיבית מתחילה במרכיבים העיקרים של הרכב ותקינותם (וגם על התקינות יש לנהג השפעה).
תכנון השלדה, המתלים (מתלה), ההגה, המנוע והתמסורות ומערכת הבלמים הם הבסיס לבטיחות האקטיבית. הם מספקים יציבות כיוונית וצידית יחד עם יכולת האצה, פנייה, חמיקה ממכשול ובלימה.
שדה ראייה מתוך הרכב, איכות מערכת האורות, הנדסת האנוש של תא הנהג (סידור מתגים), אמצעים לשיפור נוחות תפעול הרכב (לדוגמא: חיישן גשם וחיישן אורות להפעלה אוטומטית של המערכות) ומתן איכות חיים לנהג (שמזגן הוא הדוגמא) הוכיחו עצמם כמשפרים איכות נהיגה.

בטיחות אקטיבית במאה ה-21

בנוסף לשיפור בכל המערכות של הבטיחות הפאסיבית ובמערכות הבטיחות האקטיביות הרגילות התפתח תחום המערכות האלקטרוניות שמביא לשיפור הביצועים והשליטה של הנהג ברכב. מערכות אלו משנות את חווית הנהיגה ומשפרות מאוד את יכולת הנהג לשלוט על הרכב במצבי חירום ויותר מכך לשלוט על הרכב על מנת שלא ייכנס למצבי חירום.
תת היגוי, היגוי יתר, אחיזה, כושר בלימה ועוד שאר מושגים לאנציקלושטח הם מושגים שצריכים להיות שגורים בפי כל נהג ונהגת ולא רק אצל נהגים מקצועיים. בזכות מערכות אלקטרוניות שיוצגו להלן יכול הרכב (והנהג) להתמודד עם מצבים אלו ולצאת בשלום ממצבים שבעבר נדרש ידע וניסיון רב להתמודד איתם.

בלימה ומערכות ABS

עוצמת הבלימה של הרכב תלויה בעיקר ברמת האחיזה של הצמיגים בזמן הבלימה (בהנחה כי מערכת הבלמים תקינה). עוצמת בלימה חזקה מידי, ביחס לאחיזת הצמיג, גורמת לנעילתו והחלקתו ויכולה להביא לאבדן השליטה על הרכב. עוצמת בלימה חלשה מידי לא מספיקה, במיוחד במקרה חירום. שני המצבים יגרמו לפגיעה חמורה והגדלה של מרחק הבלימה...

ובכל זאת – כמה מילים על בטיחות פסיבית

האמצעים הנחשבים לחלק ממערכות בטיחות פסיבית הן אותם אמצעים וחלקים ששומרים על הנוסעים בזמן ולאחר קרות התאונה. כל האמצעים אמורים להשתלב יחד ולהפחית את הסיכון לפציעות ומות של המשתמשים ברכב ובדרך.
מרכיבי הבטיחות הפאסיבית מתחילים במבנה הרכב, בהגנה שנותנת המעטפת במקרה של התנגשות/התהפכות/פגיעת צד ובאופן ספיגת האנרגיה בעת תאונה החל מהפגושים ועד לתא הנוסעים, מבנה הכיסאות ברכב ותפקוד כריות הראש, הפרדה בין התאים ברכב, חגורות הבטיחות (חגורת בטיחות), מותחני החגורות, כריות אוויר (כרית אוויר), אופן קריסת ההגה, מיקום חפצים חדים בתא הנוסעים ועוד.
המתקדמים כיום בתחום הבטיחות הפאסיבית מתייחסים גם להגנה על משתמשי הדרך האחרים - פגיעה בהולכי רגל/רוכבי אופניים או להתנגשות עם כלי רכב אחר.

ואז הגיעה ה- ABS

הרעיון הוא פשוט – מערכת שתמנע החלקה של גלגל באמצעות ויסות ואופטימיזציה של עוצמת הבלימה בכל רגע ורגע בהתאם לרמת האחיזה של כל צמיג.
הביצוע קצת קשה יותר!
פעמים רבות כתבנו כי נהג חכם הוא נהג הצופה פני עתיד – כלומר בטרם נכנס למצב הבעייתי/המסוכן יש למנוע זאת. בנושא זה ה-ABS אינו פועל בחוכמה שכן המערכת חייבת לנטר/''להרגיש'' החלקה/נעילה של גלגל בטרם תרפה מעוצמת הבלם. וכך עובדת המערכת: מערכת החיישנים של ה-ABS מנטרת באופן קבוע כל גלגל בנפרד, הנתונים מוזנים למחשב השולט על מערכת הבלימה והוא משחרר את הבלם הרלוונטי ברגע שהגלגל עליו הוא מופקד ננעל - כלומר מערכת ה-ABS תפעל רק לאחר החלקה/נעילה של הגלגל. אבל יש גם יתרון משמעותי למערכת ה-ABS על פני כל נהג. המערכת יודעת ''לשחרר'' גלגל נעול אחד מתוך 4 כאשר הנהג יכול להרפות רק את כולם יחד.

בעבר היו מערכות ה-ABS איטיות ותגובתן הייתה חדה מידי כך שבכביש יבש גרמה המערכת להגדלה של מרחק הבלימה בהשוואה למרחק בלימה של נהג ממוצע ללא ABS. חסרונה של מערכת ה-ABS הורגש במיוחד בנהיגה בשטח והביא לירידה משמעותית ביכולת הבלימה במקומות בהם האחיזה נמוכה.
כיום המערכות מתקדמות, עם חיישנים רגישים, מערכת ניהול (מחשב) טובה ושליטה עדינה יותר על מערכת הבלימה. כך שבמרבית המצבים עבור רב הנהגים מערכת ה-ABS תשפר את תוצאות הבלימה, במיוחד בעת ביצוע פנייה או על כביש רטוב או גם יחד (פנייה על כביש רטוב) ואפילו בשטח השתפר המצב פלאים!

ועוד שתי מערכות המשפרות את הבטיחות האקטיבית בנושא הבלמים:

מערכת EBD לשינוי חלוקת עוצמת הבלימה בין החלק הקדמי לחלק האחורי של הרכב מביאה לשיפור משמעותי בעוצמת הבלימה הכוללת של הרכב, במיוחד בבלימה בשיפוע או תחת עומס ברכב.
ומערכת ההתראה ABW המפעילה אור בלם בעת עזיבה פתאומית של דוושת התאוצה (גז) המשפרת את זמן התגובה של הנהג הנוהג מאחור.

image

סדרת הכתבות - הפתרון הטכנולוגי

image

תגובות

1 תגובות

1

אהרון ט.

15 בנובמבר 2008 ב 15:50

קל קצר ולעניין!

כל הכבד, לא יכולת לכתוב ולתאר טוב יותר!