שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ בטיחות

בלי פאניקה

כמה טיפות של גשם הופכות את שבילי הלס בנגב לעיסה חלקלקה. האם צריך להתקשר לכל העולם להזמין חילוץ, או שמא המצב לא כל כך נורא?

הטלפון שהפריע את מנוחת השבת היה מאוד אופייני לעונה זו של השנה. על הקו היה אחד מידידי, שלקח את המשפחה לראות כלניות בנגב ומצא עצמו לכוד בשטח תחת מטר כבד, עם סצינת החלקות, חילוצים והילולה כללית סביבו. ומה עושים אנשים בעלי ניסיון מועט בשטח בתנאים שכאלה? מניפים את אביזר החילוץ הכי טוב שיש ברשותם – טלפון סלולרי – ומתחילים לשתף את כל העולם בבעייתם. אבל בעצם, האם יש כאן בעיה?

האקדמיה לבוץ ארץ-ישראלי

מבלי להיכנס יותר מדי לעומק השלולית, נזכיר רק כי ישנם שני סוגים עיקריים של בוץ בארץ הקודש – בוץ חלקלק ובוץ כבד. בוץ כבד של אדמה חומה, כמו שאפשר למצוא בעמק יזרעאל, למשל, הוא ישות זדונית ששומר רכבו ומכלוליו ירחק ממנה. בוץ חלקלק, כמו שנוצר באדמת הלס בנגב לאחר מטר בריא, הוא משהו שנע בין שעשוע חביב למטרד קל וחביב – תלוי בנהג ובמצב רוחו. במקרה המתואר, היה זה שעשוע חביב, שהפך מאוד מאיים בעיני הנהג – ולא בצדק.

האקדמיה לבוץ ארץ-ישראלי

הכלל הבא נכון לגבי כל סיטואציה מאיימת בשטח, אבל נכון במיוחד לסיטואציה הנ''ל: בעיה מאיימת תיראה הרבה פחות מאיימת אחרי כוס קפה. בדיוק כמו ילד עצבני שמפחית את מפלס הקריזה אם הוא סופר עד עשר לפני שהוא מגיב. בדיוק כמו העצה השימושית שקיבל ארתור דנט ביוצאו למסע טרמפים ברחבי הגלקסיה – בלי פאניקה. אחרי כוס הקפה והורדת מפלס הפאניקה לרמות סבירות, אפשר לשלב להילוך קדמי, לתת גז ולהנות מהחלקות הג'יפ שלכם מצד אל צד. את החיוך שלכם על הפנים יזהו גם בני המשפחה ורמת הלחץ הכללית תרד.

תגובות

3 תגובות

1

אילנות

21 בפברואר 2007 ב 20:39

כתבה מסוכנת

מפריע לי קלות הראש בה הכותב מתייחס לאדמת הלס. הקטע של הקפה יפה ונכון כל עוד לא חוזרים לרכבים לפני שהבוץ יבש. אחרת זה עלול להגמר באסון!

2

רני פלג

28 בפברואר 2007 ב 21:17

למה מסוכנת?

הידעת כי לחץ הוא גורם ששומר עלינו עד לרמה מסוימת, אך לאחר שעבר רמה זו הוא מזיק ומסוכן? כך זה בנהיגה, כך שה בכל תחום בחיים. לפיכך העצה החשובה המובאת במאמר היא רבת ערך ורחוקה מלהיות מסוכנת
רני

3

22 בספטמבר 2007 ב 21:17

לא כל כך פשוט

אדמת הלס בנגב ואדמת החוואר בדרום הגולן הופכת מחליקות מאוד לאחר גשם ובגשם.
ירידה במורדות הגולן ,במצב שכזה כשהשליטה בהגה ובבלמים לא מי יודע מה
מאוד מסוכנת ולא רצויה ,לכן גם למצב זה לא רצוי להיכנס.
גיל