חזרה לויקי

הוסקוורנה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

Husqvarna - יצרנית ותיקה ביותר של אופנועים

Husqvarna - יצרנית ותיקה ביותר של אופנועים, בעיקר אופנועי קרוס ואנדורו, הנמצאת היום בשליטת ק.ט.מ KTM

בשנת 1689 הציע הברון אריק דאלברג (Erik Dahlbergh), שהיה ממונה על הביצורים וההתחמשות בצבא שבדיה, לנצל את כוח המים כדי להגדיל את כושר הייצור של כלי נשק עבור הצבא. תוך פחות משנה הוקמה שרשרת של סדנאות סמוך לעיירה הסקוורנה, שפעלו באמצעות גלגלי כפות שהונעו במפלי המים, בהן ייצרו קנים עבור רובי המוסקט של אותה תקופה.

Husqvarna WR 250

Husqvarna WR 250

image

באמצע המאה ה-18 עבר כל המפעל הזה לידיים פרטיות, בבעלות של פרדריק ארנפראוס (Fredrik Ehrenpreus), שהפך אותו לחברה בע''מ. באותן שנים פחתו מאוד ההזמנות מהצבא, והמפעל החל לייצר כלי נשק אזרחיים, בעיקר רובי ציד, תנורים, מכונות תפירה (בארץ הן מוכרות תחת המותג פאף – Pfaff) ואופניים. ב-1903 החל המפעל לייצר אופנועים, וב-1920 פיתחו שם גם מנועים מתכנון עצמי, הראשון שבהם היה V-twin ארבע פעימות בנפח 550 סמ''ק.

אופנוע מרוץ של הסקוורנה מ-1935

אופנוע מרוץ של הסקוורנה מ-1935

image

למרות שהסקוורנה ייצרה גם אופנועי כביש, את עיקר הפרסום קיבלה החברה מייצור אופנועי קרוס ואנדורו. בשנות ה-60 וה-70 זכו רוכביה ב-14 אליפויות עולם במוטוקרוס ועוד 24 אליפויות באנדורו, בכל הנפחים – 125, 250 ו-500 סמ''ק. בשנים האלה נכנסה החברה גם לייצור כלי עבודה מוטוריים, כמו משורי שרשרת ומכסחות דשא.
בסוף שנות ה-80 נמכרה חטיבת האופנועים של הסקוורנה ליצרן האיטלקי קג'יבה (חטיבת הנשק נסגרה מוקדם יותר, ונמכרה לקארל גוסטב) והייצור הועבר כולו לאיטליה. החברה המשיכה לשים דגש גדול על השתתפות בתחרויות ורוכבים על כלים מתוצרתה זכו באליפויות הסופרמוטו ב-2005 וב-2008.

WR 450 משנת 1972

WR 450 משנת 1972

image

ב-2007 נרכשה הסקוורנה על ידי ב.מ.וו, שממשיכה לתפעל אותה כחטיבה עצמאית, כשכל הפיתוח, הייצור והשיווק ממשיכים להיעשות באיטליה.
איות שמה של החברה, Husqvarna, הוא תצורת השם העתיק של העיר Huskvarna, מקום הקמתה של החברה.
לכתבה על חידוש היבוא של אופנועי הסקוורנה לארץ
לסרט וידאו על הצגת הדגמים החדשים של הסקוורנה

Husqvarna SMr 510

Husqvarna SMr 510

image

עדכון מההשקה המחודשת של הוסקוורנה בישראל - מאי 2014

במרץ 2013 נקנתה הוסקוורנה ע''י קונצרן KTM .לאחר כשנתיים של שפל נראה כי שנת 2014 היא שנת התחייה של הוסקוורנה. היצרן, שמקורו משבדיה, חוזר לייצר ולמכור, גם בישראל, אופנועי שטח בצבעים המקוריים של אופנועי החברה: כחול, צהוב ולבן...

תמונות של רונן טופלברג ותומר פדר מההשקה המחודשת בישראל

image

image

image

image

image

image

image

image