חזרה לויקי

רויאל אנפילד

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

לאופנוע ההודי ששיווקו החל לאחרונה בארץ, יש היסטוריה מפוארת

חלק לא מבוטל מהישראלים המטיילים בהודו, מוצאים את עצמם רוכבים בשלב כזה או אחר של הטיול על אופנוע רויאל אנפילד. במונחים עכשוויים, כלים אלו נחשבים כמיושנים, אבל בעבר המותג הזה היה פאר היצירה של תעשיית האופנועים בבריטניה, שכללה שמות כמו ב.ס.א, נורטון וטריומף.
רויאל אנפילד היה השם תחתיו נמכרו האופנועים שיוצרו בחברת אנפילד לאופניים (Enfield Cycle Company), שנוסדה לקראת סוף המאה ה-19 כחברת בת של Royal Small Arms Factory – חברה לייצור נשק ותיקה בבריטניה. הקשר לחברת האם בא לידי ביטוי בסמל של החברה – תותח – ובסלוגן שלה: ''מיוצר כמו רובה, מהיר כמו כדור'' (Made like a gun, goes like a bullet).

רויאל אנפילד עכשווי, Bullet classic

image

הניסיונות לייצר כלי רכב ממונעים החל בחברה בעשור האחרון של המאה ה-19, כשהאופנוע האמיתי הראשון יורד מפס הייצור בשנת 1912. זה היה דגם 180,, מצויד במנוע דו-בוכנתי בתצורת V בנפח 770 סמ''ק. עם אופנוע זה התחרו בהצלחה במירוצי ה-TT באי מאן ובברוקלנדס.
הפריצה הגדולה של החברה היתה לקראת מלחמת העולם הראשונה, כשנבחרה לספק כמות גדולה מאוד של אופנועי סיור לצבא הבריטי ובהמשך גם לצבא הרוסי. באחד הדגמים, אפילו הותקן מקלע כבד בתוך הסירה... גם במלחמת העולם השנייה סיפקה החברה אופנועים רבים לצבא, הידוע בהם היה הדגם WD/RE שקיבל את הכינוי פלייניג פלי (פרעוש מעופף Flying Flea). זה היה אופנוע קל, עם מנוע בנפח 125 סמ''ק, שתוכנן להצנחה ממטוסים.

הפלייניג פלי

image

בין המלחמות, ידעה החברה עליות ומורדות, ולאחר מלחמת העולם השנייה – עם הפריצה של האופנועים היפניים – החלה לאבד גובה יחד עם כל תעשיית האופנועים בבריטניה, עד שבשנת 1971 נעלמה כליל.
בשנת 1956 בחרה הממשלה ההודית לצייד את כוחות הביטחון שלה באופנועים מתוצרת רויאל אנפילד, וכחלק מהסכם הרכישה החלו להרכיב – ומאוחר יותר גם לייצר – את האופנועים האלה בהודו. המפעל הזה עדיין קיים והוא זה שמייצר את הרויאל אנפילדים של היום.
החודש (אוגוסט) נפתחה סוכנות למכירת אופנועי רויאל אנפילד בישראל ונמכרים בה דגמים בתקינה אירופאית שמיועדים מראש לייצוא ולא לשוק ההודי. מדובר באופנועים מסדרת בולט (BULLET) עם מנועים בנפח 500 סמ''ק, בכמה וריאציות, אחת מהן בעיצוב צבאי קלאסי.

עוד דגמים של רויאל אנפילד

image

image

image

image

image

image

image

image

תמונות מההשקה בתל אביב - אוגוסט 2010

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

צולם בהודו:

image