אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ים החולות על פולאריס טורינג Sportsman 800

1,260 ק"מ לא הולכים ברגל! ובמיוחד לא שרוצים לחצות את השממה המוחלטת של ים החולות הגדול של מדבר הסהרה!!!

זו גם הזדמנות טובה למבחן דרכים ארוך טווח לטרקטורון POLARIS Sportsman 800 EFI 4X4 Touring

לא הולך ברגל...

את ים החולות הגדול של מדבר הסהרה חוצים בדרך כלל באמצעות ג'יפ (ראו: יומני מסעות עם רכבי שטח), בשנה שעברה גם חציתי אותו באמצעות אופנוע (ראו: יומן מסע עם הסוזוקי DRZ400), אבל, באפריל השנה (2009) התפנקתי לי עם פולאריס 800 או בשמו המלא: פולאריס ספורטמן 800 EFI טורינג 4X4 (ראו: יומן מסע).

לא הולך ברגל...

אני מכיר אותו...

האמת היא שאני כבר מכיר את הפולאריס 800 עליו רכבתי במבחן דרכים לפני שנה. כבר אז סיכמתי:  '' בקיצור ספינת הדגל של פולריס היא פסגת הטכנולוגיה של עולם הטרקטורונים. יש לו מנוע 800 רב עוצמה, גיר אוטומטי חלק ומגיב מהר, הילוך HIGH, הילוך LOW, מערכת בלימה משולבת, בקרת מהירות לירידות (מה זה רכב 4X4 לעשירים מפונקים?). חיפשתי ולא מצאתי משהו רע. אה... (הרבה אה... יש בכתבה הזאת) מד המהירות הוא במיילים (כלי אמריקאי) כך שכשאתה נותן בגז, מעיף מבט חטוף על השעון ורואה שהמהירות היא 60 קמ''ש, מיד המחשבה - מה זו העגלה הזאת? במבט מעמיק בזמן עמידה אפשר לראות כי הסקאלה הגדולה היא במיילים לשעה ולידה בקטן יש סימון של קילומטרים בשעה '' (ראו: מבחן דרכים).

אני מכיר אותו...

מתחילים בזוג...

לאחר מסע ארוך מתל אביב דרך קהיר ואל עלמין, משהו כמו 1,800 ק''מ על עגלות, משאיות ואוטובוס, אנו מגיעים לנאת המדבר סיווה. פורקים את הטרקטורונים מהמשאיות ולאחר ליל מנוחה יוצאים דרומה לתוך ים החולות הגדול של מדבר הסהרה. יורם, הרופא של המסע ולהלן: דוק, אשר תוכנן לנסוע באחד מרכבי הליווי - הג'יפים שסוחבים עבורנו את התיקים, אוכל ומים ובעיקר הרבה טון דלק, מבקש ממני להרגיש את התחושה שעל הטרקטורון. אני מזמין אותו לסיבוב על הכורסא האחורית בפולאריס ו...

מתחילים בזוג...

דוק לא רוצה לעזוב...

לאחר 15 קילומטרים בים החולות אנו מגיעים ל''ביר ואחד'' (הבאר הראשונה). נקודה של מים בלב שממה מוחלטת שהיא שיאו של המסלול למי שיוצא לטיול ג'יפים שאורגן בסיווה.  זו ההזדמנות שלנו לחבור לג'יפי הליווי שנסעו בדרך קצת שונה מאתנו וגם להציע לדוק לחזור למקומו המתוכנן.  במיוחד לאחר הקטע הראשון בו רציתי להכניס את ה'חברה' לאווירת המסע ועבורו בחרתי ציר קצת ''טריקי'' לטרקטורונים. אבל דוק, מפתיע - מחייך מאוזן לאוזן, שואל ומבקש: '' אי אפשר להישאר עוד? '' למען האמת אני לא הרגשתי את דוק בכל הקטע שעברנו ואם אדייק אז לא נראה לי כי הפולאריס הרגיש - לא אותי ולא את דוק - וברוך השם (בלי ''עין הרע'') אנו שוקלים יותר ממאתיים קילו! (ביחד!!, לא צריך להגזים).

דוק לא רוצה לעזוב...

בלב ים החולות הגדול

מאות קילומטרים של דיונות ענקיות, הגבוהות מגיעות ל-200 מטרים גובה, שבראשן ה''סכין'' המפורסמת ובינהן ''אמבטיות'' וחול עמוק ורך. כשמתכננים מסלול לג'יפים, יש לבחור אותו בקפידה, אחרת תמצא את עצמך שקוע עמוק בחול. אבל עם הפולאריס זה תענוג אמיתי המאפשר גמישות למוביל - בהחלט תענוג! השילוב של המנוע הגמיש עם הוואריטור (הגיר הרציף אוטומטי) הוא מעולה. הכוח זמין בכל שלב. גם אם טעית והגעת לאט לעליה או לאמבטיית החול, צריך רק לתת עוד קצת בגז וה-800 עושה זאת בלי כל בעיה (נא לא לשכוח את  דוק היושב לו מאחור).

בלב ים החולות הגדול

מלך הדיונות

המנוע של הפולאריס הוא לא הכי חזק בחבורת ה-800 אבל הוא הכי גמיש. הוא מאפשר לעלות דיונות, לחצות אמבטיות בקלילות. אבל עיקר יתרונו הוא בשיוט. בלב ים החולות הדיונות הן ארוכות ואין סופיות, לפעמים אפשר ''לתפוס'' קטע של כ-100 ק''מ רצוף על ראש הדיונה ולתת בגז. וכאן היתרון של הטורינג 800. הוא יודע לשייט ב-65 מייל לשעה (כ- 95 קמ''ש) ב-6,200 סל''ד לאורך זמן וללא מאמץ מיוחד.

מלך הדיונות

במהירות גבוהה

הסכנה בים החולות הן ''ההפתעות'' - אותם סכינים קטנים ומצוקי חול שיכולים לגרום לך ליפול, להתהפך וחס וחלילה להיפצע (לשמחתנו דוק נשאר מחוסר עבודה במסע). הבעייה היא שים החולות מחייב מהירות גבוהה - במיוחד עבור הג'יפים, אחרת ישקעו בחולות. כאן סיפק לי הפולריס גמישות מדהימה. יכולתי לרכב לפנים, לבדוק את הדרך ובמקרה של טעות, סכנה או מעבר קשה פשוט להסתובב, לעלות מעלה את הדיונה ולהזהיר את שאר הרוכבים ובעיקר, לנתב את הג'יפים למקום הנכון.

במהירות גבוהה

מבחן למתלים

בים החולות הגדול המתלים נדרשים לעבודה שונה משטח טרשי או משביל כורכר. כאן, רוב הזמן, הנסיעה חלקה ונוחה והמתלים נדרשים להתמודד עם פניות מהירות. אבל המבחן האמיתי של המתלים הוא בספיגה ושיכוך של הפרשי גובה או תלוליות חול שאינן נראות לעין. מכיוון שהכול חול ורק חול מאופק עד אופק לעין (וגם לעדשת המצלמה) קשה מאוד להתפקס ולהבחין בהפרשי גובה וב''הפתעות''. וכאן, המבחן של המתלים בספיגה פתאומית של מהמורה המגיעה במהירות גבוהה.

מבחן למתלים

המהמורה יכולה להגיע בסוף ירידה, כבאמפ באמצע המישור החולי או במקרה הכואב ביותר בכניסה לטיפוס דיונה. המתלים נסגרים בבת אחד והכלי מקבל מכה עוצמתית. כאן תפקדו המתלים של הפולאריס לעילא ולעילא. ספגו מהמורות ובבאמפים שאפשרו לי סגנון רכיבה חופשי יותר. יכולתי לתת בגז בחופשיות ולאורך זמן בידיעה כי הכלי יודע לספוג היטב את המהמורות והסכינים הקטנים. בצלילות חריפות כלפי מטה על גבי הדיונות זוית הנטישה של הטורינג מצויינת. זה לא אומר שלא סגרנו מתלים - אבל זה קרה שקצת הגזמתי ושמרתי על מלוא הגז בירידה. מסיימים ירידה חריפה ב-80 קמ''ש והכלי מתיישר וממשיך הלאה מבלי להטריד את הרוכבים. ולא שצריך לרכב כך, הרי כח לא חסר לצאת מהאמבטיה שבתחתית הירידה -  פשוט היה כיף לתת בגז!

בפניות ובסיבובים

את הייתרון של הטורינג 800 הבנתי כבר לפני שנה. יש לו דיפרנציאל מלא מאחור - דבר המאפשר להתסתובב בנוחות וללא צורך בהחלקת זנב. וכשמדובר בכלי רחב וארוך זה יתרון משמעותי. בחולות לא חשבתי כי ארגיש זאת - אך מסתבר שכן. רב הזמן רכבנו עם הנעה אחורית בלבד (שילוב 4X4 הוא בהסטת כפתור) עם דיפרנציאל פתוח (בלחיצת כפתור). הטורינג עשה הכול ובנוחות ומבלי לעייף אותי (ואני מזכיר:  דוק יושב לו שם מאחורה ומחייך).

בפניות ובסיבובים

המרוץ הבא...

ספורטיבי הוא לא! הפולאריס ומשקלו מורגש, במיוחד בשיפוע צד ובמיוחד כאשר דוק' יושב מאחור. אפשר ל''שחק'' ולנסות להרגיש את הספורטיביות שאין בו בכלי. מדוק' בקשתי להחזיק בידיות הרוכב ולא לסטות עם הגוף ואני נעלתי דיפרנציאל אחורי ונכנסתי חזק לפניות עם הסטת משקל פנימה ולמטה. ירדתי נמוך עם הגוף והכלי התנהג כרגיל, המשכתי לתת חזק בגז והחלקתי זנב בכל סיבוב והכלי נשאר אדיש, נסיתי ללחוץ והכלי לא כל כך הבין מדוע הרוכב שלו משתעשע בשיעור התעמלות וזז מצד לצד. לזכותו של הטורינג יאמר שהוא שיתף פעולה ולא זרק אותי, אך לגנותו אספר כי הוא לא נתן לי הרבה, למעט ההרגשה הטובה שלי.

המרוץ הבא...

על הכביש

בקטע הכביש הקצר והישר שבין פארפארה למדבר הלבן יכולתי לסחוט מהכלי עוד כ-10 קמ''ש. ב-70 מייל לשעה (105 קמ''ש שם מסתיים לו השעון ושם גם המגבלה של הכלי) לא הצלחתי לנסוע מהר יותר. הכביש גם סיפק הזדמנות טובה להעריך את איכות ההרכבה והשרידות של הכלי. למרות ש'' הוצאתי לו את הלשד '' כהגדרתו של דוק' בים החולות - לא נראה כי הדבר השפיע עליו. אין רשרושים, אין קרקושים, הכול יושב חזק ובמקום ועובד טוב. התקלה היחידה שחוויתי עם הטורינג היא סתימת צינור האוויר שמוליך למיכל הדלק - דבר שגרם לכלי לגמגם ולהיחנק. בזכות פוגזי שרכב לצידי (גם על טורינג 800) התקלה אותרה כבר ברגע שהוא שמע את הכלי שלי מגמגם ומתוך הקסדה אמר לי, בשקט האופייני לו, '' פתח מכסה דלק '' והכלי חזר לחוזקו ולחלקות המאפיינת אותו.

על הכביש

אבזור וטענות

אני השתמשתי בכלי מקורי ללא תוספות מיוחדות (אה... אני הרכבתי תושבת GPS שיהיה לי יותר נוח). תאי האחסון המקוריים שאיתם מגיע הטורינג מאוד נוחים לשימוש במסע ארוך. תיק הקשת שמסופק ע''י היבואן לא מתאים לכלי הדו-מושבי ואולי זה דווקא מבנה הקשת שמגביל את השימושיות. אבל אם אני רוצה לבוא בטענות לפולאריס - זה על מיכל הדלק הקטן. ואת זה אני כותב בהשוואה לכלים האחרים שהשתתפו במסע. לי תמיד נגמר הדלק ראשון. אולי בגלל שדוק' רכב יחד איתי, אולי בגלל שהייתי ב''פול גז'' כל הזמן, אולי בגלל ש ''הוצאתי לו הלשד'' אבל הסיבה האמיתית כתובה בספר הרכב - 22 ליטר ל-800 סמ''ק זה לא מספיק! אם פולאריס תכננו כלי למסעות, ארוך, נוח, מנוע גמיש ומתלים שמגהצים היו צריכים לתת לו גם מיכל דלק גדול יותר - הרבה יותר גדול.

אבזור וטענות

ומה בפיך... או איך אסכם?

דוק' מאוד נהנה!, אני נהניתי כפליים!! ונראה לי כי גם הטורינג 800 אהב אותנו!!!   הכלי הזה הוא לזוג. למי שרוצה לתת בגז לבד ו/או לנצח בתחרויות כנראה שאין מה לחפש עליו. הכלי מאוד מתאים למי שמחפש ספינת מדבר למסעות ארוכים. זה כלי שיהיה שותף אמין ומהנה לכל טיול ארוך. כלי שמאפשר להעמיס הרבה ציוד (ולא לשכוח עוד מיכלי דלק) ולצאת להפתקאות ארוכות טווח. כלי שמאפשר לרוכב הסולידי לעשות הרבה מעבר למה שהוא התכוון ועוד עם בת זוג מאחור. ויסלח לי דוק' - אבל כשאני חושב על אשתי בכורסא האחורית - זה עושה לי טוב יותר ואף מחייב אותי לרשום זאת ברבים - אולי היא תקרא את הכתבה ותחליט שהיא קונה לנו כזה ליום הנישואין.

ומה בפיך... או איך אסכם?

לעוד מבחני דרכים ארוכים ובינלאומיים

טרקטורון רוסי בקוקוז - BALTMOTORS 500   - קישור מבחן טרקטורונים בינלאומי - קימקו MXU500  - קישור לא שגרתי: 3 ימים עם יונדאי סנטה פה ברומניה  - קישור אגדות ענק בשטח: לנדקרוזר 100 ופטרול Nissan V. Toyota - קישור סוזוקי סמוראי - יד 2 בטורקיה - קישור דיסקברי 3 מול דיסקברי TDI במבחן של ראש הממשלה  - קישור

לעוד מבחני דרכים ארוכים ובינלאומיים

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת

24 באפריל 2009 ב 10:08

כתבה מהממת

דרור צחובוי

2

אורח/ת

25 באפריל 2009 ב 14:39

מקסים

אכן מקום הולם למחבן דרכים לטורינג

3

אורח/ת

25 באפריל 2009 ב 15:11

הכי טוב לטיולים

ואת זה אני כותב מנסיון של יותר משנה עליו (ולא רק כמה ימים)
רפי

4

אורח/ת

05 בינואר 2010 ב 10:06

מגניב