שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול - שלוחת צבאים ונחל יששכר

מעין חרוד לבית שאן רק בשטח דרך שלוחת צבאים ונחל יששכר - 30 ק''מ של נסיעה בשבילים חקלאיים, בדרכי נוף ובערוצי נחלים.
בחורף - המסלול מלא בבוץ ובאביב - כולו פורח.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך ומצורף קובץ NAVIGUIDE להורדה.

טייל וכתב: עופר אוגש, צילם: אילן אשל.

המסלול מתחיל בצומת יששכר בכניסה לקיבוצי עין חרוד, מטפס לשלוחת צבאים דרך השדות של מולדת ובית השיטה, יורד לנחל יששכר ומטפס לחלק המזרחי של שלוחת צבאים עד לבית שאן. המסלול בעבירות קלה עד בינונית ולאחר הגשם הופך להיות בעבירות קשה עד קשה מאוד, בגלל הבוץ שעל השבילים.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 3 - הגליל התחתון, העמקים והגלבוע. המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ולכן אפשרי לכל ימות השבוע. אורך המסלול כ- 30 ק''מ. ניתן לנסיעה רצופה של כשלוש שעות בקצב בינוני-מהיר או ארבע עד שש שעות באופן רגוע יותר עם עצירות כדי ליהנות מהטבע. אפשר להמשיך למסלול טיול נוסף - מבית שאן עד לגלבוע (כ-30 ק''מ נוספים) ולטייל כל היום בשטח.

למסלול ההמשך מבית שאן לפסגת הגלבוע הקליקו כאן

נסיעה על שבילים בלבד

המסלול חוצה שמורות טבעו ולכן יש להקפיד לנסוע רק על השבילים המסומנים, לא לחצות חסימות של אבנים ו/או שלטים שהניחו פקחים מרשות שמורות הטבע ולא להשליך אשפה, אף לא זבל אורגני שכן הוא גורם לחנק של החיות הגדלות בטבע. הקפידו לנסוע על השבילים ולא להיכנס לתוך השטחים החקלאיים, אפילו אם נראה לכם כי אינם מעובדים.

שיטת הניווט:

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי ומבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על אבנים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך ''השביל המסומן באדום'' - הכוונה היא לשביל המסומן בסימון שבילים אדום. בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. שימו לב שבאזורים חקלאים יכולים להתווסף או להימחק חלק מהשבילים המשניים בהתאם למשטר עיבוד השדות באזור . מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח אך לא תמיד סימון השבילים מתאים למפה (לפעמים משנים את תוואי השביל בטרם עדכנה המפה). אם תשתמשו גם במכשיר GPS ו/או במחשב ועליו תוכנת מפות תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי בניווט עצמאי בשטח גם אם אין לכם ניסיון רב (ובכול זאת יש לנהוג בזהירות שכן מכשירים אלו הם לא תחליף למפת נייר ).

לכתבות ניווט הקליקו כאן

נהיגה בשטח:

סעו בקצב המתאים לרכב ולנוסעים. שמרו מרחק מהרכב שלפניכם ותנו לו את מרווח התמרון הדרוש לו לצדדים ולאחור. חגרו חגורות בטיחות - זה הרבה יותר מקצועי לנהוג שאתם חגורים וצמודים למושב, לנוסעים לידכם יותר נוח והם לא צריכים להחזיק את עצמם והחגורות בעיקר מצילות חיים בכול צרה שלא תבוא (ובשטח לא הכול צפוי). אל תיסעו לבד - לשטח יוצאים עם מינימום שני רכבים תדלקו בטרם הכניסה לשטח - כך נושא הדלק לא יטריד אתכם. הצטיידו בציוד חילוץ וגרירה תקני המתאים לרכב שלכם (שווה לבדוק זאת לפני שזקוקים לציוד). מפה ומצפן הם מינימום מתבקש. מכשיר ניווט לוויני (GPS) עוזר ומגביר את הביטחון העצמי. לא לשכוח טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת, קחו אתכם כמות מים מספקת - בהתאם לעונות השנה וגם קצת מזון לא יזיק (השטח כבר יעשה אתכם רעבים).

לטיפ נהיגה בשטח הקליקו כאן

תחילת המסלול:

מתחילים בצומת יששכר על כביש 71 (מעפולה לבית שאן) בפניה צפונה לקיבוצי עין חרוד (יש שניים: מאוחד ואיחוד) נ.צ. 1 - צומת יששכר

נוסעים צפונה על הכביש עוברים את קיבוצי עין חרוד מימין, ולאחר 3.3 ק''מ - צומת בין כביש 716 עם כביש 717 למולדת ולרמת צבי. פונים ימינה - מזרחה בצומת לכביש 717. נ.צ. 2 - צומת בכביש

לאחר 200 מטרים - פונים ימינה לשביל כבוש לבן לצד מאגר מים (ושלט ''קומפוסט העמקים''). נ.צ. 3 - ירידה מהכביש

לאחר 300 מטרים על השביל חולפים מימין על פני שטח תפעול מגודר וממשיכים ישר על השביל לצד השדה על הגדה הצפונית של נחל יוסף (מימין).

שמירה על השדות

לצד שמורות הטבע בתוכם עובר המסלול ובהן ברור כי לא יורדים מהשבילים עובר מסלול הטיול בשבילים חקלאיים לצד שדות מעובדים. הקפידו לא לרדת משבילים כדי לא להרוס את הגידולים - אפילו נראה לכם כי השדה אינו פעיל - יכול להיות שהוא זרוע ומחכה להשקיה או הוכן לזריעה וכו'. שימו לב שלאחר הגשם השבילים מאוד בוציים וירידה לשדה אינה עוזרת אלא מבטיחה שקיעה עמוקה! וחשוב מכך השדה הזה הוא פרנסתו של החקלאי ולמרביתם גם יחס רגשי לשדה - אז כמו שאתם לא רוצים כי ישרטו לכם את הרכב (אפילו שזה ''רכב שטח'') גם החקלאי אינו רוצה קוליסים בשדה שלו (אפילו שזה נראה שדה בור).

לאחר 1.5 ק''מ (מצטבר) דרך המגיעה מתוך הנחל מתחברת מימין. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה כדי לחצות את הנחל. שימו לב - יש לחצות את הנחל ולהמשיך ישר לכיוון שדרת הברושים שמולנו. לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) - צומת, מעט מעל אפיק הנחל, פונים שמאלה ומטפסים בכיוון צפון-מזרח לאורך הנחל לכיוון שדרת הברושים. לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לשדרת הברושים (המשמשת מגן רוח לפרדס שמאחוריה). נ.צ. 4 - שדרת ברושים

ממשיכים בכיוון צפון-מזרח לאורך שדרת הברושים. לאחר 600 מטרים מסתיימת השדרה וממשיכים על השביל באותו הכיוון. לאחר 1.1 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה-מזרחה עם השלט הקטן ''לפארק צבאים'' נ.צ. 5 - צומת שבילים

השביל מטפס לכיוון בריכת המים של תל יוסף.

בריכת המים

בריכת המים היא חלק מבריכות האגירה של מפעל המים חרוד אשר אחראי להספקת המים לחקלאות לשלוחת צבאים ולעמק בית שאן ובזכותו, בין היתר, המקום פורח. הבריכה על שטח קיבוץ תל יוסף ע''ש יוסף טרומפלדור.

לאחר 400 מטרים מגיעים לצומת הקרוב לבריכה ופונים ימינה לכיוון השלט שליד הבריכה וקו המתח המטפס מעמק בית שאן מדרום לנו (ובקצהו השני רכס הגלבוע התוחם את העמק מדרום). ממשיכים על הדרך החקלאית המרכזית. לאחר 800 מטרים צומת בו פונים ימינה לכיוון הירידה שמימין לנו גדר תיל. מימין על צלע הגבעה קיבוץ בית השיטה. משמאל ניתן לראות את הגגות האדומים של מולדת ואת צריח המסגד של טייבה.

כמה טייבה אתם מכירים?

אני מכיר את טייבה העיר שבמשולש (ממזרח לכפר סבא), את טייבה שממזרח לרמאללה (כנראה עופרה המקראית), את טייבה שבקצה של אום אל-פחם, את טייבה בדרום לבנון, את טייבה בירדן (דרומית לפטרה) ואת טייבה שבגליל התחתון עליה אנו צופים עכשיו (ובטוח יש עוד כמה שאיני מכיר). דרך אגב בתרגום לעברית ''טייבה'' פירושו הטובה.

יורדים על השביל ומקיפים את השדה ולאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת אליו מתחבר שביל כבוש לבן העולה מבית השיטה. נ.צ. 6 - צומת שבילים

ממשיכים על השביל הכבוש לבן ולאחר 300 מטרים חולפים על פני חורשה מגודרת - חורשת יואב ולאחר 800 מטרים (מצטבר) חולפים על פני חורשה מגודרת שנייה - חורשת שלום. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת שאם נרד בו ימינה ולמטה מגיע לקיבוץ בית השיטה.

קיבוץ בית השיטה

אחד מהקיבוצים הגדולים בישראל ומפורסם בזכות מפעל השימורים שלו. הוקם בשנת 1935 ושמו כיישוב המקראי - בית השיטה (ממלחמת גדעון במדיינים).

השלוחה והפארק הם בית הגידול הגדול ביותר בישראל לצבאים ולצבי ארצישראלי

ממשיכים ישר על דרך הנוף לכיוון פארק צבאים, לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) מגיעים לתצפית מקסימה על העמק עד גבעת המורה עם חניון המתאים לארוחת הבוקר (אם לא עצרתם עד עכשיו). נ.צ. 7 - חניון יוסי ודויד (חלוצי המיכון החקלאי בישראל)

ממשיכים על השביל הכבוש ולאחר 250 מטרים צומת של גבעת הפלחים (החקלאים) ומשמאלו טרקטור D4 ישן. פונים שמאלה ופוגשים צומת נוסף (לאחר 300 מטרים (מצטבר)) בו פונים שמאלה למטה לעמק. נ.צ. 8 - צומת

יורדים למטה ולאחר 1.2 ק''מ חוצים את האפיק של נחל צבאים. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בו השביל הראשי מתעקל ימינה - מזרחה לאחר 2 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים. נ.צ 9 - צומת שבילים.

פונים שמאלה על השביל המסומן בסימון שבילים שחור (הסימון נראה רק בהמשך השביל). לאחר 900 מטרים צומת עם שביל המסומן בכחול היורד לנחל יששכר נ.צ. 10 - צומת שבילים שחור-כחול

פונים ימינה לנחל יששכר וורדים על השביל השחור. לאחר כק''מ צומת (לא תמיד מופיע בברור) בו יש להמשיך שמאלה ולמטה. לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) מגיע השביל לסכר קטן היוצר אגם עונתי סביב עין יובלה. לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) מגיעים למבנה בטון קטן (משאבות מים) ומיד לאחריו חוצה השביל את הנחל ומטפס לגדה הדרומית. לאחר 3 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה-מזרחה עם השביל המסומן בכחול. לאחר 4.4 ק''מ (מצטבר) צומת ליד חרבת סהד. נ.צ. 11 - צומת חרבת סהד

פונים שמאלה-צפונה, חוצים מעבר בקר ויורדים על השביל המסומן בכחול. לאחר 200 מטרים צומת קטן בו ממשיכים ימינה עם השביל המרכזי. לאחר 850 מטרים (מצטבר) חוצה השביל את הנחל שבדרך כלל זורם. ולאחר 900 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת עם שביל המסומן באדום. נ.צ. 12 - צומת שבילים כחול-אדום

פונים ימינה וממשיכים עם השביל המסומן בכחול. הדרך עולה, יורדת - חוצה ואדי ושוב עולה. לאחר 450 מטרים (שימו לב!!!) - צומת קטן בו יש לפנות ימינה (שער הבקר בדרך כלל סגור יש לפתוח ולהקפיד לסגור היטב). לאחר 650 מטרים (מצטבר) יורד השביל לנחל - פונים שמאלה וממשיכים עם הנחל.

אפשר לחשוב כי אנו ברמת הגולן

אם שמתם לב לצידי הדרכים, עוד בטרם ירדתם לתוך הנחל, היו שפע של סלעי געשיים (בזלת וטוף) ובנחל יששכר סלעי הבזלת מזדקרים ונותנים תחושה של רמת הגולן. הגליל התחתון המזרחי, והשלוחות והנחלים בטיול זה, מכוסים בסלעי בזלת (כן, כמו ברמת הגולן) והם זכר לפעילות הגעשית מקרני חיטים מצפון (ליד טבריה) ומגבעת המורה ממערב. ממול אפשר לראות את רכס הגלעד אשר בממלכה ההאשמית של ירדן.

קישור לתמונות ממסע בירדן שטיפס מזרחה דרך הגלעד:

לאחר 2.5 ק''מ של נסיעה לצד נחל יששכר מגיעים לצומת שבילים כחול-שחור. נ.צ. 13 - צומת שבילים כחול-שחור

פונים ימינה ומטפסים עם השביל המסומן שחור לכיוון קו המתח הגבוה. לאחר 1.1 ק''מ של טיפוס - צומת, כמעט בשיא הגובה (עיי חמדיה), השביל המסומן שחור פונה שמאלה. נ.צ. 14 - צומת

לאחר 100 מטרים מגיעים לצומת המורכב מ-3 שבילים כמו מזלג - יש להמשיך על השביל המרכזי (ישר באמצע) המסומן בשחור ונוסע על הקצה המזרחי של שלוחת צבאים. לאחר 2.4 ק''מ (מצטבר) חוצה השביל השחור את נחל חמדיה. לאחר 3.6 ק''מ (מצטבר) עוזב השביל השחור את השדות והופך לדרך ישנה וסלולה שמשמאל מחפורות - זכר לקו הגנה ישן. לאחר 5.2 מגיעים לכביש הראשי שמימין לנו קיר בטון ועליו הכתוב ''אזור תעשייה בית שאן'' נ.צ. 15 - כביש

עד כאן כ-28 ק''מ של מסלול בשטח

לצומת בית שאן 700 מטרים על הכביש, בכיוון העלייה, ומגיעים לצומת T ימינה לעפולה ושמאלה לבית שאן. נ.צ 16 - צומת בית שאן

שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש:

מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה (או למסלול מבית שאן לגלבוע).

לטיפ בטיחות הקליקו כאן

קובץ נקודות ציון להורדה למחשב שלכם

הקובץ בפורמט של תוכנת NAVIGUIDE (ראו קישור לתוכנה באתר) ומתאים לשימוש במחשב PC ומשם גם למחשבי כף - לבעליהתוכנה על המכשיר. יש ללחוץ על התמונה שמשמאל ואז על SAVE:

לפרטים על תוכנת NAVIGUIDE גרסת PC הקליקו כאן
לפרטים על תוכנת NAVIGUIDE גרסת כף יד הקליקו כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון להורדה למחשב שלכם

צפוניות מזרחיות מספר

1 186229 1217812 2 187669 1220425 3 187834 1220445 4 188915 1219309 5 189641 1219991 6 191246 1219268 7 192366 1218253 8 192642 1218157 9 193203 1219821 10 192927 1220623 11 196152 1219028 12 196756 1218809 13 197954 1217468 14 198490 1216714 15 197635 1213123 16 196820 1213098

למכשירי GPS בקניון שטח הקליקו כאן

צפוניות  מזרחיות  מספר

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.