שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול קליל מתל חדיד עד למאגר איילון

טיול שבילים כבושים ומהירים בלב יער בן שמן – 20 ק"מ בין תל חדיד דרומה עד מאגר איילון. המסלול מתאים לכמה שעות בכול יום במהלך השבוע ויכול להיות מסלול לילה מהנה עם תצפיות לאורות של מישור החוף. כשהשטח יבש ולא לאחר הגשם אפשר לנסוע את המסלול גם עם ג'יפונים בעלי הנעה בודדת.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

תל חדיד, אתר ההנצחה של חיל התחזוקה, כביש 444, כביש 6, אתר ההנצחה של יהודי לוב, כביש 443, יער בן שמן, מצפה מודיעים, תל גמזו, נחל דניאל, יער מודיעין, נחל ענבה, כביש 431, מודיעין, שעלבים, נחל איילון, משמר איילון, נחל נחשון, לטרון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורכו של מסלול הטיול

המסלול עובר על שבילים כבושים היטב ומהירים לנסיעה, ובעבירות קלה כשיבש ובעבירות בינונית לאחר הגשם. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות ג'יפונים ללא הילוך כוח ובימים היבשים (רב ימות השנה) גם לג'יפונים בעלי הנעה בודדת (רוב הג'יפונים הנמכרים כיום בארץ).

טיפ נהיגה: ג'יפונים נהיגה עם אתגר

המסלול עובר על שבילים ברורים, רובם גם מסומנים בין חורשות קק’‘ל לשדות חקלאים (ואין במסלול שמורות טבע מוכרזות) כך שבכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

טיפ שמירת טבע: ביקור בטבע שאינו פוגע

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול זמן. מומלץ לנסוע באמצע השבוע ולא בשבת כשהאזור עמוס מטיילים ורוכבי אופניים.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 20 ק’‘מ (רובם בשבילים - בשטח) והוא יארך כ-3 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו חובה במסלול זה.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר ובמקרה של סטייה לנסוע לעבר נקודת ה-GPS הבאה.

בסוף סיפור הדרך פירוט של 15 נקודות הציון יחד עם קובץ הניתן להורדה למכשירי ה-GPS.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים וציוד למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 10 ומס' 9 (גוש דן וחוף פלשת ומבואות ירושלים),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.

תחילת מסלול הטיול:

בכניסה לאתר הנצחה של חיל התחזוקה שליד תל חדיד, על כביש 444 בין צומת מודיעים מדרום לצומת נבלט מצפון.

נ.צ. 1 – תל חדיד

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים מזרחה על הכביש הצר המסומן בסימון שבילים כחול.

0.6 ק’‘מ בסוף כביש האספלט ממשיכים מזרחה על השביל הכבוש לבן ומסומן בסימון כחול. קטע זה עובר מעל ‘‘מנהרות חדיד’‘ של כביש 6 החוצות מתחת לשטח - הסתכלו שמאלה בהמשך השביל וראו את היציאה הצפונית של המנהרות.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בו ממשיכים ימינה על השביל המסומן בכחול עם השלט למצפה מודיעין. שביל ישראל, המסומן בשלושה פסים – כחול/לבן/כתום, ממשיך צפונה לכיוון כביש 6 ומושב חדיד שמעבר לכביש.

1.2 ק’‘מ השביל הופך סלול באספלט ויש להמשיך עליו עם הסימון הכחול.

1.3 ק’‘מ צומת אספלט למרגלות תל חדיד כשמשמאל לצומת ומוגן ברשתות בור איסוף מים גדול.

נ.צ. 2 – צומת תל חדיד

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה על כביש האספלט ומטפסים על הכביש המעגלי.

0.5 ק’‘מ עוצרים למרגלות תל חדיד – מומלץ להחנות ולטפס את הדרך הקצרה לראש התל לתצפית לעבר גוש דן ואם יש לכם זמן אז לרדת למרגלות התל ולטייל סביב בין שרידי התל, הבורות, הגתות והצמחייה. בתל חדיד נמצאו שרידים ליישוב יהודי עתיק מתקופת הברזל מכיבוש הארץ ע’‘י יהושע בן נון ועד ממלכת יהודה (המאה ה-7 לפני הספירה) ובהמשך שרידים לקיומו של יישוב גדול אשר חלש על הדרך העולה לירושלים.

0.8 ק’‘מ צומת אספלט בו פונים ימינה חזרה לצומת תל חדיד.

0.9 ק’‘מ צומת תל חדיד (כבר היינו כאן).

נ.צ. 2 – צומת תל חדיד

ממשיכים ישר ודרומה על השביל המסומן בכחול ומיד חוצים צומת של השביל הכחול עם שביל ישראל בו ממשיכים ישר ודרומה עם הסימון הכחול.

0.4 ק’‘מ צומת עם כיכר ובמרכזו עץ זית בו ממשיכים ימינה על כביש האספלט.

0.7 ק’‘מ מימין לשביל אתר ההנצחה של יהודי לוב, עם אנדרטה מרשימה של שישה עמודי אבן גיר בצורת מגן דויד ועמדת מסבירן (מערכת קולית) המספרת את סיפורה של קהילת יהודי לוב הציונית ובו גם ספסלי קק״ל היכולים לשמש לפיקניק.

1 ק’‘מ על השביל המסומן בכחול צומת שבילים עם גן שעשועים מימין הדרך.

נ.צ. 3 - צומת גן השעשועים

פונים שמאלה עם כביש האספלט והסימון הכחול.

0.4 ק’‘מ צומת בו פונים ימינה לכיוון הרמזור שלפני הגשר (משמאל החניון החדש של ‘‘חנה וסע’‘ לתל אביב).

0.5 ק’‘מ חוצים בגשר שתחת כביש 443.

0.6 ק’‘מ מיד לאחר הגשר צומת עם שביל מימין (הכביש מתעקל שמאלה לכיוון מצפה מודיעים).

נ.צ. 4 - צומת

פונים ימינה לשביל (אין סימון שבילים).

0.1 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ודרומה ומתרחקים מכביש 443.

0.3 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה לשביל המרכזי הכבוש לבן.

0.6 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה ומיד ימינה ועוברים לשביל הממשיך דרומה, מהצד השני של השדות כשמשמאל לשביל בתוך החורש מרבדי הרקפות מהגדולים שיש (בחורף כמובן).

0.9 ק’‘מ צומת T עם שביל כבוש היטב.

נ.צ. 5 – צומת T

פונים שמאלה על השביל הכבוש.

0.4 ק’‘מ השביל הופך לסלול באספלט.

0.7 ק’‘מ צומת סלול באספלט בלב יער בן שמן בו פונים ימינה עם השביל הכבוש לבן והמסומן בירוק.

1.1 ק’‘מ צומת קידוח גמזו של מקורות בו עוקפים את המתקן מימין ומטפסים על השביל הימני ביותר לראש הגבעה.

1.5 ק’‘מ בראש הגבעה ממשיכים ישר ודרומה ומעט שמאלה לכיוון עמוד החשמל הבולט מעל מתקן מגודר של מקורות הנקרא ״בוסטר גמזו״.

1.7 ק’‘מ עוקפים את המבנה המגודר של ‘‘בוסטר גמזו’‘ הנמצא משמאל לדרך וממשיכים ישר ודרומה במקביל לקו המתח.

1.8 ק’‘מ צומת שבילים ובמרכזו עץ זית כשמימין עובר כביש הכניסה למושב גמזו.

נ.צ. 6 – צומת עץ הזית

פונים שמאלה ומזרחה על השביל הכבוש לבן.

0.4 ק’‘מ צומת מרובה שבילים בו פונים ימינה לשביל המטפס לתל גמזו. (קטע זה יכול ויהיה קשה לרכב בעל הנעה קדמית בלבד – מומלץ להחנות לצד הדרך ולטפס לראש התל ברגל).

0.7 ק’‘מ ראש תל גמזו ממנו רואים מערבה את אזור רמלה לוד. ראשיתה של העיר גמזו כעיר עברית בתקופת התנ’‘ך, יושבה ע’‘י ערבים עד מבצע דני במלחמת העצמאות וכיום למרגלות התל מושב דתי של אגודת ישראל. בנקודת התצפית סככה על שמו של יהונתן איינהורן אשר נפל במלחמת לבנון השנייה והוא בן 22.

נ.צ. 7 – תל גמזו

יורדים חזרה למרגלות התל ופונים ימינה עם השביל עליו באנו.

0.4 ק’‘מ צומת T משבילים בלב השדות.

נ.צ. 8 – צומת T

בצומת פונים ימינה ולמטה בין השדות כשמימין קצה הבתים של מושב גמזו.

0.6 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום, בנקודה הנמוכה ביותר בו זורם יובל של נחל דניאל, ובו ממשיכים ישר ודרומה.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום ובירוק וחוצים את הערוץ על השביל האדום.

0.9 ק’‘מ מתחיל קטע אספלט בעלייה ובו ממשיכים על השביל המרכזי המסומן בירוק וכשביל ישראל.

1.6 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון הירוק.

1.7 ק’‘מ צומת שבילים בו הירוק פונה ימינה ושביל ישראל ממשיך ישר.

נ.צ. 9 – צומת שבילים

פונים ימינה ודרומה על השביל המטפס מעלה עם הסימון הירוק וחוצים את קו הרכס.

0.2 ק’‘מ צומת T שלפני השדה בו פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק.

0.5 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק והשלט ל״דרך יער מודיעין״.

0.9 ק’‘מ צומת אספלט בו פונים שמאלה ודרומה עם הסימון הירוק.

1 ק’‘מ צומת עם השביל מסומן באדום המתחבר מצד ימין בו ממשיכים ישר על הסימון הירוק.

1.3 ק’‘מ צומת שבילים בין השדה לחורש בו פונים חזק ימינה עם הסימון הירוק.

1.9 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על הירוק.

2 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה עם הסימון הירוק בקטע דרך המורכבת מאספלט ישן ומשובש יחד עם שביל כורכר.

2.5 ק’‘מ צומת T רחב.

נ.צ. 10 – צומת T

פונים שמאלה ומטפסים בעליה מתונה.

0.6 ק’‘מ צומת T מעל נחל ענבה בו פונים ימינה לכיוון הגשרים של כביש 431 והרכבת למודיעין.

0.9 ק’‘מ חוצים מתחת לגשרים של כביש 431 והרכבת למודיעין.

1 ק’‘מ צומת שבילים כשמאחור הגשרים הגדולים ולפנים רחוק הגשר של כביש 1.

נ.צ. 11 – צומת שבילים

פונים שמאלה חזרה לכיוון הגשרים וממש לפני הגשרים פונים ימינה ודרום-מערב על שביל הכורכר הלבן, במקביל לגשרים על השבילים המסומנים בירוק וכשביל ישראל ולכיוון החורש.

1 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר על השבילים המסומנים.

1.2 ק’‘מ חוצים שער בקר - אם סגור יש לפתוח ולהקפיד לסגור לאחר החצייה.

1.7 ק’‘מ השביל מטפס ועובר בקטע סלעי - עדיין בעבירות קלה אך יכול ודורש מכוון קרקעי לכלי רכב נמוכים.

2 ק’‘מ מיד לאחר שער הבקר (שוב יש להפקיד ולסגור) צומת T מול סניף שברולט של אזור התעשייה של מודיעין.

נ.צ. 12 – צומת T

פונים ימינה עם הסימון של שביל ישראל.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק (שמאלה מאפשר לצאת לכביש בתוך אזור התעשייה של מודיעין). וממשיכים במקביל לגדר הבקר שמצד ימין.

0.4 ק’‘מ צומת בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק ושביל ישראל.

1 ק’‘מ צומת T מעל כביש 1 ומסילת הרכבת החדשה לירושלים בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק לכיוון הכביש המחבר את שעלבים עם משמר איילון.

1.3 ק’‘מ כביש נחל שעלבים.

נ.צ. 13 - כביש

פונים ימינה על הכביש וחוצים תחת הגשרים.

0.4 ק’‘מ כניסה לשביל שמאלה מהכביש, ממש לפני הגשרון של נחל איילון.

נ.צ. 14 – ירידה מהכביש

פונים שמאלה לשביל הלא מסומן.

0.3 ק’‘מ צומת בו פונים ימינה (שימו לב למעקף של שלולית הבוץ – היה וקיימת על השביל).

0.5 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה לשביל הכבוש והמסומן בירוק.

0.6 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה עם הסימון הירוק.

0.8 ק’‘מ צומת לפני מתחם הספסלים בו פונים ימינה עם הסימון הירוק.

1 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה לדרך לח’‘י.

1.3 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה למטה ומיד ימינה לדרך הנוסעת במקביל והיורדת לכיוון מאגר איילון, היבש בור ימות השנה ובור השנים אך עדיין בוצי ומסוכן לכניסה! מאגר איילון אוסף לתוכו את נחל איילון – המנקז את הרי ירושלים מצפון העיר ועד לרמאללה וזורם עד לחיבור עם שפך הירקון שבצפון תל אביב ואת נחל נחשון – המנקז לתוכו את מרכז הרי ירושלים מאזור שער הגיא.

2.1 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.

2.5 ק’‘מ כביש 424 בקטע שבין משמר איילון לצומת חטיבה 7 (צומת לטרון).

נ.צ. 15 – כביש 424

עד כאן 20 ק’‘מ של מסלול הטיול

ימינה לכיוון משמר איילון, רמלה וחזרה לגוש דן.

שמאלה לצומת שבע, לטרון, כביש 3 ולירושלים.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

עד כאן 20 ק’‘מ של מסלול הטיול

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת קובץ TWL למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

קישורים להדרכות הנהיגה ולטיולים של אתר השטח בארץ ובעולם:

מסלולי טיול מפורטים בארץ: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות