שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד

מסלול אתגרי במרכז הארץ: מהדיונות של ניצנים עד הדיונה הגדולה של אשדוד עם פינות חמד לאורך הדרך והמון חול.
מסלול באורך של כ-14 ק''מ, בעבירות בינונית עם אין ספור אפשרויות לטיפוסים אתגרים וקשים במעלה הדיונות.

טייל וכתב: עופר אוגש, צילום תמונות ווידיאו: אילן אשל.

מסלול אתגרי בדיונות של ניצנים עד הדיונה הגדולה של אשדוד עם פינות חמד לאורך הדרך. המסלול באורכו המינימאלי הוא 14 ק''מ, בעבירות בינונית עם אפשרויות לטיפוסים אתגרים וקשים במעלה הדיונות (דבר שיאריך את המסלול). המסלול קל ונוח יותר לנסיעה בחורף כשהדיונות רטובות. בקיץ יכול המסלול להפוך קשה וחם. הטיול מתאים לרכב בעל הנעה כפולה ואפשרי גם לרכבי שטח רכים (ללא הילוך LOW) בתנאי שמתלווה אליהם רכב 4X4 עם הילוך LOW.

סרטון קצר על נהיגה בחול ומסלול הטיול

שיטת הניווט:

בשיטת הניווט של סיפור הדרך יש לנסוע ישר על השביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות ולכיוון הנסיעה הרשום, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים- אם קיים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון (נקודת GPS). שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים – לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. בשל ריבוי השבילים בדיונות כדאי להיעזר במכשיר GPS על-מנת לשמור על הציר המתוכנן. עם זאת גם אם מאבדים את הציר, אין בעיה למצוא את הדרך החוצה שכן תא השטח קטן וסגור מכול עבריו, שמצפון העיר אשדוד. במקרה של ''התברברות'' יש לנסוע צפונה לכיוון אשדוד ושם לחבור לכביש. המסלול אינו עובר בשטחי אש ולכן אפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

קישור לכתבות הניווט באתר
קישור לפורום הניווט באתר

שיטת הניווט:

הכנות:

אפשר להיות ספונטאניים אך חובה לצרף בן זוג (רכב נוסף) אחד לפחות על מנת להיעזר בו במקרה של שקיעה בחול ולאחר הכנת אמצעים בסיסיים: מפה בקנה מידה של 1/50,000, רצוי מפת סימון שבילים מספר 10 (גוש דן וחוף פלשת), מצפן, GPS - מומלץ לביטחון העצמי של הנווט - אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו, טלפון סלולארי - טעון ו/או סוללה נוספת. ציוד חילוץ בסיסי חובה: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים. מומלץ כי הציוד יהיה תקני ובדוק בטרם היציאה לשטח (כדאי מאוד לבדוק לפני שהרכב שקוע בחול היכן עוגנים את השאקלים). למרות שהמסלול קצר יש לתדלק בטרם היציאה. בנסיעה בזוג בחולות חשוב להקפיד ולשמור מרחק בין הרכבים הנוסעים בחול וזאת משתי סיבות: 1. לאפשר לרכב הנוסע לפניכם לתמרן ולבלום ללא חשש כי יתנגש ברכב שלצידו או מאחוריו. 2. היה והרכב שלפניכם נתקע/נעצר/שקע בחול, אתם לא תמצאו עצמכם במצב דומה.

לכל הטיפים בשטח הקליקו כאן

תחנות דלק לפני תחילת המסלול:

לבאים מדרום - כק''מ צפונית לצומת כפר סילבר. לבאים מצפון - בצומת עד הלום, כ-1.5 ק''מ דרומית לכניסה הדרומית לאשדוד.

תחילת המסלול:

בצומת נצנים על כביש מספר 4 כ-7 ק''מ דרומית לצומת אשדוד דרום (גשר הד הלום) או כ-6 ק''מ צפונית לצומת כפר סילבר. פונים מערבה (לבאים מצפון ימינה, לבאים מדרום שמאלה) עם השילוט ל''ניצן'' וחוצים בזהירות את פסי הרכבת. נקודת ציון 1 - צומת ניצנים

נוסעים מערבה על הכביש 1.4 ק''מ, כשמימין לנו הקארווילות של ניצן, עד צומת T (ימינה לניצן שמאלה לפארק ניצנים). נקודת ציון 2 - צומת T

חולות בכותרות:

בראשית הוקם במקום קיבוץ ניצנים אך במלחמת העצמאות עת הגיעו המצרים עד צומת ''עד הלום'' (הכניסה הדרומית לאשדוד) ננטש המקום לאחר קרב בו נהרגו ונפלו בשבי רבים מחברי הקיבוץ (הקיבוץ עצמו הוקם מחדש, מצידו המזרחי של הכביש, לאחר שחבריו חזרו מהשבי המצרי). לאחר מכן הוקם במקום כפר הנוער ניצנים כושהוא נסגר הוקם במקום הישוב ניצן. לאחרונה הוקם ליד ישוב הקארוילות של תושבי גוש קטיף.

פונים שמאלה בצומת לכיוון פארק ניצנים ובט''ר ניצנים. לאחר כ-2 ק''מ של נסיעה על הכביש עוברים משמאל את בט''ר (בסיס טירונים) ניצנים וממשיכים הלאה לכיוון פארק/חוף ניצנים. שימו לב שהחולות שלשמאלכם, מדרום, הם שמורת טבע ושטח אש פעיל שכמעט ואינו מתויר, לכן גם אין בו הרבה שבילים והקרקע מכוסה בצמחיה עשירה (יחסית לצד הצפוני של הכביש). לאחר 3.6 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכניסה לחוף ניצנים - שער שלאחריו מבנים וסככות. נקודת ציון 3 - כניסה לחוף ניצנים

לפני הכניסה בשער פונים ימינה בכיוון צפון לשביל המסומן בסימון שבילים שחור המוביל עד לפאתי אשדוד. השביל המסומן בשחור רחב בראשיתו ואחר מצטמצם לשביל ''דו מסלולי'' כבוש שלאורכו קו מתח ותחנות שאיבה של מקורות. לאחר 500 מטרים עוברים משמאל עמוד חשמל ומבנה מגודר של מקורות ומתקן נוסף של מקורות לאחר 900 מטרים (מצטבר). לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת קטן עם שלט הכוונה של קק''ל מימין לנו. נקודת ציון 4 - צומת פניה ימינה

פונים ימינה-מזרחה לתוך החולות ונוסעים מזרחה כ- 300 מטרים עד משטח רחב של חול - תחילת הדיונות. כאן מומלץ להוריד אוויר בצמיגים על מנת לאפשר נסיעה רציפה ללא שקיעות (ואם לא כאן אז בשקיעה הראשונה) לאחר 1.5 ק''מ (מצטבר) של נסיעה מזרחה מגיעים לבוסתן של עצי שקמה על גבול הפרדסים של ניצן - מקום מצוין להפסקת קפה/בוקר וכו'. נקודת ציון 5 - עצי שקמה

לטיפ שטח - נסיעה בחולות הקליקו כאן

נוסעים על שביל טוב, מסומן בסימון שבילים שחור, כ-1 ק''מ בכיוון צפון מזרח עד שמגיעים לעמוד של קו מתח גבוה ולקצה הפרדסים של ניצן מצד ימין. נקודת ציון 6 - עמוד קו מתח גבוה

מכאן חוצים את קו המתח, עוזבים את השביל הכבוש ונכנסים לחולות עמוקים יותר כשהיעד הוא עץ הדקל ולידו עץ אשל במרחק של 350 מטרים בכיוון צפון-צפון מזרח (אזימוט 30 מעלות). נקודת ציון 7 - עץ דקל

פונים שמאלה בכיוון צפון כשממול רואים את גגות הבניינים הגבוהים של אשדוד. אפשר להשתעשע בחולות, לטפס על הדיונות או לבחור אחד מהשבילים המובילים צפונה. חשוב לנסוע רק על שבילים קיימים על מנת לא להרוס בתי גידול של בעלי חיים ולא לדרוס את הצמחייה הגדלה בין השבילים. לאחר 1.1 ק''מ של נסיעה צפונה עם עיקולים בכיוון מערב, מגיעים לערוץ נחל שבו עצי איקליפטוס ענקים, עצי דקל וצמחיה עשירה של קנה. נקודת ציון 8 - עצי אקליפטוס

הדיונות של אזור החוף הגיעו אלינו מאפריקה

החול הוא תוצר הבליה של הסלע בתוספת קלציט (גיר) שמקורו בשרידי בעלי החיים, לאחר שהוסע בזרימת הנילוס, נשפך לים התיכון ועם הזרמים עלה חזרה לחוף בארץ ישראל. התקדמות החול על האדמה תלויה במשקל הגרגר ובעוצמת הרוח: גרגרים קלים (אבק) עפים ברוח, גרגרים בינוניים ''קופצים'' בדילוגים והגרגרים הכבדים מתגלגלים על הקרקע.

בקצה הצפוני של הבוסתן, מיד לאחר עצי האיקליפטוסים, פונים שמאלה מערבה (אזימוט 280 מעלות) לכיוון אשדוד. אפשר לטפס על הדיונות שמולכם או להקיפה משמאל לצד ערוץ הנחל. נוסעים כ-1.5 ק''מ מערבה עד שמתקרבים לקצה הדרום-מזרחי של אשדוד ונעצרים בראש הדיונה. נקודת ציון 9 - בראש הדיונה

ממשיכים בירידה ובטיפוס על דיונות 1.2 ק''מ בכיוון צפון מזרח (אזימות 45 מעלות) לצד הבתים הקיצוניים של אשדוד. נקודת ציון 10

אשדוד

עיר נמל שהוקמה בשנת 1956 ולה עבר עשיר עוד מהתקופה הכלקוליתית (כ-3,500 שנים לפני הספירה) ואחר מתקופת הברזל (תקופת התנ''ך) שבה הייתה אשדוד עיר בירה פלישתית . בתקופה הערבית שונה שם היישוב במקום לאיסדוד ועד 1948 היה במקום כפר ערבי. תושבי הכפר עזבו את המקום יחד עם הצבא המצרי הנסוג בעקבות מבצע יואב.

פונים מזרחה כשמולנו אזור התעשייה של צומת עד הלום (רואים בעיקר ממגורות ענקיות) כשהשבילים מתעקלים לכיוון צפון-מזרח (אזימוט 45 מעלות לערך). לאחר כ- 900 מטרים מתעקלים צפונה ולאחר 1.5 ק''מ (מצטבר) מטפסים לראש הדיונה הגדולה של אשדוד. שימו לב! הגעתם למגרש משחקים ענק לאנשי 4X4, אז בזהירות (והמלצה קטנה: אם יש רכבים נוספים בסביבה, זהו אינו המקום להדגים את היכולות שלכם). נקודת ציון 11 - הדיונה הגדולה

נוסעים 700 מטרים צפונה בירידה מהדיונה עד שעולים על שביל כורכר, עוצרים ליד שלט גדול של קק''ל ובו הסבר על פארק החולות. נקודת ציון 12 - שלט קק''ל של פארק החולות

אפשר לנסוע צפונה חזרה לתוך השטח החולי כ- 500 מטרים עד לתחנת דלק דור - כאן עולים על הכביש ומנפחים בחזרה את האוויר בצמיגים. נקודת ציון 13 - תחנת דלק דור

אפשר לצאת על שביל הכורכר הכבוש עד הצומת המרומזר, אותו ניתן לחצות ולמלא אוויר בתחנת הדלק סונול מצידו השני של הצומת. נקודת ציון 14 - צומת מרומזר

סוף מסלול

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל ישנה וקובץ TWL להורדה למחשב בדף 2 >>>

צפוניות מזרחיות מספר

115614 1126153 1 114956 1126927 2 113066 1127580 3 113735 1128565 4 115140 1128290 5 115937 1128670 6 116156 1128946 7 116303 1129590 8 115362 1130129 9 116420 1130588 10 117367 1131296 11 117789 1131717 12 117827 1132055 13 118183 1131878 14

לטעינה ידנית של מכשירי GPS - שימו לב!

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE, לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

לטעינת קובץ NAVIGUIDE אליכם למחשב הקליקו על התמונה

באפשרותכם לטעון את מסלול הטיול ישירות אליכם למכשיר ה-GPS באמצעות שימוש בתוכנת NAVIGUIDE. התמונה משמאל הינה קישור לקובץ נקודות הציון בפורמט של תוכנת NAVIGUIDE. כל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על התמונה, לטעון את הקובץ אליכם לתוכנה במחשב ומשם לתוך מכשיר ה- GPS.