שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מתל עזקה לתל גודד

איפה אפשר למצוא טיול עם רכב 4X4, פריחה משגעת (באביב), זחילה במערות מסתור יחד עם תצפית מהמקום בו דויד נתן בראש לגולית, מרד בר כוכבא, סדר פסח ועשרת הרוגי המלכות? הפתרון רק 60 ק''מ מצומת מסובים...

מסלול בעבירות קלה המתאים לכל רכב 4X4 המשלב טיול בטבע, תצפיות מדהימות, זחילה במערות והיסטוריה תנ''כית. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך מפורט ונוח לניווט וכולל רשימה של נקודות ציון לשימוש עם GPS.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 9 (מבואות ירושלים). המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה כל השבוע. אורך המסלול כ- 25 ק''מ. מתאים ליום טיול רגוע, כולל עצירות לתצפיות, טיולים ברגל, זחילה במערות וכמובן קפה ואוכל.

שיטת הניווט:

מבוססת על נסיעה בשבילים ברורים בשטח. חלק מהשבילים מסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על עצים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך ''השביל הירוק'' - הכוונה היא לשביל המסומן בסימון שבילים ירוק (שני פסים לבנים וביניהם פס ירוק).

בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה כל עוד לא נכתב אחרת, למדוד מרחק בין הקטעים ולעקוב אחר סימון השבילים. בצמתים שבהם יש לפנות, לרדת מהשביל או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון המתאימה לשימוש עם GPS שימו לב שיכולים להיות הפרשים קטנים במדידת המרחקים לכן אפסו את מד האוץ במקום שרשום (מודד המרחק שבשעון הספידומטר), השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח.

והמלצה קטנה לנהגים

כשאתם נוהגים בכביש או בשטח, התרכזו בנהיגה! סעו בזהירות תוך כדי הפעלת שיקול דעת. כשאתם רוצים לצלם, להסביר, או לראות את הנוף, עצרו ועשו זאת בנחת...

תחילת המסלול בצומת הכניסה לפארק בריטניה

אפשר להגיע דרך צומת ראם (מסמיה). בצומת המרומזר הראשון (שערי אברהם) יש לפנות מזרחה לכביש 383, לעבור את הישוב ''שדות מיכה'', לנסוע 2 ק''מ מזרחה ואז לפנות ימינה (דרומה) לכביש הכניסה לפארק. אפשרות נוספת היא להגיע דרך בית שמש מצפון או דרך בית גוברין מדרום בנסיעה על כביש 38 עד צומת תל עזקה (זכרייה), לפנות מערבה לכביש 383, לנסוע 1 ק''מ ולפנות שמאלה (דרומה) לפארק. נ.צ. 1 - צומת הכניסה הצפונית לפארק בריטניה

מאפסים מד אוץ

נוסעים כ-50 מטרים על כביש האספלט ולפני המבואה (השער), פונים שמאלה לכביש צדדי שהופך לשביל בין גני שעשועים ושולחנות פיקניק (אפשר להתחיל בארוחת בוקר). לאחר 500 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת שבו ממשיכים ישר לשביל שהפך צר בגלל עצים וצמחייה - מומלץ לקפל מראות ולהתקדם לאט. לאחר 1.2 ק''מ (מצטבר) עולים על כביש האספלט הפנימי. נ.צ. 2 - כביש אספלט

פונים שמאלה ומטפסים עם כביש האספלט 500 מטרים עד לחניון למרגלות תל עזקה. מחנים את הרכב ומטפסים ברגל ב''שביל הפסוקים'' מספר שמואל לתצפית מדהימה בראש התל. נ.צ. 3 - חניון תל עזקה

תל עזקה – המעז מנצח

לו רק ידע התל לדבר - או לפחות להקרין לנו את ההיסטוריה על מסך DVD - היינו רואים את יהושע רודף אחרי האמוראים למרגלות התל (וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה) ואת דויד נותן בראש לגולית (וַיַּאַסְפוּ פְלִשְׁתִּים אֶת מַחֲנֵיהֶם לַמִּלְחָמָה, וַיֵּאָסְפוּ שֹׂכֹה אֲשֶׁר לִיהוּדָה, וַיַּחֲנוּ בֵּין שׂוֹכֹה וּבֵין עֲזֵקָה בְּאֶפֶס דַּמִּים) ואת העיר עזקה נופלת לידי הבבלים רגע לפני שהכריעו את ירושלים ושרפו את בית המקדש הראשון (וְחֵיל מֶלֶךְ בָבֶל נִלְחָמִים עַל ירוּשָׁלִַם וְעַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַנּוֹתָרוֹת: אֶל לָכִישׁ וְאֶל עֲזֵקָה כִּי הֵנָּה נִשְׁאֲרוּ בְּעָרֵי יְהוּדָה עָרֵי מִבְצָר.), ואת בר כוכבא זוחל במערות ומכין את אנשיו למרד שהביא לחיסול הישוב היהודי הקדום בארץ ישראל ואת הערבים מגרשים את הצלבנים סביב שנת 700 לספירה ועוד קרבות ואירועים שעיצבו את ההיסטוריה של המקום המקסים בשפלת יהודה שממנו ניתן לראות מערבה עד הים ומזרחה את עמק האלה והרי חברון שמעל. אנחנו נסתפק בטיפוס לאורכו של ''שביל הפסוקים'' של שמואל הנביא המספר כיצד העז דויד, שכנע את שאול המלך לשלוח אותו לקרב למרות היותו חסר ניסיון ורק באמצעות הקלע (הרוגטקה), ניצח את גולית איש המלחמה.

מי שרוצה לצאת לסיבוב ברכב סביב התל - שיאפס מד אוץ

יש לרדת מערבה על השביל המסומן בירוק ומשולט ''דרך נוף''. בצומת, לאחר 900 מטרים יש לפנות ימינה-מזרחה ולאחר 1.1 ק''מ (מצטבר) לפנות בחדות ימינה עד הצומת ב 2.4 ק''מ (מצטבר) בחזרה עם השביל הירוק. אח''כ לפנות שמאלה על השביל הירוק ולטפס חזרה לחניון של תל עזקה - סה''כ 2.7 ק''מ.

מאפסים מד אוץ

יוצאים מזרחה מהחניון על כביש האספלט המסומן בסימון שבילים ירוק. לאחר 300 מטרים חוצים את ''מצפור הניצים'' וממשיכים ישר. לאחר 900 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת גדול. נ.צ. 4 - צומת גדול

ממשיכים ישר על דרך הפארק הראשית (מסומן בסימון שבילים ירוק). לאחר 100 מטרים חוצים מעבר בקר (מתקן של פסי ברזל באדמה שהפרות אינן יכולות לחצות אותו) ולאחר 700 מטרים מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת כשמשמאל מצויה כיכר אבנים סביב עץ גדול. פונים ימינה וממשיכים בנסיעה כלפי מטה עד צומת שבילים גדול ב-800 מטרים (מצטבר). נ.צ. 5 - צומת שבילים גדול

פונים ימינה לשביל הירוק שהופך לכביש אספלט ובהמשך חוזר שוב לכורכר. (כך זה בשטחי קק''ל - הטיפול המסור ביערות כולל סלילה מרובה של השבילים) לאחר 750 מטרים מתעקל השביל הראשי ימינה. לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש 353. פונים ימינה על הכביש ולאחר 50 מטרים (הפנייה הראשונה) שמאלה חזרה לשביל.

זהירות!

אתם באים מהשטח וחוזרים לשטח - ואלו שנוסעים על הכביש (ומהר) לא מעלים על דעתם כי אתם בטיול ורוצים לפנות לאיזה שביל נידח... נ.צ. 6 - הירידה לשביל הירוק

לאחר 1.2 ק''מ מגיעים לצומת שבו ממשיכים בכיוון מטה על האספלט - מסומן בירוק. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת שבו השביל הירוק מתעקל בחדות שמאלה. לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) צומת שבו ממשיכים ישר. לאחר 2 ק''מ (מצטבר) צומת ובו עיקול ימינה. לאחר 2.9 ק''מ (מצטבר) צומת גדול שבו פונים ימינה עם השילוט למצפה משואה. נ.צ. 7 - צומת השולחנות

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל הראשי ולאחר ק''מ פונים שמאלה ומיד ימינה על קטע אספלט המטפס מעלה. לאחר 1.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T . אפשר לרדת 50 מטרים ברגל ולראות את מערת הפעמון (מגודרת). נ.צ. 8 - צומת מערת הפעמון

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור ובשביל ישראל (כחול-לבן-כתום). לאחר 200 מטרים מגיעים לכביש הפנימי שבו פונים ימינה ומטפסים על האספלט עד למצפה משואה. לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר) חונים למרגלות המצפה. חוזרים לרכב ולאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) משלימים את הקפת המצפה ופונים שמאלה (חזרה לכיוון המצפה) עד לצומת עם השביל הירוק ב 1.8 ק''מ (מצטבר). נ.צ 9 - צומת עם השביל הירוק

יורדים על השביל הירוק ולאחר 100 מטרים מגיעים לצומת בו פונים ימינה ויורדים בשביל מחורץ. לאחר 200 מטרים (מצטבר) מגיעים לשביל כבוש (עוד שירות של קק''ל לקהילה). נ.צ. 10 - השביל הכבוש

מאפסים מד אוץ

פונים שמלאה על השביל הכבוש ולאחר 200 מטרים חוצים צומת גדול שבו ממשיכים ישר ומעט ימינה על דרך הנוף לבית גוברין (שימו לב לשביל הסלעים המטפס לפניכם - מרשים!) לאחר 500 מטרים (מצטבר) האספלט מתעקל שמאלה בצומת שבו השביל ממשיך ישר. נ.צ. 11 - צומת אספלט עם שביל

פונים ימינה לשביל הכבוש ולאחר 200 מטרים ממשיכים ישר לתוך השביל הצר. לאחר 500 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת שבו פונים שמאלה-מערבה ויורדים 1 ק''מ (מצטבר) עם צומת T. נ.צ. 12 - צומת T

פונים שמאלה ומטפסים 1.3 ק''מ על לצומת גדול על רמת אבישור. נ.צ. 13 - צומת גדול

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה, חוצים מעבר בקר ונוסעים של שביל המסומן בירוק ושביל ישראל לאחר 1.6 ק''מ מגיעים לצומת שבו פונים ימינה עם השלט לבית גוברין וחרבת צורה. לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) עוצרים כשמשמאל (מדרום) ניתן לראות את חרבת צורה. נ.צ. 14 - חרבת צורה

חרבת צורה - חילוץ עצמות וקפה עם נוף

בחרבת צורה מבנים עתיקים ומרשימים בעלי חלונות קשתיים, כנראה מהתקופה הביזנטית (או פשוט בתים של חווה חקלאית לא מאוד עתיקה). על משקוף הכניסה הצפונית אפשר להבחין (וצריך דמיון) בשרידי חציבה של מנורת שבעת הקנים. מהמקום יש תצפית מקסימה למישור החוף, כאשר הארובות של אשדוד באופק. גם בקיץ נחמד לעצור מתחת לעץ האלון שמדרום לקפה או סתם מנוחה.

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל הכבוש ולאחר 1.2 ק''מ עוזב אותנו סימון השבילים (הממשיך שמאלה) ואנחנו ישר על השביל הראשי. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בו השביל הראשי מתעקל בכיוון מטה. נ.צ. 15 - צומת שבילים

פונים ימינה ויורדים למטה עם השביל עד צומת T לאחר 1.9 ק''מ נ.צ. 16 - צומת T

פונים שמאלה-דרומה ולאר 200 מטרים צומת V בו ממשיכים על המזלג השמאלי המטפס מעלה. לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לשני שערי בקר מברזל. פותחים את השער השמאלי (נא הקפידו לסגור אותו היטב) ונכנסים לשביל לאורך גדר משמאל התוחמת את תל גודד. לאחר 3 ק''מ מגיעים למעבר עמודים בגדר. חונים את הרכב ומטפסים ברגל כ-100 מטרים (שליש הגובה מפסגת התל) לכוכים הלבנים שמאחוריהם מסתתרות הכניסות למחילות ולמערות של תל גודד (הביאו פנסים כי חלק מהמחילות ארוכות כדי עשרות מטרים). נ.צ. 17 - תל גודד

תל גודד - מערות זחילה לרזים ולאמיצים

זוכרים את ה''מסובים''-התנאים מהאגדה של פסח (צומת מסובים של היום לא רחוקה מבני ברק שלפני 2,000 שנים) שהיו מספרים עד שבאו תלמידיהם להגיד להם כי הגיע זמן שחרית? אז מה, הם לא יכלו לראות בעצמם כי עלה האור? כנראה שלא! - כי מן הסתם הם ישבו במערה. ואם נמשיך - אז ככל הנראה הרומאים לא סתם הוציאום להורג ולא בכדי הם עשרת הרוגי מלכות (יחד עם רבי עקיבא) כי חוץ מלדבר על יציאת מצרים הם כנראה תכננו והתכוננו למרד בר כוכבא. מי שזוחל במערות יכול להבין את הטקטיקה של לוחמי בר כוכבא שמשכו את הרומאים הממוגנים להיכנס ולרדוף אחריהם בסבך המחילות הצרות (רק שיש לזכור כי בסופו של עניין אין די בטקטיקה ולמעשה מרד בר כוכבא הביא לסיום הישוב היהודי בארץ אז).

חוזרים לאחור בנסיעה לאורך הגדר 350 מטרים, פונים שמאלה בשביל הראשון, נוסעים כ-100 מטרים עד מעבר בקר בקרקע וכביש 38 (בית גוברין - צומת האלה). נ.צ. 18 - כביש 38

סוף המסלול - סה''כ כ-25 ק''מ

הפונים ימינה - ייסעו דרומה עד צומת בית גוברין ומשם ימינה על כביש 35 לקריית גת (שמאלה זה לחברון) הפונים שמאלה - ייסעו צפונה לצומת תל עזקה והמשך צפונה לבית שמש וכביש מספר 1 שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה.

אפשר להמשיך ולטייל באזור בית גוברין

לבקר באמפיתיאטרון שנמצא ליד צומת בית גוברין ובגן הלאומי מרשה, שם תוכלו לעבור בין מערות הקולומבריום הענקיות והמסודרות. ואם תהיתם למה צריך לגדל כל כך הרבה יונים, אז סברה רווחת היא שאדם מן הישוב שהיה עולה לבית המקדש ורוצה להעלות קרבן על המזבח, היה קונה בחנות (בקארדו שמתחת לשער המוגרבים) יונה המותרת לעולה.

נקודות הציון הן ברשת ישראל (הישנה)

מספר צפוניות מזרחיות תיאור 1. 1123611 143346 פארק בריטניה 2. 1122567 143566 כביש אספלט 3. 1122860 143921 תל עזקה 4. 1122134 143633 צומת גדול 5. 1121738 143755 צומת שבילים 6. 1121363 143144 השביל הירוק 7. 1120614 143174 צומת השולחנות 8. 1119897 143174 מערת הפעמון 9. 1119298 142738 צומת השביל הירוק 10. 1119189 142693 השביל הכבוש 11. 1118809 142441 צומת אספלט 12. 1118853 141685 צומת T 13. 1118364 142729 צומת גדול 14. 1117218 142128 חרבת צורה 15. 1116145 141879 צומת T 16. 1116148 140482 צומת שבילים 17. 1115162 141953 תל גודד 18. 1114839 141758 כביש 38

קובץ נקודות הציון להורדה לתוכנת NAVIGUIDE

יש ללחוץ על הקישור ולשמור את הקובץ אצלכם במחשב (מומלץ בספרייה יעודית לקבצי הניווט) יש לפתוח את הקובץ באמצעות תוכנת NAVIGUIDE אפשר לטעון את קובץ הנקודות למכשיר GPS ו/או לשמור את קובץ הנקודות במחשב כף היד שמסוכרנן למחשב ועליו תוכנת NAVIGUIDE