שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מעיינות ושבילים נסתרים בהרי ירושלים

מסלול בעבירות בינונית בין מספר מעיינות בהרי ירושלים. תחילתו בטיפוס מאזור בית שמש דרך השבילים המהירים של נחל שורק, המשכו בשבילים הצרים והנסתרים (שחלקם אינם מסומנים) היורדים מעין טייסים לחניון התחתון של הסטף, עין סעדים ועין קובי וסופו בבריכות הזולה של על עין עמית.

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך מפורט ונוח לניווט. מצורף קובץ NAVIGUIDE להורדה אליכם למחשב.

טייל וכתב: עופר אוגש

תחילתו בטיפוס מאזור בית שמש דרך השבילים המהירים של נחל שורק, המשכו בשבילים הצרים והנסתרים (שחלקם אינם מסומנים) היורדים מעין טייסים לחניון התחתון של הסטף, עין סעדים ועין קובי וסופו בבריכות הזולה של על עין עמית. בתקופה היבשה המסלול בעבירות קלה ולא נדרש הילוך כוח, למעט בירידה מנקודת ציון 4 לנקודת ציון 5 - אך אפשר לרדת אותה לאט ''על הבלמים'' - ראו טיפ שטח ''ירידה''. לאחר הגשם הופכים חלק מהשבילים להיות מעט בוציים ובעיקר חלקים - היזהרו ונהגו בהתאם. סעו בזהירות והפעילו שיקול דעת!

טיפ נהיגה - ירידה בשטח

מפה ומצפן הם מינימום מתבקש - מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 9 - מבואות ירושלים. מכשיר ניווט לוויני (GPS) מסייע ומגביר את הביטחון העצמי. לא לשכוח טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת. קחו אתכם כמות מים מספקת - בהתאם לעונות השנה וגם קצת מזון לא יזיק (השטח כבר יעשה אתכם רעבים). המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לכל ימות השבוע. אורך המסלול כ- 55 ק''מ. ניתן לנסיעה רצופה של 5 שעות בקצב בינוני או ליום שלם של טיול משפחתי באופן רגוע יותר עם עצירות לתצפית, רחצה במעיינות וכמובן קפה ואוכל בחורש הטבעי של הרי ירושלים.

שיטת הניווט:

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי ומבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח שחלקם מסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על עצים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך ''השביל המסומן באדום'' - הכוונה היא לשביל המסומן בסימון שבילים אדום. בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון - GPS. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. בסיפור דרך זה דקורות 22 נקודות ציון GPS והמרחקים בין איפוס לאיפוס קצרים על-מנת להגביר את הביטחון העצמי אצל המנווטים לאורך סיפור הדרך. שימו לב שבאזורים חקלאיים יכולים להתווסף או להימחק חלק מהשבילים המשניים בהתאם למשטר עיבוד השדות באזור. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח אך לא תמיד סימון השבילים מתאים למפה (לפעמים משנים את תוואי השביל בטרם עודכנה המפה). אם תשתמשו גם במכשיר GPS ו/או במחשב כף יד או נייד ועליו תוכנת מפות, תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי בניווט עצמאי בשטח גם אם אין לכם ניסיון רב. ובכול זאת יש לנווט בזהירות שכן מכשירי הניווט הם לעולם לא תחליף למפת נייר!

נהיגה בשטח:

סעו בקצב המתאים לרכב ולנוסעים! היזהרו מתנועה נגדית בשבילים /או בחציית שיא גובה - ''לא רואים - לא נוסעים!'' אל תיסעו לבד - לשטח יוצאים עם מינימום שני רכבים (ובמיוחד בחורף). שמרו מרחק מהרכב שלפניכם ואפשרו לו את מרווח התמרון הדרוש לו לצדדים ולאחור. חגרו חגורות בטיחות - החגורות מצילות חיים ומעבר לכך - מאפשרים לנהג לתפעל את ההגה במקצועיות ולנוסעים יתר נוחות. תדלקו בטרם הכניסה לשטח - כך נושא הדלק לא יטריד אתכם. הצטיידו בציוד חילוץ וגרירה תקני המתאים לרכב שלכם (שווה לבדוק זאת לפני ''רגע האמת'').

טיפ נסיעה בשטח

תחילת המסלול:

מתחילים בצומת נחם - צפונית לבית שמש במפגש של כביש 38 עם הכביש למחצבות הר טוב ולמושב נחם. לאלו המגיעים מצפון ומכביש מספר אחד - יורדים במחלף שער הגיא ונוסעים דרומה לכיוון בית שמש על כביש מספר 38, חולפים על פני צומת שמשון ופונים שמאלה עם השילוט לנחם ולמפעלי הר טוב (לפני בית שמש) לאלו המגיעים מדרום ומאזור קריית גת - נוסעים לצומת בית גוברין ומשם צפונה על כביש 38 לבית שמש, חולפים על הכניסה לעיר, חוצים את פסי הרכבת ופונים ימינה עם השילוט לנחם ולמפעלי הר טוב.

תחנות דלק:

לאלו המגיעים ממחלף שער הגיא קיימת תחנה פז כקילומטר לאחר הירידה מהמחלף על כביש 38 לאלו המגיעים מבית שמש קיימת תחנה פז ביציאה הצפונית של העיר לאחר צומת הפנייה לקיבוץ צרעה נ.צ. 1 - צומת נחם

לפרטים על כרטיס התדלוק בהנחה לחברי מועדון באתר השטח הישראלי

נוסעים מזרחה על כביש האספלט, לאחר 200 מטרים צומת - בו ממשיכים ישר (ימינה למפעלי נשר - הר טוב, שמאלה לנחם) לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) צומת - בו ממשיכים ישר לשביל המסומן באדום (מימין כניסה למחצבות) נ.צ. 2 - תחילת השביל האדום

נוסעים על השביל המסומן באדום המטפס לאורכו של נחל שורק בשביל כורכר העביר לכול רכב. לאחר 1.4 ק''מ, לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) ולאחר 3.5 ק''מ (מצטבר) חוצה השביל את הנחל (שימו לב לגובה המים בחורף), לאחר 5.1 ק''מ (מצטבר) ולאחר 6.2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לגשרים גדולים וחדשים של הרכבת, לצידם עמודי מצלמות ורמקולים המחליפים את ה''פיל-בוקס'' - מגדלי שמירה מהתקופה הבריטית לאחר 8.7 ק''מ (מצטבר) מכלאת אקלום ליחמור (סוג של איל שמושב כאן לטבע בפרויקט משותף עם גן החיות התנ''כי בירושלים). לאחר 11.7 ק''מ (מצטבר) תחנת הרכבת הישנה של בר גיורא (מדוע דווקא כאן - בפסקה הבאה) כאן גם קיים גשר להולכי רגל המאפשר לחצו את הנחל לגדה של התחנה - מומלץ במיוחד לילדים. נ.צ. 3 - בר גיורא ממשיכים במעלה השביל ולאחר 13 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים המסומנים בירוק עם האדום, עליו נסענו. נ.צ. 4 - צומת שבילים

נחל שורק - ביוב (מטוהר) ותוואי הרכבת לירושלים

נחל שורק הוא הנחל המרכזי המנקז את הרי ירושלים בחלק המערבי וזורם דרך השפלה (דרה ויבנה) עד שנשפך לים התיכון מצפון לקיבוץ פלמחים. בנחל זורמים כיום מי קולחין מטוהרים אשר עברו דרך מכון הטיהור החדש של הרי ירושלים - שעוד נעבור לידו. וזה עוד מצב טוב יחסי לכך שעד לפני כמה שנים הביוב של ירושלים זרם בחופשיות בנחל. קו הרכבת לירושלים אשר חיבר את יפו עם ירושלים נבנה על-ידי חברה צרפתית אשר קנתה את הזיכיון מיהודי שקיבל את הזיכיון מהסולטאן הטורקי באיסטנבול. הקו הושלם בשנת 1892 והבדיחות אודות מהירות הנסיעה של הרכבת מספרות כי השלטים בקרונות ביקשו מהנוסעים לא לרדת (תוך כדי הנסיעה) לקטוף פרחים. הקו שופץ לפני שנים אחדות מטעמים היסטוריים והנסיעה בו עדיין איטית, יחסית, בגלל הפיתולים הרבים לאורכו. ומדוע בנו תחנת רכבת בבר גיורא - היכן שבעצם לא גר אף אחד? התשובה היא במיכלי המים שמצפון לתחנה אשר שימשו למילוי מיכלי המים של רכבות הקיטור.

פונים שמאלה - צפונה עם השילוט לעין טייסים ומתחילים לטפס במעלה השביל המסומן בירוק לאחר 400 מטרים צומת בו פונים ימינה - מזרחה וממשיכים עם השביל הירוק לאחר 600 מטרים (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה בחדות וממשיכים צפונה על השביל הירוק לאחר 900 מטרים (מצטבר) צומת בו פונים ימינה לאחר 3 ק''מ (מצטבר) צומת קטן בו ממשיכים ישר ולאחר 3.1 ק''מ (מצטבר) צומת של השביל ירוק עם שביל כחול בו ממשיכים על השביל הימני עם הסימון הירוק לאחר 4.2 ק''מ (מצטבר) - מפרצון חניה מכורכר בצד השמאלי, גרם מדרגות ושלט ''עין טייסים'' כאן חונים ומטפסים כמה דקות ברגל לעבר הטרסות, הנקבה והבריכה של עין טייסים (לא לשכוח לנעול את הרכב) חוזרים לרכב וממשיכים במעלה השביל הירוק לאחר 6.5 ק''מ (מצטבר) צומת קטן ובו שביל היורד ימינה לכיוון נחל צובה נ.צ. 5 - צומת קטן

עין טייסים

המעיין בעין טייסים נובע בתוך מערה קטנה וזורם דרך נקבה קצרה אל בריכה, שמימיה ירוקים (בגלל הצמחייה) אך טובים לרחצה. במקום יש שרידי חווה חקלאית וטרסות חקלאיות שעליהן עדיין גדלים עצי פרי. כחלק מפרויקט אזורי של שימור חקלאות הטרסות האזור מעובד גם כיום.

פונים ימינה לכיוון השביל היורד - אנא עשו זאת בזהירות, ישרו את פני הרכב בכיוון הירידה (ולא על הצד) ורדו לאט-לאט, אפשר בהילוך LOW או ''על הבלמים'' לאחר 100 מטרים - צומת מרובעת בו ממשיכים ישר, בשביל האמצעי, ובכיוון מטה לאחר 500 מטרים (מצטבר) - מגיעים לצומת T בו פונים ימינה בכיוון הירידה, עם הסימון של שביל ישראל בירידה מספר מדרגות סלע - כך שיש לרדת אותה לאט ובזהירות (למי שיש LOW מומלץ כי ישלב) לאחר 1.1 ק''מ (מצטבר) - צומת הסלול במעט אספלט במרכז ואדי צובה נ.צ. 6 - צומת אספלט

פונים ימינה בשביל הרחוק ביותר מכיוון ההגעה (מעל הגדה הדרומית של הנחל) נוסעים על שביל צר, שאינו מסומן, על צלע ההר לאחר 3.5 ק''מ עובר השביל במקביל לכביש 386 ומעל מכון הטיהור החדש של ירושלים (נחל שורק - זוכרים?) לאחר 4 ק''מ (מצטבר) נכנסים לתוך מטע עצי זית ותיקים לאחר 4.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת עם שביל רחב יותר שמשמאלנו נ.צ. 7 - צומת

פונים שמאלה חזק לשביל הרחב יותר, כמעין סיבוב פרסה, ונוסעים מזרחה לאחר 700 מטרים צומת בו פונים בחדות ימינה לאחר 800 מטרים (מצטבר) מזלג - בו ממשיכים בשביל השמאלי (השביל הימני ממשיך על צלע ההר ונחסם לאחר כמה קילומטרים במקום יפה לתצפית אך קשה לסיבוב של יותר משני רכבים) לאחר 1.5 ק''מ (מצטבר) של טיפוס על צלע ההר אפשר לראות מולנו את הדסה עין כרם ואת אבן ספיר לאחר 2 ק''מ (מצטבר) עיקול חד שמאלה לאחר 2.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T עם השביל הראשי המסומן באדום נ.צ. 8 - צומת T

פונים ימינה על השביל הראשי - שביל כורכר המסומן באדום נוסעים כ 1.3 ק''מ עד הצומת הראשון בו ניתן לפנות ימינה עם השלט של ''גבינות עיזים'' נ.צ 9 - פניה חדה ימינה

פונים פניית פרסה חדה ימינה ויורדים עם השביל לכיוון השלט של ''גבינות עזים'' לאחר 400 מטרים מתחיל אספלט לאחר 1 ק''מ (מצטבר) צומת T בסוף האספלט בה פונים שמאלה לכיוון דרך עפר לבנה לאחר 1.2 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה לכיוון עמוד מתח גבוה לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) מגעים לצומת T בנחל שורק, תחת כביש 386 נ.צ. 10 - נחל שורק

פונים שמאלה ונוסעים 700 מטרים עד החניון התחתון של הסטף כאן אפשר לחנות ולטפס ברגל לבריכות והנקבות של מעיינות הסטף חוזרים לרכב ופונים ימינה לכיוון הכביש ולאחר 800 מטרים (מצטבר) מגיעים לכביש 386 נ.צ. 11 - כביש 386

מעיינות הסטף

עין סטף ועין בכורה - מהמעיינות הגדולים של הרי ירושלים ולצידם חווה חקלאית שראשיתה מהתקופה הכלקוליתית, לפני כ-6,000 שנים, וכיום מופעל בה פרויקט ''בוסתנוף'' המשכיר חלקות עיבוד לתושבי ירושלים. במקום בריכות מים ונקבות - שווה טיפוס!

נוסעים על כביש 386 בירידה 1.7 ק''מ עד לפנייה שמאלה עם שלט של חברת חשמל ל''תחנת מיתוג אבן ספיר'' סעו לאט כבר לאחר כקילומטר וחצי שכן הפנייה שמאלה תפתיע אתכם, שימו לב שהרכב ו/או האופנוע שנוסע מהר אחריכם וזה שמגיע לפניכם לא צופה שתיפנו שמאלה לשטח ולכן יש לנסוע לאט, לאותת ולבדוק היטב במראות טרם הפנייה שמאלה מהכביש לשטח! נ.צ. 12 - הירידה מהכביש לשטח

נוסעים מזרחה לכיוון השלט של יער עמינדב ואחר לאורך גדר הבטון של חברת החשמל כשבהמשך השביל מסומן בשחור לאחר 600 מטרים צומת בו פונים ימינה לכיוון השביל העליון עם השלט ל''יד קנדי'' לאחר 700 מטרים (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה וממשיכים בכיוון מעלה (לאחר כמה מטרים פיצול קטן שיורד לכיוון הגדר של חברת חשמל - יש להתעלם ולהמשיך לכיוון שביל העליון) לאחר 3.5 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים בפנית פרסה שמאלה לכיוון השביל המסומן באדום לאחר 4.3 צומת של שבילים שחור ואדום נ.צ. 13 - צומת שחור-אדום

פונים שמאלה לשביל השחור ונוסעים 2 ק''מ עד השביל השלישי משמאל פונים שמאלה ונוסעים עוד כ-100 מטרים עד גרם מדרגות ושלט ''עין סעדים'' נ.צ. 14 - מעיין עין סעדים חוזרים לאחור כ-100 מטרים עד לצומת בו ירדנו מהשביל הראשי

עין סעדים

3 בריכות אגירה אשר אוספות מים דרך נקבות המתחברות למעיינות בסלע. במקום נמצאו שרידים לווה חקלאית ביזנטית. בקיץ המקום יבש אך יש בו נקבה המסתיימת במערה שנחמד להיכנס אליה עם הילדים (צריך פנס).

פונים שמאלה לשביל הראשי המסומן בשחור נוסעים 300 מטרים עד צומת T גדול וסלול באספלט בו פונים ימינה לשביל המסומן באדום לאחר 800 מטרים (מצטבר) ממשיכים על השביל השמאלי לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) השביל האדום מתעקל שמאלה בחדות ואנו ממשיכים עליו לאחר 2.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T עם שביל שחור נ.צ. 15 - צומת T

פונים שמאלה - מזרחה ונוסעים על השביל השחור לאחר 2.5 ק''מ לאורך השביל המרכזי מגיעים לצומת עם שביל ירוק היורד ימינה נ.צ 16 - צומת שחור - ירוק

פונים ימינה לשביל הירוק היורד לנחל רפאים לאחר 650 מטרים צומת בו פונים יחד עם השביל הירוק ימינה עם השלט לעין קובי ונחל רפאים לאחר 3.7 ק''מ מגיעים לגשר הרכבת בנחל רפאים נ.צ 17 - גשר הרכבת

השביל מטפס מעלה ולאחר 50 מטרים פונים שמאלה עם השלט לעין קובי לאחר 2 ק''מ (מצטבר) פונים חזק ימינה עם השביל המסומן בירוק והשלט לעין קובי לאחר 3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לשער הכניסה מימין לעין קובי שמשמאל קיר אבנים שריד לכפר אלקובו שהיה במקום. פונים ימינה, חוצים את השער ונוסעים עד רחבת החנייה ושולחנות הפיקניק, הכניסה לנקבה נמצאת ליד המבנה הגדול במרכז הוואדי. חוזרים לשביל הראשי, המסומן בירוק, ממנו באנו נ.צ 18 - עין קובי

עין קובי

חרבת קובי שימרה את השם היהודי הקדום הנזכר בתלמוד למרות שעד מלחמת העצמאות היה במקום כפר חקלאי בשם אלקובו. במרכז הוואדי השתמר מבנה ששימש כמסגד ובו ניתן לרות את ה''מחרב'' - שקע התפילה הפונה למכה. למרגלות המבנה ומעליו שתי נקבות באורך של כ-15 מטרים המזרימות מים מהמעיין לבריכת איגום אליה ניתן לרדת במדרגות - חובה פנס.

פונים ימינה חזרה לשביל הירוק ולפני שעולים על כביש האספלט המוביל לכביש 375 ולמבוא ביתר פונים ימינה לשביל עם השלט לבר גיורא לאחר 200 מטרים פונים ימינה ונוסעים מעל הרחבה של עין קובי בשביל המסומן בשחור ובחוצה ישראל (כחול - לבן - כתום) לאחר 2 ק''מ (מצטבר) צומת של השביל השחור עם שביל ירוק בו פונים בחדות שמאלה לשביל השחור לאחר 2.2 ק''מ (מצטבר) צומת קטן בו פונים ימינה עם השביל השחור ושביל חוצה ישראל היורד מטה לאחר 2.25 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר דרומה שמשמאל רואים את הישוב מבוא ביתר לאחר 2.7 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת בו פונים שמאלה לכיוון הוואדי למטה לאחר 2.9 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת מרכזית בו קיימת מכונית הפוכה נ.צ 19 - צומת המכונית

בפניה הראשונה כמה מטרים לאחר הצומת פונים שמאלה לשבילון קטן ולאחר כ-50 מטרים פונים שוב שמאלה לשבילון העובר מעל גשרון קבור בקרקע ומתקדמים עוד כמה מטרים עד שמימין מציץ לו מקום קסום עם פינת זולה ושתי בריכות מי מעיינות טובים לרחצה ומלאות אף בקיץ (2006) נ.צ 20 - עין עמית חוזרים לצומת המכונית (נ.צ. 19)

פונים שמאלה על השביל הראשי המסומן בשחור ונוסעים עליו 200 מטרים עד צומת בה קיים כביש סלול (וחסום בהמשך) המטפס שמאלה לישוב מבוא ביתר ממשיכים ימינה על השביל השחור לאחר 500 מטרים (מצטבר) פונים שמאלה לשביל הכחול לאחר 700 מטרים (מצטבר) צומת בה פונים ימינה על הסימון הכחול (שימו לב כי שביל חוצה ישראל ממשיך ישר) לאחר 800 מטרים (מצטבר) פונים שמאלה לפני הטרסה ונוסעים לאורכה לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר) - צומת בה פונים ימינה עם השלט לכביש 375 ולבר גיורא לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) - צומת בה מבצעים פניית פרסה שמאלה וחוזרים לשביל המסומן בשחור לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) - צומת במרכז הנחל בו ממשיכים ישר ומטפסים עם הדרך המכוסה באספלט נ.צ. 21 - בנחל

לאחר 400 מטרים מתעקל האספלט בחדות ימינה ואנו ממשיכים עם השביל השחור לאחר 600 מטרים (מצטבר) - צומת בו ממשיכים ישר עם סימון של שביל ישראל לאחר 800 מטרים (מצטבר) - מגיעים לכביש נ.צ. 22 - כביש 375

סוף המסלול

ימינה לכיוון בר גיורא, נס הרים ובית שמש שמאלה לצור הדסה ולירושלים שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה. תגובות, הערות וסיפורים שלאחר המסע יתקבלו בברכה ולבטח יסייעו לאלו שיטיילו בעתיד לתגובות:

ogash@4x4.co.il

נקודות הציון וקובץ TWL להורדה למחשב

מספר צפוניות מזרחיות 151469 1129910 1 157151 1128414 2 157964 1129303 3 160944 1131939 4 161142 1131629 5 160352 1129414 6 160905 1130263 7 161684 1130837 8 162190 1130112 9 162519 1130655 10 161416 1129923 11 160387 1128580 12 162047 1128867 13 161118 1127812 14 162947 1128025 15 161306 1127053 16 161236 1125892 17 159644 1126376 18 159668 1126313 19 158635 1126251 20 158540 1125974 21

להורדת הקובץ לחץ כאן

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

אתר השטח 4X4

03 בספטמבר 2006 ב 18:04

התאמה בין רשימת נקודת הציון למכשיר GPS

שימו לב כי נקודות הציון זהות גם ברשימה המופיעה בכתבה וגם בתוכנת הנביגייד, אבל המספור על מכשיר ה- GPS יתחיל מנקודה מספר 2 (בקובץ למכשיר ה-GPS התחיל המספור מ-2 וכאן מקור אי ההתאמה) אבל הנקודות זהות ואין כל בעייה להשתמש באלו המופיעות באתר, בקובץ הנביגייד ובטעינה למחשב כף יד ו/או GPS עופר אוגש

avi4runner

16 בספטמבר 2006 ב 22:33

ביטחון במסלול

עופר הי. האם קיימות אי אלו בעיות ביטחון במסלול, במיוחד באיזור צור הדסה - עין קובי ? תודה, אבי

אתר השטח 4X4

17 בספטמבר 2006 ב 07:38

אבי, עופר במסע במרוקו ולכן...

יענה לשאלתך במהלך השבוע לאחר שישוב. תודה, אמיר

duvid

22 בספטמבר 2006 ב 19:07

הרכבת לירושלים

אין קשר בין הרכבת לירושלים לבין הרכבת החיג'אזית.

26 בספטמבר 2006 ב 04:23

בטחון לאורך המסלול

המעיינות הקרובים לצור הדסה קרובים גם לכפרים שמעבר קו הירוק. המקום שקט ולא היו בו אירועים מיוחדים (למיטב ידיעתי) ויש בו לא מעט מטיילים ישראלים במיוחד בסופי שבוע. בשביל התחושה הטובה הייתי ממליץ לטייל בשני רכבים באזור ירושלים בכלל.

26 בספטמבר 2006 ב 04:37

הרכבת לירושלים

אכן אין קשר בין פרויקט הרכבת לירושלים לרכת החיזאית (כוונתי הייתה לציין כי הרכבת לירושלים נבנתה בתקופת הטורקים שגם בנו את הרכבת החיזאית). לעניין הרכבת לירושלים: היא נבנתה עלידי חברה צרפתית שקנתה את הזיכיון מהיזם היהודי - יוסף נבון, שקיבל את הזיכיון מהסולטאן באיסטנבול. תודה על התיקון.

duvid

29 בספטמבר 2006 ב 12:14

מרבה שגיאות - מרבה דאגה

כיון שנוכחתי שאתה מתייחס ברצינות לתיקוני שגיאות, הרי כמה עצות: מעיון מהיר במסלולי הטיול ראיתי הרבה מאד שגיאות בתיאורי האתרים. חלק מהקוראים לא טורח לעיין בספרות עזר והמידע המופיע במסלול הטיול הופך להיות ''המידע הנכון''. לכן, רצוי מאד להקפיד בפרטים. כמה דוגמאות רק ממסלול זה: 1. הסיפור אודות מהירות הנסיעה וקטיפת פרחים קשור ברכבת העמק, ומעולם לא יוחס לרכבת לירושלים. 2. שמו של הכפר הערבי שהיה בחר' קובי אינו אלקובו אלא אל-קאבו, שפירושו 'הקמרון' (בדר''כ במשמעות קמרון תת-קרקעי). 3. הממצא הכאלקוליתי בסטף אינו ''חווה חקלאית שראשיתה מהתקופה הכלקוליתית'', אלא יישוב שגודלו אינו ידוע (לכאורה דקדוקי עניות אבל יש להבחנה זו חשיבות רבה להבנת דגמי היישוב בהר בתקופה הנדונה).

01 באוקטובר 2006 ב 09:06

שגיאות היסטוריות

תודה על ההערות אך הפעם הן אינן בגדר תיקונים: 1. הסיפור על הפרחים נכון לרכת העמק ונכון גם לרכת לירושלים (הרי לא אני המצאתי זאת) והיסטוריה כידוע היא HIS STORY : כלומר כל אחד מספר אותה בעיניו הוא (ואני מנחש שנמצא את אותו הסיפור גם לגבי רכבות ''מהירות'' במקומות אחרים בעולם) 2. לגבי תעתיק השם הערבי: לא הכרתי את הפירוש שאתה מציע והוא נשמע הגיוני. בכל מקרה אנו מתרגמים מערבית ולכן בכיתוב בעברית אינו מדויק. 3. לגבי הסטף : ככתוב בספרות מדובר בישוב (חוה) חקלאית. שנה טובה ומעניינת

שלומצי

14 באוקטובר 2006 ב 11:48

עין עמית

בזולה של עין עמית קיימות שלוש בריכות. השלישית מוכרת במפה כעין - מיסלע. קיימת עוד בריכה רביעית שמוכרת כעין- מינהר. היא אינה משופצת, המעוניינים להשתתף בפרוייקט השיפוץ מוזמנים בסוף החורף!

nisimbarda

19 במאי 2007 ב 21:18

מסלול מדויק ויפה אך בדרוג קל

המסלול מקסים ועובר דרך מעיינות ושבילים קסומים.
דיוק ברמה גבוהה, הילדים נווטו את המסלול כמעט כולו רק עם סיפור הדרך.
תודה !!
אולם אין שום כלום בעינייני עבירות (ג'ימיני וטראקאן). כולל הירידה בצובה. (אולי בחורף?)

אביגיל

20 במאי 2007 ב 23:36

ניסינו היה גדול

נסענו בשבת האחרונה ואנחנו חייבים לציין את הדיוק הרב של הכותב.... אין ספק שעופר אוגש הפך לכותב המועדף עלינו ..... היה אחלה

dodka

16 ביולי 2007 ב 22:27

בכל המעיינות החל מהסטף והלאה אין מים

היינו שם ב- 14.7.07. עין טייסים - עם מים אבל ג'יפה. לסטף לא עלינו אבל שם יש תמיד מים וכל השאר ריקים לגמרי.

10 ביולי 2008 ב 13:05

בעניין תחנת הרכבת בבר גיורא

מבנה התחנה שרואים היום הוא מתקופת הבריטים, המבנה הטורקי שנמצא בסבך הצמחיה שעל גדות נחל שורק נהרס כמעט כליל. למרות שהיה מדובר בתחנה תפעולית בלבד, המבנה הוא במתכונת של כל תחנות הרכבת שהקימו הבריטים, עם דירה למנהל התחנה בקומה השנייה...
עובד הרכבת שתפעל את המקום בשנות השישים, סיפר לי שמאחרי התחנה, על גדות נחל קטלב, היה בוסתן עם עצי פרי רבים.
היום המבנה נטוש, חלונותיו ודלתותיו מולחמים או אטומים בלבנים. במסגרת שיקום המסילה לירושלים, דרשה המועצה לשימור אתרים מהנהלת הרכבת לשקם גם את המבנה, אך לא נענתה.

זיו.נ

14 באוגוסט 2008 ב 20:19

מסלול מצוין

עשינו את המסלול ביום 13.8.08.
תיאור מדויק להפליא. מסלול זורם וחביב.
המסלול קל, קטע אחד מעט קופצני אולם לא משהו המעורר קושי אמיתי.
זיו

22 בדצמבר 2008 ב 05:49

עצי הקטלב האדומים

לאורך המסלול אפשר לראות את הגזעים האדומים של עצי הקטלב ונחל קטלב נמצא מאחורי תחנת הרכבת של בר גיורא.
יוסי בנבינשתי עדכן אותי באגדה אודות שמו של העץ:

מקור השם קטלב = קטל אב

האגדה מספרת כי רועה צאן רב עם אביו ותוך כדי מריבה הניף הבן את המטה (מקל) על אביו והרגו.
הענף הוכתם בדם והצמיח עץ שגזעו אדום וחלק. מכאן "קטלב"- קטל-אב. שם דומה מופיע גם בלשון הסורית לאחד ממיני הקטלב, ה-arbutus unedo: ??? ????? (בתעתיק "קטל אבוהי") שפירושו "קטל אביו".

אמירלביא

23 במרץ 2009 ב 18:53

נקודות ציון רחוקות

מכיוון שהושקע מאמץ רב בהכנת המסלול עדיף לדעתי עוד קצת השקעה ולסמן יותר נקודות כדי שהפס המחבר יראה מסלול רציף שאפשר "לנסוע עליו " עם GPS

05 באוגוסט 2009 ב 14:14

אמיר לביא צודק בהחלט !!

הוספת נקודות תשפר מאד את הניווט ואת התמצאות השטח.

דרור

ofirb

20 בדצמבר 2009 ב 14:57

מסלול מהמם ושווה לכל נפש (עם רכב 4X4)

עשינו את המסלול עם ניווט ידני והיה מהמם !!
המסלול היה קצת קשה לניווט בכל השבילים הצרים ויש קטעים שצריך להתרכז.
לא השלמנו את כל המסלול (היה ארוך מדי בשביל האישה והילדים).
רוב המסלול בעבירות קלה למעט 2 או 3 קטעים שהטראנו הארוכה שלי עברה בלי בעיה אך היה צריך לתכנן את המעבר.
מאווד נהננו היה המון מים ונופים מדהימים ממליץ לכולם לעשות את המסלול רק כחו בחשבון שהוא ארוך מדי.

ytzur

10 באפריל 2010 ב 19:57

,תיקון טעות

לאחר נ.צ 17 צריך להיות השביל מטפס 500 מטר ולא 50 מטר.

jontra

21 ביולי 2011 ב 09:52

האם למישהו יש מידע על מצב המעיינות

לאורך המסלול (יש/אין מים)?

עדי וייזל

21 ביולי 2011 ב 14:35

האם למישהו יש מידע על מצב המעיינות

jontra כתב/ה:
"לאורך המסלול (יש/אין מים)?"
אני חושש שאת מעט תתאכזבי.עין טיסים, יש מים אבל המים מלאים בחיות שבינם לבינינו היחסים לא מי יודע מה.... עין עמית, אותו כנל, עין סעדים יבש, נחל שורק - ברור שזה ביוב, עין קובי ריק או שמטונף.בקיצור הזמן לא עשה טוב למעיינות האלו. אני זוכר את עצמי שוחה בעין טייסים לפני 3 שנים לערך היום אני אכנס לכל היותר את הרגלים וגם זה בספק.מה שכן אפשר לבקר/לשחות בעין לימון ובעין אל בלד, לדעתי עין לבן גם ניתן לשחות  שם הורידו את גובה מפלס המים ל- 0.60 אם אני זוכר נכון - עשו ניקיון כללי ואני מקווה שהמקום נקי.

21 באוקטובר 2011 ב 18:05

19 בפברואר 2012 ב 17:55

paluyil כתב/ה:
""
יכול להיות חלק השילוב בין מים לסלע גיר וגם קצת בוץ (בעיקר לקטעי העלייה). בשביל להיות זהיר - הייתי מחכה לכמה ימי שמש.

paluyil

19 בפברואר 2012 ב 18:00

האם המסלול הזה בעיתי עכשיו בגלל הבוץ?

תודה על תשובה סופר מהירה! יש לך המלצה למסלול באוזר זה , שהוא לא בעיתי (מתכנן ליום שלישי ) , אני מחפש בעיקר נוף לצילומים , אבל גם שיהי טיפה מעניין בדרך לשם

19 בפברואר 2012 ב 18:28

האם המסלול הזה בעיתי עכשיו בגלל הבוץ?

המסלול האחרון שעלה לאתר המטפס את דרך בורמה הוא בעבירות קלה ופחות רגיש לבוץ.

ממנזר לטרון ועד לראש הקסטל

21 בפברואר 2012 ב 22:34

מסלול מדהים

אחרי התלבטות קצרה (וגיבוי בצורת רכב נוסף שרק חיכה לבוא לחלץ אותנו :) ) החלטנו בכל זאת לעשות את המסלול , המסלול מדהים , ירוק ויפה , היו מספר שלוליות נחמדות בדרך , בגלל מחסור בזמן עשינו אותו רק עד סטף , הניווט היה מאוד קל בעזרת סיפור דרך מאוד מדויק ,תודה עופר
עדכון קל : שביל היורד ימינה לכיוון נחל צובה שלפי סיפור דרך מעט בעיתי , כרגע יש כביש אספלט ! :) כמובן יכול להיות שאנחנו טעינו ופספסנו , אבל לפי סיפור דרך הכל התאים ,והגענו לשביל ישראל שהוא באמת מעט מעניין
מאוד מומלץ במיוחד עכשיו כאשר הכל כל-כך צבעוני שם

25 בפברואר 2012 ב 22:26

לרוץ מהר!

נחל שורק זורם.מסלול מדהים.לרוץ ומהר.תודה לעופר אוגש ! מה היינו עושים בלעדיך ?

12 באפריל 2012 ב 12:58

זמן מסלול

16 באפריל 2012 ב 10:42

זמן מסלול

אורח/ת כתב/ה:
"עופר שלום וחג שמח. הייתי מעוניין לעשות מסלול זה מחר [ 13.4]האם תוכל להעריך זמן נסיעה ללא עצירות והאם ישנה אפשרות לחיתוך באמצע הדרך בשל קוצר זמן. תודה עמי"
רשמתי בגוף המסלול - 5 שעות ללא עצירות. ולחתוך באמצע אפשר כאשר עולים הכביש באמצע המסלול. מצטער על התשובה המאוחרת (כי הייתי במזרח ירדן).

boginb

28 ביולי 2012 ב 16:35

לא מוצא את קובץ נקודות הציון ?

לא מוצא את נקודות הציון למכשיר ה GPS , האם אפשר לכוון אותי בבקשה ?

28 ביולי 2012 ב 20:39

קובץ נקודות הציון

מתחת לרשימת נקודות הציון בדף מספר 3 קיים קישור - הורד קובץ.
הקלק עליו והוא יוריד לך קובץ twl בשביל מכשיר gps.

אורח/ת - יובל

המסלול חסום אין גישה מכיוון נחם :(

"
מבאס!
זה אמנם מסלול מלפני 15 שנים (שנת 2006) - אבל זה בהחלט מבאס כשחוסמים צירי טיול.