שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

התצפיות הכי יפות בירידה - ערד, מעלה יאיר, ים המלח

30 קילומטרים החוצים את מדבר יהודה ממערב למזרח. חווית שטח בירידה של כ-1,000 מטרים בגובה - מערד עד לים המלח דרך תצפיות למקום הנמוך בעולם ולרכס הרי מואב בצד הירדני של בקע הירדן. טיול בירידה שרובו בעבירות קלה, עם קטע בעבירות בינונית לרכבי 4X4 גבוהים ובעבירות קשה לג'יפונים

המסלול מתחיל בערד (כמעט 600 מטרים מעל פני הים), עובר לצד מנחת ערד, ציר הנפט למצפה זוהר, מצד חתרורים, מצפה בוקק, מעלה יאיר עד לים המלח – המקום הנמוך בעולם (כיום כבר נמוך ממינוס 400 מטרים מתחת לפני הים).
העבירות קלה לאורך רב הדרך למעט הירידה במעלה יאיר. למרות שמדובר בירידה, ובעצם כל רכב יוכל להגיע למטה, רכבים נמוכים (בדרך כלל ג'יפונים) יצטרכו להיזהר בירידה ולבחור ציר נכון ולבצע קצת עבודות מעצ על מנץ לשמור על הגחון והטמבונים של הרכב.
לג'יפונים מומלץ לצאת בשניים עם רצועת גרירה וזוג שאקלים – לכל מקרה בו אחד הרכבים 'יתיישב' (או בעברית תקנית: יתקע) על סלע בירידה.

שיטת הניווט

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי ומבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים עי הוועדה לסימון שבילים (סימון על סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך השביל המסומן באדום - הכוונה היא לשביל המסומן בסימון שבילים אדום.
בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון ל-GPS. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח.
בסיפור דרך זה 'דקורות' 11 נקודות ציון והמרחקים בין איפוס לאיפוס קצרים על-מנת להגביר את הביטחון העצמי אצל המנווטים לאורך סיפור הדרך.
מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח אך לא תמיד סימון השבילים מתאים למפה (לפעמים משנים את תוואי השביל בטרם עודכנה המפה).
אם תשתמשו גם במכשיר GPS ו/או במחשב ועליו תוכנת מפות, תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי בניווט עצמאי בשטח גם אם אין לכם ניסיון רב (ובכול זאת יש לנהוג בזהירות שכן מכשירים אלו הם לא תחליף למפת נייר).

שיטת הניווט

נהיגה בשטח

סעו בקצב המתאים לרכב ולנוסעים והיזהרו מתנועה נגדית על השבילים.
אל תיסעו לבד – השתדלו לצאת לשטח עם מינימום שני רכבים וציוד גרירה בסיסי.
שמרו מרחק מהרכב שלפניכם ואפשרו לו את מרווח התמרון הדרוש לו לצדדים ולאחור.
חגרו חגורת בטיחות – החגורות מצילות חיים ומעבר לכך – לנוסעים שלידכם יותר נוח.
תדלקו בטרם הכניסה לשטח, אפילו המסלול קצר – כך נושא הדלק לא יטריד אתכם.
הצטיידו בציוד חילוץ וגרירה תקני המתאים לרכב שלכם (שווה לבדוק זאת לפני רגע האמת).
מפה ומצפן הם מינימום מתבקש. מכשיר ניווט לוויני (GPS) מסייע ומגביר את הביטחון העצמי.
לא לשכוח טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת.
קחו אתכם כמות מים מספקת - בהתאם לעונות השנה וגם קצת מזון לא יזיק (השטח כבר יעשה אתכם רעבים).

נהיגה בשטח

קישורים ל'טיפ נהיגה'

תחילת המסלול בערד

למי שמגיע מתל אביב – נוסעים על כביש 40 לכיוון באר ובצומת להבים פונים שמאלה (מזרחה) לכביש 31 לכיוון צומת שוקת אותה חוצים מזרחה (פונים ימינה ומיד שמאלה). למי שמגיע מבאר שבע – נוסע עד לצומת שוקת ופונה ימינה (מזרחה) לערד. נוסעים על כביש 31 עד הכניסה לערד – צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד.
את מתחילים בחלק המערבי ביותר בערד - צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד.
בקרבת הצומת תחנת דלק של דור אלון (מצד ימין) ותחנת דלק של פז (מצד שמאל).
נ.צ. 1 – צומת הכניסה לאזור התעשייה של ערד

תחילת המסלול בערד

מטפסים עם הכביש, כל הדרך ישר קדימה (ישר גם בכיכר מיד לאחר תחנות הדלק) לכיוון המנחת של ערד.
לאחר 1.9 ק''מ (עוד לפני הכניסה למתחם של המנחת) פונים שמאלה-דרומה בצומת לקטע אספלט קצר ההופך לאחר 50 מטרים לשביל.
נ.צ. 2 – צומת הכניסה למנחת ערד

בצומת, כאמור, פונים שמאלה-דרומה לקטע אספלט קצר ההופך לאחר 50 מטרים לשביל ומסתכלים דרומה לכיוון קו המתח הנמוך.
יש לנסוע על אחד מהשבילים הלא ברורים לכיוון קו המתח אשר מתחתיו מתחיל השביל המסומן בירוק.
לאחר כ-700 מטרים השביל הופך לכבוש (עדיין מסומן בירוק).
לאחר 1.5 ק'מ (מצטבר) צומת של שבילים ירוק עם כחול.
נ.צ. 3 – צומת שבילים כחול-ירוק

מדבר יהודה הוא אזור גאוגרפי, מירחו בצפון ועד לצומת הערבה בדרום, וברוחב של כ-25 ק'מ אותם חוצה מסלול הטיול מערד לים המלח. במזרחה של ארץ ישראל באורך של 85 ק'מ
מדבר יהודה נפרש בין הרי יהודה לים המלח ושיאו הוא מצוק ההעתקים. מדבר יהודה הוא מדבר בצל גשם ובשל כך הוא מאופיין באקלים מדברי למרות שממערב וממזרח לו אזורים לחים וגשומים הרבה יותר.
מדבר בצל הגשם הוא מדבר הנוצר בסמוך לאזורים גשומים אבל בגלל מיקומו בין רכסי הרים רמת המשקעים בו נמוכה ובמקרה של מדבר יהודה מגיעים העננים ממערב ומורידים את הגשם עד קו פרשת המים של ירושלים. שהעננים ממשיכים מזרחה הם מנמיכים ומתחממים ואינם מורידים עוד גשם עד אשר הם מטפסים שוב כאשר הם מגיעים למצוק הירדני שם הם מורידים את שארית הגשם שבהם.
בגלל הגשם בהרי יהודה ואופי הקרקע (שאינה מחלחלת/סופגת מים) מדבר יהודה נהנה מזרימה של שיטפונות בנחלים החוצים את המדבר לרוחבו בדרך לים המלח.

מדבר יהודה

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 11 – דרום מדבר יהודה וים המלח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צהל ולכן אפשרי לכל ימות השבוע.
אורך המסלול כ- 30 ק'מ.
ניתן לנסיעה רצופה של כשעתיים-שלוש שעות בקצב בינוני-מהיר או כשש-שבע שעות באופן רגוע יותר עם עצירות לתצפיות, פיקניק וכדי ליהנות מהטבע.
אפשר לעשות את המסלול הפוך ואז הוא הופך למסלול אתגרי, במיוחד מעלה יאיר שמהווה אתגר בעבירות קשה ובתקופות מסוימות גם בעבירות קשה מאוד המחייבת ידע בנהיגה, רכב מתאים וכפפות לביצוע עבודות הנדסיות בשטח.
אפשר לטפס חזרה לערד דרך השטח – ראו את מסלול הטיול – מערד לים המלח דרך הר קפון והר קומות
הקפידו לנסוע על השבילים ולא לרדת מהם שכן רב הדרך היא בתוך שמורת טבע מוגנת. – לשאלות בעניין אפשר להיעזר בפורום שמירת טבע.

משיכים ישר על השביל הכחול (הירוק כאמור שובר חזק ימינה) .
לאחר כ-200 מטרים חוצים לראשונה קו צינור גז ישן המגיע משדה זוהר לערד.
לאחר 500 מטרים ק'מ (מצטבר) מגיעים לצומת בה יש להמשיך על השביל הראשי שמאלה (ימינה פונה שביל למאהל בדואי).
לאחר 1.1 ק'מ (מצטבר) חוצים צינור גז נוסף בדרכו לערד.
לאחר 2 ק'מ (מצטבר) מגעים לצומת V.
נ.צ. 4 – צומת שבילים בצורת V

פונים בצומת ימינה בטיפוס לעבר מצפה זהר (אנחנו עוד נחזור לצומת V)
לאחר 400 מטרים על השביל מגיעים למצפה ממנו ניתן לראות במזרח את כביש המפעלים (258) מצומת חתרורים לצומת צפית.
רחוק יותר מזרחה את ים המלח ואת מצוק ההעתקים הירדני.
מצפון את העיר ערד ומדרום את מפעל הגז של שדה זוהר.
נ.צ. 5 – מצפה זוהר
חוזרים 400 מטרים בחזרה לצומת בנ.צ. 4

בצומת פונים ימינה ויורדים עם השביל המסומן בכחול
לאחר כ-1 ק'מ צומת שבילים.
השביל הירוק ושביל ישראל (המסומן בלבן-כחול-כתום) פונים שמאלה לפסגת ראש זוהר והשביל הכחול ממשיך בדרכו למטה.
בצומת הקטנה הזו תחת ראש זוהר עולה השאלה הקבועה:
האם לטפס למעלה עם הרכב או לא?
האם מותר או אסור?
המתח הקבוע בין הרצון לתת בגז לרצון לשמור על הטבע.
מצד אחד אין שילוט האוסר זאת והשביל נראה כשביל לרכב עם קוליסים של צמיגי רכב ומצד שני במפות סימון שבילים נראה כי הוא מופיע כשביל להולכי רגל בלבד.
והפתרון שלי: לכו קצת ברגל – זה גם לא אתגר מיוחד לטפס מעלה וגם זה כייף לשחרר קצת את הרגליים בטיפוס לתצפית.
לאחר הביקור בראש זוהר ממשיכים למטה על השביל הכחול ולאחר 3.2 ק'מ (מצטבר) אנחנו בכביש 31 היורד מערד לים המלח.
נ.צ. 6 – חציית כביש 31

ראש זוהר

תצפית מקסימה, בגובה 552 מטרים מעל פני הים, ששימשה בעברה כמצד דרך רומי, מאוחר יותר כבסיס בריטי, אחר כבסיס של צהל ובראשה אנדרטה לזכרו של פנחס סלע – מטייל או חייל או גם וגם שנהרג בדרכי המדבר (נשמח לקבל מידע אודותיו).
ראש זהר נמצאת על דרך המלח אשר שימשה בעבר את הסוחרים ועוברי האורח בדרכם מים המלח מערבה לכיוון ערד ומשם לנמל עזה. המקום שימש כתחנת מס רומית והבריטים לאחר כ-2,000 שנים הקימו במקום תחנת משטרה שאת שרידי משטחי הבטון שלה עוד ניתן לראות על הקרקע.

חוצים את כביש 31 בזהירות יתרה – זכרו כי הנהגים הנוסעים על הכביש או רוכבי האופנועים הנותנים בו בגז אינם מצפים לרכב מטיילים אשר חוצה את הכביש בנחת.
ממשיכים על השביל המסומן בכחול .
לאחר 300 מטרים השביל מתעקל שמאלה וחוצה ערוץ נחל (יבש כמובן).
לאחר 1.1 ק'מ (מצטבר) יש לפנות בחוזקה ימינה ( ישר ממשיך שביל ללא סימון).
לאחר 7 ק'מ (מצטבר) על השביל הכחול מגיעים לשרידים של מצד חתרורים – ששימש כתחנת מכס על דרך המלח וכיום נשאר במקום גל אבנים סביב בור עמוק – ללא ספק נקודה אסטרטגית בעבר וכיום תצפית מדהימה מזרחה.
ממשיכים עם השביל הכחול יורדים, חוצים ועולים את נחל מורד (מימין ומשמאל אפשר לפרוס מחצלת לפיקניק).
לאחר 8 ק'מ (מצטבר) מגיעים לצומת שבילים שחור כחול.
נ.צ. 7 – צומת שבילים שחור-כחול

מזה החתרורים האלו?

אז ראשית זה שם לתופעה גיאולוגית הקיימת במדבר יהודה בה נראים גבעות סלעיות עגלגלות בצבעים בין גבעות החוואר הלבנות.
חתרורים הם בעצם השם הגיאולוגי למה שאנו מכירים כ-'פצלי שמן' – כלומר החתרורים הם סלע ביטומני שאפשר להפיק ממנו אנרגיה. ואכן בין סלעי מדבר יהודה אפשר לראות הרבה כתמים של סלעים צבעוניים המכילים מינרלים רבים ומיוחדים שרובם גם מכילים ביטומן.
סלעי החתרורים הם סלעי משקע ימי, המאפיינים את מדבר יהודה (שהיה מכוסה בשכבת ים לפני כ-60 מליון שנים), עם מרכבי גדול של חומר אורגני שלא הספיק להתחמצן טרם התקשה לסלע. כיום שהסלע נחשף לאוויר (ולחמצן) החומר שבו עובר תהליך חמצון והופך להיות ביטומני ואפשרי לשימוש כמקור אנרגיה.
ומה מקור השם – כנראה שהוא מגיע מערבית ואז יש הטוענים כי לא מדובר בחתרורים אלא בחדרורים – כלומר מהמילה 'חדר' = ירוק , שהוא אכן צבע בולט בין סלעי החתרורים.
למאמר מלומד בנושא הסלעים הבוערים של מט'ח

מזה החתרורים האלו?

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור.
לאחר 200 מטרים מגיעים לצומת שבילים.
נ.צ. 8 – צומת שבילים שחור-אדום

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום העובר בתוך נחל פרסה.
לאחר 3.1 ק''מ מגיעים לצומת (שעוד נחזור אליה בהמשך הדרך) .
ממשיכים על השביל הימני המסומן באדום .
לאחר 3.7 ק''מ (מצטבר) מגיעים למצפה בוקק.
נוף מלונות בצד הישראלי, וחצי ים המלח הדרומי, בריכות אידוי של מפעלי ים המלח, תעלה של מים המחברת את ים המלח הצפוני לדרומי והכפר צפי (וואדי חסה) מהצד הירדני נראים בעין מהתצפית המדהימה.
נ.צ 9 – מצפה בוקק

חוזרים 600 מטרים לאחור עד לצומת.
פונים ימינה לשביל המסומן בשחור עם השלט למעלה יאיר.
לאחר 3.1 ק'מ (מצטבר) על השחור מגיעים לצומת T עם שביל המסומן בכחול.
נ.צ. 10 – צומת T שחור-כחול

פונים ימינה על השביל הכחול.
לאחר 700 מטרים מגיעים לצומת קטן.
בצומת אפשר לפנות ימינה ולנסוע 200 מטרים הלוך לתצפית ו-200 מטרים חזור להמשך השביל.
פונים שמאלה בצומת (או ממשיכים ישר למי שהגיע מהתצפית שמימין)
לאחר 1.3 ק'מ (או 1.7 ק'מ למי שנסע לתצפית) (מצטבר) קצהו של מעלה יאיר – לא תוכלו לפספס יש שלט גדול וגם אנדרטה לזכרו של סרן יאיר פלד, מפקד סיירת צנחנים שפרץ את המעלה ונרצח ע'י בדואים בנחל סרפד (קרוב לגבול בין ישראל למצרים באזור ניצנה) .
כבר בתחילת הירידה יש לשלב להילוך LOW. מומלץ כי לפני המדרגות, הקיימות במספר מקומות לאורכה של הירידה הארוכה, לרדת ולסרוק ברגל על מנת להחליט על ציר תנועה נכון ובטוח ואם צרך אז למלא באבנים את הברות שתחת מדרגות הסלע.
לאחר 4.9 ק'מ (או 5.3 ק'מ אם בקרתם בתצפית) (מצטבר) מגיע השביל למרגלות המצוק ולכביש 90.
נ.צ. 11 – כביש 90

עולים על הכביש

שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה.
ימינה (דרומה) לאזור המלונות, לצומת זוהר – ממנה אפשר לטפס חזרה לערד או לפנות לצומת הערבה.
שמאלה (צפונה) על כביש ים המלח לכיוון ירושלים.

עולים על הכביש

כביש 90

קובץ TWL להורדה

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה
ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה '1' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה '4'.