שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

המסלול של רותם: מהערבה דרך הנקרות למכתש רמון

דרכי מדבר למי שאוהב לתת בגז - 76 ק"מ של נהיגה רק בשטח שבין כביש הערבה (כביש 90) לכביש החוצה את מכתש רמון (כביש 40).
השבילים המהירים ביותר משולבים עם קטעים טכניים מדבריים לאורכה של דרך היסטורית בת אלפי שנים היא דרך הבשמים.
המסלול פורסם ביום 17/12/2008 ועולה היום לראש האתר 31/10/2014 - יום השנה ה-13 למותו של רותם שני.

למי זה מתאים? ומתי?

המסלול ברמת עבירות בינונית עד קשה – בהתאם לרכב ויכולות הנהג.

המסלול מתאים רק לרכבים עם הילוך כוח LOW.
ג'יפונים המחפשים אתגר יכולים לעשות את המסלול הפוך - ובכול זאת ראו הוזהרתם! ממרווח גחון נמוך וגם בירידה - צאו לדרך שאתכם רכב עם הילוך כוח ורצועת גרירה.
המסלול עובר בשטחי אש פעילים של צה''ל ולכם אפשרי רק בסופי שבוע.
כל המסלול נמצא בתוך שמורות טבע ייחודיות ויש להקפיד על נסיעה בצירים מסומנים בלבד ואיסוף אשפה ולקיחתה ברכב עד לסוף המסלול.
אורכו של המסלול כ-76 ק''מ והוא נמצא כ-200 ק''מ דרומית לתל אביב, כך שאפשר לנסוע אותו ביום ארוך של הלוך חזור (כ-500 ק''מ נהיגה ליום) או לישון לילה קודם בצימר בערבה או את הלילה שבסופו בחניון בארות במכתש רמון.

למי זה מתאים? ומתי?

אבני דרך:

כביש הערבה, חצבה, נחל מסור, ציר המעיינות, האבן של רותם שני, עין שחק, נחל נמיה, נחל נקרות, ספיר, צופר, מואה, דרך הבשמים, חרבת קצרה, בור נקרות, נחל חדב, מפער נקרות, עין סהרונים, נחל ארדון, מעלה דקלים, חאן סהרונים, ציר הנפט, מכתש רמון, כביש 40.

שיטת הניווט

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח רובם מסומנים במפה ובשטח בסימון שבילים ברור.

יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי/הבולט מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול.
אם תשתמשו גם במכשיר GPS תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט.
הבהרה חשובה : התמונה מימין צולמה חוץ למסלול ואינה חלק ממנו. חשוב להקפיד לנסוע על השבילים המסומנים ולנהוג נכון - ראו טיפ שטח לנהיגה בדגש לטיפוס עלייה ולעלייה שנכשלה

שיטת הניווט

עלייה שנכשלה וכמעט התהפכות... קראו טיפ שטח לנהיגה בטרם יצאתם לדרך!

הכנות למסע

מים ומזון ליום שלם

הכנות למסע

חרבת מואה ודרך הבשמים

מואה – עיר נבטית בת כאלפים שנים, נמצאת על צומת הכניסה לחלק המערבי של דרך הבשמים. אותה דרך עתיקה שלאורכה התמחו הנבטים בהובלת שיירות של גמלים עם ''מור ולבונה'' בשמים ותבלינים מהמזרח (תימן) דרך חצי האי ערב (ערב הסעודית וירדן) אל עבר נמל הים בעזה ומשם לשיווק באירופה.

הנוסעים על כביש הערבה בין הקמ ה-129 לק''מ ה-130 יכולים לפגוש בשער הכניסה לחלק המערבי – הישראלי של דרך הבשמים ושלט המפנה לחלק המזרחי של הדרך המטפסת על המצוק הירדני בדרך לפטרה – בירת הנבטים.

תחילת המסלול

בצומת הכניסה לחצבה (ממזרח), בק''מ ה-155 על כביש הערבה וכ-3 ק''מ דרומה לתחנת הדלק של חצבה, פונים מערבה לשביל עם השלט ל''נחל מסור''

נ.צ. 1 – צומת חצבה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מהכביש פונים דרום-מערבה ומתעקלים מערבה לשביל הכורכר האפור המסומן בסימון שבילים ירוק

2.3 ק''מ חוצים את ציר המעיינות (סימון שבילים שחור)
6.7 ק''מ (מצטבר) השביל עוזב את נחל מסור ומטפס לגדה הדרומית
7.8 ק''מ (מצטבר) צומתX עם שביל ברור הפונה שמאלה (דרומה) בתחילתו של שדה מטרות של חיל האוויר
נ.צ. 2 – צומת X

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה – דרומה לדרך עפר טובה שאינה מסומנת.

0.7 ק''מ מטוס סקייהוק שלם המשמש מטרת אימונים לצה''ל – אפשר לצלם, אסור לגעת ובמיוחד אין לגעת בשברי פצצות וברזלים (נפלים).
ממשכים דרומה על השביל המרכזי.
2.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לאבן של רותם שני – כאן נפל מהאופנוע, נפצע ונפטר לאחר כמה ימים בבית החולים בירושלים ביום 31.10.2001

נ.צ. 3 – רותם שני

רותם שני –חבר, נהג ואגדה

חבר, פרא אדם במובן החיובי של המילה, איש שטח עם יכולות טכניות ואלתור יוצאות דופן, נהג עם כשרון הדרכה מיוחד ומפקד שהוא חבר, נהרג בשנת 2001 בתאונת אופנוע בזמן שרכב לבקר את חבריו מהיחידה. רותם שגדל במדבר והיה עוד בנערותו מוביל גמלים מוכשר, התגייס לצה''ל והפך להיות נהג, מדריך נהיגה ומפקד יחידת הניוד. רותם השאיר אחריו מורשת, ניסיון אדיר אצל הנהגים שהכשיר ובעיקר רוח לחימה שהביאה ומביאה את יחידת הניוד להישגים מבצעיים מיוחדים.

רבים הם הסיפורים על רותם וכל מי שהכירו לא יכול שלא להעריצו. מעולם לא נתקע בשטח קופסת טונה פתוחה הייתה תחליף מצוין לאטם בתיבת העברה; עם הידיים פינה גחלים, צד נחשים, אכל מקדרה שלא נשטפה; החליף מנוע מתחת לעץ והפך שתי גרוטאות לרכב שעמד במשימה; תמיד מסתדר,תמיד נמצא שם באמצע הלילה לעזור... רותם שתמיד חשב אחרת, נהג בדרכו השונה וידע להעניק לפקודיו ולמפקדים את ''המשהו הנוסף והאחר'', אותו משהו נועז אבל פשוט וחכם שאיתו מנצחים כל דבר. רותם השאיר אחריו את בנו מתן, הרבה חברים שמסרבים להשלים עם הגזירה והרבה נהגים מהטובים שיש.

ממשיכים דרומה ולאחר כ-4 ק''מ מתחברים לציר המעיינות המסומן בסימון שבילים שחור
4.7 ק''מ (מצטבר) עוצרים במפרץ החנייה של עין שחק ויורדים לראות את סימני החיות ומעט המים שבתוך הסבך
נ.צ. 4 – עין שחק

עין שחק וציר המעיינות

מעיין פורח באמצע המדבר הלוהט הוא מקור החיים בערבה. לאורכו של ציר המקביל לכביש הערבה ונקרא ציר המעיינות, תחנות שאיבה של מקורות המספקות מים לחקלאות המפותחת של ישובי הערבה וקצת מים במעיינות נגישים לחיות במדבר.

אפשר ליהנות מצל עצי השיטה, לחפש עקבות של חיות בתוך הסבך ולהעריך טבע מדברי אמיתי, הרבה בזכות רשות הטבע והגנים.
עין שחק ומקומות דומים מותרים לביקור באור יום ואסורים לבני אדם בשעות הלילה על מנת לא להפריע לחיות הבאות לשתות מהמעיין.

עין שחק וציר המעיינות

ממשיכים דרומה על השביל המסומן בשחור

6.5 ק''מ לאחר חציית נחל שיזף השביל מטפס על הגבעות המשתפלות לערבה
8.5 ק''מ (מצטבר) השביל יורד לתוך נחל נמיה
9.4 ק''מ (מצטבר) השביל נכנס וחוצה את נחל נקרות הרחב
10.3 ק''מ (מצטבר) השביל השחור חוצה את השביל האדום הנוסע בתוך נחל נקרות (שימו לב כי מיקום הצומת במפה אינו תואם את מיקומה בשטח וב-GPS מכיוון שהשביל בנקרות מסומן לפרקים בהתאם לנזקי השיטפונות)
נ.צ. 5 – צומת נחל נקרות

ממשיכים דרומה ומזרחה על השביל בהתאם לסימון השבילים השחור

12.5 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים שחור, עליו נסענו, עם אדום משמאל
נ.צ. 6 – צומת שחור-אדום

פונים שמאלה – דרומה לשביל האדום

2.8 ק''מ צומת שבילים אדום – כחול שממזרח היישוב ספיר
נ.צ. 7 – צומת אדום - כחול

מאפסים מד אוץ

ממשיכים דרומה על השיל האדום (שמסומן גם כשביל חוצה ישראל)

1.2 ק''מ השביל האדום פונה ימינה ודרומה ואילו הדרך הראשית אליה חבר השביל האדום ממשיכה מזרחה לאזור התעשייה ספיר ולכביש הערבה
כ-5 ק''מ יש לשים לב כי השביל המסומן באדום מתעקל מערבה ומקיף את צופר בתוך הנחל
שימו לב כי קיים שביל שאינו מסומן הממשיך ישר דרומה לכיוון הלולים של צופר וחובר לשביל האדום לאחר כ- 6 ק''מ
כ-8.5 ק''מ נכנס השביל האדום לשטח של שמורת מואה והוא מנותב ע''י עמודי פלסטיק של רשות הטבע והגנים
10.5 ק''מ צומת שבילים אדום איתו הגענו ושחור המגיע בנחל עמר ממזרח - מכביש הערבה
נ.צ. 8 – מגרש החנייה של מואה

ממשיכים דרומה על השביל האדום

0.4 ק''מ צומת אדום-שחור
נ.צ. 9 – צומת אדום שחור

ממשיכים על השחור מערבה לדרך הבשמים

5.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר בנחל (שמאלה מטפסים לעוקף של מעלה קצרה)
8.9 ק''מ (מצטבר) השביל מטפס מהנחל לשלוחה של קצרה – יש לשלב הילוך LOW
9.4 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר וימינה (משמאל מגיעה הדרך של העוקף)
10.2 ק''מ (מצטבר) חרבת קצרה – מצד נבטי השולט על מעבר הכרחי בדרך הבשמים
נ.צ. 10 – חרבת קצרה

ממשיכים מערבה על הדרך שעל קו הרכס

2.1 ק''מ לאחר הירידה מהשלוחה נכנסים לנחל צרורות וממשכים בו מערבה
5.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לנחל נקרות – מפגש שבילים אדום - שחור
נ.צ. 11 – נחל נקרות

פונים שמאלה – צפון מערבה ומטפסים בנחל נקרות עם סימון שבילים אדום

3.5 ק''מ עוצרים כשבצד ימין ומצפון - מצד נקרות ומצד שמאל ומדרום כ-200 מטרים בתוך הערוץ - בור נקרות.
מצד נקרות הוא תחנת מעבר לחוצים את דרך הבשמים, כאן קבלו שירותי דרך ומקום לישון את הלילה. בערוץ נמצא בור מים מבוטן שאגר לתוכו מי גשמים ונבנה לטובת אורחי המצד.
3.7 ק''מ (מצטבר) מפגש נחלים נחל נקרות עם נחל חדב
נ.צ. 12 – נחל חדב

שומרים על הימין וממשיכים צפונה בטיפוס בנחל נקרות

שימו לב שישנם קטעים מהירים בזיפזיף של הנקרות וישנם קטעים טכניים של מעברי סלעים וטיפוסים קטנים בהם יש להקפיד על נהיגה מדויקת
8.6 ק''מ צומת מפער הנקרות : פנייה ימינה לכיוון עין סהרונים ונחל ארדון, פנייה שמאלה לתוך המעוק של הנקרות וישר – מערבה לשביל העולה את מעלה דקלים
נ.צ. 13 – מפער נקרות

ממשיכים ישר מערבה לכיוון מעלה דקלים אותו יש לטפס בהילוך LOW ומומלץ מכוון קרקעי

1.6 ק''מ צומת מסודר ומשמאל – מדרום מצד סהרונים
חאן גדול על דרך הבשמים שנשמר על חדריו, תנור האפייה הדרך הרומית המובילה ממנו והלאה.
נ.צ. 14 – צומת סהרונים

סוף הדרך

פונים ימינה לכיוון מגרש החנייה

2.1 ק''מ צומת ימינה לארדון (שביל שחור) שמאלה לבארות (שביל אדום)
נ.צ. 15 – צומת שחור - אדום

פונים שמאלה – דרומה לכיוון חניון בארות על השביל האדום

0.9 ק''מ צומת ציר הנפט (קצא''א) אשר חוצה את המכתש
נ.צ. 16 – צומת T

פונים שמאלה – דרומה על השביל השחור וחולפים על פני חניון בארות מימין

0.6 ק''מ השביל השחור (ציר הנפט) ממשיך דרומה והשביל הראשי, עליו אנו נוסעים, מתעקל ימינה
5.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T על כביש 40 במרכז מכתש רמון
נ.צ. 17 – כביש 40

סוף הדרך

הרוצים להגיע לאזור המרכז פונים ימינה לכיוון מכתש רמון והרוצים דרומה לאילת פונים שמאלה לכיוון צומת ציחור (ואילת בהמשך)

סך הכול כ-76 ק''מ של נהיגה בשטח בזמן של בין 4 שעות בקצב מהיר מאוד לכ-10 שעות של טיול כולל עצירות מתבקשות.

להתראות בטיול הבא...

17 1000536 138937 כביש 40

קובץ נקודות ציון ב- TWL לתוכנת NAVIGUIDE

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה

ומתאימים למכשיריGPS מסוג מגלן ולתוכנת Naviguide.