שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

שבטה

העיר העתיקה שבטה היא אחת מהתחנות המערביות והאחרונות על דרך הבשמים אשר הגיע מתימן שעל חוף הים, דרך ערב הסעודית, ירדן וארץ ישראל עד לנמל עזה.
חרבת שבטה אוכלסה ע"י הנבטים - נוודי המדבר אשר ידעו לחצות בשיירות גמלים ארוכות את דרך הבשמים אך גם ידעו לפתח בו אשר פתחו בה חקלאות מדברית ייחודית, תוך ניצול מיטבי של מעט המים ואדמת המדבר

חרבת שבטה (מתוך הרשום בכניסה לאתר)

ראשיתה של שבטה בתקופה הרומית הקדומה במאה ה-1 לפני הספירה, כישוב חקלאי נבטי. שגשוגה של שבטה בימי השלטון הביזנטי, בעיקר במאות 5-7 לספירה, מבוסס על חקלאות מתוחכמת ופעילות כלכלית קשורה בצליינות נוצרית. השרידים המרשימים של העיר כוללים 3 כנסיות, אזורי מגורים, חצרות גדולים, כיכרות ומבנים ציבוריים, רחובות וסמטאות, אשר מהווים רקמה אורבנית מורכבת. גתות, מתקנים חקלאים שונים, טראסות, ותעלות השקיה נתגלו בעיר וסביבתה, ומעידים על פעילות חקלאית נמרצת בתקופה זו. לאחר הכיבוש הערבי במאה ה-7 לספירת הנוצרים, הישוב בשבטה לא האריך להתקיים ימים רבים. שבטה נעזבה ככול הנראה במאה ה-8 או ה-9 לספירה, ונותרו בה רק מעט שרידים ארכיאולגים מהתקופה המסולמית הקדומה.

דרך הבשמים - ערי המדבר בנגב (מתוך הרשום באתר)

דרך הבשמים וערי המדבר של הנבטים בנגב הוכרזו בשנת 2005 על ידי ארגון אונסק''ו כאתרי מורשת עולמית בעלי ערך אוניברסלי יוצא מן הכלל. ראשיתה של הדרך בעומאן ותימן, היא עברה את ערב הסעדוית וירדן, בואכה הנגב, ואחריתה בנמל עזה. אורכה הכולל כ-2,400 ק''מ. ההכרזה כוללת את הקטע המרשים ביותר בדרך הבשמים, ממואה ועד עבדת, שאורכו 65 ק''מ. לצד הדרך מצדים, חאנים, מעיינות, בורות מים ואבני מייל. וכן הערים העתיקות: ממשית, עבדת, חלוצה ושבטה. הדרך פעלה כ-700 שנים ולאורכה נעו שיירות גמלים שהובילו מור ולבונה, תבלינים וסחורות שונות. דרך הבשמים וערי המדבר הן עדות נדירה בעלת ערך עולמי לתרבות עתיקה הכוללת אדריכלות וחקלאות מדברית, ולסחר בבשמים שהיה בעל חשיבות כלכלית, חברתית ותרבותית בעולם ההלניסטי-רומי.

הנבטים וממלכת רומי

הנבטים היו כאמור אוסף של שבטים נוודים ממדבר ערב והרי אדום אשר ידעו להוביל שיירות מסחר ע''ג גמלים של בשמים ותבלינים - ''מור ולבונה'' לרוחב חצי האי ערב ועד לנמל עזה. הנבטים השכילו לעבור מהפך כלכלי עת שלטון רומי ובעיקר השלטון הביזנטי לקח את האחריות על שיירות המדבר של ''דרך הבשמים'' והפכו מעם שפרנסתו מתבססת על הובלת שיירות לעם שפרנסתו מבוססת על חקלאות מדברית, ייצור מים ותיירות דתית.

בשנת 106 לספירה, בסוף תקופה המלך הנבטי השמיני (והאחרון) רבאל ה-2 ארגנו הרומאים מחדש את הסדר המוניציפאלי בדרום האימפריה שלהם והפקיעו מהנבטים את מרחבי חצי האי ערב, בכך גם לקחו אחריות על שיירות המסחר אשר חצו את חצי האי על דרך הבשמים, אשר חיברה את תימן לנמל עזה ואת הודו לדרום תימן. הנבטים נדחקו לנגב והפכו למתיישבי מדבר, פתחו ערים גדולות וסביבן חקלאות מדברית מפוארת שעד היום אנו רואים לאורך מסלולי הטיול את שרידי הטרסות, בורות המים והמבנים הנבטים.

באמצעות בנייה מסיבית של מערכות מים ייחודיות לשטח מדברי - בארות לשאיבת מי תהום, בורות איסוף למי השיטפונות ותעלות השקיה, לצד טראסות בערוצי הנחלים אשר תפסו את אדמת הסחף המשובחת, וכמובן התאמה של הגידולים לתנאי המדבר הצליחו הנבטים ליצור חקלאות מיוחדת במדבר. הנבטים גדלו זיתים, דגן וגפנים לטובת ייצור יין איכותי וייצאו את תוצרתם לאירופה, דרך נמל עזה.

במאות ה-3 עד ה-7 לספירה, בזמן תחילת הנצרות והכרתה ברחבי האימפריה הביזנטית, מרחיבים הנבטים את עסקיהם ומציעים שירותים לעולי הרגל הנוצרים. עולי הרגל הולכים מעזה לכיוון ג'בל מוסא - הר סיני והם רוכשים מהנבטים שירותי לינה, כלכלה והדרכה לאורך ''דרך הצליינים'', העוברת דרך הערים הנבטיות שבנגב - חלוצה, שבטה, עבדת וממשית.

החקלאות ועסקי התיירות הדתית ננטשים יחד עם הערים הנבטיות בתחילת השלטון המוסלמי במזרח התיכון (מאה 7 לספירה) וזאת במקביל לשקיעתה הכלכלית של אירופה. הירידה בביקוש לתוצרת חקלאית ויין מיובא וקיטון מסיבי בתיירות למזרח התיכון מביא לסיום תקופת ההתיישבות הנבטית בנגב.

אתר - חרבת שבטה

העיר העתיקה שבטה מוכרזת: גן לאומי – חרבת שבטה, המקום פתוח חופשי למבקרים, שמור ומתוחזק להפליא! בסמוך לכניסה על קיר המבנה הראשון אפשר למצוא עלוני הסבר עם מפת האתר.

שבטה, בשונה מערי הנגב האחרות, אינה מוקפת חומה כביצור היקפי, אלא קירות הבתים החיצונים יוצרים חיץ בין העיר למדבר. העיר מסודרת עם רחובות מקבילים ואנכיים מקצה אל קצה.

הרחוב הראשי של שבטה עובר מדרום לצפון ומחבר בין שלוש הכנסיות הגדולות של העיר. הכנסייה הדרומית, שבצמוד לה בריכת אגירה גדולה. ומצפון לה המסגד הקטן - מהמבנים החדשים בעיר. בצמוד ל''בית המושל'' הגדול שבמרכז העיר בנויה כנסיה מרכזית קטנה. הכנסייה הצפונית היא הגדולה ביותר בשבטה.

מצפון לאתר נמצא בוסתן, המשחזר חווה חקלאית עתיקה, הבנוי מטראסות רבות (מדרגות סלע). העצים בבוסתן מקבלים את כל המים שלהם משיטפונות. בבוסתן צומחים גפן, תאנה, רימון, חרוב ועצי זית.

הגעה לחרבת שבטה

מצומת טללים, שעל כביש 40 בדרך דרומה בין משאבי שדה לשדה בוקר, יש להמשך מערבה על כביש 211 לכיוון אשלים וניצנה.

לאחר כ-6 ק''מ חולפים על פני הכניסה לקיבוץ אשלים ולאחר כ-18 ק''מ יש לפנות שמאלה בצומת שבטה לכיוון הבסיס הצבאי ולכיוון חרבת שבטה.

לאחר שפונים שמאלה ודרומה יש לנסוע כ-8 ק''מ על הכביש הפנימי הצר לכיוון שבטה, כשבאמצע הדרך חולפים על פני הבסיס הצבאי המשמש את התותחנים.

מסלולי טיול בשטח סביב חרבת שבטה

מסלול טיול בחולות הנגב מצפון לשבטה מסלול טיול מדרום לשבטה - הר חמרן מסלול טיול ממערבה לשבטה - מנצנה לבורות לוץ מסלול טיול מאשלים לשבטה

תגובות

0 תגובות