שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח- עמק השלום ברמות מנשה

בלב רמות מנשה שוכן עמק קטן שאדמתו מכוסה בימים אלה בירוק של חורף, הצופן סיפורים היסטוריים מעניינים

בלב רמות מנשה, צמוד לנחל השופט, שוכן לו בשלווה עמק השלום. את השם הזה בחרו ד''ר אוסקר אדר וחברו אדריאן, שהקימו כאן בשנת 1960 חווה חקלאית אורגנית. אוסקר היה טייס ממוצא גרמני, שהגיע לישראל לאחר חיפוש עצמי רוחני. בשנת 1964 הצטרף אליהם הרמן בצנר, נוצרי מאוסטריה, ולאחר שהתגלעו חילוקי דעות תיאולוגיים בינו לבין אוסקר, עזב האחרון את החווה, התגייר ועבר לגור בירושלים. במהלך השנים גם אדריאן עזב את החווה ואל הרמן הצטרף יוסף אלישע. שניהם היו חברים בתנועת ''ידיד אנוש'' – נוצרים חוקרי תנך, אוהבי ישראל. הם הפכו את החווה למקום פורח והקפידו לשמור על אורח חיים אקלוגי ואף גידלו בחווה פירות, ירקות ודגניים.

בסוף שנת 1999 שלח יוסף יד בנפשו ושנה לאחר מכן נפטר הרמן כשהוא בן 99. הם הורישו את החווה למועצה האזורית וכיום מפעילה במקום עמותת לטם (לימודי טבע משולבים) מרכז להדרכת טיולים בנושאי טבע וידיעת הארץ. חלק עיקרי מהעשייה בעמותה מוקדש לשילוב אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בפעילויות השונות, וכחלק מפעילות זו נסלל שביל מטיילים המותאם לנכים לאורך נחל השופט.
לא רחוק מהחווה, על ערוץ נחל השופט, נמצא עין פרור – מעיין שמימיו נשאבים אל החווה. ליד המעיין צומח עץ ערבה גדול, שטופח על ידי אנשי עמק השלום וחורשה מעניינת של עצי דקל. מול המעיין צומחים שני ברושים זקופים ומבודדים, שנטעו לזכרם של שני שומרים- יואש זולר ויצחק קליצבסקי, שנפלו כאן במאורעות 1936. על שמם, נקרא האזור גם ''רמת השניים'' ואת העמק חוצה ערוץ נחל הנקרא נחל השניים, הנשפך אל נחל השופט.
מכאן אפשר להמשיך, ברגל או ברכב, במורד הנחל, לראות את המפל ואת תחנת הקמח, להציץ לעין חשרת (עין אמי) ולקנח בפיקניק בחניון החרובים.
כיצד מגיעים: לעמק אפשר להגיע מכמה כיוונים - מדרך הסולניג היורדת מאזור קיבוץ רמת השופט, מהדרך שיוצאת ליד היישוב עין העמק, ואפשר גם מכיוון כביש 66 (יקנעם-מגידו) לפי השילוט לפארק יערות מנשה. ואפשר לעבור בעמק במסגרת טיול שטח, כמו זה שבקישור (מהר גחר להר חורשן).

תגובות

0 תגובות