שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח - שדה הנפט בחלץ

שרידי התקוות הגדולות משנות ה-50 להפיכתה של מדינת ישראל למעצמת נפט - תקוות שנכזבו

23 בספטמבר, 1955: מדינת ישראל הצעירה רועשת וגועשת – נפט נמצא בחוליקאת! התקוות היו גדולות, הנה אנחנו עומדים להיות מעצמת נפט כמו המדינות שממזרח לנו, סעודיה, עיראק ואיראן, וכלכלת ישראל תעלה ותפרח. אפילו שיר נכתב לכבוד המאורע:

''במחול צאו, צאינה
מני דן ועד אילת.
ובקול קראו, קראינה:
נפט זורם בחוליקאת!''

(מלים:חיים שלמוני, לחן: שלמה וייספיש)

אבל כגודל הציפיות כך גודל האכזבה. הקידוח, שנערך לעומק של יותר מק''מ וחצי, הפיק כמויות קטנות מאוד של נפט, וגם קידוחים נספים שנערכו באזור (למעלה מ-80 במשך השנים, חלקם לעומקים גדולים מאוד, מתוכם רק ב-55 התגלה נפט) לא שיפרו בהרבה את התוצאות. לשם ההשוואה, משדה הנפט הזה, שפעיל עד היום, הופקו במהלך השנים 17 מיליון חביות נפט. איראן, ביום אחד בשנת 2012, הפיקה 3.27 מיליון חביות...

חיפושי הנפט בארץ החלו עוד בתקופת השלטון העות'מאני, אבל קיבלו ''פוש'' אדיר בתקופת המנדט הבריטי. נערך סקר גיאולוגי מקיף בסוף שנות השלושים, שהיה הבסיס לכל חיפושי אוצרות הטבע מאז. את הזיכיון לקדוח בחוליקאת (זה היה שמו הכפר הערבי ששכן בסמוך) קיבלה חברה שמקום מושבה בעיראק, שהיתה חברת בת של בריטיש פטרוליאום. הקידוחים הופסקו עם פרוץ המרד הערבי הגדול בשנת 1936 ולא חודשו בגלל מלחמת העולם השנייה.

עם הקמתה של המדינה הועברו כל הזיכיונות הבריטיים לחיפוש אוצרות טבע והפקתם לידי ממשלת ישראל (בין היתר גם הזיכיון של ים המלח), והוקמו מספר חברות ממשלתיות שעסקו בנושאים אלה. אז גם חזרו לחוליקאת, כשעל אדמות הכפר שנכבש במלחמת השחרור הוקם המושב חלץ.

מי שמגיע היום לשדה הנפט מגלה בשטח מספר ''חרגולים'' (אלה המשאבות ששואבות את הנפט, שצורתן כצורת החרק), חלקם עדיין פעילים והם נעים מעלה-מטה בקצב קבוע, זכר לחלום שהיה. ואולי אנחנו שוב לפתחו, עם גילויי שדות הגז בים והמשך חיפושי הנפט במקומות שונים בארץ.

איך מגיעים: מכביש 232 (בין צומת גבעתי לשדרות) פונים מערבה לכיוון גבעה 138.5 שהיא אחת מגבעות הקרב של חטיבת גבעתי במלחמת השחרור (יש שילוט). עוקפים את הגבעה מימין ויורדים דרך המטעים עד שמגיעים לאחד החרגולים הפעילים. מכאן אפשר להמשיך צפונה דרך יער כוכב ובהמשך להיכנס ליער כרמון, לבקר בגבעת תום ותומר, לחצות את יער חסה עד גבעה 69 ולסיים ב''ארמון'' של ניצנים ובדיונות החול של אשדוד (ראה במסלול הטיול המצורף).

מסלול טיול באזור:מניצנים לחולות אשדוד

תגובות

1 תגובות

1

דיקו

26 בספטמבר 2015 ב 00:23

נקודה בשטח: שדה הנפט בחלץ