שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

חילוץ בעלייה או החילוץ מהאמבטיה בלב הדיונות של מדבר הסהרה

שקיעות ואחר כך חילוצים הן מנת חלקם של מי שנוסע בחולות - בטח ובטח של מי שנכנס ללב הדיונות של הסהרה.
לרב רצועת גרירה או כבל אנרגו-קינטי עושים את העבודה בקלות אבל לעיתים החילוץ אינו פשוט ודורש תחכום ואלתור... חכו לסרט שבסוף הכתבה!

וביום השישי ... או מקרה שהיה כך היה...

כהרגלנו במסעות הג'יפים של מרוקו (קישור) אנו מתעוררים לבוקר היום השישי (או השביעי) למרגלות הדיונות הגבוהות של מדבר הסהרה ובמקום לנהוג כמו כולם ולצאת החוצה בדרכים החוליות המהירות אנו מורידים הרבה אוויר, מסתכלים לדיונות הגבוהות בעיניים, ושועטים ללב הדיונות!
המטרה ברורה: לחצות את הרי הדיונות מצד לצד כשעל הדרך לתרגל וללמוד נהיגה בדיונות ענק, שלא פוגשים בהרבה מקומות בעולם.

image

רק חול וחול - מגרש משחקים ענק לאוהבי אתגרים (וחילוצים)

רק חול וחול - מגרש משחקים ענק לאוהבי אתגרים (וחילוצים)

איך נוהגים בדיונות ?

כמו שנוהגים בשטח חולי (ראו: טיפ נהיגה בשטח חולי) כלומר בנחישות!, במהירות מספיק גבוהה על מנת לצלוח את הדיונות מצד לצד אבל גם במהירות מספיק נמוכה על מנת לא לנגוח את הדיונות ולא לעוף מהצד השני של הסכין, וממקום גבוה למקום גבוה על מנת לאפשר תחילת נסיעה קלילה.
ואם שוקעים... וזה קורה!
אז ראשית לא מתרגשים - זה קורה לכולם!
ושנית מחלצים!!!
איך מחלצים?
כאן זה כבר יותר מורכב ודורש ציוד חילוץ נכון, ידע ומיומנות.
אבל העיקרון פשוט - תמיד בכיוון הירידה! בדיוק כמו תחילת נסיעה.

אמבטיה אכזרית - עמוקה וטובענית

אמבטיה אכזרית - עמוקה וטובענית

אבל מה קורה כשאין ירידה ? או בקיצור שהרכב השקוע יושב בלב אמבטיה צרה של חול טובעני

וזה הסיפור הפעם!
חציתי ראשון את הסכין בקו פרשת המים של הדיונות - זה שיא הגובה של הדיונות, והתכוונתי לעמוד לצד הסכין במטרה למשוך קדימה את מי שייתקע על הסכין (כלומר רכב שהגיע עד למעלה, אבל לא מספיק מהר כדי לחצות את הסכין ובעצם יושב/תקוע על הסכין).
אבל כמו בהרבה מקרים - כוונות טובות מובילות לגיהינום!
במקום בו רציתי לעצור הדיונות היו רכות (ורותחות) ומכיוון שהייתי בשיפוע צד הן ''זרקו'' אותי לכיוון מטה - היישר לתוך אמבטיה צרה ועמוקה של חול רך. ובקיצור מלכודת קלאסית לג'יפ כבד (במקרה הזה: מיצובישי פאג'רו, שגם הדיפרנציאל המרכזי שלו מסרב להינעל, זאת אומרת שאין לו 4X4 במקרה של גלגל אחד מחליק).

מנסים לתפוס אחיזה

מנסים לתפוס אחיזה

מה עושים?

בנחת ובכיף ניסינו כל מיני אפשרויות שהועלנו מניסיונם של המשתתפים. הורדנו עוד אוויר, דחפנו, משכנו, ניסינו להרים, חפרנו, השתמשנו בשטיחים ואפילו התפללנו בכמה דתות שונות...
אבל הפאג'רו בשלו! שקוע עמוק!! וכל ניסיון רק מוריד אותנו מטה ומטה.
והמדבר נהנה ומחייך!!!
הוא ניצח אותנו ובענק!!!!

מנסים להרים וליישר או להפנות קצת משקל לכיוון הירידה

מנסים להרים וליישר או להפנות קצת משקל לכיוון הירידה

ואז הגיע נשק יום הדין (כמעט)

כלל ידוע הוא שאין כמו לחלץ רכב עם בן מינו - כלומר עם רכב אחר בעל עוצמה ומשקל דומים.
הפעם זה היה מורכב, כמעט בלתי אפשרי. שכן לא ניתן היה להגיע למצב שבו רכב אחר יגיע למרחק גרירה בו הוא יוכל לעמוד ולהתחיל לנסוע בירידה. כך שאם היינו מנסים היינו מוצאים עצמנו שקועים עם שני רכבים ורצועת גרירה מתוחה חזק בניהם.
מה עושים?
כשאין ברירה אז אין ברירה ויש להפוך את החילוץ מחילוץ פשוט לחילוץ מורכב.
את הרכב הגורר הבאנו מסביב דרך סכין אחרת - לאחר שבדקנו טוב ברגל את נתיב הנסיעה ולאורך הנתיב העמדנו מרשלים (סמנים) על מנת להגיע בדיוק למיקום הדרוש.
חיברנו את רצועות הגרירה כאשר הרגלים עומדים במאונך אחד לשני.
והתחלנו לנסוע מהר בירידה עם הרכב הגורר במטרה לרדת מטה ולהצליח לטפס למעלה מחוץ לאמבטיה במהירות שתספיק לא רק להוציא את הרכב הנוסע מהאמבטיה אלא גם לסובב ולמשוך את הרכב השקוע מתוך האמבטיה החוצה ולמעלה.
ומסתבר - שמה שלא עובד בכוח - עובד בעוד יותר (קצת) כוח.

תודה ענקית למשתתפים על העזרה, הסבלנות, העצות והצילומים!

קישורים לסיפורי חילוץ וטיולי ג'יפים בדיונות

תחרות סיפורי החילוץ 2010
תחרות סיפורי החילוץ 2009
תחרות סיפורי החילוץ 2007
החילוץ בשלג במרוקו 2011
קישורים ליומני מסעות בדיונות:
ירדן | מדבר מערבי | מונגוליה | מרוקו

תגובות

11 תגובות

1

יחיאל דניאל

18 במאי 2012 ב 08:41

הדרך אל הגיהנום רצופה כוונות טובות.

ביצוע אמיץ ומתוחכם......
כל הכבוד
שפו עליך

2

adini

18 במאי 2012 ב 18:30

מדהים! איזה רעיון ורואים הרבה נסיון. שפו!

3

מדר זיו

18 במאי 2012 ב 20:29

מקצוענים !!!!!

4

עדי וייזל

19 במאי 2012 ב 17:12

אין עליך עופר - כל הכבוד על האומץ

5

gilzil

19 במאי 2012 ב 20:07

שאלה,,,

האם הטכניקה הזו לא מייצרת מכה חזקה ברגע המתיחה של הכבל אשר עשויה לגרום לעיקום שלדה, או משהו קריטי דומה?

6

Ogash Ofer

19 במאי 2012 ב 21:41

שאלה,,,

gilzil כתב/ה:
"האם הטכניקה הזו לא מייצרת מכה חזקה ברגע המתיחה של הכבל אשר עשויה לגרום לעיקום שלדה, או משהו קריטי דומה?"
כמו נהיגה בדיונות וחציית הסכין : במהירות גבוהה מספיק בשביל לחצות אבל במהירות נמוכה כדי לא לעוף מצד שני. כך בגרירה וחילוץ - במהירות מספיק גבוהה כדי לחלץ ולא לשקוע עם הרכב הגורר ובמהירות מספיק נמוכה כדי לא לגרום לנזק. ולעובדות בשטח - לשני הרכבים, לגורר ולנגרר, לא נגרם נזק.

7

ranzur

21 במאי 2012 ב 00:17

לו אני

חבל שלא שאלתם אותי בקלי קלות

8

intercut

29 במאי 2012 ב 01:47

שאפו מקצוענות

9

אורח/ת

20 באוגוסט 2012 ב 19:04

תשובות לעיקום שילדה

1. רכב שכור
2. במצב הזה חייבים לנסות הכל אין ברירה

כל הכבוד למחלץ

10

אורח/ת - אחד שלא הצליח

09 בדצמבר 2022 ב 10:01

עיקום ונזק לרכב
1)רכב שכור ולא שלך .
2)מחוץ לארץ או עזרה של חברים ולא לשפוך ערמה של כסף על החילוץ.

11

Ogash Ofer

09 בדצמבר 2022 ב 10:20

אורח/ת - אחד שלא הצליח כתב/ה:
"

עיקום ונזק לרכב
1)רכב שכור ולא שלך .
2)מחוץ לארץ או עזרה של חברים ולא לשפוך ערמה של כסף על החילוץ.

"
בשורה התחתונה אפס נזק לכלי הרכב (שים לב לסוג הרצועות שהשתמשנו בהן).

ובאופן מעשי - אין מי שיבוא לחלץ מאמצע הסהרה. זה הכול בידיים ובאחריות שלנו.