אתר השטח הישראלי - ג'יפים רכבי שטח מסעות טיולים ניווט נהיגה ישראל ירדן מדבר מערבי מצרים טורקיה מרוקו רומניה
EnglishEnglish | יציאה |  RSS  | הוסיפו למועדפים | הפכו לדף הבית
שלום אורח  להרשמה לאתר logo
חיפוש
חפשחפש באתר
חיפוש מתקדם
מסעות והדרכות
נופי כינרת ורמת סירי...
ממזרח למערב הנגב - 3...
טיול חוויתי אל גבי ה...

ציוד לשטח
זוג מכשירי קשר G7 Pro
695 ₪
אתיופיה - מדבר דנקיל והר הגעש ארטה-אלה
4200 $
רסקיו טייפ - סרט היתוך מסיליקון
49 ₪


קישורים חשובים‎
מסעות טיפוס הרים
מרוקו - טיול ג'יפים
מרוקו - טיול אופנועי שטח
גאורגיה - טיול ג'יפים
הדרכת נהיגה בשטח טרשי



שטח TV
שטח טיוי
מבחן האייל או למה צריך בקרת יציבות

חדשות
מפה ומשם – לקט ג'יפאים

הקונספטים של תערוכת הרכב בשנחאי

סיטרואן מרחיבה את היצע הקרוס-אוברים

תערוכת אוטומוטור - פסח 2017

ה-JEEP המהיר ביותר בעולם

גיפים, רק JEEP-ים

תמונות ראשונות: הדור הבא של סאנגיונג רקסטון

רכב פנאי חדש וקטן לקיה



תמונת היום בגלריות
טיול סזוקי ויטרה פברואר 2017


חדש בפורומים שטח
תקלה בסוברו פורסטר 2010
סובארו | Ogash Ofer | 24.04.17
תודה רבה. נהנתי מאוד.
טיולים בארץ | אורח/ת | 23.04.17
כתבה חדשה - מפה ומשם – לקט ג'יפאים
שטח | אתר השטח 4X4 | 23.04.17

חדש בלוח רכבי שטח
סוזוקי גרנד ויטארה
שנת 2013 | יד 1 | 21.04.17
טויוטה לנד-קרוזר
שנת 2005 | יד 1 | 19.04.17
טויוטה לנד-קרוזר
שנת 2005 | יד 1 | 19.04.17

ראשי > שטח TV > טיפ נהיגה

עלייה שנכשלה

למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים!

עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים?
מאת: עופר אוגש Ofer Ogashעודכן: 23.02.16
תגיות: הדרכת נהיגה | חילוץ | עבירות | שיפוע צד | 
התמונות להמחשה בלבד
הכישלון והסכנה
fiogf49gjkf0d

לא להצליח לטפס עלייה (ובשפה המקצועית: עלייה שנכשלה) זו לא בעייה! זה קורה לכול מי שנוהג בשטח ובטח ובטח למי שמאתגר את עצמו ואת כלי הרכב שלו בעליות חדות או ארוכות או גם חדות וגם ארוכות.

הסיבות לכשלון הן לרוב פשוטות ומתחילות בחוסר תכנון נכון של העלייה, הערכת חסר של תלילותה, חוסר הכרה של משטח הטיפוס והאחיזה שהוא מספק, חוסר ''כוח'' של כלי הרכב, כשל טכני (המנוע שובק, משהו נשבר ברכב...) ואף בגלל רגע אחד של חוסר תשומת לב.

ובקיצור-  עלייה שנכשלה: ניסיתם לטפס עלייה ובשלב מסוים נתקעתם באמצע!

ומה הסכנה?

כניסה למצב של שיפוע צד ובהמשך (מגיע מהר בדרך כלל)גם התהפכות!
דוגמה להתהפכות בעלייה שנכשלה (הסרטון רץ ברשת ואנו לא מכירים את הנפשות המצולמות בו):
fiogf49gjkf0d


אז מה עושים כשהעלייה נכשלה?
fiogf49gjkf0d

עוד בטרם העלייה נכשלה מומלץ לתכנן טוב את העלייה, להכיר אותה, לקחת ''מרווח'' ביטחון ולנהוג כראוי (ראו טיפ נהיגה: טיפוס עלייה).

אבל היה וכבר נכשלה העלייה - מה עושים? ראשית: יש לייצב מצב! אם אפשר לעצור, לקבע את כלי הרכב, למנוע ממנו להחליק לצדדים ולאפשר לנהג זמן חשיבה ללא לחץ (ובקיצור: עצרו הכול וקודם כל הירגעו ושתו קפה). 

שנית: יש לתכנן היטב כיצד מחלצים לאחור (כנראה שקדימה תתקשו ואף מסוכן לנסות לנסוע). ממליץ לקרוא את כל ההנחיות בטיפ נהיגה: ירידה תלולה ולהתכונן לירידה לאחור כמו אל ירידה קדימה ובמשנה זהירות.

ושלישית: יש להכיר את הסכנה בכניסה לשיפוע צד (קישור) היכולה להוביל למצב של התהפכות ולנסות להימנע מלהיכנס לשיפוע צד - דבר היכול להחריף את המצב ולסבך את החילוץ. כי אז צריך לחלץ בשיפוע צד וזה כבר מורכב יותר - ראו לדוגמה:

סיפור החילוץ מהר חמרן - יצאנו שלושה, חזרנו ארבע 

סיפור החילוץ מהשיפוע צד שבהרי האטלס - מרוקו
התמונות להמחשה בלבד
ולמה מתהפכים?
fiogf49gjkf0d

המצב הפיזיקלי הוא פשוט: בעלייה חדה במיוחד אם המשטח הוא בעל אחיזה נמוכה יש מעט משקל על הגלגלים שמקדימה (רוב המשקל עובר אחור בגלל השיפוע).

הגלגלים הקידמיים שלא אוחזים (בגלל המשטח ובגלל שאין עליהם משקל) מחליקים!

והכלל אומר: גלגל שמחליק רוצה להוביל!

וכך שאתם בשיפוע חד ונותנים גז קדימה - הגלגלים הקידמיים מחליקים ומושכים את הרכב הצידה לעבר שיפוע הצד המסוכן. היה ושיפוע הצד חריף ו/או יש קצת מהירות וטילטול של הרכב(דבר המחריף את השיפוע) ימצא עצמו הרכב(והנוסעים שבתוכו) מתהפכים על הצד ובמקרה הגרוע גם ממשיכים להתגלגל מטה.
דוגמה לעלייה שנכשלה ושיפוע צד מסוכן (הסוף היה טוב...)
ועוד טיפ קטן - חגורת בטיחות!!!
fiogf49gjkf0d

חזרו והסתכלו שוב בסירטון וראו את הנהג עף מהרכב באחד הגלגולים (ואולי הרכב אף מתגלגל עליו ודורס אותו).

לו הנהג היה מקצועי וחוגר עצמו בחגורת בטיחות (קישור) הוא היה ממשיך להתגלגל עם הרכב, כשהחגורה, כריות האוויר וכלוב ההתהפכות (קישור) של הרכב היו שומרים עליו!

 

 
ועוד עלייה שנכשלה ונגמרה בהתהפכות!
fiogf49gjkf0d

למה זה קורה?

הגלגלים הקידמיים, שכמעט ואין עליהם משקל, מאבדים אחיזה ואז מחליקים.

ולפי הכלל: גלגל מחליק רוצה להוביל! מושכים את הרכב לשיפוע צד ומשם הדרך להתהפכות / התגלגלות קצרה.

המלצה: ראשית שמרו על הטבע! (מקום ההתהפכות אסור לנסיעה) ושנית - אל תתגרו ואל תנסו לבדוק מה מגבלת כלי הרכב שלכם - כי כשזו מגיעה - לא ניתן לחזור לאחור!

 

שתף|  שלח לחבר    הדפס    הוסף סימניה    דווח על טעות  
תאריך מאת5 תגובות
לפתיחת כל התגובותהוסף תגובה
לחץ לפתיחה1. טיפ נהיגה - עלייה שנכשלהאתר השטח 4X423.02.16 15:50
למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים! עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות? והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים? קישור לכתבה המלאה (ולפתרון):  עלייה שנכשלה
סגור הוסף תגובה
לחץ לפתיחה2. טיפ נהיגה - עלייה שנכשלהleornevo24.02.16 22:12
ציטוט - אתר השטח 4X4 כתב/ה: למי זה לא קרה? מנסים לעלות עלייה חדה ובאמצע נעצרים! עכשיו השאלה מה עושים? מה הסכנות? והכי חשוב: איך יוצאים בשלום מהמצב הלא נעים? - סוף ציטוט
עד שעופר אוגש מורנו יענה או אחד ממדריכיו 1 - הירידה לאחור רק בקו ישר וחובה עם מכוון 2 - בטויוטה יש כפתור DAC לבקרת ירידה ותשים  על LOW 3 -הברקסים מסוכנים וזה תלוי באורך הירידה , בקצרה עדיף ללא ברקסים אבל ממש ישר --- כל ההתהפכויות ברוורס  הם בגלל פניה ימינה או שמאלה לפני ההגעה למטה - אם יש ספק אז אין ספק, !!  עצור חבר לכננת שתגיע מעליך ושיורידו אותך לאט לאט לאחור , זה ממש לא מישחק של גברים ,, אשמח לשמוע עוד טיפים מהמדריכים האחרים המכוון צריך לראות שאין אבנים מאחור שיקפיצו את הרכב לאובדן שליטה של הנהג
סגור הוסף תגובה
לחץ לפתיחה3. טיפ נהיגה - עלייה שנכשלהe17.07.16 20:51
חשוב מאוד - לדעת וליישם
סגור הוסף תגובה
לחץ לפתיחה4. עליה שניכשלה =- מה קרה לנהגleornevo09.09.16 21:53
במיקרה הזה היה לנהג הלא מנוסה אולי מזל שלא היה חגור,, הוא עף בסלטה השביעית ופונה עם מסוק "רק" עם רגל מרוסקת ,, לפי התמונות איך הרכב הגיע למטה אחרי עוד 100 מטר וכ13 גלגולים - ה"כלוב" לא החזיק מעמע וכל התיקרה קרסה,,,,(מפא אנשים שהיו שם) ,, ללא קשר הוא כמובן לא הקשיב לאף אחד גם כאשר ביקשו שיעצור, יעגן ויגרר ,,,,
סגור הוסף תגובה
לחץ לפתיחה5. עליה שנכשלה והתהפכות - סרטון חדשOgash Ofer17.09.16 16:45
הוספתי סרטון חדש שאפשר ללמוד ממנו. אומרים שהמנוע של הטויוטה כבה לפני סוף העלייה ומכאן אובדן האחיזה וההתגלגלות.
סגור הוסף תגובה
  הוסף תגובה
שם: להרשמה לאתר
דואר אלקטרוני: כתובת הדואל אינה מופיעה בתגובה
כותרת:
שלח/י
שתף|  שלח לחבר    הדפס    הוסף סימניה    דווח על טעות  
פיתוח TGASoft| עיצוב יעל קציר
פרסם באתר |תקנונים|עזרה|דרושים |צור קשר |כתבו עלינו |מי אנחנו
כל הזכויות שמורות לאתר השטח הישראלי ©

 טיולי ג'יפים בעולם | טורקיה | טיול ג'יפים בטורקיה | מדבר מערביטיול ג'יפים במדבר המערבי | ירדןטיול ג'יפים בירדןמרוקו טיול ג'יפים במרוקו | יוון טיול ג'יפים ביוון | כתבות ניווט | GPS | תוכנות ניווט | מכשירי קשר | ערכת חילוץ | קומפרסור גדול | קומפרסור קטן | רצועת גרירה| מבחן  דרכים - ג'יפים | רכב שטחג'יפ סופה | באגי | ספורט מוטורי | ראלי | WRC | מסלול טיול | טרקטורון | אופנוע | טיול אופנועים  | טיולים בארץ | הדרכת נהיגה |  אינדקס שטח - עסקים    The Israeli Off-Road site  | 4X4 | Offroad | ATV | motorcycles יצרני רכב: אודי, איסוזו, אלפא רומיאו, ב.מ.וו, ביואיק, גאז, ג'יפ, ג'נרל מוטורס, דודג', דייהו, דהייטסו, האמר, הונדה, וולוו, זיל, טאטא, טויוטה, יונדאי, ימהה, לאדה, לנד רובר, לקסוסמאזדה, מיצובישי, מרצדס, ניסאן, סאנגיונג, סובארו, סוזוקי, סופה, סיטרואן, סקודה, פולאריס, פולקסוואגן, פורד, פורשה, פיז'ו, קאמאז, קיה, קרייזלר, רכב נצרת, רנו, שברולט, FDW, KTM