שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

קצת אחרת - מסע מיוחד למדבר של ירדן

3 ימים של טיול למתקדמים במדבר הדרומי וברמת המדבר המזרחית של ירדן לחבורה שכבר נהגה יותר מפעם אחת במרחבים של ירדן.
כול יום נסענו בתוואי שטח שונה - דיונות ושבילים חוליים, חמדות ושבילים מהירים ולסיום טרשים, סלעים ועוד דיונה אחת גבוהה בשביל לסגור היטב את החוויה!

קע ג'עפר לעת שקיעה

קע ג'עפר לעת שקיעהקע ג'עפר לעת שקיעה

ועוד מסע לירדן אך הפעם לא שגרתי...

מאות טיולים ומסעות הדרכנו בירדן, רוב הטיולים בחלק המערבי במסלול שזכה אצלנו לשם ''המסלול הקלאסי'' - ואדי ראם, פטרה וואדי חסה (חוויה מדהימה, בטח למי שטרם נחשף לממלכה ההאשמית). כמה עשרות הם המסעות למזרח ירדן - מסעות עומק ארוכים ומורכבים ללב המדבר של חצי האי ערב (מדבר החיג'אז) וכמובן מסעות האופנועים והטרקטורונים ולאחרונה גם צל''צ (SBS). אבל האתגר הגדול הפעם היה להרכיב מסלול חדש ומיוחד עבור כאלו שהיו כבר בכל אחד מהמסלולים ואפילו יותר מפעם אחת ולנסות להפתיע אותם! קישורים ליומני מסעות מיוחדים שחלק מהחבורה הנוכחית השתתפה בהם: קישור למסע המיוחד במזרח ירדן בו שברנו קרח ליד גבול עיראק קישור למסע מיוחד במדבר סביב וואדי ראם - רק מדבר!

אבן גבול לאורך הגבול הפתוח בין ירדן לערב הסעודית

אבן גבול לאורך הגבול הפתוח בין ירדן לערב הסעודיתאבן גבול לאורך הגבול הפתוח בין ירדן לערב הסעודית

המסלול בירדן - כל יום חוויה אחרת!

נכנסנו לירדן ביום שישי, ערב חג שבועות ובימים הראשונים של צום הרמדאן. מעבר גבול איטי בישראל (בגלל המוני תיירים שהגיעו באוטובוסים) ומעבר גבול יעיל ומהיר (יחסי) בירדן (בזכות זה שלא היינו הרבה ג'יפאים שהגיעו לירדן. רק אנחנו והקבוצה של עדי וייזל שעוברת לטיול הקלאסי במדבר הדרומי). ארוחת צהרים מאולתרת בעקבה (רב החנויות סגורות) ואנו בדרך למדבר...  הפתעה ראשונה! - לשמורת וואדי ראם ניכנס היישר מעקבה (באישור מיוחד של מנהל השמורה ועם הבטחה שאבוא לשלם לו בערב). כך שלאחר כמה דקות על הכביש ביציאה מהמחלף הראשון של עקבה נכנסנו לשטח. שבילים טרשיים, כשסביב הסלע הוא גרניט כהה, הופכים די מהר לסלעים צבעוניים מאבן חול נובית ושבילים חוליים ''כמו'' בוואדי ראם. לאחר פחות משעה של נסיעה מהירה בשטח נכנסנו לתחום השמורה, שכה אהובה ומוכרת לנו. לאחר שמצאנו מים במדבר (בורות המים והמאגרים מלאים!) מיהרנו לקשת הדרומית של ג'בל בורדה. בתוך שמורה וואדי ראם נסענו על השבילים החוליים מזרחה עד ליישובים החקלאיים שמעבר לשמורה ודרך קע דייסה חזרנו מערבה לתוך הדיונות של וואדי ראם ומשם לבריכת מים בקצה העיירה דייסה לרחצה של ערב נעים במדבר. השעה מוקדמת, באופן יחסי, ועוד השמש מאירה בשמיים, אבל אצלנו מזג האוויר מושלם ותוכנית היום בוצעה ללא תקלה מיוחדת או שקיעה עמוקה - מפתיע! (אבל גם זה קורה לי לעיתים רחוקות!!). ארוחת ערב טובה ושינה עמוקה חיכתה לנו אצל הבדואים במאהל הקרוב. לילה טוב וואדי ראם.

דיונה אחת לדוגמה בקצה שמורת וואדי ראם

דיונה אחת לדוגמה בקצה שמורת וואדי ראםדיונה אחת לדוגמה בקצה שמורת וואדי ראם

היום השני - 320 ק"מ מזרחה בדרכים המהירות

לרמת המדבר המזרחית אנו מטפסים לרוב על ''דרך הבשמים'' העתיקה - דרך טרשית ואתגרית הדורשת זמן רב (וגם עצירות להסברים...) אך הפעם המרחק ארוך ואנו רוצים להגיע מזרחה ולחזור מערבה עוד היום עד לפטרה (סיבוב של איזה 320 ק''מ - בקטנה...). דרך ערוצי הנחלים החוליים והמהירים התחלנו לטפס מזרחה כשהנסיעה היא בקצב גבוה וכל השיירה ''דוחפת'' קדימה. ביקרנו את המסעף הפעיל של הרכבת החיג'אזית המחברת את מכרות הפוספטים ברמת המדבר המזרחית עם נמל עקבה. פגשנו את מפעל המים הגדול המוביל מים מהמדבר לעבר רבת עמון (ואף קיבלנו אישור להיכנס לאחת מתחנות הדחיקה שלאורכו). נסענו מזרחה, בנוף הטרשי המיוחד, לאורך הגבול הסעודי עד לאבן גבול רשמית בין ירדן לבין ערב הסעודית. עלינו צפונה בנסיעה סופר מהירה על החמדות עד לקע ג'עפר - המליחה הגדולה ביותר במזרח התיכון. ניהננו מהמליחה היבשה, קצת (הרבה, ליתר דיוק) צילומים לאורך ולרוחב. ארוחת סוף הרמדאן מפוארת שפרסנו למלווים המוסלמים שלנו (רמדאן קרים). ועל הכביש מערבה דרך עוקף מעאן עד לוואדי מוסה (הכפר שמעל פטרה) לארוחת ערב מאוחרת (22:30) שחיכתה לנו במלון. יום ארוך ואתגרי, עם כמה קפיצות (שלא לכתוב ''טיסות'') מכובדות אשר לשמחת כולנו (לרבות כלי הרכב הגיבורים) הסתיימו בשלום, ובסופו כולנו בריאים, שלמים ומרוצים.

מנהרה לאורך המסעף הפעיל של הרכבת החיג'אזית

מנהרה לאורך המסעף הפעיל של הרכבת החיג'אזיתמנהרה לאורך המסעף הפעיל של הרכבת החיג'אזית

היום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדני

הירידות מפטרה (בגובה של 800 עד 1,000 מטרים) מוכרות וידועות כשהמפורסמת ביותר היא הירידה של דרך הבשמים היורדת את ''וואדי נמלה'', כביש משובש נוסף היורד את המצוק הוא הכביש הידוע בתור וואדי מסעודה, יש גם את הירידה (שחסומה מזה 10 שנים) של וואדי דנה ויש גם את הירידה בתוך וואדי מסעודה, ממש בתוך הערוץ, ירידה שהייתה חסומה הרבה שנים ולאחרונה הצלחתי לרדת אותה במסע של צל''צ/SBS (רייזרים בשפת המשתמשים) - קישור ליומן המסע ממרץ 2016.  וכך שלאחר ארוחת בוקר וסיבוב קצר לקניות בוואדי מוסה עלינו  על ''דרך המלך'' ויצאנו דרומה לאורך מצוק ההעתקים בטיפוס מפטרה (המלון בגובה 900 מטרים) על לרג'ף (בגובה 1,500 מטרים) ומשם בשטח בשבילים לאורך מצוק ההעתקים לתוך הערוץ הצר והטרשי היורד עד לערבה הירדנית. כמה אתגרי עבירות קלים (בעיקר כי המצוק הפך להיות צר כי נסחף בזרימה), ארוחת צהרים בצל של קירות הוואדי עד לדיונה הגדולה והאתגרית בכניסה לערבה הירדנית. למעבר הגבול הדרומי הגענו בזמן, בריאים, שלמים, מאובקים ומרוצים! תודה רבה לחבורה הנפלאה על מסע כייפי במיוחד - כן יירבו!!!

האתגר האחרון - הדיונה הראשונה והגבוהה של הערבה הירדנית

האתגר האחרון - הדיונה הראשונה והגבוהה של הערבה הירדניתהאתגר האחרון - הדיונה הראשונה והגבוהה של הערבה הירדנית

תחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראם

תחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראםתחילתו של מסע - מטפסים בשטח לעבר וואדי ראם

המשתתפים:

המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:המשתתפים:

היום השני - 300 ק"מ מזרחה בדרכים המהירות

היום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 קהיום השני - 300 ק

היום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדני

היום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדניהיום השלישי - יורדים בשטח את מצוק ההעתקים הירדני

המסעות הבאים של אתר השטח לירדן:

פרטים על המסע הקלאסי לירדן:

ירדן במסלול של ואדי ראם - פטרה - ואדי חסה   

טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה 


פרטים על המסע האתגרי - ירדן במסלול אתגרי לדיונות של המדבר הדרומי:

מסע ג'יפים אתגרי בוואדי ראם   


פרטים על המסע למזרח ירדן - מסע אתגרי לעומק המדבר הערבי:

מסע מיוחד למדבריות של מזרח ירדן   

תגובות

14 תגובות

1

Ogash Ofer

19 ביוני 2016 ב 06:58

בשבוע הבא יעלו עוד כמאתיים תמונות

2

Ogash Ofer

24 ביוני 2016 ב 10:43

הוספתי עוד תמונות ליומן המסע

3

אורח/ת

29 ביוני 2016 ב 09:39

אחד המסעות המפתיעים

בערך 30 פעמים טיילתי במדבר ירדן, מזרח ובעיקר כל פינה ופנינה של ואדי רם.
לפני ולפנים היינו נכנסים לשטח מיד עם הכניסה לירדן מהצד העי דרומי של ואדי רם (2003) וזה הזכרון שנשאר לי. שמחתי לשחזר את הכניסה הדרומית ואין ספק שעפתי מה דיונות והחולות המרהיבים. (והייתי בקשת הדרומית בעבר ?? ותמיד כיף לחזור אליה, מומלצת בליל ירח מלא)
זו לי פעם ראשונה לבקר בירדן בתקופת הראמדן וזו חוויה בפני עצמה לראות רחובות שוממים ומדינה בהפסקה ??
עופר שהינו מלך המדבר הירדני הפליא לתכנן מסלול מפתיע המשלב דיונות, שטח טרשי וירידה תלולה במצוק העתקים הירדני עם נופים שאין שובע מהם.
בקיצור...די קשה לקצר...חוויתי תענוג אחד גדול עם חבורה חייכנית, לא הפסקתי לצחוק ולדעתי זה העיקר בסיכומו של דבר ודי לפחד מהלא נודע, צאו תהנו, תאספו חוויות והעיקר תסמכו על המדריך במקרה זה - עופר אוגש שלעולם לא יוציא מישהו לסכנה...
אז תודה עופר על עוד מסע מרתק ומהנה, אין ספק שאני אחריך (לפעמים לפניך ??) בכל פעם שתצא אל המדבר היפה בעולם ??
ואין אין על החיוך שלך כשאתה מרוצה...חחחחח

4

אורח/ת

17 ביולי 2016 ב 20:48

קצת אחרת - מסע מיוחד למדבר של ירדן

מדהים!

5

אורח/ת

28 ביולי 2016 ב 18:36

תודה לעופר אוגש על טיול שלא ישכח

ותמונות מדהימות

6

אורח/ת

28 ביולי 2016 ב 19:33

ירדן 3 ימים של שכרון חושים

פעם שניה עם עופר אוגש המקסים
תחילתה של התמכרות נפלאה
ואדי ראם מזוית חדשה
מישורי המדבר המזרחי עד גבול סעודיה
וימת המלח קע ג'עפר
מצוק העתקים הירדני וואדי מסעודה המדהים
היה מואי מואי כייף

7

אורח/ת

14 בספטמבר 2016 ב 07:55

קצת אחרת - מסע מיוחד למדבר של ירדן

מתי יש טיול לירדן בתקופה הקרובה?

8

Ogash Ofer

14 בספטמבר 2016 ב 08:09

קצת אחרת - מסע מיוחד למדבר של ירדן

אורח/ת כתב/ה:
" מתי יש טיול לירדן בתקופה הקרובה? "
הטיולים הקרובים לירדן הם בחג הסוכות - קישור לפרטים. לפני ראש השנה אדריך מסע RZR'ים ולאחר החגים ננסה לבנות קבוצה למזרח ירדן וגם לטיול מדברי מיוחד בדרום ירדן.  

9

opherc

12 באוקטובר 2016 ב 23:42

עופר - מה כמות הנרשמים שצריך על מנת

להרכיב טיול פרטי לרייזרים וטרקטורונים ?

10

Ogash Ofer

13 באוקטובר 2016 ב 07:17

עופר - מה כמות הנרשמים שצריך על מנת

opherc כתב/ה:
"להרכיב טיול פרטי לרייזרים וטרקטורונים ? "
קבוצה זה 20 משתתפים. במקרה של רייזרים - זה יוצא בדרך כלל 10 כלים עם שניים בכול כלי. אים יש לך ''קצה'' של קבוצה - אפשר לקבוע תאריך ואני תמיד יכול לעזור בגיוס משתתפים נוספים (ויש לנו לא מעט כאלו שמחכים לתאריך).

11

opherc

13 באוקטובר 2016 ב 14:00

יש לי יותר מקצה של קבוצה , אבל בטרקטורון

זה 1 לכלי וברייזרים למניהם זה 2.
כרגע אנחנו 10 כלים (6 רייזרים 4 טרקטורונים).

תודה

12

Ogash Ofer

13 באוקטובר 2016 ב 14:10

יש לי יותר מקצה של קבוצה , אבל בטרקטורון

opherc כתב/ה:
"זה 1 לכלי וברייזרים למניהם זה 2.
כרגע אנחנו 10 כלים (6 רייזרים 4 טרקטורונים).

תודה
"
מצוין.  דבר איתי.  נסגור תאריך ונצא לדרך.  052-5818494

13

אורח/ת

30 באוקטובר 2016 ב 10:41

מסע מיוחד למדבר של ירדן

האם אפשרי להיכס לירדן עם ג'יפ ללא בעל הרכב אך עם מיפוי כוח.

14

Ogash Ofer

30 באוקטובר 2016 ב 10:44

מסע מיוחד למדבר של ירדן

אורח/ת כתב/ה:
" האם אפשרי להיכס לירדן עם ג'יפ ללא בעל הרכב אך עם מיפוי כוח. "
חיובי זה אפשרי. בערבי ההכנה לקראת המסעות הבאים לירדן אנו מסבירים את הנוהל של הכנסת רכב שרשום שלא על שם הנהג.