שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

שמחה גדולה במסעות לממלכה האשמית של ירדן

וזו עובדה: החוויה של מסע שטח בירדן גורמת לחיוך רחב על הפנים בכל פעם שמדברים על העניין!!!

עוצמת החוויה שבמסעות לירדן לצד מידע עדכני על המדינה, האוכלוסייה והסדרי המעבר בין ישראל לירדן.
כתבה שהיא חובה בטרם יוצאים למסע מעבר לגבול...

תל-אביב - ירדן - תל-אביב

בשעות הקטנות של הלילה נפגשים ביציאה מתל-אביב למסע של כ- 600 ק''מ ב-3 ימים. המסע קצר בזמן אך עמוס בחוויות, ההתרגשות בשמיים והכיף הוא כזה ש''זר לא יבין זאת''. אתר השטח הישראלי www.4x4.co.il מארגן ומוציא כבר למעלה משנה מסעות של רכבי שטח לירדן.


קישור ליומן המסע של דליה אפטבי

 תל-אביב  -  ירדן  -  תל-אביב

מעבר הגבול בערבה ריק בדרך כלל,

כך שאת הצד הישראלי עוברים מהר ואז מגיעים לירדנים שם הקצב אחר אבל הכול באדיבות ובתחושה של ''כיף שבאתם'' - הכנסת אורחים נדירה מאוד למעברי גבול. בודקים את הרכבים, מותר להכניס הכול למעט מזון, מים ודלקנים, מחליפים את מספרי הרישוי לירדנים, משלמים ביטוח חובה ומחתימים את הדרכונים.


קישור ליומן מסע מצולם

מעבר הגבול בערבה ריק בדרך כלל,

ויאללה - לעקבה

בדומה לאילת גם עקבה היא עיר ללא מע''מ ובכוונת המלך להפוך את ירדן כולה לאיזור סחר חופשי על-מנת למשוך יזמים וחברות מכל העולם להשקיע במקום. כלכלת ירדן נסמכת בעיקרה על תיירות חוץ - ענף שספג פגיעה קשה בשנים האחרונות ולאחרונה מתאושש. הרחוב הראשי של עקבה משופץ ויש בו חנויות למזכרות, למזון ובעיקר פלאפל ירדני טעים בפיתה דקה. מעקבה עולה דרך המלך לתוך ההרים צפונה לעמאן. אנחנו נוסעים עליה כדי לצאת מאזור תחום הסחר החופשי עד הכניסה לאזור ההרים של ואדי ראם לחילופין נוסעים לאורך מפרץ עקבה, עולים לתצפית על משולש הגבולות (ישראל-ירדן- מצרים) ואז מתחברים לדרך המלך דרך הכביש היורד לנמל הימי.

 ויאללה - לעקבה

הכניסה לשטח

השלט בירידה ימינה מהכביש הראשי מצביע על ואדי ראם - לשם נוסעים התיירים שמגיעים באוטובוסים - לדברי המדריך הירדני שמלווה אותנו הם ה''אשכנזים''. אנחנו מעדיפים להיכנס לשטח ולהגיע לואדי ראם לאחר נסיעה מהירה בתוך ערוצי הנחלים, טיפוסי דיונות ענקיות, חציית רכסים ו''הדובדבן'' - נסיעה במשטחי המלח החלקים ולכאורה האינסופיים של קע אבו-קרישע, קע אם סלב וקע דיסא.

הכניסה לשטח

מבנה השבר הסורי אפריקאי

יצר מצב גיאולוגי בו הצד המקביל למצוק ההעתקים שבצד הישראלי, כלומר הצד המזרחי של השבר - זה הנמצא בירדן, תואם את הגיאולוגיה של השטח הנמצא כ-100 ק''מ דרומה לנו בתוך סיני. וכך למעשה יוצא שאנחנו מטיילים בצד הירדני במקביל לאילת ולהתיישבות הישראלית בערבה, עד פארן וצופר, אבל הנוף והשטח דומה לסיני. את שטחה של ירדן ניתן לחלק ל-3 חלקים גיאולוגיים: הבקע הוא הערבה, המתלול והרמה. המסע שלנו חוצה ועובר בכל אחד מהחלקים. נכנסים במעבר גבול ערבה, מטפסים את המתלול בדרך המלך היוצאת מעקבה, נוסעים בשולי הרמה ושוב נסיעה על שיא המתלול, עם תצפיות מדהימות מערבה לישראל, יורדים את המתלול דרך ואדי נימלה לבקע חציית הדיונות הכתומות והבתוליות של הערבה הירדנית עד לכביש הערבה. משם נוסעים דרומה חזרה למעבר גבול ערבה או צפונה לנחלים הזורמים לים המלח בחלק הירדני והסיום במעבר הגבול - שייח'-חוסיין (במקביל לבית שאן בחלק הישראלי).

 מבנה השבר הסורי אפריקאי

המסע בממלכה ההאשמית בארצו של לורנס איש ערב

הוא חוויה יוצאת דופן, גם למי שטייל הרבה בארץ ובעולם. העוצמה מגיעה מתוך הניגודיות - זה מסע בחו''ל אבל זה פה קרוב - נוהגים המון אבל לא עייפים - הנוף מזרח תיכוני אבל לא נראה כמוהו ועוד תחושות היוצרות אצל המטייל רושם עז בזמן קצר. מספרים כי לורנס, קצין מודיעין בריטי, הצליח ליצור אצל הבדואים את התחושה כי ביום שבו האימפריה הבריטית תכבוש את ירדן מידי הטורקים הוא ידאג להם לעצמאות. כך הצליח לארגן אותם ככוח צבאי, לרכוש את אמונם ולהפוך להיות בורר/שופט בסכסוכים פנימיים ולהובילם לקראת הקרב בו גורשו הטורקים מירדן בסופה של מלחמת העולם הראשונה. בכך באו לסיומן 400 שנה של שלטון טורקי במזרח התיכון. הבריטים לא עמדו בהבטחתם, לורנס חזר לבריטניה ואילו צרפת ובריטניה חילקו ביניהן את המזרח התיכון עד לשנת 1946 בה זכתה ירדן לעצמאות במלכות משפחת חוסיין.

 המסע בממלכה ההאשמית בארצו של לורנס איש ערב

אותנו מלווה מדריך ירדני דובר אנגלית ושוטר מטעם משטרת התיירות. השוטרים הירדנים אדיבים ומלאי סבלנות אפילו כשאנחנו ''משחקים'' בדיונות. העובדה כי בתרבות הירדנית לא מקובלת תופעת השוחד או הבקשיש, משרה אוירה נעימה וידידותית להפליא. בלילה הראשון ישנים במאהל בדואי הנמצא למרגלות מצוקים אדירים ואדומים שהירח צובע לכבודנו בצבעים רומנטיים - מקום נפלא לאוהבים. לא הספקנו לדומם את המנועים מיום ארוך של נסיעה וכבר הדרבוקות מתופפות והאוכל מתבשל על האש. בחצות כל אחד פורש לישון - מי באוהל בדואי הגדול ומי באוהלים הפרטיים.

משכימים קום ולאחר ארוחת בוקר יוצאים לכפר הבדואי דיסה

ומשם חוצים את מסילת הברזל החיג'אזית אשר הקימו הטורקים מהעיר חאג', כיום בערב הסעודית, צפונה דרך רבת עמון לסוריה ולטורקיה. מסילת הברזל נודעת בשל היותה של המסילה צרה, עובדה שאינה מאפשרת לרכבות מערביות לנסוע עליה. המסילה הייתה הגורם המסיבי לכריתת יערות רבים בצפונה של ירדן לצורך הנעת הקיטור אך תיזכר לטובה בזכות השפעתה החיובית על כלכלתה של ירדן בימי השלטון העותומאני ולאחריו. לאחר שעתיים של נסיעה מגיעים לקשתות הסלע המפורסמות של ח'רזה. קשתות אלה נוצרו על-ידי הרוח שחפר בתוך אבן הסלע שממנו בנוי ג'בל אל ח'רזה. הגדולה שבקשתות מאפשרת לכ-10 כלי רכב לחסות בצלה.

 משכימים קום ולאחר ארוחת בוקר  יוצאים לכפר הבדואי דיסה

בדרך צפונה לואדי מוסא מטפסים דרך רומית עתיקה

מגובה של 1,000 מטר מפני הים, לראס א-נקב בגובה של 1,500 מטר ומשם על כבישים פנימיים בין כפרים המאכלסים את עיקר התושבים בחלקה הדרומי של ירדן. איזור זה של ירדן מאוכלס בתושבים בדואים שהתיישבו בכפרי קבע או ארעיים למחצה בשל זמינות המים לאורכה של דרך המלך. לידיעה: מבחינה כמותית בירדן כ-5 מיליון תושבים ורק כ-10 אחוז מהם גרים באזור הנרחב שמדרום לרבת עמון (המדבר הדרומי).

 בדרך צפונה לואדי מוסא מטפסים דרך רומית עתיקה

לפטרה מגיעים לאחר מעבר בואדי מוסא

- שילוב של עיר וכפר, חדש יחסית, אשר בו גרים היום תושבי האזור. סודותיה של פטרה, בירת הנבטים החצובה כולה בסלע, יישארו כנראה כמוסים לעד בשל העובדה כי המקום נבזז בטרם הגיעו אליו הארכיאולוגים ובכל זאת רואים חפירות באתר לחיפוש תשובות למקום מדהים ביופיו ומפתיע בתכנון האורבאני שלו. תעלות מים לשתיה ולחקלאות, מבנים גדולים ומפוארים בהתאם למעמד, מאגרי מזון ושתייה לימי הקיץ ומקומות ציבוריים לכינוס ותפילה שהמפורסם ביותר הוא הח'זנה - האוצר. ההפתעות במקום רבות אבל לא נשכח את תחרות ארצות ערב להרמת משקולות אשר התקיימה באמפי העתיק של פטרה. לנו היה הכבוד לצפות בה באחד מהמסעות הראשונים לירדן. וכך ללא קיומם של יחסים דיפלומטיים היינו שגרירים של מדינת ישראל בין נציגים של סוריה, טוניס, מצריים, לוב, עירק (לפחות הדגל היה שם). אהוב הקהל היה מרים המשקולות הירדני.

 לפטרה מגיעים לאחר מעבר בואדי מוסא

את המתלול - מצוק ההעתקים הירדני יורדים דרך ואדי נימלה

אחד מתוך ארבעה מורדות המחברים בין גב ההר לערבה. הירידה בשביל מביאה אותנו לדיונות כתומות וחלקות שבהן ניתן לנסוע בחופשיות - צריך רק ל''תת בגז'' ומהכיוון הנכון. לאחר מכן עולים על הכביש המקביל לכביש הערבה הישראלי ואפשר לחזור דרומה למעבר גבול ערבה או כפי שאנו נוהגים לאחרונה - צפונה לכיוון הנחלים הזורמים לים המלח בצד הירדני.

 את המתלול - מצוק ההעתקים הירדני יורדים דרך ואדי נימלה

ואדי חסה

נסיעה של שעה על הכביש הראשי ועוד כחצי שעה בתוך הכפר בכבישים ובשטח מביאה אותנו לסכר הגדול של ואדי חסה. עוד נסיעה קצרה ונכנסים לתוך נחל קניוני שזורם בכל עונות השנה. וזו חוויה!!! בשיא הקיץ אנחנו נוסעים בתוך נחל זורם כמעט 3 קילומטרים. עוצרים לרחצה מרעננת ו- חזרה לכביש. משם צפונה לאורך ים המלח בצד הירדני עד לאיזור המקביל לבית שאן. חוצים את הגבול במעבר שייח'-חוסיין, מעבר על גשר חדש של מע''צ מעל לנהר הירדן ואנחנו חזרה בישראל.

ואדי חסה

תגובות

13 תגובות

1

עופר אוגש

17 ביולי 2004 ב 21:58

רישום הרכב

הרכב חייב להיות רשום על שם הנהג שמוציא אותו מישראל, אלא אם הנהג שמוציא את הרכב מישראל מציג אישור מבעל הרכב (בעברית ובאנגלית) המאשר לנהג הספציפי להוציא את הרכב מישראל, ועל האישור חתום עו''ד כמאשר חתימה. הנוהל נכון גם לרכב ליסינג, לרכב שקיים ברשיון שעבוד לבנק או כל הגבלה אחרת - היכולה לגרום לאנשי המכס לחשוב כי הנהג מנסה להבריח את הרכב מישראל ללא אישור בעליו או בעלי זכויות כאלו ואחרות על הרכב.

2

זושי

05 באוגוסט 2004 ב 10:20

שאלה לגבי המעבר

אנו מתכננים לצאת לירדןושמענו שאם מגיעה כמות של יותר מ-7 או 11 אנשים יש לצרף שוטר ומדריך ירדני. אם כן - מאיזו כמות? האם צריך לשלם על-כך ? האם צריך לתאם זאת מראש ? תודה זיו

3

עופר אוגש

26 באוגוסט 2004 ב 23:25

גודל הקבוצה

קבוצה מאורגנת חייבת בויזה ובלווי מדריך מוסמך מטעם משרד תיירות ירדני ושוטר ממשטרת התיירות. בודדים אינם חייבים בכך. בכניסה - אם אתם נכנסים כבודדים ואתם לא טיול מאורגן - כל רכב עובר את תהליך המעבר כבודד. אחר כך אין מניעה לנסוע יחד לטייל.

4

ilandanon

08 במאי 2005 ב 10:30

האם רכבים סטנדרטיים יעמדו במסע?

אני בעליו של טנדר מגנום במצב תקין ובעל כל הציוד הבסיסי שדרשתם אך ללא כל שיפורים( צמיגים,הגבהות וכו) האם רכבי ואני נוכל לעמוד במסע בגבורה?

5

ilandanon

08 במאי 2005 ב 16:15

ןעוד שאלה...

כמה אנשים מומלץ שיהיו בכל רכב-האם זה נתון לשיקולינו,האם יש מס מקס או מינ'? מודה מראש

6

אתר השטח 4X4

08 במאי 2005 ב 16:49

מסע עם רכבים רגילים

המסעות לירדן נועדו לרכבים רגילים, בכל מסע מגיעים גם רכבים משופרים עם יכולת גבוהה יותר אך עדיין עיקר המשתתפים מגיעים עם רכבי 4X4 רגילים. מכיוון שרב הנסיעה היא על משטח חולי אין המסע מחייב הילוך LOW ואנו מסתדרים ועוזרים לרכבים ללא הילוך כוח במספר קטעי עבירות. גם המשתתפים שמגיעים למסעות הם אנשים רגילים שבאים לחוות את המסע וללמוד לנהוג בחול, בדיונות ובשאר השטחים. עופר

7

אתר השטח 4X4

08 במאי 2005 ב 16:51

מספר אנשים ברכב

אני ממליץ על מינימום 2 (למרות שיש כאלו שבאים ''לנקות את הראש'' לבדם). ומקסימום 4.

8

gilp

10 במאי 2005 ב 11:09

סובארו פורסטר

רציתי לדעת באופן יותר ספציפי האם סובארו פורסטר עם מיגון תחתי אך ללא הגבהה יתקל בקשיי עבירות מיוחדים במהלך טיול שכזה. גיל.

9

אתר השטח 4X4

10 במאי 2005 ב 16:27

סובארו פורסטר בירדן

במסע הקלאסי לירדן - זה שחוצה את ירדן מדרום לצפון ועיקרו דיונות וחולות סובארו פורסטר תככב! עופר אוגש

10

אורח/ת

30 במאי 2008 ב 15:55

האם אפשר לשכור רכב מצאים במעבר גבול ?

11

Ogash Ofer

31 במאי 2008 ב 09:47

שכירת רכב במעבר הגבול

במעבר הגבול אין נציגות לחברות השכרת רכב.
על מנת שרכב יחכה לך במעבר הגבול יש לשכור רכב מראש ולבקש מחברת ההשכרה להביאו לגבול (בדרך כלל זה גם בתוספת מחיר).

12

sermal

30 במרץ 2011 ב 21:04

מפות

האם צריך להביא מפות, אם כן באיזה קנ"מ ואיפה אפשר לקנות?
תודה,
סרגיי

13

Ogash Ofer

30 במרץ 2011 ב 21:27

מפות לטיול בירדן

sermal כתב/ה:
"האם צריך להביא מפות, אם כן באיזה קנמ ואיפה אפשר לקנות?
תודה,
סרגיי"
לטיול שמאורגן ומודרך ע''י אתר השטח אין צורך במפה כי למדריך יש מפות מפורטות. בכל זאת אם תרצה מפה - כנס דרך הקישור הזה - לאתר ''העולם'' - אתר שכולו ספרות ומפות ותוכל לקנות מפה של ירדן ב 15% הנחה (הנחה מיוחדת לגולשים באתר השטח).