שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מונגוליה

ללב מדבר גובי - מונגוליה 2014

בשלהי עונת התיירות המונגולית ורגע לפני שהכפור הגדול יקפיא את הערבות האין סופיות יצאנו לטיול ג'יפים לעומקו של מדבר גובי שבדרום מונגוליה.
חבורת מטיילים "משפחתית", מונגולים בודדים והרבה מאוד שממה לאורך מאות קילומטרים של מדבר גבוה בשילוב שבילים מהירים (מאוד!), סלעי ייסוד, דיונות ומים זורמים מעורבבים יחד עם שרידי עבר והווה של תרבות קשוחה ומיוחדת.

המרחבים האין סופיים של ערבות מדבר גובי - מונגוליה 2014

המרחבים האין סופיים של ערבות מדבר גובי - מונגוליה 2014המרחבים האין סופיים של ערבות מדבר גובי - מונגוליה 2014

מונגוליה - תמיד מיוחד!

אי אפשר שלא להתרגש מהנחיתה בשדה התעופה ג'ינג'ס חאן שבבירת מונגוליה - אולן באטר. הדרך מזרחה לעבר מונגוליה ארוכה ומתחילה ב-4 שעות טיסה צפונה לבירת רוסיה - מוסקווה. סיור בעיר היפה (אולי היפה מכולן) ובערב טיסת המשך מזרחה לעבר השמש הזורחת. 6 שעות טיסה (ו-5 שעות הפרש בזמן) מעל ערבות סיביר וקצת מעל צפון מונגוליה מביאים אותנו לשדה התעופה הקטן והיחיד של מדינה הגדולה בשטחה פי 55! משטח מדינת ישראל! ובה חיים רק כרבע! מאוכלוסיית ישראל. ועוד להיזכר כי האימפריה המונגולית הייתה אחת מהאימפריות הגדולות והעוצמתיות בעולם אשר השאירה אחריה סדר ניהולי, קשרי סחר ושושלות שלטון במקומות רבים בעולם ועד לא מזמן... (לדוגמא: השושלת המוגולית בהודו). אספנו את כלי הרכב בשדה התעופה ויצאנו לדרך מערבה ודרומה בנהיגה עצמית! (במונגוליה כששוכרים רכב מקבלים אותו עם נהג וכל שאר הטיולים מתבצעים ברכב עם נהג!).

התחלנו במוסקווה

התחלנו במוסקווההתחלנו במוסקווה

יום סיור במרכז מוסקבה היפה

יום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפהיום סיור במרכז מוסקבה היפה

היום הראשון במונגוליה

יצאנו לדרך משדה התעופה כשאנו נוהגים בכלי הרכב (ניסאן פטרול משנתונים שונים - קישור למבחן דרכים לפטרול משנת 2001) ותחנה ראשונה - דלק! על העוקף של אולן באטר, בירת מונגוליה, שנסלל באספלט חדש וסביבו שכונת מגורים חדשה יצאנו מערבה כ-15 ק''מ ואז התחיל השביל... שביל מאובק שמידי פעם מעברי מים ''מושך'' אותנו דרומה לעבר הערבות הפתוחות של אזור באג'ה גאזארין. השביל מתפתל בין שדות פרא לאגמים יבשים עמוסים בצמחייה אדומה. מסביב עדרי סוסים ומלמעלה דורסים ענקיים מסוגים שונים - השממה המוחלטת. מתוך השבילים הפתוחים אנו נכנסים לעמק סגור וסלעי שבמרכזו ערוץ קטן שבליבו - מנזר הרוס מוקף עצי צפצפה. המנזר הוא שריד לאחד מ-700 מנזרים בודהיסטים שהסובייטים הרסו והרגו את הנזירים בניסיון לחסל את הדת השלווה ממונגליה.  לעת ערב אנו מסיימים 255 ק''מ (מכובד ליום הראשון) ומגיעים למאהל (גר - במונגולית) בו נישן את הלילה.

האגם האדום

האגם האדוםהאגם האדום

תמונות מהיום הראשון בשטח

תמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטח

היום השני במונגוליה

ארוחת בוקר בגר (אוהל) גדול, פרידה מהמארחים המונגולים וחזרה לנסיעה בערבות הפתוחות. כמה עשרות קילומטרים מביאים אותנו לאגם כחול (זה גם שמו) שלצידו מצודת אבן עתיקה שבנה מחזאי מונגולי עשיר וקרא לה - סומהוק בורט. המונגולים נוודים בנשמתם וחיים באוהלים, אפילו כשהיישוב הוא יישוב קבע. בניית אבן, ועוד בעידן העתיק, נדירה מאוד ובולטת בנוף הצחיח. עוד כ-100 ק''מ דרומה ואנו נכנסים ל''עיר הגדולה'' - ארדנדאלי. כאן כבר יש תחנת דלק, מקום לתקן צמיגים, ''רחוב'' (לא סלול כמובן) ובו שתיים-שלוש חנויות מכולת ומנזר, שהפעם היה סגור. 200 ק''מ מתחילת היום ואנו נכנסים לעמק נסתר, חלקו שבילים, חלקו נסיעה בר בשטח, לעבר המנזר של אונג'י. לאורך הנהר הזורם והקפוא (היה מי שבדק זאת...) מספר אתרי קמפינג, אנחנו ישנים ביפה ביותר (ממש 5 כוכבים בלב השממה) ומעליו המנזר שהצליח לשרוד את הסובייטים. 225 ק''מ של נהיגה, קצת הליכה ברגל, מקלחת ואורחת ערב טובה ואנו פורשים לישון בגר שמעלינו שמיים בהירים עם אין סוף כוכבים.

נדיר - מצודת אבן בלב הערבות של מדבר גובי

נדיר - מצודת אבן בלב הערבות של מדבר גובינדיר - מצודת אבן בלב הערבות של מדבר גובי

תמונות מהיום השני למסע במונגוליה

תמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליהתמונות מהיום השני למסע במונגוליה

היום השלישי במונגוליה

זרימת המים בנהר של אונג'י מבשרת טובות. לשאלתי - מהיכן מגיעים עכשיו מים לנהר? (במסעות הקודמים הוא היה יבש) מסתבר כי מכרות הזהב במעלה הנהר הפסיקו עבודתם והמים של המעיינות משוחררים חזרה לנהר. המקומיים אומרים שהמים זורמים לאגם גדול בלב המדבר ואנו יוצאים להרפתקאה. תחילתו של היום מהירה - אפילו מהירה מאוד. כמה עשרות קילומטרים (כמעט 100 ק''מ) של שבילי ערבות מאוד מהירים (120 קמ''ש) מספקים לנו אדרנלין של בוקר. בסופה של הרמה המדברית אנו יורדים חזרה לכיוון הנהר הזורם ולאורכו אנו ממשיכים דרומה בכוונה למצוא את האגם האדום! מונגוליה ענקית והאגם בקצה הנהר... ואנו מנסים להגיע אל ליבו. מעברי מים, משטחי צמחייה אדומים, ביצות של סוף, קטעי דיונות, באר מים עם משאבת בנזין מכוסה בשמיכות ואגם שנראה יבש. אבל האם כולו יבש? לא ממש! שעטה מהירה על הבוץ היבש מכניסה אותנו לביצה אדירה בה שוקעים מיד 4 כלי רכב והחוויה היומית שלנו מתחילה... גרירה עם רצועות, חפירה, דחיפה בידיים, ניסיונות מכל מיני כיוונים, רעיונות שונים ולבסוף תכנון טוב וביצוע מדויק ואנו בחוץ. כשעתיים של ניסיונות חילוץ מסתיימים כשאנו מצליחים ''לסגת'' לאחור, לא לפני שהוצאנו את כל כלי הרכב מתוך הבוץ. עכשיו נשאר להקיף את הביצה הענקית (משהו כמו 60 ק''מ) ולמצוא את דרכנו חזרה לכיוון המאהל של הלילה. עוד קצת שקיעות בערוצים חוליים, מעט שבילי מדבר והרבה נסיעה בר בשטח (מזל שיש GPS) מביאים אותנו עם חשיכה לשבילים המרכזיים לעבר המאהל שנמצא מעל הגבעות האדומות. החושך יורד על מונגוליה (והוא חשוך הרבה יותר מ''חושך מצרים'') ולאחר כשעה וחצי של נהיגה בלילה אנו מגיעים למאהל, שכבר חשב שלא נגיע הלילה... עם תוספת של עוד 100 ק''מ ליום הארוך (260 ק''מ של נהיגה, במקום 160 ק''מ).

120 קמ''ש לאורך עשרות קילומטרים

120 קמ''ש לאורך עשרות קילומטרים120 קמ''ש לאורך עשרות קילומטרים

תמונות מהיום השלישי למסע במונגוליה

תמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השלישי למסע במונגוליה

היום הרביעי במונגוליה

''בוקר תרבות'' עם סרט על המשלחות הבינאלומיות שחיפשו (ומצאו) שרידים דינוזוארים וביצים מאובנות בין הגבעות האדומות של באיזאנג. לאחריו יצאנו להליכה ברגל בין הגבעות - אנחנו לא נפלו מגבעה ולא מצאנו אף ביצה של דינוזאור... 0כך לפי הסיפור גילו החוקרים את הביצים הראשונות). בעיר הדרומית - בולגאן, תדלקנו, תיקנו 4 פנצ'רים ועצרנו בשורת המכולת להצטייד (במעט שיש בהן). המשכנו מערבה לעבר הדיונות הגבוהות של מדבר גובי. הדרך ארוכה והשביל טרשי ואף מעצבן. ארוחת צהרים בלב השטח, כשמביב עדרים של רועים. שבר של אבן חושף אבנים המכילות בפנים קוורץ בצבעים וצורות שונות - רק לשבור וליהנות. חציה של קו הרכס של הרי גורבאן מכניס אותנו לעמק זורם שמעל המים דיונות בגובה של מאות מטרים.  האתגר - לטפס מעלה. הביצוע קצת קשה יותר, אבל בהחלט אפשרי! ומבלי להזכיר שמות רק אכתוב כי גם אחד מאתנו טיפס בשנית כי שכח / נפלה לו נעל כמעט בראש הדיונה...

הדיונות הגבוהות של מדבר גובי - רצועה צרה ומאוד ארוכה של חולות מדהימים

הדיונות הגבוהות של מדבר גובי - רצועה צרה ומאוד ארוכה של חולות מדהימיםהדיונות הגבוהות של מדבר גובי - רצועה צרה ומאוד ארוכה של חולות מדהימים

תמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליה

תמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום הרביעי למסע במונגוליה

היום החמישי במונגוליה

מעט משחקי דיונות בשביל תמונה קבוצתית, למרגלות הדיונות הגבוהות, מספקים לנו שתי שקיעות וחילוצים. ההמשך על שבילים מהירים מזרחה כשמצד אחד הרים ומהצד השני דיונות ובאמצע עמק עם עדרים של סוסים וגמלים. עצירה לקפה באמצע שום מקום מזמנת לנו רוכב אופנוע על סוזוקי DR350, שכבר נמצא כמה שנה בדרכים, חצה את כל אירופה, כמעט סיים את אסייה ורוצה להמשיך לאפריקה... לאחר כ-100 ק''מ נמצא הערוץ הצר בו אנו מטפסים בין גושי סלע ומים זורמים צפונה לעבר פארק יול. נכנסים לתחומי שמורת הטבע כשהכול ירוק סביב ועדרים של פרות ויאקים רועים באחו. הליכה של חצי שעה לעבר קניון הקרח חושפת את ה''אין קרח'' שבסוף הקיץ אבל דורסים ענקיים מכול הסוגים בשמיים, עכברים ומכרסמים יוצאים ממחילות באדמה, יעלים הולכים על מדרונות הסלע ומעט תיירים (סוף סוף אנו פוגשים תיירים במונגוליה) רוכבים על סוסים מונגולים קטנים. לקראת חושך אנו מגיעים למאהל בגובה של 1,600 מטרים בו אוהלים עם תנורים מוסקים, ארובות מעשנות - קפוא בחוץ וחם מאוד בפנים - תענוג!

המעבר הצר בין הדיונות לקניון הקרח

המעבר הצר בין הדיונות לקניון הקרחהמעבר הצר בין הדיונות לקניון הקרח

תמונות מהיום החמישי למסע במונגוליה

תמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליהתמונות מהיום החמישי למסע במונגוליה

היום השישי במונגוליה

יוצאים לדרכנו בחזרה צפונה. תחילתו של היום על שבילים כבושים מוכנים לסלילה ועל כבישי אספלט שזה עתה נסללו ע''י הסינים אשר כובשים (תרתי משמע) את דרום מונגוליה ותמורת הזכות לכרות מחצבים הם סוללים כבישים לטובת מעט האוכלוסייה שגרה במדבר ובעיקר על מנת לשנע את המחצבים לעבר סין. העיר הגדולה דאלאנדזגאד מתפתחת בקצב מהיר - בקצוות יש שכונות של אוהלים (גרים) מסורתיים אך המרכז סלול, עם מבני אבן, חלקם רבי קומות, סופרמרקטים חדשים, חנויות עדכניות ובקיצור קדמה בלב השממה  (והכול בזכות הפיתוח הסיני במכרות סביב). אנו מתדלקים ועולים על כביש אספלט טוב, שרק לפני שנתיים היה שביל, בתנועה של 160 ק''מ צפונה. בחזרה בשטח אנו נוסעים לעבר הצוקים הלבנים. כמה נחשים מקדמים את פנינו ונוף אין סופי של שממה מגביר את האושר. כשבין לבין אנו זוחלים במערה קרסטית באורך 150 מטרים ולסיום נהיגה של 230 ק''מ אנו מגיעים באור יום למאהל של הלילה.

מערה בצוקים הלבנים - אי שם במרכז מדבר גובי

מערה בצוקים הלבנים - אי שם במרכז מדבר גובימערה בצוקים הלבנים - אי שם במרכז מדבר גובי

תמונות מהיום השישי למסע במונגוליה

תמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליהתמונות מהיום השישי למסע במונגוליה

היום השביעי במונגוליה

יום ארוך במיוחד של 490 ק''מ נהיגה מעביר אותנו ממדבר גובי אל עבר הגבעות הירוקות של מונגוליה.  שטח - כביש - שוב שטח - עוד פיסת כביש ולסיום הרבה שטח מביאים אותנו לעבר אוהל של משפחה המארחת אותנו לארוחת צהרים. מסביב מכרות זהב ופחם ופסי רכבת המתחברים לעבר הקו הארוך של הרכבת הטרנס סיבירית.  אבל שום דבר לא הכין אותנו למאהל של סוף היום, בקצה הגבעות וכבר לא רחוק מאולן באטר (120 ק''מ - זה לא רחוק במונחים המונגולים) אנו מגיעים לאתר ענק אשר שימש לצילום סרט, תפאורה יקרה של בגדים ואמצעי לחימה עתיקים ויזם אחד שהחליט להפוך זאת למקום לינה.  המיקום והתוכן נהדרים, שירותי התיירות פחות, אבל החבורה המגובשת פותרת את העניין ולאחר כמה צילומים עם ג'ינג'ס חאן הישראלי אנו מסיקים את התנור שבמרכז האוהל הענק ומכינים ארוחת ערב לתפארת שלאחריה אנו פורשים לישון באוהלים מוסקים שבחלקם בגדים מונגולים מסורתיים (חלק מהתפאורה...).

תפאורה לסרט שהפכה למאהל מדהים

תפאורה לסרט שהפכה למאהל מדהיםתפאורה לסרט שהפכה למאהל מדהים

תמונות מהיום השביעי למסע במונגוליה

תמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליהתמונות מהיום השביעי למסע במונגוליה

היום השמיני במונגוליה

אנו מתעוררים לבוקר מדהים במאהל ה''עתיק'' ולפני פרידה עושים עוד ''סשן'' בביגוד המונגולי העתיק יחד עם השיריון, המגן, הרומח והחרב.

יוצאים דרך השטח לכביש החדש במחבר את הכפרים הנמצאים מזרחית לאולן באטר ומבקרים בפסל הענק של ג'ינג'ס חאן בתוכו אנו מטפסים למרפסת תצפית מתחת לראש של המנהיג - מייסד האימפריה המונגולית.

המשכנו לתוך עמק טרלג' ולמקדש אריאהבלה - בו טיפסנו לאורך ''דרך המשאלות'' עד לראש המקדש.

חוזרים ללב בירת מונגוליה אולן באטר ומתרשמים מהערבוב של ישן (אוהלים / גרים) עם חדש (רבי קומות מודרניים) ומאזורי מגורים לצד אזורי תעשייה יצרני עשן ואבק, כלי רכב עם הגה ימין והגה שמאל ללא הבחנה ותושבים שלבושים באופן מודרני לחלוטין.

בסיום יום נהיגה של 150 ק''מ אנו מגיעים למלון, מחזירים את כלי הרכב ומסכמים 1,944 ק''מ של נהיגה עצמית במונגוליה.

יוצאים לסיבוב ברגל בעיר הבירה - כמליון וחצי תושבים בעיר מתפתחת. מקדשים, רחבת הפרלמנט ובית הנשיא, קצת קניות ברחובות הראשיים ולסיום ארוחת ערב של ברביקיו מונגולי במסעדה מקומית.

מסכמים מסע מיוחד ללב השממה של מדבר גובי, חוויות נהיגה, שטח מהיר, בוץ, חול, אנשים קשוחים, חיות בר, עופות דורסים, שממה אין סופית, השתלטות סינית זוחלת, עיר בירה מודרנית והכול עם חבורה מיוחדת - היה תענוג!

ג'ינג'ס חאן

ג'ינג'ס חאןג'ינג'ס חאן

תמונות מהיום השמיני למסע במונגוליה

תמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליהתמונות מהיום השמיני למסע במונגוליה

מקדש אריאהבלה בעמק טרלאג

מקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאגמקדש אריאהבלה בעמק טרלאג

אולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשה

אולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשהאולן באטר - החיים באוהל בצל תחנות הכוח לצד בנייה חדשה

תודה לכולם על מסע מופלא - כן ירבו!

תודה לכולם על מסע מופלא - כן ירבו!תודה לכולם על מסע מופלא - כן ירבו!