שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > גאורגיה

גאורגיה בכל מזג אוויר - יומן מסע יולי 2012

מסע ג'יפים בגיאורגיה אל הפסגות ומעברי הרים של הקווקז הגבוה והקווקז הנמוך עם המון מים מלמעלה -גשם, ובעיקר מלמטה - בערוצי הנחלים והנהרות השוצפים.

צילמו: עדי ויזל, יהודה שנהר וניסים גרטי

אחד משיאי המסע - באגם למרגלות הפסגה של הושבה 4,700 מטרים

אחד משיאי המסע - באגם למרגלות הפסגה של הושבה 4,700 מטריםאחד משיאי המסע - באגם למרגלות הפסגה של הושבה 4,700 מטרים

היום הראשון - ישר לשטח

נחתנו באמצע הלילה בטביליסי, בירת גאורגיה, והישר משדה התעופה נסענו לישון כמה שעות במלון בפאתי העיר. בבוקר חיכו לנו הג'יפים ויצאנו לדרך - חצינו את טביליסי, המרנו כסף עבור דלק וקצת נשנושים ולאחר כשעה וחצי על הכביש מערבה  לעבר אגם צ'לקה הגיע השטח. התחלנו בשבילי כורכר בין כפרים ועברנו לשבילי בוץ המגיעים לכפרים מבודדים והכול ביום בו מזג האוויר התחלף בין בהיר עם שמש לבין מעונן עם גשם. לאחר הצהרים ובסיום שלב החילוצים מהבוץ טיפסנו מאגם טבסקורי לעבר מעבר ההרים בגובה 2,454 מטרים שמעל עיירת הסקי בקוראיני. לעבר בקוריאני ירדנו עם השקיעה שהאירה את הפסגות הירוקות באור אדמדם משגע. יום ארוך... ובסופו ארוחת ערב ושינה!

גשם יורד כמעט כל יום, המים זורמים ושופצים ומחוץ לכבישים ולשבילים יש בוץ בשפע

גשם יורד כמעט כל יום, המים זורמים ושופצים ומחוץ לכבישים ולשבילים יש בוץ בשפעגשם יורד כמעט כל יום, המים זורמים ושופצים ומחוץ לכבישים ולשבילים יש בוץ בשפע

היום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחים

היום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחיםהיום הראשון - מהעיר הגדולה לכפרים הנידחים

היום השני - שבילים ומערות

ביום רגוע ותיירותי (היום היחיד בו פגשנו עוד מטיילים) בו נסענו על שבילים טובים ומהירים בשטח, כבישים מפותלים וביקרנו באתר תיירות. התחלנו בטיפוס לאוכף של יום אמש וירדנו דרומה עד לעיר העתיקה ולשוק של אחלקלקי. במערות ורדזיה, הנמצאות קרוב לגבול עם טורקיה, טיפסנו, נכנסנו למנזר, הלכנו שפופים בכוכים ובנקבות ואת ארוחת הצהרים אכלנו על הנהר. לעת ערב, לאחר נהיגה על הכביש, הגענו למלון באחלציקי.

בפתח הכנסיה במערת וארדזיה

בפתח הכנסיה במערת וארדזיהבפתח הכנסיה במערת וארדזיה

היום השלישי - חוצים את הקווקז הקטן

יום שבמרכזו אתגר של נהיגת שטח בחציית הקווקז הנמוך. לא תמיד זה אפשרי וברוב ימות השנה הדרך חסומה - אבל הפעם הצלחנו! שילבנו להילוך כוח LOW והתחלנו לטפס... בהתחלה השביל עובר ביער עד ירוק ופראי עד לגובה של 1,800 מטרים ומשם ומעלה הפסגות חשופות - ירוקות ועם כתמי שלג וקרח. בחלק הפתוח והגובה של הרכס כפרי רועים הפעילים רק בשיא קיץ. את פגשנו הרועים בזמן שהם מקוממים את הכפר ורועים את העדרים של הכבשים, הסוסים והפרות. ירדנו צפונה מהרכס לעבר העיר הגדולה קוטאיסי. עברנו בעמק של מעיינות מוגזים ולאחריהם כביש מפותל ומהנה לנהיגה (קישור לכתבה: היגוי יתר ותת היגוי ומערכת בקרת יציבות ESP).  את היום סיימנו, או כמעט סיימנו, בשוק של קוטיאיסי ומשם יצאנו לעיירת הקיט הרוסית (לשעבר)  צ'חלטובו.

היום הרביעי - מטפסים לקווקז הגבוה

תחילתו של היום במלון החדש בצ'חלטובו אינה מרמזת על סופו של היום באושגולי - הכפר הגבוה בגאורגיה. יום ארוך של נהיגה וטיפוס מגובה של 100 מטרים מעל פני הים לשיא הגובה שהגענו עם הרכבים - 2,750 מטרים. מהעמק הרחב המפריד בין הקווקז הנמוך מדרום  לקווקז הגבוה שמצפון טיפסנו לאורך הנהרות הזורמים. בהתחלה בכביש ואחר בשביל שמסביב כפרים ולבסוף בשביל בוצי וצר המטפס לאוכף שמתחת לשיא הגובה של הקווקז - הר שאחרה בגובה 5,068 מטרים. עם קצת מזל והרבה עזרה מבאגר גדול שפינה מפולת סלעים הצלחנו לטפס מעלה. על פסגת ''גבעה'' אליה התאמצנו, ובעיקר הרכבים התאמצו, לטפס לבשנו את חולצת גאורגיה של את השטח ובין שרידי קרחונים ירדנו בחשיכה לאושגולי. ארוחת ערב מקומית טובה אכלנו יחד ואז התפזרנו לבתים של המקומיים לשנת לילה טובה.

גוש קרח קפוא גם בחודש יולי

גוש קרח קפוא גם בחודש יוליגוש קרח קפוא גם בחודש יולי

מהעמק לעבר שיא הגובה בקווקז

מהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקזמהעמק לעבר שיא הגובה בקווקז

מטפסים ל 2,750 מטרים

מטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטריםמטפסים ל 2,750 מטרים

היום החמישי - משיא הגובה עד לים השחור

את הבוקר ניצלנו לטיול רגלי בסמטאות הבוציות ובין המגדלים של אושגולי. לאחר שעה וחצי של נהיגה הגענו למסטיה ומשם טיפסנו לאגם שמתחת להר הושבה 4,700 מטרים. קצת שיפוע צד ושביל חלק סחף את אחד הרכבים לתעלה. בחילוץ מאובטח חזר הרכב לשביל ואנחנו המשכנו מעלה (קישור לסרט והכתבה מהחילוץ).  אגם מקסים מתחת לקו פרשת המים של הקווקז הגבוה היה עבורנו נקודה מצוינת להפסקת קפה. ירדנו למסטיה בדרך מפותלת שבחלקה מדרונות ארוכים שלא רואים את התחתית. וממסטיה נהגנו מטה על כביש מפותל ומאוד חוויתי על לסכר המים הגדול שצפונית לזוגדידי. ירדנו למישור שלצד הים השחור עד לעיירת הנמל פוטי - שם ישנו את הלילה.

באגם למרגלות קו פרשת המים של הקווקז הגבוה

באגם למרגלות קו פרשת המים של הקווקז הגבוהבאגם למרגלות קו פרשת המים של הקווקז הגבוה

היום השישי - כביש וקצת שטח

לאחר סיור של בוקר בעיר הנמל פוטי שעל הים השחור יצאנו לדרך הארוכה מזרחה על כביש חוצה קווקז, כשהשלטים מורים מזרחה לכיוון טביליסי, בירת גאורגיה, באקו, שעל הים הכספי בירת אזרבייג'אן, וטהרן, בירת איראן. בצהרים לקחנו אתנחתא של מספר שעות לחיפוש שבילים בשטח ומשם ''קפצנו'' לביקור בעיר גורי, הנמצאת על גבול המחוז הבדלני - דרום אוסטיה. כאן גם נולד המנהיג הסובייטי סטאלין . סטאלין אשר נודע כמנהיג ''אוהב אדם'' גם קבור בעיר הולדתו.   על האוטוסטרדה המשכנו לטבליסי, החזרנו את הג'יפים בריאים ושלמים ויצאנו לארוחת ערב במסעדה של המצוק שמעל הנהר החוצה את טביליסי.

מחפשים דרכים חדשות

מחפשים דרכים חדשותמחפשים דרכים חדשות

היום השביעי - הולכים ברגל בטביליסי

קמנו מוקדם ויצאנו לסיור רגלי בעיר העתיקה של טביליסי כשהשמיים מטפטפים עלינו. לאחר כשעה יצאה השמש ואנו נהנינו ממזג אוויר מדהים. ביקרנו בבית הכנסת הספרדי (שנמצא בשיפוצים), טיפסנו למצודה העתיקה של טביליסי וצפינו על העיר משני צידי הנהר. מקלחת ושיחת סיכום במלון וקדימה לשדה התעופה...

בפתח בית הכנסת הספרדי בטבליסי

בפתח בית הכנסת הספרדי בטבליסיבפתח בית הכנסת הספרדי בטבליסי

תודה ענקית למטיילים על הטיול המהנה

תודה ענקית למטיילים על הטיול המהנהתודה ענקית למטיילים על הטיול המהנה

קישור לכתבה של ד''ר דרורה בהר''ל על גיאורגיה קישור לפרטים על המסע הבא לגאורגיה

יומן האירועים המקוצר של גרא וייזר:

כתבתי תקציר קטן על הטיול מרישומים שלי ONLINE, מה שבין השורות קשה לתאר את ההתלהבות!
תודה לכולכם על חברתכם הנעימה שיצרה טיול מדהים,
תודה לעופר שממשיך לגרום לנו הנאה עילאית.
גרא.

אז מה היה לנו כאן (בגאורגיה) :

1          טיסת ארקיע באיחור של שעה ורבע.
2          המכס הגיאורגי עצר את עופר (בגלל מכשירי הקשר וציוד החילוץ).
3          עופר מנסה לשכנע אותנו שמחר מתחילים את הטיול למרות שעכשיו כבר שלוש לפנות בוקר.
4          ארוחת בוקר על הטרסה בגשם קל.
5          באיחור קל מחכים לאנשי השכרת הגי'פים.
6          הגענו למרכז העיר לקניית אוכל, פירות כמו פעם.
7          אגם טיביליסי עם סכר ענק .עופר שקע פעמיים ,מי סופר... (כולם!).
8          שתי מכוניות מתחממות למרות הקור הרוח והגשם, המכונאי שלנו דוד הגיאורגי, ובראיין פירקו והרכיבו כל מיני חלקים מהרכב.
9          אגם טבסקורי קר ורוח ויתרנו על הרחצה למרות נדיבותו של עופר בלוז.
10        התחלנו את המסע לכיוון הלינה כמובן לא הולך ממש חלק, הרכבים ממשיכים בשלהם - הם מתחממים, ואנחנו ממציאים שיטות קירור ורעיונות יצירתיים אחרים לפתרון הבעיה.
11        טבסקורי, מלון ארוחה טובה מקלחת טובה, שינה טובה, בוקר טוב, ארוחה טובה.
12        בדרך פגשנו חקלאי עם חרמש, וטלפון סלולארי – צילומים.
13        אחלקלאקי. שוק מקומי. מתקרבת סערה, הרעמים שברקע מבשרים , וכך היה גשם פתאומי של 5 דקות.
14        השוק לא מעניין אבל קניתי פטיש ישן למרות שעשר דקות לפני כן אמרתי לבראיין שאני רוצה למכור את כל העתיקות שיש לי בבית.
15        נסיעה למערות, סיור בהליכה מאוד מענין, ירד עלינו גשם.
16        הכנו קפה ותה בסככה היה נחמד להיות עם כולם.
17        נסענו למלון ארוחת ערב מעגל הכרות עם כולם, הקבוצה עמוסה בתוארים נראה לי שרק בראיין ואני לא למדנו בכלל. כמו שאמרתי יש לנו קבוצה חזקה.
18        ארוחת בוקר לוקה בחסר ירקות חלב ומקום ישיבה.
19        דרך יפה , בין עצים וכפרים לשמורה שזה תחילת השטח פוליקר ברקע , שמורת borjomi kharagauli
20        בדרך נתקלנו בשרוף (מקומי שקיבל כוויות מרדיאטור רותח),הגשנו לו ער ורסקיו, המשכנו ביער המקסים, להפסקת קפה באתר סלולארי (עופר אוהב לאתגר אותי).
21        מרכז בריאות המים המיוחדים , ניסים בדק את מרכיבי המים ויעץ שלא להשתמש.
22        שוק בקוטאיסי,חצי סגור. לאחר ויכוח סנדיץ׳ או שקשוקה הסנדביץ׳ ניצח. נראה מה יהיה מחר?
23        המרתון של עופר ושרון לפני ארוחת ערב.
24        נסיעה לכיוון לנדכי עצרנו בדרך בכפרון לקפה , היה שם מפגש נהדר עם תושבי המקום, הם כיבדו אותנו ביין מקומי, ניסים רקד איתם. כיבדנו אותם בבמבה , שרון עשתה טיפולים.
25        טיפסנו בדרך מקסימה לאורך הנהר לכיוון ההרים הגבוהים.
26        עצרנו לתדלק בתחנה אבל לא עובדת, עופר נתן הסבר על מרכב של משאית היגוי פנימי, ועוד סוג של היגוי מי זוכר? הפסקת צהרים, הסנדביצ׳ים הוכיחו את עצמם.
27        הרצאה של יוני על תולדות המקום הגענו למאה החמישית.
28        האזור הגבוה נקרא סוונאטי.
29        בהמשך המסע לכיוון ההרים ניתקלנו בהתמוטטות קרקע, באגר ענק מפנה את המפולת, חיכינו כשעה עד שסיים והמשכנו, נוף, מים, שלג ברקע, הכל ירוק.
30        צילום עם החולצות בגובה 2750 מטר, להגיע לשם לקח לי 4 ניסיונות בבוץ, איזה בושה. אבל ניחמו אותי על ההתמדה , הרצון ,לא לוותר וכו'....
31        ירדנו לגוש שלג שבמעבר, צילמנו, החלקנו על התחת - ההחלקה לא הייתה יזומה.
32        אושגולי, ארוחה טובה מקומית אוטנטית, עופר פתר יחסית מהר את פאזל חלוקת החדרים.
33        בוקר, מוקדם 7:00, יוצאים לטיול בכפר, שבילי בוץ מעורבבים ברפש של פרות וחזירים, במנזר בונים חדרים עם בלוקים ופלטות גבס ממש מודרני. עם כלי עבודה בססים. והבנאי הולך עם קביים.
34        ארוחת בוקר, ״לאטקס״ מטוגנים וכל השאר מוצרים רגילים. הגענו למסטיה.
35        עלינו לאושבה, אגמים קטנים בגובה 2750, עליה אתגרית, יוני מנסה לדלג באוויר מעל ערוץ תלול, חילוץ, הגענו למרומי הקווקז.
 36        תה קפה, שני תרמילאים צעירים. ירדנו והגענו לעיר, מסעדה, מאפיה.
37        נסיעה מערבה לכיוון הים השחור, דרך מקסימה בכביש עד הסכר משם לzugdidi עיר בשם פוטי חוף הים השחור.
38        זהו, יוצאים לכיוון טיבליסי ניסיון של דרך שונה במקום הכביש הרגיל הניסיון הסתיים בשקיעת ג׳יפ , נוגה! זה הזכיר לי את הדיונות במרוקו.
 39        גורי, אוטוסטרדה בבניה, טיבליסי, ארוחת ערב במסעדה על צוק הנהר, ריקודים ,הבה נגילה ע״י זמר מקומי, בראיין ושרון חוגגים 44, מעגל סביבם. מונית חזרה, אחת לפנות בוקר.
40        בוקר, יורד גשם הטיסה הוקדמה לצהריים יוצאים לסיור בעיר.