interest_logo

ויקי - שטח

ויקי - שטח

היברידי

כלי רכב היברידי, מנוע היברידי, הנעה היברידית, ג'יפ היברידי – אנחנו שומעים את המושג הזה יותר ויותר, אך מה באמת משמעותו?

פירוש המושג היבריד הוא ''בן כלאיים'' וזה בדיוק מה שיש בכלי רכב היברידי: שילוב של שני אמצעי הנעה, האחד מנוע קונבנציונלי (בנזין או דיזל) והשני מנוע חשמלי, אחד או יותר, הניזונים ממצברים מיוחדים הנמצאים ברכב. השילוב הזה אמור להקטין את תצרוכת הדלק וגם את כמות המזהמים הנפלטת לאוויר.
ברכב היברידי המנוע החשמלי הוא הראשון שנכנס לפעולה ומביא לתזוזה ההתחלתית, כשהמנוע הרגיל מתחיל לפעול מאוחר יותר, כשהדרישה לכוח ולמהירות גדלה. מחשב הרכב יודע גם לכבות את המנוע בעת שאינו נדרש, כמו בזמן עמידה ברמזורים או בפקקים. מתנע גדול במיוחד, המשולב עם האלטרנטור, מאפשר התנעה מהירה של הרכב בעת הצורך וטעינת המצברים בעת בלימה.

undefined

באופן גס, כלי הרכב ההיברידיים מחולקים לשני סוגים על פי דרך פעולתם: חד-פעולתי או דו-פעולתי, המכונה בארה''ב ''היברידי חזק'' (STRONG HYBRID). בחד-פעולתי, המנוע החשמלי מניע את הרכב עד למהירות מסוימת ואז נכנס לפעולה המנוע הרגיל והמנוע החשמלי כבה. מערכות כאלה קיימות בדגמים שונים של טויוטה, כמו הפריוס, ובהונדה סיביק. בגלל דרך פעולה זאת, המכוניות האלו חסכוניות במיוחד בזמן נסיעה בתוך העיר, ופחות חסכוניות בנסיעות בינעירוניות. עד כדי כך, שלעתים רכב היברידי צורך יותר דלק בנסיעה בינעירונית מאשר דגם זהה המצויד רק במנוע רגיל, בשל המשקל העודף של המצברים, המנוע החשמלי ושאר המערכות.

undefined

היברידי חזק מנצל את המנוע החשמלי – או המנועים החשמליים – לתוספת כוח בעת האצה, בעליות, בזמן גרירה ובכל הנסיבות שהמנוע הרגיל מתאמץ. מערכות כאלה מותקנות בעיקר בכלי רכב גדולים יותר, כמו רכבי שטח עתירי בוכנות ונפח מנוע. המערכת גם יודעת להדמים כמה בוכנות בזמן שלא נדרש כוח (במנועים בעלי שמונה בוכנות), והחסכון בדלק מושג גם בנסיעה בינעירונית. למעשה, אין כמעט הבדל בין צריכת הדלק העירונית לצריכה הבינעירונית בהיברידי חזק, נתון שיש לו השלכות גם על הצריכה בעת נסיעת שטח.

undefined

לכאורה, פתרון מצוין למחסור בדלק ולזיהום המציף את האטמוספרה, אבל לא הכל ורוד: עלות הייצור של כלי רכב היברידיים גבוהה בהרבה משל כלי רכב רגילים, במיוחד בשל המצברים, וזה מתבטא כמובן במחיר לצרכן. אבל מה שמטריד יותר, הם הנתונים שעולים מכמה מחקרים שנערכו עד כה, לפיהם בסיכום הכולל, מחזור חייו של רכב היברידי, החל מייצורו, דרך תחזוקתו לאורך השנים – ובעיקר פירוקו ומיחזורו כשהוא מסיים את חייו – יקר בהרבה הן בכסף והן בפליטת מזהמים מאשר עלותו הכוללת של כלי רכב רגיל.
להסבר מפורט על לקסוס היברידי - הקליקו כאן

undefined

קישורים לכתבות מפורטות על רכב היברידי:


היברידי, חשמלי ומה שביניהם - 1

היברידי, חשמלי ומה שביניהם - 2

היברידי, חשמלי ומה שביניהם - 3

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת

30 ביולי 2008 ב 09:45

מתי צריכים להחליף מצברים וכמה הם עולים?

2

עופר אדר

30 ביולי 2008 ב 23:26

החלפת מצברים

יצרני כלי הרכב ההיברדיים מתייחסים לאורך החיים של המצברים כאל "אורך חיי המכונית". למעשה, מדובר על אורך חיים (ואחריות) של 8-10 שנים או 130-160 אלף ק"מ.
התייחסות לנתונים כאלה כאל אורך חיים של מכונית נכונה אולי לנעשה בארצות מפותחות, אבל לא לשוק הישראלי שבו יש עדיין על הכבישים מכוניות בנות 15 שנה ויותר, עם 200 אלף ק"מ ויותר - והן לא רכבי אספנות...
בכל מקרה, עלות החלפת מצברים - בחו"ל - מגיעה לכמה אלפי דולרים, תלוי בסוג שלהם ובדגם המכונית. בתרגום לשקלים עתירי מיסוי - ההערכה שלנו היא 15-20 אלף ש"חים.

3

YKYK

05 בספטמבר 2012 ב 17:46

מנוע חשמלי

שלום
מתי יגיע הזמן שאפשר יהיה להחליף את המנוע הרגיל בהיברידי .
במקרה של לי יש את הטריוס