שטח 4X4 > יצרנים

למבורגיני

יצרנית מכוניות העל מאיטליה, ניסתה במשך כעשור לייצר גם רכבי שטח. הדגם היחיד שיוצר זכה לתהילה, שלא היה לה המשך

כמו מרבית יצרני הרכב שבאו מהצד הטכני, גם אצל פרוצ'יו למבורגיני התגלה הכשרון המכני כבר בגיל צעיר. הוא נולד ב-1916, בכפר קטן באיטליה, ובבגרותו למד הנדסת מכונות. במלחמת העולם השנייה שירת כמכונאי בצבא האיטלקי, ובתום המלחמה החל לקנות כלי רכב מעודפי הצבאות השונים באירופה, ולהסב אותם לכלים חקלאיים. בסוף שנות ה-50 כבר היה לו ביח''ר גדול לייצור טרקטורים וציוד חקלאי אחר. הוא עשה חיל בעסקיו וצבר הון לא מבוטל.

ההתחלה - הצ'יטה

למבורגיני היה חובב גדול של מכוניות ספורט, והחזיק מספר מכוניות כאלה ממיטב התוצרת האיטלקית: אלפא רומיאו, לנצ'יה, מזראטי וכמובן גם פרארי. הוא לא היה מרוצה מאף אחת מהן עד הסוף, והחליט לייצר מכוניות משלו.

תוך מספר חודשים הקים מפעל בכפר סנטה אגתה, וב-1963 הציג את מכונית הספורט הראשונה מתוצרתו: ה-350 GTV. לאורך שנות השישים ותחילת שנות השבעים, ייצר המפעל מכוניות שהפכו לאגדות: מיורה, איסלרו, אספדה, ג'רמה – וגולת הכותרת – הקוונטש.
ב-1973, בעקבות משבר הדלק, נקלע המפעל לקשיים כספיים ולמבורגיני מכר אותו למשקיעים שוויצרים. הקשיים הכלכליים התעצמו וב-1978 הוכרזה החברה כפושטת רגל ונמסרה לכונס נכסים, ומשם התגלגלה מיד ליד, בין היתר גם לקרייזלר שהחזיקה בה כשבע שנים. בסופו של דבר, ביוני 1998 נרכש המפעל ע''י חברת אודי ומאז הוא בבעלות החברה הגרמנית.

דגם הייצור - LM002

ב-1973, בעקבות משבר הדלק, נקלע המפעל לקשיים כספיים ולמבורגיני מכר אותו למשקיעים שוויצרים. הקשיים הכלכליים התעצמו וב-1978 הוכרזה החברה כפושטת רגל ונמסרה לכונס נכסים, ומשם התגלגלה מיד ליד, בין היתר גם לקרייזלר שהחזיקה בה כשבע שנים. בסופו של דבר, ביוני 1998 נרכש המפעל עי חברת אודי ומאז הוא בבעלות החברה הגרמנית.

ב-1977, כשעמדה כבר בפני פשיטת רגל, נקטה חברת למבורגיני בצעד שמטרתו היתה לספק לה מקור הכנסה נוסף: יצור רכב שטח שנועד להתמודד על מכרז של צבא ארה''ב. הרכב החדש, שנקרא צ'יטה, הוצג לראשונה בתערוכת המכוניות בג'נבה, ב-1977. הרכב נשלח למבחנים של צבא ארה''ב בקליפורניה, שם נהרס בתאונה. נבנה רכב שני, אך הוא לא הגיע כלל למבחנים. המכרז, אגב, היה לרכב ה-HUMMVEE, בו זכה ההאמר.
בשנים הבאות נעשו בלמבורגיני ניסיונות רבים לייצור רכב שטח לשוק האזרחי, על בסיס הצ'יטה, אך רק ב-1986 התחיל סופסוף ייצור סידרתי של הרכב, תחת השם LM002. הוא צוייד במנוע V-12 בנפח 5200 סמ''ק עם ארבעה שסתומים לצילינדר, שסיפק 450 כ''ס ב-6000 סל''ד, שנלקח מהקוונטש. לא בכדי זכה הרכב לכינוי ''רמבו למבו''.
תג המחיר הבסיסי עמד על 100 אלף דולר, ובסה''כ נמכרו בכל שנות הייצור כ-300 עד 350 כלי רכב כאלה. הייצור הופסק ב-1992 ומאז נעשו מספר ניסיונות לחדש אותו, שלא הגיעו לכלל מימוש.
לקריאה נוספת:

1990 Lamborghini LM002 - Jay Leno's Garage

fiogf49gjkf0d

כפיר כשריאן: שלוש דקות על... למבורגיני


תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

10 במאי 2020 ב 13:31

נוספה כתבת וידיאו שלכפיר כשריאן: שלוש דקות על... למבורגיני