שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום קורס נהיגת שטח מתקדמת

קורס נוסף של נהיגת שטח מתקדמת, הגיע לסיומו.
6 משתתפים בכלי רכב שונים, 4 מפגשים אינטנסיביים מהבוקר עד הערב כשבסיומם, הגיעו המשתתפים לרמת נהיגה גבוהה, צלחו את כל המכשולים והכל מבלי לגרום נזקים לרכבם.

תמונות: אלעד מדני, יורי שוורצבורד, רוני עובדיה

בשלבי ההרשמה, הביעו חלק מהמשתתפים חשש, ביחס לחלק מרכבי השטח שהתעתדו להשתתף בקורס. מה לפאג'רו משופר ולגרנד ויטרה ומה הקשר בין רוביקון עם צמיגי 35'' וג'ימני סטנדרטי? האמת היא, שהקורס אינו מיועד לכלי הרכב, אלא לנוהגים בהם! רכבי השטח אפילו בתצורה הסטנדרטית שלהם, מסוגלים להגיע רחוק. צריך רק לגרום לנהגים להבין את זה. סוזוקי ג'ימני סטנדרטי, גרנד ויטרה, יונדאי טראקן, שני מיצובישי פאג'רו חדישים וגם ג'יפ רוביקון מדוגם, התמודדו עם דרכים טרשיות לא קלות, ביום, בלילה, בגשם, בשמש וכולם חזרו הבייתה בשלום. בסוף הקורס, הפכו המושגים ''משלט 21'', ''מעלה עשוש'' ו''מעלה ורדית'' , משדים מפחידים, למעלות טרשיים שניתן לעלות אותם ללא קושי מיוחד - אם רק יודעים מה צריך לעשות!!.

מפגש ראשון

המפגש הראשון יוחד למושגי יסוד בעולם השטח ותירגולים בסיסיים. הבנה אמיתית של השטח ושליטה מוחלטת ברכב השטח האישי, הם המפתח לנהיגת שטח נכונה, מהנה ובטוחה. סיימנו את המפגש (הגשום) בטיפוס מעלה פשוט ועם הרבה חומר מחשבה למשתתפים.

טיפים חשובים לנהיגה בשטח :

טיפוס עלייה

ירידה תלולה

שבילים מהירים

שיפוע צד

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

מפגש שני

המפגש השני (כמו כל המפגשים) החל בשיעור עיוני של מספר שעות. בסופו נדרשו כל המשתתפים לטפס את משלט 21 ללא עזרה וללא נזקים. בשל הגשמים במפגש הראשון, היינו צריכים להספיק להשלים את החסר מהמפגש הראשון ולעמוד בכל מטלות המפגש השני. יש הרבה דברים לומר בשבחם של המשתתפים ועוד אומר זאת בהמשך, אך המפגש השני, דרש מהם יכולת ריכוז ושמירה על קור רוח לאורך שעות ארוכות, הבנה והפנמה של החומר הנלמד (העיוני והמעשי) וביצוע ללא טעויות. סיימנו את הטיפוס על משלט 21 בחושך מלא ובכך (מבלי להתכוון) הוספנו מימד נוסף לקורס ולתכנים בו. ההבנה, שהתפתחויות שונות עלולות להעלות את רמת הקושי המצופה ותחייבנה את הנהגים לרמה גבוהה יותר של ניתוח, תכנון, וביצוע. אני יכול להעיד מידיעה אישית, שאת מה שאנחנו ביצענו, מבצעים בשגרה רכבים משופרים בלבד ואלה שאינם משופרים, חוזרים בדרך כלל הביתה בשן ועין. אנחנו סיימנו את המפגש השני בראש משלט 21, שמחים, גאים ומאושרים (בצדק!).

מפגש שלישי

המפגש השלישי התחיל יום קודם. ירדנו דרומה לערב רגוע של ''על האש'', בירות ושיח ג'יפאים. בירות קפואות ובשר מצויין ניסו להשכיח במקצת את ההתרגשות לקראת המחר. בשעת בוקר מוקדמת הצטרפו גם אלה שלא הורשו להגיע בשישי בערב ויחד יצאנו לעוד מפגש ארוך ואינטינסיבי. בתפריט - טיפוס כפול וירידה של מעלה עשוש וירידה וטיפוס של מעלה ורדית. שני המעלות היו ריקים ואיפשרו לנו לתרגל בנחת. בסוף כל התרגולים הפך מעלה עשוש ממעלה מטריד, למעלה ידידותי שכבר אינו מהווה אתגר מיוחד למשתתפים.

ממעלה עשוש למעלה ורדית

מעלה עשוש מאחורינו ואנו ממשיכים להפסקה תחת השיטה הגדולה. אוכלים קצת, שותים קצת, נחים קצת וממשיכים לעבר מעלה ורדית.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

מעלה ורדית

הגענו לורדית מלמעלה והתחלנו לנתח את המעלה - המעלה, המאיים במבט ראשון, הופך עם זיהוי הנתיב לכזה שאפשר להתמודד איתו. דרור ואלעד מחליטים לעלות. פאג'רו ורוביקון עולים שניהם בניסיון הראשון, ללא בנייה וללא סידור אבנים. אני משוכנע שאם השעה הייתה יותר מוקדמת, גם אחרים היו מנסים ואין כל סיבה שלא היו מצליחים. כך או כך, אין המדובר בקורס שעניינו טיפוס מעלות. ברור לי שאחרי שעשינו את תהליך הניתוח הנכון של המעלה, המשתתפים יודעים מה לעשות כדי לטפס אותו בבטחה. אנו יורדים לכיוון נחל פארן ומגיעים לכביש 40 בחניון אשלים בחושך מלא.

מפגש רביעי ומסכם

במפגש הרביעי סיימנו את כל התכנים העיוניים ותרגלנו חילוץ בסיסי, על ידי אחר. מסתבר שגם בחילוץ בסיסי, אפשר לעשות טעויות שעלולות לגרום לנזקים בנפש וברכוש. לפני היציאה לחלק המעשי, שעיקרו היה טיול בצפון מדבר יהודה, מילאו המשתתפים משוב, סיכמנו את הקורס וחולקו תעודות. ניפרדנו מאנטולי שהיה צריך לסיים מוקדם ויצאנו מזרחה. עם הכניסה לשטח טיפסנו עליייה דרדרית בשיפוע חד. ניתוח שגוי של הדרך והפעלה לא נכונה של רכב השטח והטיפוס הופך לסיפור מסובך. אף אחד לא מסתבך ואנחנו ממשיכים בנסיעה על קו רכס כשנוף מדבר יהודה פרוס לרגלינו. תצפית יפה, הפסקת קפה ארוכה ונסיעה בדרך צדדית ושקטה עד כביש 1. עם סיום הטיול מסתיים הקורס ונראה שהשמיים מעל מתרגשים גם הם. אנו עולים על כביש מס' 1 וחוזרים הבייתה. קישור לטיפ שטח באתר קישור לפרטים והרשמה לקורס נהיגת שטח מתקדמת

imageimageimageimageimageimageimageimage

כמה מילים לסיום: כל מי שהשתתף בקורס יכול להעיד, כי הוא אינו קל. נדרשת מכל משתתף רמת רצינות גבוהה והשקעה לאורך שעות רבות. שמחתי ללוות ולחוות אתכם את התהליך העובר על כל משתתף, מהמפגש הראשון ועד האחרון. הייתם קבוצה נהדרת ושמחתי לפגוש אתכם כל פעם מחדש. אני מודה לכם על ההערות וההארות, השאלות והדרישות, הבדיחות והשטויות וגאה בכם על הרוח (הרצינית והמתבדחת) ועל ההשגים. רכשתם ידע רחב מאוד. חשוב שתמשיכו לתרגל ועם הזמן יהפכו הדברים להרגל. נעמתם לי מאוד. סעו בדרכים טובות ונתראה בשבילים היפים של הארץ.