שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: בורמה ג'יפ

אל תתנו לשם להטעות אתכם: הרכב המיוחד הזה יוצר על ידי חברת פורד ולא על ידי ג'יפ, ושימש בין היתר להעברת ציוד ותחמושת בדרך בורמה המקורית, במלחמת העולם השנייה

בזיכרון הציבורי של מלחמות נחרטים בדרך כלל אלה שמסתערים קדימה. הדרגים שמאחור, אלה שבעצם מניעים את המכונה, נשארים נסתרים בתוך ענן האפרוריות. את הג'יפ ממלחמת העולם השנייה כולנו מכירים מסרטי הקולנוע, נושא לוחמים קשוחים אל אתרי קרבות, מוביל אותם לפשיטות אל מעבר לקווי האויב, יורק אש מהמקלעים המותקנים עליו. אבל מי זוכר איזו משאית הביאה את התחמושת והדלק שאיפשרו את ההסתערות הזו? אנחנו זוכרים כמובן את ה-WC של דודג', בעיקר משום שהגיע אחר כך לצה''ל כ-נ.נ, והוותיקים יותר יזכרו גם את משאית ה-2.5 טון של GMC (שבצה''ל קיבלה את השם המחייב ''סיקס'' בגלל ששת הגלגלים), אבל היו עוד כלים מעניינים שנשאו בעול, אחד מהם הוא ה''בורמה ג'יפ''.

image

הרכב הזה, שיוצר בתקופת מלחמת העולם השנייה על ידי חברת פורד, נשא את השם הרישמי GTB-G-622, ושירת רק בזירת דרום-מזרח אסיה. הדרישה הבסיסית היתה לרכב שיוכל לשאת מטען כבד יותר מה-WC, ועדיין לשמור על מידות צנועות יחסית, יכולות שטח טובות ורדיוס סיבוב קטן. התוצאה היתה רכב פשוט ובסיסי, עם יכולת נשיאת מטען של כ-1.5 טון וכושר גרירה גבוה. המנוע, שישה צילינדרים בטור, סיפק 90 כ''ס ב-3400 סל''ד, וגמע כליטר בנזין בכל 3-4 ק''מ. הרכב צויד בתיבת הילוכים עם ארבע מהירויות ותיבת העברה עם הילוך כוח ובכמעט כל הכלים שיוצרו הותקנה גם כננת מכנית.

כדי להקטין את המימדים, המנוע הותקן בחלקו בתוך תא הנהג, ובשל כך כסא הנוסע פנה לעברו של הנהג. חלון קדמי ניתן לקיפול וגג ברזנט צנוע היו כל ההגנה של הצוות מפני פגעי מזג האוויר. מאחור, ניתן היה להרכיב ספסלים אורכיים להסעת חיילים, וגם כאן ההגנה היחידה היתה גג ברזט. בהתאם לתפיסה שזהו בעיקרו רכב תובלה, לא הותקנה שום אופציה להצבת נשק כבד יותר מאשר הנשק האישי של החיילים.

image

יוצרו חמש וריאציות של הבורמה ג'יפ, לשימושים שונים. חלקם לשימוש כמובילי פצצות, כמות קטנה מאוד נבנתה כרכבי חילוץ, אבל חלק הארי מתוך 15 אלף הכלים שיוצרו היו בעצם משאיות קטנות, שהתמודדו היטב עם התנאים הקשים בג'ונגלים של דרום-מזרח אסיה.

אחת מהשימות העיקריות של המשאיות הללו היתה העברת אספקה לסין בדרך בורמה המקורית. הכוחות הסיניים לחמו ביפנים, וארה''ב סייעה לה בלוגיסטיקה. קרוב ל-130 אלף טון ציוד הועברו בארגזי המטען של הבורמה ג'יפ לתוככי סין, ובסיומו של כל מסע כזה המשאיות הושארו במקום אליו הגיעו. המעטות שנשארו בידי הצבא האמריקאי לקחו חלק גם במלחמת קוריאה, ולאחריה הוצאו מהשרות.

image

דרך בורמה המקורית נסללה בתקופת מלחמת סין-יפן, עוד לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה. יפן השתלטה על חלקים נרחבים מסין, וניתקה את קווי האספקה שהגיעו לצבאו של הגנרל הסיני צ'יאנג קאי שק מכיוון בורמה, שהיתה אז מושבה בריטית.

200 אלף פועלים סינים סללו בידיהם דרך הררית מפותלת, לאורך 1,130 ק''מ, שעקפה את הדרכים שנשלטו על ידי היפנים. העבודה החלה בשנת 1937 והושלמה ב-1938.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה כבשו היפנים את בורמה, וניתקו גם את הנתיב הזה. הבריטים, שנסוגו להודו, החלו בסלילת דרך עוקפת בסיוע הצבא האמריקאי, שתתחבר לדרך בורמה המקורית. המאמץ הזה נמשך כשנתיים, מסוף שנת 1942 עד 1944. הדרך החדשה נקראה דרך לידו או דרך סטילוול, על שם הגנרל האמריקאי ג'וזף סטילוול שהוביל את המהלך.

הנסיעה בנתיב מהודו לסין, לאורך כ-1,000 ק''מ קשים, נמשכה כ-20 יום. כלי הרכב שנסעו בו תודלקו מצינור שהונח במקביל לדרך.

imageimageimageimageimageimageimageimage

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - עוזי

07 בפברואר 2019 ב 22:02

בורמה_ג'יפ

2

אורח/ת - עוזי

07 בפברואר 2019 ב 22:07

בורמה_ג'יפ.