שטח 4X4 > מסלולי טיול > עבירות

מעלה ציפור ומעלה מטע

מעלה ציפור ומעלה מטע נמצאים לא רחוק מצומת האלה שבמרכז הארץ וידועים בזכות חבורת עינוך גשרמי.
המעלות בעבירות קשה ומחייבים הילוך כוח.

צפריר במעלה ציפור

צפריר במעלה ציפורצפריר במעלה ציפור

מעלה ציפור - הנחיות הגעה

מעלה ציפור נקרא על הציפור של קק''ל שנמצאת בשביל הכניסה המוביל למעלה. נוסעים מצומת האלה לכיוון היישוב אדרת ונוסעים כשמונה קילומטרים עד שעוברים את כביש מספר 384 משמאל. כקילומטר וחצי לאחר הצומת ישנה כניסה ליער לכיוון בית הבד, בכניסה ליער רואים פסל גדול של ציפור שעל שמו נקרא המעלה (נ.צ. 623595/201791). נוסעים עם השביל כשני קילומטרים עד שמגיעים למעלה שנמצא מצד ימין.

הקיר במעלה ציפור

הקיר במעלה ציפורהקיר במעלה ציפור

מעלה ציפור הוא מעלה קצר ונחמד מאוד

למעלה ציפור שתי אפשרויות לטיפוס: האחת, הקשה מבין השתיים, היא להיכנס במעלה ולטפס את הקיר שנמצא מיד עם הכניסה למעלה. הקיר הוא קיר בגובה של כשלושה מטרים והוא בזווית של כארבעים וחמישה מעלות - מה שהופך אותו למעניין ומאתגר הוא הבור הקטן שנחפר לפני המדרגה הארוכה. הבור הזה הוא גם מה שהופך את המדרגה למסוכנת, לכן חשוב להכניס סלע גדול לפניו, לפני הטיפוס. האפשרות השנייה, מיועדת למי שלא מעוניין לטפס את הקיר הקשה, היא לאגף את הקיר שבתחילת המעלה מצד שמאל ולהמשיך את המעלה עד לסיומו. רמת הקושי של האפשרות הראשונה היא קשה מאוד ואילו של האפשרות השנייה, עם האיגוף השמאלי היא בינונית. בכל מקרה חובה הילוך כוח ורכב גבוה, נעילה אחורית מומלצת ובאפשרות הראשונה - חובה!

צפריר במעלה ציפור

ראש מעלה ציפור

ראש מעלה ציפורראש מעלה ציפור

סוף מעלה ציפור וההמשך למעלה מטע

בסוף מעלה ציפור אפשר ומומלץ לעצור לארוחת בוקר קלילה תחת העץ שנמצא מצד שמאל של השביל ולאחריו להמשיך למעלה מטע. מי שבוחר לסיים כאן את המסלול כי אז בסמוך לעץ ישנו שביל / כביש אספלט שמוביל החוצה. מי שבוחר להמשיך פונה שמאלה בסוף מעלה ציפור ולאחר כעשרה מטרים לשבור ימינה לפני העץ. יש להמשיך עם השביל כמאה מטרים, עוברים בין שני עצים וכעשרה מטרים לאחר שעוברים בין העצים יש לפנות חזק שמאלה. מרגע הפנייה אנחנו על השביל המוביל למעלה מטע. זה בדיוק הזמן ליהנות מהנוף המדהים שיש באיזור הירוק והקסום הזה -בכל פעם שאני עובר שם אני נפעם מהנוף מחדש. עד למעלה מטע יש להמשיך בשביל כקילומטר אחד עד שמגיעים לפנייה חדה ימינה ואז מולנו תחילת המעלה. מטפסים את המדרגה הראשונה של מעלה מטע וממשיכים עם השביל כארבעים מטרים עד שמגיעים להסתעפות.

בין המעלות

בין המעלותבין המעלות

מעלה מטע - האפשרות השמאלית והקשה מאוד

למעלה מטע שתי שלוחות ושתי אפשרויות לטפס מעלה: הראשונה נמצאת מצד שמאל, והיא קשה ומסוכנת ביותר! הכניסה למעלה מטע השמאלי מלווה בדרדרת רצינית שמקשה על ההתקדמות, ככול שמתקדמים הזווית של המעלה הופכת לקשה יותר ויותר. ממש לפני שיא הגובה של המעלה ישנה מדרגה לא גבוהה במיוחד אבל בשל השיפוע החזק של ההר היא מסוכנת ביותר. יש לגשת למדרגה הזו בזרימה אלכסונית משמאל לימין. חשוב מאוד לשבור את ההגה שמאלה חזק ברגע שהגלגלים הקידמיים עולים את המדרגה וכך לשבור את השיפוע צד שנוצר עקב הפרשי הגובה בין צידה הימני לשמאלי של המדרגה. המדרגה אינה קשה בפני עצמה, אבל בשל השיפוע החזק של ההר היא הופכת למסוכנת ביותר. התהפכות ימינה במקום הזה היא מסוכנת ביותר!!! זה הזמן לשקול שימוש בכננת, בדיוק לשם כך היא יועדה! מי שצלח את המדרגה ממשיך בטיפוס קל בהמשך המעלה ובסופו הוא מוזמן לפנות שמאלה בשביל לכיוון היציאה מהיער או ימינה לאיגוף ההר וחזרה לשלוחה הימנית של המעלה.

מעלה מטע ימין

מעלה מטע ימיןמעלה מטע ימין

מעלה מטע - האפשרות הימנית, הטכנית והקשה

מי שהחליט לוותר על החלק המסוכן של מעלה מטע (האפשרות השמאלית), צריך לפנות ימינה בנקודת ההסתעפות, שבתחתית המעלה, ולהתחיל בטיפוס באחד המעלות הכי טכניים והמהנים שיש במדינה.

השלוחה הימנית של מעלה מטע היא עונג צרוף לאוהבי הסלעים. היא בנויה מרצף של מדרגות בלתי נפסק, ובניגוד לצידו השמאלי של המעלה היא לא מסוכנת כלל, היא רק פשוט קשה!

חשוב להדגיש כי בניגוד למעלה ציפור בו אפשר להסתפק בנעילה אחורית בלבד, במעלה מטע חובה להגיע עם רכב בעל שתי נעילות דיפרנציאל !!

עם סיום המעלה יש לפנות שמאלה בשביל המוביל החוצה לאותו שביל אספלט שנמצא בסוף מעלה ציפור. האיזור הזה כל כך יפה כך שאפילו בדרך החוצה אפשר להנות מהיער ומהנוף, וזה בדיוק הזמן לארוחת בוקר טובה וכוס קפה.

סיכום מעלה מטע ימין - צפריר ויניב

עמוס במעלה מטע ימין

מעלה מטע

מעלה מטעמעלה מטע

חובה לקרוא לפני היציאה:

שימו לב שהמעלות קשים ואף קשים מאוד. הטיפוס בהם מיועד לבעלי ניסיון רב בנהיגה בשטח ולבעלי שליטה עצמית היודעים גם לוותר ולחזור לאחור! טיפוס מעלות, אף לנהגים מנוסים, מסוכן! ויכול לגרום לנזק לרכב ואם לא שומרים על כללי הביטחות גם לנוסעים ו/או לצופים סביב - שימו לב! סעו בזהירות!! וחשבו בטיחות לפני כל מדרגה!!!

יש לצאת לדרך עם רכבים מתאימים לעבירות קשה - הילוך כוח LOW חובה, רכב גבוה - חובה, נעילת דיפרנציאל אחורית מומלצת ואף חובה ובחלק מהמעלות גם נעילת דיפרנציאל קדמית. חובה להכיר ולהתנסות: טיפים לנהיגה בשטח

יש לצאת לדרך מצויידים בכמה שיותר אמצעי חילוץ וגרירה המוכרים לכם ושאתם בעלי ניסיון בהפעלתם.

חובה לקרוא את: טיפ רשימת אמצעי חילוץ וגרירה

רשימת הציוד הבסיסית:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים,

ציוד חילוץ כמפורט לעיל,

מצפן ומכשיר GPS,

מפות סימון שבילים,

טלפון סלולארי,

מים ומזון (מוכנים להיתקע ולהישאר בשטח),

חלקי חילוף אם נדרש,

חבר טלפוני זמין ורצוי מכונאי עם חלקים נוספים היכול להגיע אליכם ולעזור ולתקן במקרה של שבר.

מעלה מטע שמאל

מעלה מטע שמאלמעלה מטע שמאל

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קשה עד קשה מאוד! ע''פ המפורט לעיל ומתאים כאמור רק לרכב 4X4 משופרים עם הילוך כוח.

שימו לב כי לאחר הגשם הסלעים חלקים והטיפוס הופך למסוכן!

חובה לצאת לדרך עם שלושה כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ כמפורט.

המסלול אינו עובר בשמורת טבע ולכן אפשר לנסוע שלא על שביל מסומן בצבע אך עדיין יש לשמור על הטבע, להימנע מנזקים מיותרים. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים ועבירות בשטח.

המסלול אינו חוצה שטחי אש פעילים של צה''ל ואפשר לטיול בו בכול השבוע.

הכניסה למעלה מטע ימין

הכניסה למעלה מטע ימיןהכניסה למעלה מטע ימין

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

30 ביולי 2015 ב 19:24

מדוע ?

כג'יפאי ותיק, עדיין קשה לי להבין ולקבל מדוע ג'יפאים מנסים לאתגר את רכבם ולהרוס בכוח כל חלקה טובה ויפה ?!
ישנם לא מעט שבילים מאתגרים, אז די להרוס !!!