שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - סוזוקי ג'ימני Suzuki Jimny

הג'ימני של סוזוקי הוא שריד מעידן אחר, שחוזר אלינו כאילו הגיח מקפסולת זמן שנפתחה פתאום

 

במושב האחורי של הג'ימני יש עיגוני איזופיקס. הוא קיבל אותם במתיחת הפנים שהוא עבר ב-2012. אלוהים יודע למה – הרי מי ירצה לחבר מושב תינוקות במושב האחורי המצומק הזה? ואיפה הם הולכים לשאת את החיתולים – בתא המטען התיאורטי לגמרי?

המון שאלות עולות מול חזרתו של הג'ימני לשוק הישראלי בחסות בקרת היציבות הנדרשת על פי חוק, זו שמצויה בו כעת ושהעדרה אילצה את סוזוקי להפסיק את שיווקו ב-2010.

 

 

גמד הברזל

 

 

זה התיאור המדויק ביותר לסוזוקי הקטן. ''קשוח יותר מכל נהגיו'' כתבו עליו פעם, ובצדק. הוא מרגיש כאילו יצקו אותו בברזל, לא מנסה לספוג או לשכך, לא מכיר את המושג ''לפנק''. הוא מרגיש כמו לבנת אקרשטיין – ואותו תאור מתאים גם למוניטין החוסן והעמידות שיצאו לו לאורך השנים (הרבה שנים - הוא איתנו עוד מהאלף הקודם!).

הג'ימני קיבל כמה נגיעות לעיצוב מבחוץ ומבפנים במתיחת הפנים האחרונה שלו – נגיעות שלא ממש שינו את העיצוב הבסיס החינני. עיצוב שהפיל בפח לא מעט שרק רצו את פוזת הכאילו-שטח בחניית הקניון. אלא שהג'ימני הוא לא ''כאילו'' – ועל יכולות השטח הוא גובה מחיר בכביש. 

 

גם בפנים זו אותה גברת, עם כמעט אותה אדרת – לוח המחוונים קיבל מספר עיטורים ויש ריפוד אחר למושבים, אבל בבסיסו זה אותו עיצוב רבוע ותכליתי, הומאז' לפלסטיקה היפנית משנות התשעים. הוא אולי נראה מנותק מהמציאות העדכנית, אבל אני אהבתי אותו. יש בו משהו מאוד ישיר, אמיתי – תכל'סי.

הבעיה האמיתית היא מקום. זה אוטו קטן מבחוץ, שמרגיש קטן עוד יותר מבפנים. גם אחרי שהשלתי 60 ק''ג ממשקלי, הוא צפוף לי. המושב עצמו קטן וקשה.

אין כיוונון לגובה המושב (או חגורת הבטיחות) וההגה אינו מתכוונן כלל. על המושבים האחוריים אני מעדיף שלא להרחיב את הדיבור, מהסיבה הפשוטה שהצלחתי רק להגיע אליהם, אבל לא הרבה יותר. בערך כמו שורה שלישית במיניוואן קומפקטי, אולי קצת פחות. 

 

סבלנות

 

 

אותו מנוע קטן ומוכר עדיין כאן – 1300 סמ''ק ו-85 כ''ס ב-6000 סל''ד (הכונס הוא רק ליופי). המומנט הדל מושג ב-4100 סל''ד והוא עובר אל הגלגלים דרך תיבה אוטומטית עם ארבעה הילוכים. התיבה עובדת חלק גם אם לא מהר, משתדלת להוציא את המקסימום מהמנוע הזה. אבל אם אתה רוצה שהדבר הזה יזוז, אתה צריך לאנוס את המנוע ולהשאיר אותו מעל 4000 סל''ד, ואז יחסי ההעברה הקצרים יזיזו אותך עד ל-100 קמ''ש בקצב סביר יחסית.

מעבר לזה צריך סבלנות, תכנון ונחישות. קשה מאוד להבין את ההגיון בג'ימני על הכביש. על הכביש המהיר הוא מייצר המון רעשי רוח וכביש, ובסיס הגלגלים הקצר בשילוב עם הגובה היחסי דורשים תשומת לב. ולמרות המשקל הקל והמנוע הצנום, צריכת הדלק היא 8.9 ק''מ קשים (במלוא מובן המילה) לכל ליטר.

 

אופי

 

 

אפשר לבקר את הג'ימני על האנאכרוניזם, אבל כשהוא זורח הוא עושה את זה עד הסוף. בשעת חשיכה אנחנו נכנסים לשטח לא מוכר. בוץ. סלעים. שלג – ו-%100 של ביטחון.

שילוב של כלי קשוח ומכלולים מוכחים מאפשרים לג'ימני להתקדם בתנאים שיפילו כלים שעולם כפול ממנו. זוית הגישה והנטישה לא הגיונית עבור רכב סדרתי ומערכת ההנעה מתגברת על כל מה שנזרק אל בין גלגליה מבלי להתאמץ – ואני מתאהב לאט לאט.

 

מתלים ארוכים דואגים לקשר עם הקרקע ובקרת המשיכה מטפלת בהצלבות הנדירות, ואני מוצא את עצמי על גבעה מושלגת. משקיף סביב ולא רואה דבר – חושך מוחלט. אין לי מושג איפה אני. אין לי מושג איך ולאיזה כיוון אני חוזר, ואין לי ספק שאין הרבה מכוניות שהיו מביאות אותי לכאן בתנאים האלה. ולא רק חושך - גם השקט מוחלט. אנחנו נהנים ממנו כמה דקות, אדם ומכונה באמצע שום מקום. עכשיו רעשי כביש ומרחב פנים נראה רחוקים כל כךחסרי חשיבות. אבל לא הכל וורוד בשטח. על השביל המהיר מערכת בקרת היציבות מתערבת ופוגעת בקצב (מתנתקת אבל מתחברת עצמאית מעל 30 קמ''ש), ואני גם לא מת על השליטה החשמלית על תיבת ההעברה. לרכב כזה מתאימה שליטה ידנית – כמו פעם, על הטרנספר. 

 

 

אנחנו אוהבים להתלונן על היכולת, הבידוד והשיעמום שיש במכוניות חדשות. הן עגולות מאוד, טובות מאוד – אבל חסר בהן משהו. הג'ימני רחוק מלהיות עגול, אבל יש בו משהו שקשה למצוא כבר במכוניות, בכלל.

לא רק בשטח, גם בכביש. בלי קשר למחיר (100,000 שקלים לידני 120,000 לאוטומט). זה אוטו עם אופי ויכולת שייחודיים רק לו. אלו לא יעשו כלום לרב האוכלוסייה, אבל למתי מעט, אניני צרכים וטעם, הוא יעשה ''את זה'' לחלוטין. ולפחות מהבחינה הכלכלית – הוא לא מבקש הרבה כלל וכלל. 

 

למבחן דרכים ג'ימני של עופר אוגש - הקליקו כאן

 

סוזוקי ג'ימני GLX

 

 

מנוע

מנוע 4 ציל', אורכי, 1328 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 85 כ''ס/ 6000

מומנט/סל''ד 11.2 קג''מ/ 4100

מרכב

הנעה כפולה לא קבועה (אחורית), הילוך כח

הילוכים אוטו', 4 היל'

מתלה ק'/א' סרן חי, קפיץ סליל/סרן חי, קפיץ סליל

בלמים ק'/א' דיסק/תוף

צמיגים 205/70-15

מידות

בסיס גלגלים 225 ס''מ

אxרxג 170.5x369.5x061 ס''מ

משקל 1105 ק''ג

נפח תא מטען 113 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 135 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 17.2 שנ'

צריכת דלק (יצרן) 13.6 ק''מ/ל'

צריכת דלק (מבחן) 8.9 ק''מ/ל'

מחיר

מחיר 120,000 ש''ח 

אחריות 36 חודשים

תגובות

1 תגובות

1

hadriany

27 במרץ 2015 ב 23:15

לא מוותר על הג'ימני

עופר צודק לגמרי. כשמתרגלים לקשיחות של הרכב על הכביש ולא ממהרים לאף מקום גם הנסיעה על הכביש נסבלת וכשיורדים לשטח התמורה שמקבלים משכיחה הכל.
עם קצת תוספות, הגבהה (קפיצים ומיתלים) והחלפת הצמיגים ל- 75X235 מגיע ועובר כל מכשול.
כמובן התחזוקה זולה יחסית לבהמות השטח.