שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

לצלם אקסטרים - Xtreme Cameras

ארבע מצלמות, ארבעה בוחנים, ארבעה ימי צילום ושאלה אחת:
מי היא מצלמת האקסטרים המשתלמת ביותר?

בשילוב סרטים מערוץ 4X4TV

image

החל מ 2002

היום, כשמצלמות האקסטרים הן חלק בלתי נפרד מחיינו, והרשת מוצפת בסרטונים שצילמו גולשים/רוכבים/צנחנים, קשה לדמיין עולם בלעדיהן. אולם האמת היא שמדובר בהמצאה חדשה למדי – שורשי הגופרו, המותג המזוהה ביותר עם התחום, נעוצים בתסכולו של אחד, ניק וודמן, שלא מצא דרך יעילה לתעד את טיול הגלישה שערך ב-2002.

היום, כאמור, הן חלק בלתי נפרד מחיינו, ונדמה שעל כל קסדה, כידון וגלשן יש מצלמה, או לפחות תושבת למצלמה. וכשיש כל כך הרבה דרישה – יש מי שדואג למלא אותה, והשוק היום מוצף בדגמים שונים, ברמות מחיר שונות. מכמה מאות שקלים למוצרים סיניים ועד שלושת אלפי שקלים ויותר לדגמי העלית עם כל המתקונים האפשריים.

image

מכיוון שבדיקת כל המצלמות בשוק היא עניין לא מעשי, בחרנו לקחת ארבע מצלמות מאפיינות – אחת מהתחום הזול, אחת של חברת צילום וותיקה שהחליטה להכנס לתחום הפופולארי, אחת שקוראת תיגר על מלכת הקטגוריה (גם בסעיף המחיר) וכמובן – המלכה האם (בגרסת הביניים 'סילבר' הפופולארית).

חשוב לציין כבר בפתיחה – לא מדובר במבחן ''מקצועי'' – לא בדקנו את תדר הסריקה של החיישן, לא עשינו בדיקות מעבדה לדיוק שחזור הגוונים ולא חפרנו למעמקי הפונקציות האיזוטריות. בשביל זה יש מגזיני צילום/וידאו. בדקנו את המצלמות מזווית המשתמש המצוי, זה שרוצה פשוט לצלם את האקשן שלו ולרוץ להראות לחבר'ה.

הסרט של בני דויטש מהודו - צולם ב GOPRO

מסע אופנועים לפסגות ההימלאיה from FullGazVideo on Vimeo.

JVC ADIXXION GC-XA2

דבר ראשון שבולט במצלמת ה-JVC הוא התצורה השונה מהמקובל בתחום. כפי שרואים בתמונות, המצלמה בנויה ''לאורך'', כשעדשת המצלמה נמצאת בחזית המבנה המאורך והמסך ממוקם בצד.

בתחילה חשבנו שתצורה זו פחות נוחה לשימוש, אך לאחר התנסות במגוון תנאים גילינו שזה לא ממש מפריע (ואפילו עם יתרון קל בהתקנות קסדה, בגלל גרר נמוך יותר).

בכל הנוגע להצבתה על תושבות שונות, ניתן לעשות זאת גם בעמידה וגם בשכיבה, הודות לחיישן ''ג'יירו'' מובנה, כך שהתמונה תמיד ''ישרה''.

אגב תושבות, מהיבואנית שלחו אלינו תושבת לכידון שהיתה נוחה להתקנה וכיוונונים, אבל כללה אלמנטים קפיציים, שאפשרו הרבה יותר מדי תזוזה בזמן הצילום. אולם מכיוון שהמצלמה כוללת חיבור חצובה סטנדרטי, קל לפתור את הבעיה הזו.

image

היא פחות קומפקטית מהמצלמות האחרות, אך היא מציעה עמידות למים (עד 5 מ' –יותר עמידות לגשם מאשר מתאים לצלילה) ואבק גם בלי מארז, כך שהגודל הסופי דומה.

תפעול המצלמה פשוט למדי, עם כפתורים מסומנים היטב ותפריטים ברורים, כך שגם משתמש מתחיל ילמד לתפעל אותה במהירות ובקלות. המסך עצמו קטן יחסית, ''1.5, ומיקומו בצד המצלמה מפריע לפעמים לכיוון המצלמה.

הסוללה מאפשרת, כמו באגפא, זמן צילום קצר יחסית.

בכל הנוגע לאיכות החומרים וההרכבה אין לנו תלונות, אולם הכפתורים עטויי הגומי (לטובת העמידות למים ואבק) והנעימים למגע לא תמיד מגיבים מספיק טוב ללחיצה.

היא לא נמנית על הקלות במבחן הזה (135 גרם), מה שעלול להפריע בשימושים מסוימים.

פלט הוידאו שלה הפגין סממנים של חידוד יתר (''מוסקיטו'' – אלמנטים עתירי פרטים, כגון עץ מכוסה עלים, מרצדים קמעה). כמו כן, התמונה מעט שטוחה והצבעים טבעיים, אך מעט אנמיים. היא התמודדה פחות טוב מהאחרות עם צילום אל תוך השמש, וגם איכות הוידאו באור נמוך לא הרשימה.

לסיכום: תצורה מקורית, והניסיון של JVC ביצור מצלמות וידאו ניכר בתפעול הפשוט, אבל איכות הוידאו לא מצטיינת.

סרט מהר הגעש ארטה-אלה שבצפון אתיופיה

AGFAPHOTO Wild-TOP

ה-Wild TOP מבית אגפא עושה רושם טוב במבט ראשון - הדמיון לגופרו ברור (ולא מקרי - היא גם תואמת לתושבות השונות של גופרו) והתפעול ברור ופשוט.

האגפא קלת משקל (85 גרם, 135 גרם עם מארז) וגימור השחור-מט של גופה נעים למגע. המסך קטן (''1.5) וממוקם בחזית – זה נוח לצילום עצמי, אבל מאוד לא נוח בכל שאר המצבים, גם בגלל שקשה לראות את המוצג במסך במבט מהצד.

האגפא הגיעה באריזה נאה ומלאה כל טוב: תושבות שונות, מדבקות הצמדה, מטען עם שתי סוללות ועוד. אך החלקים השאירו רושם פשוט יחסית מבחינת חומרים ותכנון, ומתאם הכידון דרש הפעלת כח בגלל הברגות קשות.

תפריט המצלמה מעט מסורבל והצריך לימוד, אך הכפתורים העיליים גדולים ונוחים לשימוש גם עם כפפות.

image

צילומי יום הניבו תמונה סבירה בלבד, הן מבחינת רזולוציה (למרות שגם היא מצלמת FHD, כמו כל השאר) והן מבחינת צבעים שיצאו ''שטופים'' ומעט חלביים מדי.

האגפא מתקנת היטב את עיוות ''עין הדג'' האופייני לעדשות רחבות, אך סובלת מתופעת ''ג'לי-קאם'' (התעוותות התמונה בתנועה). אומנם ניתן לתקן את התופעה בעזרת כלי עריכת ווידאו, אך זה דורש זמן, כלים וידע.

לסיכום: זולה, ושפע האביזרים ממתיק את החבילה עוד יותר, אך הפלט אינו איכותי. פתרון סביר למי שאינו בררן באיכות תמונה ותקציבו מצומצם.

סרט ממסע טרקטורונים בירדן

NILOX F60 EVO

הנילוקס מתפארת בסט תכונות מרשים – שמלווה במחיר ''מרשים'', הגבוה ביותר מבין המצלמות הנבחנות. למרות זאת, החומרים והבניה לא משאירים רושם איכותי במיוחד.

תושבת הכידון שנמסרה עם המצלמה השאירה רושם מאסיבי ועמיד, אך התקנתה מסורבלת. כדאי לשים לב שלמרות הדמיון במראה, תושבת הנילוקס לא מתאימה לאביזרי גופרו!

הנילוקס גדולה וכבדה ביחס לשאר המצלמות במבחן (120 גרם כולל מסך, 200 גרם עם מארז), אך ניתן לשפר את המצב על ידי ניתוק מודול המסך מהמצלמה (מה שדורש מארז שונה).

אבל הבעיה העיקרית שלה הוא תפעול מסורבל ומבלבל - במצלמה כזו, למרות כל הפונקציות, התפעול חייב להיות פשוט יותר.

image

מארז המצלמה משאיר רושם עמיד במיוחד, ועומק הצלילה המרבי המוצהר (100 מ', הגבוה בחבורה) תומך בתחושה. אבל המארז מגביל את הגישה לחלק מהכפתורים, ואפילו כיבוי והדלקה דורשים פתיחה של המארז.

מעיק (ובעייתי במיוחד בשימושים תת-מימיים). עוד תלונה נוגעת לכך שמדי פעם, בעת דפדוף בתיקיות, המצלמה היתה מאטה ולפעמים פשוט נתקעת. לנילוקס, כמו לגופרו, חיווי למצב המצלמה (מצלמת או לא) גם בחזית – יעיל מאוד בצילום עצמי.

בכל הנוגע לאיכות הצילום, הנילוקס כבר מרשימה יותר, הרבה יותר. החדות מרשימה והצבעים המתקבלים רווים ונעימים. היא מתמודדת היטב עם צילום מול השמש, וגם צילום בתאורה נמוכה היה איכותי יחסית.

לסיכום: יקרה ורבת יכולת - אך לוקה בתחום התפעול.

סרט ממסע מרצדסים בצפון איטליה

GOPRO HERO4 silver

אם אתם קוראים את הכתבה הזו, לא צריך להציג לכם את גופרו. גם ה-HERO4, הדור העדכני של החברה, שומר על המראה והתפעול המוכר.

אנחנו בחנו את גרסת ה''סילבר'', האמצעית במבחר, שהגיעה עם ערכה עשירה של תושבות – היצע האביזרים העשיר הוא בהחלט יתרון של הגופרו ותואמותיה.

המצלמה קומפקטית (82 גרם, 142 גרם עם מארז), עיצובה נקי, איכות החומרים טובה והתפעול פשוט ויעיל – כוחו של ניסיון נצבר, כנראה.

יש רק שלושה כפתורי התפעול, ששולטים בפונקציות העיקריות, ושאר הפעולות נעשות דרך מסך המגע (מה שמחייב פתיחת המארז). תפעול מסך המגע הקטן (''1.75) ברור ונעים, אך היינו שמחים למעט יותר רגישות למגע.

כתושבת כידון קיבלנו ''מלתעות'', המאפשרות עיגון מהיר ונוח למגוון מוטות/צינורות בקטרים וצורות שונים.

image

איכות הצילום באור יום טובה מאוד, אולי הטובה מכולן במבחן זה (כולל אפשרות לצלם ב-4K), והתמונה המתקבלת חלקה למדי ובעלת צבעים נאים, אם כי מעט בהירים. היא קצת פחות טובה מהנילוקס בצילום מול השמש, וגם עיוות ''עין הדג'' של העדשה מודגש יחסית. בתנאי תאורה נמוכה היא התקשתה מעט, אך עדיין סיפקה תוצאות סבירות.

סיכום: הנסיון מוכיח את עצמו - מצלמה איכותית, נוחה לתפעול המציעה וורסטיליות מעולה.

סיכום

היצע מצלמות האקסטרים היום עצום, ורחב מאוד במחיר והן ביכולת. ארבע המצלמות שדגמנו מייצגות את מרכז המאסה – בלי הקצה הממש זול והקצה הממש יקר. האגפא נותנת תמורה טובה למחיר נמוך יחסית, ואם אתם מאלו שמרוצים מהתמונות שהם מצלמים בטלפון, ולא רוצים להשקיע יותר מדי, היא תהיה בחירה טובה עבורכם.

ה-JVC נוחה מאוד לתפעול, ולא דורשת מארז מסורבל כדי לשרוד בתנאים קשים, אבל איכות הוידאו שלה יכלה להיות טובה יותר. הנילוקס היא מכונה רבת יכולת, אבל מעט מסורבלת מדי - פיזית, ובעיקר בתפעול - ויקרה מאוד.

נשארנו עם מי שהפכה לשם הגנרי למצלמות אקסטרים – ומהמפגש הזה נראה שבצדק. שילוב טוב של איכות תמונה עם קומפקטיות ונוחות תפעול עדיין מרכיבים חבילה מנצחת, גם אם לא זולה.

מפרטים טכניים ובתחתית הדף טיפים לצילום וידיאו:

JVC ADIXXION GC-XA2

רזולוציית צילום וידאו: 1080/60P, 720/120P

רזולוציית צילום סטילס: 16MP

זווית צילום: 160

מסך: 1.5 אינץ'

Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולארי

סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/105 דק'

עמידות למים: עד 5 מטר (ללא מארז)

אביזרים כלולים: מעמד דביק

מחיר: 1500 שקלים

אחריות: שנה

image

AGFAPHOTO Wild-TOP

רזולוציית צילום וידאו: 1080/30P, 1280X720/60FPS

רזולוציית צילום סטילס: 4032X3024

זווית צילום: 170

מסך: 1.5 אינץ

Wi-Fi: אין

סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/100 דק'

עמידות למים: עד 50 מטר

אביזרים כלולים: מארז עמיד, 2 סוללות, תושבת כידון קסדה חצובה

מחיר: 1000 שקלים

אחריות: שנה

image

image

Nilox f-60 EVO

רזולוציית צילום וידאו: 60P/1080, 120P/720

רזולוציית צילום סטילס: 16MP 3456X4608

זווית צילום: 170

מסך: 2 אינץ'

Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולרי ע''י אפליקציה ייעודית

סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/165 דק'

עמידות למים: עד 100 מטר

אביזרים כלולים: מארז עמיד, רתמת חזה, תושבת כידון קסדה חצובה

מחיר: 2290 שקלים

אחריות: שנתיים

GoPro Hero4 silver

רזולוציית צילום וידאו: 60P/1080, 120P/720, 2.7K/30P, 4K

רזולוציית צילום סטילס: 12MP

זווית צילום: 138

מסך: 1.75 אינץ'

Wi-Fi: כן, שליטה מלאה מהסלולרי ע''י אפליקציה ייעודית

סוג סוללה/זמן צילום: ליתיום/150 דק'

עמידות למים ואבק: עד 40 מטר

אביזרים כלולים: מארז עמיד, מטען חיצוני, תושבת כידון קסדה חצובה, מדבקות חד פעמיות להדבק תושבות.

מחיר: 1999 שקלים

אחריות: שנתיים

image

טיפים לצלם המתחיל

1. בחרו Frame Rate גבוה. ברב המצלמות ניתן לבחור בין 25 ל-50 פריים לשנייה (או 30 ו-60 אם המצלמה במצב NTSC). מהירות גבוהה יותר פירושה תמונה חלקה יותר עם פחות קפיצות.

2. בחלק מהמצלמות ניתן לבחור בגודל תמונה 960. גודל זה הוא פורמט מרובע יותר מהמקובל, והוא מתאים יותר לרכיבת אופניים ואופנועים, משום שהוא מראה לנו יותר מהתמונה למעלה ולמטה מאשר ימין ושמאל, וגם עוזר לפצות על כיוון זווית לא מוצלחת על הדרך. (ראו המלצה 3).

3. שימו לב לזווית התקנת המצלמה כאשר מתקינים את המצלמה על הקסדה או על רצועת החזה. הנטייה הטבעית היא לכוון את המצלמה למצב אופקי יחסית לקסדה או לחזה - וזו טעות. בזמן רכיבה על אופניים ואופנוע הראש (וגם הגוף) נוטה כלפי מטה, ולכן יש לכוון את המצלמה בערך 30 מעלות כלפי מעלה. בקשו ממישהו שרוכב לידכם שיסתכל על כיוון המצלמה כשאתם רוכבים בעמידה, ויוודא שהיא מביטה אל האופק.

עמיר טרקל

קישור לערוץ היוטיוב של אתר השטח

תגובות

0 תגובות